Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nybörjare som inte kan vänta!
          CharlotteGötebor...
          Inlägg 11-02-2013, 10:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 77 537

Jag har för första gången beställt frön från Impecta och har stora planer för min balkong.
          Jag är redan sått, slutet på januari, men tror jag var lite för tidig. De blommorna jag sådde, Heddewigsnejlika, Merry-go-around, och Brokglim, ser helt ok ut, planterade om dem i blomjord efter 2-3 veckor.
          Har läst lite att man ska vänta med omplanteringen tills nya blad har kommit fram mellan hjärtbladen. Jag sådde många frön i en liten platskruka och satte dem sedan i en större kruka, kanske får plantera om dem senare i egna krukor.. Någon som har tips om hur många frön man ska så i en liten kruka eller om det är bättre med 1 frö?

Nu är det väl bara tålamod som gäller. Men detta med extra belysning, jag använder mig av ett fönster som är i öst läge där solen kommer åt. Dock så är det ju inte så mycket solljus nu i jan/feb så räknar det inte som direkt sol ljus.. Om man inte vill använda sig av extra belysning, bör man vänta till mars/april för öst fönster läge? Befinner mig i Göteborg. Jag har fönster och balkong i väst läge.

Jag har också börjat med sallad, rucola, rosmarin och basilika.

Tacksam för alla tips! smile.gif

Citera
          EKLO
          Inlägg 11-02-2013, 10:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej, ja man kan ju lätt bli för ivrig, det är verkligen alldeles för tidigt att så nu, och särskilt utan extraljus.

Men kanske har du lysrörsramper under skåpen i köket? Då kan du ställa dina sådder där, c:a 10 cm under lysröret - och sedan skaffar du dig en fri lysrörsramp, för det är verkligen väldigt roligt förodla själv och då måste du ha lysrörsljus, annars blir plantorna klena, rangliga och helt enkelt inte bra.

Jag kan ingenting om de blommor du sått, (är det sommarblommor eller perenner/fleråriga tro?), jag odlar mest grönsaker själv.

De sallater du sått kan du också ställa under lysrör, och om några veckor palla upp i soligaste fönstret och klippa o äta av. Den sallat du ska plantera ute på balkongen kan du vänta med att så till mitten av mars, och plantera ut i skiftet april maj (efter avhärning - dvs du måste med alla växter du sått inne långsamt och försiktigt vänja dem vid UV-strålarna utomhus, ta ut dem i skuggan några timmar om dagen någon vecka innan de planteras ut - annars bränns bladen).

Lycka till!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 20:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon