| |
|
  |
Näthatet ! |
|
|
|
|
16-02-2013, 19:14
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Bara att besöka extremsajter, från vänster till höger, religiösa extrema sajter, och nackhåren kan resa sig. Vems fel all världens ondska är, beror på var man tittar in på för sajt på nätet. Skulle allt hat omsättas i praktiken skulle Sverige brinna från norr till söder. Nu är det ju mest fjuniga grabbar som har för mycket fritid, som njuter av att hata allt o alla. Men visst är det en litet varningssignal om att det i samhället finns grupperingar som kan bli problem med framöver.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2013, 21:05
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Gita @ 16-02-2013, 18:39)  .........Som exempel är det ju inte särskilt längesedan en skribent här på Odla använde könsord, ord som subba, kärringjävel m.m.för att angripa meningsmotståndare när argumenen tröt, och inte en enda av s.k. vanliga skribenter hade några invändningar. Gita Och jag vet att jag protesterade! Inte efter varje otrevlig inlägg, men protesterade gjorde jag!
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
16-02-2013, 21:09
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Personligen tror jag att mycket av näthatet har med bitterhet att göra att man kanske inte kan uppnå det man vill på grund av olika saker som arbetslöshet att man sitter fast i en relation som är dålig att man har ett handikapp som hindrar en att leva fullt ut ensamhet osv .Att en del har mer ekonomisk trygghet än andra är ju inget nytt så har det alltid varit och kommer att så förbli .Sedan tror jag många är rent onda och elaka i grunden och måste spy ut sin galla på alla som de inte tycker om eller leta efter saker de kan anfalla med elakheter och spydigheter och även i en del fall rena personliga hot mot människor de inte ens känner ,verkar som en del känner en viss tillfredställelse i det !
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2013, 09:57
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Motti @ 16-02-2013, 21:09)  Personligen tror jag att mycket av näthatet har med bitterhet att göra att man kanske inte kan uppnå det man vill på grund av olika saker som arbetslöshet att man sitter fast i en relation som är dålig att man har ett handikapp som hindrar en att leva fullt ut ensamhet osv .Att en del har mer ekonomisk trygghet än andra är ju inget nytt så har det alltid varit och kommer att så förbli .Sedan tror jag många är rent onda och elaka i grunden och måste spy ut sin galla på alla som de inte tycker om eller leta efter saker de kan anfalla med elakheter och spydigheter och även i en del fall rena personliga hot mot människor de inte ens känner ,verkar som en del känner en viss tillfredställelse i det ! Antingen det, eller så har dom det för bra och får tid att reta upp sig på rena skitsaker.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2013, 10:14
|
Medlem
Antal inlägg: 87
Medlem nr: 32 303

|
Personliga påhopp, att inte hålla sig till ämnet, diskutera ska man kunna göra utan att attackera någon personligen. Är det orden som inte räcker till? Och att man tillåter sig själv att hata utan att förstå att man själv blir bitter och att andra far illa. Intressant att läsa era funderingar, ligger mycket i det ni skriver, har svårt att begripa hur någon kan skriva sådana saker för att skrämmas men tror att så länge det inte får några konsekvenser för dem själva är det bara att fortsätta.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2013, 11:28
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (aloa @ 17-02-2013, 10:14)  Är det orden som inte räcker till? Ja det är nog en trolig förklaring, man brukar ju säga att folk som svär mycket, har dåligt ordföråd.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
17-02-2013, 17:43
|
Gäster

|
Det undrar jag verkligen om ett fattigt språk kan förklara det som kvinnliga reportrar råkar ut för.
Hot om våldtäkt, gruppvåldtäkt och att våldta deras barn, sexualsadistiska hot samt att skära av vissa kroppsdelar för att steka dem i smör....hot att döda...så grovt att det är nästan olidligt att lyssna till..
Kan det verkligen förklaras med ett andefattigt språk???????????
|
|
|
|
|
|
|
|
17-02-2013, 17:46
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Det är en klyscha att svärande tyder på ett fattigt språk. Och jag tror det har väldigt lite att göra med näthatet.
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
18-02-2013, 11:51
|
Gäster

