Jag har för första gången beställt frön från Impecta och har stora planer för min balkong.
Jag är redan sått, slutet på januari, men tror jag var lite för tidig. De blommorna jag sådde, Heddewigsnejlika, Merry-go-around, och Brokglim, ser helt ok ut, planterade om dem i blomjord efter 2-3 veckor.
Har läst lite att man ska vänta med omplanteringen tills nya blad har kommit fram mellan hjärtbladen. Jag sådde många frön i en liten platskruka och satte dem sedan i en större kruka, kanske får plantera om dem senare i egna krukor.. Någon som har tips om hur många frön man ska så i en liten kruka eller om det är bättre med 1 frö?
Nu är det väl bara tålamod som gäller. Men detta med extra belysning, jag använder mig av ett fönster som är i öst läge där solen kommer åt. Dock så är det ju inte så mycket solljus nu i jan/feb så räknar det inte som direkt sol ljus.. Om man inte vill använda sig av extra belysning, bör man vänta till mars/april för öst fönster läge? Befinner mig i Göteborg. Jag har fönster och balkong i väst läge.
Jag har också börjat med sallad, rucola, rosmarin och basilika.
Tacksam för alla tips!