|
Flismaskin/Kompostkvarn, Använder ni & vilken kan ni rekommendera? |
|
|
|
12-02-2013, 12:42
|
Medlem
Antal inlägg: 213
Medlem nr: 36 878

|
Har haft lite funderingar på om man skulle införskaffa en sådan för att på ett smidigt sätt bli av kvistar & grenar från beskärning, och samtidigt få material att marktäcka jorden med. Är det någon av er som använder en sån & vad har ni i sådana fall för tips & råd? Har tex sett en enkel på Jula, denna; http://www.jula.se/kompostkvarn-med-kniv-729162Skulle den kunna fungera eller behöver man något kraftigare?
|
|
|
|
|
12-02-2013, 14:05
|

Medlem
Antal inlägg: 173
Medlem nr: 21 512

|
Jag har en flymo pac a shredder. Är tvärnöjd och den tar grövre grenar än vad den lovar. Och jag har alltid bråttom så jag väntar inte tills en gren har gått igenom utan jag stoppar hela tiden i nya så det alltid är fullt och den tuggar snällt igenom allt. Den är lite dyr men vi har gått ihop och köpt eftersom man inte använder den så många dagar på ett år.
En valsmaskin är betydligt tystare än en med knivar, men en med knivar gör lite snyggare flis, men knivarna måste slipas med jämna mellanrum. Jag tycker dock att även valsflis duger till marktäckning och gångar, men det bryts ner lite fortare då det även är krossat.
Så egentligen får man nog börja med att identifiera dina behov och krav.
Hur grova pinnar vill du kvarna ner Användning av fliset Prisnivå Ljudnivå
Personligen har jag bara dåliga erfarenheter av julas budgetmärke meectools, köp en bättre (dyrare) om du vill att den ska hålla några år...
Lycka till.
|
|
|
|
|
12-02-2013, 20:05
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Själv har vi haft kompostkvan med knivar men tycker att det är för mycket kringjobb med slipning och byte av knivar. Minns en kvalitets kvarn vi hade tidigare, efter ett tag var vi tvugna att byta själva fästet till knivarna - helt hopplöst att få tag på så då fick vi skrota kvarnen.
En kvarn med vals ger betydligt större "tugg" men jag använder det som täckmaterial, det tar ju längre tid att multna ner men om man anväder det så som jag gjort i gångar eller ovanpå tidningar för att kväva ogräs så fungerar det perfekt.
Minns inte märket men det är en bra kvarn och när den var trasig för några år sedan och jag frågade runt var svaret jag fick från alla, ska du ha något som håller ska det vara med vals och sådana kostar minst 3 000 kronor, fast som sagt allt beror ju på hur mycket material man ska tugga - lycka till med ditt val
|
|
|
|
|
13-02-2013, 20:58
|
Medlem
Medlem nr: 29 724

|
CITAT (Vinterflickan @ 12-02-2013, 12:42)  Har haft lite funderingar på om man skulle införskaffa en sådan för att på ett smidigt sätt bli av kvistar & grenar från beskärning, och samtidigt få material att marktäcka jorden med. Är det någon av er som använder en sån & vad har ni i sådana fall för tips & råd? Har tex sett en enkel på Jula, denna; http://www.jula.se/kompostkvarn-med-kniv-729162Skulle den kunna fungera eller behöver man något kraftigare? Hej håller med att det gäller att satsa på en dyrare kvalitetskvarn. Som du säger används den ju inte så ofta men kan du inte dela den med ngr grannar så blir det inte så dyrt
|
|
|
|
|
13-02-2013, 22:25
|
Medlem
Medlem nr: 36 878

|
Riktigt bra tips & råd... Sen är det nog het sant att man borde satsa på något lite dyrare. Får helt enkelt fundera igenom vad mina behov skulle vara. Det känns inte som att det kommer finnas utrymme för inköp av en sådan denna säsongen, eller så väntar man helt enkelt & hoppas att någon säljer ut!
Sen nämnde faktiskt sambon nått smart att man kan ju faktiskt hyra en bättre maskin ist för att köpa, då vi inte lär använda den särskilt ofta... Tack för alla råd, gav verkligen jättemycket ny kunskap för en som har noll koll på kompostkvarnar!
|
|
|
|
|
16-02-2013, 09:11
|
Medlem
Antal inlägg: 315
Medlem nr: 14 997

