Som nog de flesta känner till har jag köpt en hel hoper DVD-skivor från Japan. Resultatet är blandat vad gäller uppspelning, innehållet är en annan sak.

Lyckligtvis är det samma regionkodning i Europa och Japan, en 2:a, så där är det inte stopp. Det är inga problem att spela upp på mina båda datorer men på TV:n skiter det sig. Bilden är ok men ljudet blir förvrängt. Jag kan inte heller ladda in filerna i mitt program för videoredigering, Adobe Premiere Elements. Troligen ligger problemet i att vi har PAL-systemet och 24/25 bildrutor per sekund medans Japan har NTSC och 29/30 rutor per sekund. Fast i bruksanvisningen för DVD-spelaren står det att den lämnar ut rätt system som är inprogrammerat oavsett vilket system som skivorna har. Skumt. Ännu skummare är att jag tycker att det borde bli problem med bilden då och inte ljudet. Beträffande Adobe så är det ett flertal olika inställningar där att prova med. Jag pratade med han som som producerar Tåg-videor om Adobe-problemet och han säger att det är en djungel med olika videoformat. Om nån har något att tillägga går det bra att göra det.