|
Den biten delar jag med dig HUGGORM, ---- det svärs nog i de flesta sammanhag, mer eller mindre, särskilt nuförtiden har det ökat från den tiden man var ung och inte fick säga fula ord.
På tal om vad närhatet kan åstadkomma kan diskuteras i flera olika synpunkter, värst är de personangreppen som de inte skriver öppet utan att man får dem i PM för att inte visa det så att alla kan läsa det. De kan inte hålla sig, men är samtidigt rädda att åka ut, men även sådana PM kan man skicka till de ansvarliga om man vill dra det så långt ......
Jag kom att tänka på dem som mått så dåligt av näthatet att de blivit sjuka, men det finns de som vill att någon ska må illa, annars är det inte jämnvikt. De som tagit sitt liv på grund av det, har nog detta varit den sista droppen som fått bägaren att rinna över. Ingen vet ju vad personen går igenom i sitt liv just då....
Detta hände mig, men jag misslyckades, men då var jag upp i halsen stressad av andra orsaker och fastnade i detta på så vis. ......
Redigerat av Ugglemormor: 18-02-2013, 11:54
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2013, 13:05
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag instämmer med gnon ovan om vilka som ligger bakom, sysslolös skolungdom som tycker det är skoj att reta upp vuxenvärlden. Ungeför som klottrare som gillar att förstöra för sitt nöjes skull. Jag betvivlar att det ligger ett reellt hat bakom i de flesta fall. Så jag tror nog att man inte skall göra för stort väsen av det, de blir bara malliga då. Att reta upp sig på en anonym idiotkommentar är inte lönt, det ger inget.
Jag har drabbats av liknande idiotkommentarer på mina tågvideor på YouTube. I den mån jag bryr mig om det brukar jag radera kommenteren och sen blockera användaren.
Redigerat av Gossen Ruda: 18-02-2013, 13:10
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2013, 13:08
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
Sorgligt. Att näthatarna skriver i den här tråden!
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2013, 13:12
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Tycker det verkar som om man pratar om olika saker i den här tråden. Det näthat med hot och sexuella trakasserier som det talats om i media och som framförallt kvinnliga reportrar/journalister råkat ut för tror jag inte har ett dugg med språkfattigdom att göra. Tror det är en klick sysslolösa typer som satt i system att roa sig själva med att trakassera och hota och sitter och flinar åt att det blir sånt rabalder de lyckats åstadkomma. Uppnärksamhet får de ju men frågan är hur mycket allvar det ligger bakom? Funderar på om det kanske är en förlängning av trolleriet och det nerspammande av forum med diverse idiotiska kommentarer som var så vanligt tidigare men inte är lika lätt längre. Det blir väldigt konstigt om man blandar ihop det med det en del kallar "mobbning" och tycker sig vara utsatta för på olika forum för att inte andra delar deras åsikter och påståenden. Finns ju inget hat i det och inte heller hot. CITAT (tomas99 @ 18-02-2013, 13:08)  Sorgligt. Att näthatarna skriver i den här tråden! Finns väl inga näthatare här?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2013, 17:15
|
Medlem
Antal inlägg: 523
Medlem nr: 29 572