|
Har redan förut lovordat min rätt tysta valskvarn, stiga bioquiet eller biosilent. Köpte faktiskt en till i somras till föräldrars lantställe (50 mil bort, ogörligt frakta) där enarna växer o växer o blir enorma högar ris - som då krympte i hop till trampbara små stumpar. Som sagt grövre än kniv, o just enar som legat ett år el två hade lättare för att sega sig fast (backa, i värsta fall lossa ställskruv tillfälligt) men färska inget problem. ...poängen var att den inte heller kostade så mkt; ca 1900:- inkl hemfrakt från bygghemma.se (Men kolla pricerunner el dyl, var där jag hittade dem)
...även på rätt kort sikt var det billigare än att hyra kärra/flak o lasta bort sådant som inte kan ligga där
--------------------
mer vår
|
|
|
|
|
16-02-2013, 10:13
|

Medlem
Antal inlägg: 277
Medlem nr: 75 127

|
Har med en Stiga Bio Quiet och tycker den fungerar bra för mina små behov. Egentligen är det nummer 2 då jag spräckte valsinfästningen på den första men timade in det så pass bra så jag fick en ny på garantin  Även mors man lyckades med samma sak. Så känns ju lite fel att rekommendera just denna med tanke på det men håller man sig till normalstora grenar som den tuggar i sig lätt och låter bli att försöka trycka tjockaste möjliga som den storknar på är den bra i mitt tycke. Raka smala långa grenar känns mest lönt att köra genom den. Små krokiga är knappt lönt besväret tycker jag. Så vill säga att det beror på vad för sorts klipp du får över om det är lönt eller inte. http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/trad...stiga-bio-quietFinns säkert billigare någon annanstans.
|
|
|
|
|
07-04-2013, 10:44
|
Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 29 672

|
Kan bara varna dig för Stiga Bio Power. Använde den för första gången igår. Kvistar fastnar och man behöver öppna och rensa ständigt. Rena grenar går bra. Efter att använt den en stund gick den sönder och jag fick inte igång den. Har använt den efter instruktionsboken. Skulle istället köpt Ryobi KOMPOSTKVARN RSH2455 2400W som finns på K-rauta just nu till bra pris. Det är dessutom en valskvarn. Aldrig mer en knivkvarn!
|
|
|
|
|
17-07-2013, 21:16
|
Medlem
Antal inlägg: 16
Medlem nr: 18 814

|
Vi flyttade nyligen till hus och vi har mycket träd och buskar,så jag behövde en kraftig kvarn som hade vals. Investerad mina slantar i en Bosch axt 25 tc för 3500:-, den har nått som kallas turbine cut. Det är någon hybrid mellan vals och kniv. Jag kan tycker att den är riktigt bra! Tuggar i sig de grövsta grenarna hur enkelt som helst även fast jag ställt in den på den minsta flis storleken. Dock matar den grenarna inte lika bra när den är inställd på så smått flis, så man får vara med och mata lite emellanåt. Till mjuka växt delar är den inte lika bra, har kört bla annat humle och rabarber stjälkar och även tomatplantor. Och den proppades mer igen, än att den malde sönder växterna. Så sådana växter kör jag över med gräsklipparen istället  Växter som har lite mer hårdare stam går bra att köra i den. Kan rekommendera den om man vill ha en stark kvarn!
|
|
|
|
|
20-08-2013, 07:16
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 78 879

|
Går själv i kompostkvarns tankar o landat i Bosch axt 25 tc verkar vara bra. Behöver hjälp av Alex!!!!! var har du köpt maskinen för för 3500:-? Jag ser runt på nätet o de är betydligt dyrare.
Tack på förhand!
Redigerat av robinson14: 20-08-2013, 07:17
|
|
|
|
|
22-08-2013, 10:04
|
Medlem
Antal inlägg: 16
Medlem nr: 18 814

|
Vet inte vad jag satt och fundera på när jag skrev det, det ska vara 4495 :- Köpte jag den ifrån: http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=2897 Kan tillägga att jag lyckades köra sönder den för ca 4 veckor sedan. Nått motorfäste måste ha gått sönder för motorn och strömkontakten hängde ner sig. Men reklamationen gick väldigt smidigt, dhl kom och hämta och skickade den till verkstaden. Därefter fick jag en sprillans ny maskin hemkörd. Hela proceduren tog ca 2 veckor från det att jag kontakta återförsäljaren.
|
|
|
|
|
22-08-2013, 19:40
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 78 879