|
Jag försvarar absolut inte en uppsjö idioter som ägnar sig åt näthat, men kan förstå om eran bristande analysförmåga retar gallfeber på många.
Jag förstår ärligt talat inte hur det kan vara så svårt? Är liksom ingen idé att ens försöka starta en diskussion om det när folk inte på förhand lyckas tänka ut de mest basala sakerna.
En sak kan jag i alla fall säga, och det är att ni gör helt åt helvete fel när ni försöker placera alla näthatare inom ett och samma fack, när ni "analyserar" orsaker. Visst skulle man kunna dela in näthatarna i olika grupper, men det behöv rätt många grupper då. Det finns näthatare som skriver så för att de bara är dumma i huvudet, och slänger ur sig saker de inte menar (borde vara en stor andel), men även denna grupp kan delas in i flertalet undergrupper. Det finns näthatare som skriver så för de verkligen känner ett hat. Det finns näthatare som skriver för att provocera. Det finns näthatare som skriver så för de känner att de står utanför samhället och ej får nån hjälp, ofta får höra att de tillhör den grupp som har det bäst, och därför blir bittra etc. Nu pekade jag bara ut fåtalet orsaker, finns många många fler.
Notera att jag inte försvarar någon grupp, eller något näthat överhuvudtaget, men jag blir irriterad när personer sitter och gissar hej vilt utan att tänka efter alls. Sånt kommer inte direkt bidra till mindre näthat, snarare mer.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2013, 18:34
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (ryss_бори @ 18-02-2013, 17:15)  Jag försvarar absolut inte en uppsjö idioter som ägnar sig åt näthat, men kan förstå om eran bristande analysförmåga retar gallfeber på många.
Jag förstår ärligt talat inte hur det kan vara så svårt? Är liksom ingen idé att ens försöka starta en diskussion om det när folk inte på förhand lyckas tänka ut de mest basala sakerna.
En sak kan jag i alla fall säga, och det är att ni gör helt åt helvete fel när ni försöker placera alla näthatare inom ett och samma fack, när ni "analyserar" orsaker. Visst skulle man kunna dela in näthatarna i olika grupper, men det behöv rätt många grupper då. Det finns näthatare som skriver så för att de bara är dumma i huvudet, och slänger ur sig saker de inte menar (borde vara en stor andel), men även denna grupp kan delas in i flertalet undergrupper. Det finns näthatare som skriver så för de verkligen känner ett hat. Det finns näthatare som skriver för att provocera. Det finns näthatare som skriver så för de känner att de står utanför samhället och ej får nån hjälp, ofta får höra att de tillhör den grupp som har det bäst, och därför blir bittra etc. Nu pekade jag bara ut fåtalet orsaker, finns många många fler.
Notera att jag inte försvarar någon grupp, eller något näthat överhuvudtaget, men jag blir irriterad när personer sitter och gissar hej vilt utan att tänka efter alls. Sånt kommer inte direkt bidra till mindre näthat, snarare mer. Vilken tur att det finns en person på forumet iallafall som står över alla andra med sin klokskap och analytiska förmåga och som kan tala om för alla andra hur det förhåller sig med saker och ting.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2013, 18:53
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det ÄR tråkigt när man inte har något att göra i skolan under sportlovet.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2013, 19:08
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (ryss_бори @ 18-02-2013, 17:15)  Jag försvarar absolut inte en uppsjö idioter som ägnar sig åt näthat, men kan förstå om eran bristande analysförmåga retar gallfeber på många.
En sak kan jag i alla fall säga, och det är att ni gör helt åt helvete fel när ni försöker placera alla näthatare inom ett och samma fack, när ni "analyserar" orsaker. Visst skulle man kunna dela in näthatarna i olika grupper, men det behöv rätt många grupper då. Det finns näthatare som skriver så för att de bara är dumma i huvudet, och slänger ur sig saker de inte menar (borde vara en stor andel), men även denna grupp kan delas in i flertalet undergrupper. Det finns näthatare som skriver så för de verkligen känner ett hat. Det finns näthatare som skriver för att provocera. Det finns näthatare som skriver så för de känner att de står utanför samhället och ej får nån hjälp, ofta får höra att de tillhör den grupp som har det bäst, och därför blir bittra etc. Nu pekade jag bara ut fåtalet orsaker, finns många många fler. Notera att jag inte försvarar någon grupp, eller något näthat överhuvudtaget, men jag blir irriterad när personer sitter och gissar hej vilt utan att tänka efter alls. Sånt kommer inte direkt bidra till mindre näthat, snarare mer. Jag håller med,tycker åxå att jag har skrivit att det finns tex manshat, och om man kan skriva på riktig svenska dvs språket är viktigt. Sedan är det kanske inte hat utan mera att trycka ner meningsmotståndare på ett osjyst sätt.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2013, 20:11
|
Medlem

|
CITAT (tomas99 @ 18-02-2013, 13:08)  Sorgligt. Att näthatarna skriver i den här tråden! Nu måste jag verkligen protestera!!! Mycket kan man kalla mig för, men näthatare kallar du mig inte en gång till!!!
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2013, 20:18
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (tomas99 @ 18-02-2013, 13:08)  Sorgligt. Att näthatarna skriver i den här tråden! Ge dig
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2013, 20:39
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2013, 13:12)  Tycker det verkar som om man pratar om olika saker i den här tråden. Det näthat med hot och sexuella trakasserier som det talats om i media och som framförallt kvinnliga reportrar/journalister råkat ut för tror jag inte har ett dugg med språkfattigdom att göra. Tror det är en klick sysslolösa typer som satt i system att roa sig själva med att trakassera och hota och sitter och flinar åt att det blir sånt rabalder de lyckats åstadkomma. Uppnärksamhet får de ju men frågan är hur mycket allvar det ligger bakom? Funderar på om det kanske är en förlängning av trolleriet och det nerspammande av forum med diverse idiotiska kommentarer som var så vanligt tidigare men inte är lika lätt längre.
Det blir väldigt konstigt om man blandar ihop det med det en del kallar "mobbning" och tycker sig vara utsatta för på olika forum för att inte andra delar deras åsikter och påståenden. Finns ju inget hat i det och inte heller hot.
Finns väl inga näthatare här? Tror inte heller det har med språkfattigdom att göra. Ser en del vidriga kommentarer, på bl.a. Youtubeklipp och där saknas inte språket alls. Snarare att "anonymiteten" bakom en skärm gör att folk vräker ur sig saker, dom aldrig skulle säga/våga säga ansikte mot ansikte. I min värld är näthatare "fega individer" som gömmer sig bakom internets anonymitet.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-02-2013, 20:42
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
CITAT (*Stintan* @ 18-02-2013, 18:34)  Vilken tur att det finns en person på forumet iallafall som står över alla andra med sin klokskap och analytiska förmåga och som kan tala om för alla andra hur det förhåller sig med saker och ting. 
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|