|
Tack för svaret!Alex Företaget verkar seriöst och det kommer bli en beställning här med.
|
|
|
|
|
23-08-2013, 13:12
|
Medlem
Antal inlägg: 568
Medlem nr: 74 366

|
Jag har 2 kompostkvarnar, en valskvarn Gardena S2000S och en med knivar Viking GE 355.
Gardenan är ypperlig till torra grenar, färska örter proppar ganska raskt igen maskinen. Valskvarnen klipper grenarna i ca 2 cm långa bitar och kossar småbitarna. Jag använder kvarnen mest till att framställa flis som jag sedan tillverkar biokol av.
Viking-kvarnen fungerar fantastiskt bra med färskt material, det blir väldigt finmalet. Även grenar blir mer finmalna än på Gardenan, så länge knivarna är vassa. Som hos alla knivkvarnar tappar knivarna skärpan ganska snabbt och då kan de tunnaste grenarna slinka genom så att man får 10-15 cm långa bitar. Då brukar jag köra dom en gång till och resultatet blir mycket bättre.
|
|
|
|
lassej
|
24-08-2013, 15:22
|
Gäster

|
Vi har haft en kvarn med knivar, den krossade bra men satte igen ofta så det blev stopp och man måste montera isär. Tröttnade på den och sålde den. Köpte en valskvarn som mal grövre men fungerar jättebra. Vill nog rekommendera valskvarn. Meta
|
|
|
|
|
25-08-2013, 06:51
|

Medlem
Antal inlägg: 756
Medlem nr: 14 406

|
Min kompostkvarn är mitt favoritverkyg i trädgården! Jag har ganska stor trädgård av naturtyp så det blir en hel del busk och sly som jag måste "bli av med". Här om dagen klippte jag ned några hasselbuskar och några helt förvuxna spireor och det blev ett stort berg med ris. Först tänkte jag att jag skulle hyra ett släp och köra allt till sopstationen, men insåg att det inte skulle vara bekvämare än att köra allt i kvarnen. Så nästa tanke var att packa i säckar och köra iväg. Jag ställde en lövkorg under kvarnen och malde, det blev bara en fem, sex korgar! Jag hällde tillbaks fliset på växtplatsen och så vips var jättehögen borta, väldigt lite jobb och ingen näring/växtmaterial har lämnat trädgården!
Jag tipsar alla att ha en kompostkvarn! Köp en stark som klarar grova grenar, med vals, inte kniv (finns såna ännu att köpa?).
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|
|
|
|
|
26-08-2013, 12:34
|
Medlem
Antal inlägg: 568
Medlem nr: 74 366

|
Jodå, det finns många kvarnar med knivar på marknaden. Det finns fem par knivar i olika plan på den kvarn som jag har och resultatet blir mer finfördelat än med valskvarn. Om man bara mal grenar, räcker en valskvarn bra, men mjukare material såsom majsplantor, tomatplantor och andra örtartade växter fixar inte valskvarnen. T.o.m. färska almgrenar med sin sega och klibbiga bark proppar igen kvarnen tämligen snabbt. Däremot med Viking-kvarnen som jag har, får jag myket finfördelad grönmassa som aldrig proppar igen maskinen.
|
|
|
|
|
06-11-2013, 17:28
|

Medlem
Antal inlägg: 514
Medlem nr: 2 315

|
Är inne på min andra Viking GE 105. Funkar bra för en normal villaträdgård. Maler mest hasselhäck och fruktträdsgrenar.
--------------------
Bor i zon: Stockholms inre kustområde "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
|
|
|
|
jaj-51
|
06-11-2013, 18:03
|
Gäster

|
Köp en valskvarn! Ljudnivån ör ok. De med knivar är omöjlig att använda utan hörselskydd. Mer störande än en motorgräsklippare för omgivningen.
Själv har jag en gamma trotjänare sen flera år, en billig modell som säljs med många olika namn.
|
|
|
|
|
07-11-2013, 08:35
|
Medlem
Antal inlägg: 335
Medlem nr: 75 393

|
CITAT (ingmet @ 06-11-2013, 17:28)  Är inne på min andra Viking GE 105. Funkar bra för en normal villaträdgård. Maler mest hasselhäck och fruktträdsgrenar. Andra? Av vilken anledning undrar jag då?
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|