Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Näthatet !
          pejori
          Inlägg 18-02-2013, 20:46
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Rosrup @ 16-02-2013, 18:29) *
          Precis!

Grundproblemet är inte näthatet som sådant.
          det är bara ventilen som pyser över.

Kort sagt så är vi en rik värld där alla kan ha det bra.

En långre utläggning blandar in pengar, kurser och allehandans jävla mumbojumbo som ingen egentligen förstår.
          Kapitalet ( vem det nu är) säger att vissa ska ha det bra andra dåligt, annars fungerar det inte.
          Summan av allt är att vi är fattiga.

Jo tack jag märker det själv men sen läser jag om såna som har en förmögenhet som lätt hade fött mig och min avkomma tills nästa Jesus landar.

Nåja, många är bittra och blir inte mindre bittra av att läsa hur bra dom rika jävlarna har det.
          Vi kunde haft det bra i Sverige ifall vi slutade jaga folk till jobbet som ändå inte finns.
          Det är där tryggheten tar slut som hatet tar vid tror jag.

Lägg till lite fåraherdar som bara måste komma hit och få allt serverat så har man en fin grogrund till vilket hat som helst.

Har jag svamlat så ber jag om ursäkt men jag råkar va full.

Det finns ju ett uttryck. "när båset är tomt, biter kossan" så otryggheten ihop med frustrationen gör nog sitt till.
          Då är det "lätt att hata" allt och alla.

Redigerat av pejori: 18-02-2013, 20:47

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          malcolm
          Inlägg 18-02-2013, 22:26
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Hat är ett väldigt starkt ord och jag tror inte det existerar egentligen utan är en produkt av media, visst finns de som uttrycker horribla saker men det handlar nog mest om tristess och i skydd av en dator går det skriva vad som helst för att såra och uppröra andra människor. Därmed inte sagt att sådant beteende skall godtas och vara tillåtet.

Citera
          Motti
          Inlägg 18-02-2013, 22:50
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Näthatet existerar i allra högsta grad Malcom ! det kan man inte blunda för dessutom diskuterast det nu i olika forum verkar som att en del anser sig stå över andra på alla vis och tål inte några som helst tillrätta visningar för då går de i taket som vi säger här i småland .Tydligen är det inne att trycka ner andra som inte lever upp till till deras förväntningar eller inte tycker som vissa andra.Malou von Siverts tyckte att en vänlig vecka kunde vara bra !men det fick hon fan för confused.gif så tydligen finns det många som gillar att trycka ner andra mobba osv för de inte passar in enligt vissa normer då .En del tycker sig växa själva genom att mobba andra !

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-02-2013, 23:13
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (malcolm @ 18-02-2013, 22:26) *
          Hat är ett väldigt starkt ord och jag tror inte det existerar egentligen utan är en produkt av media, visst finns de som uttrycker horribla saker...

Jag förstod faktiskt inte rubriken riktigt, men nu ser jag att det menas nätmobbing, elakhet. Då förstår jag. Tror inte det är så vanligt med just hat, hur kan man hata någon man inte vet något om. Ordet är dåligt valt.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Motti
          Inlägg 18-02-2013, 23:19
          Länk hit: #45

Medlem

Det finns dom som hatar utan att ens känna personen de hatar ! Många jobba här ju så många har inte set "Efter tio med Malou ! på tv4 där de tagit upp näthatet .Som tur är har vi sluppit det riktigt otäcka hatet här på Odla ,men mobbing har ju förekommit men sedan vi fick Moderatorer så har allt lungnat ner sig som tur är .

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 18-02-2013, 23:41
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

CITAT (*Stintan* @ 18-02-2013, 18:34) *
          Vilken tur att det finns en person på forumet iallafall som står över alla andra med sin klokskap och analytiska förmåga och som kan tala om för alla andra hur det förhåller sig med saker och ting. giggle.gif

Ja, det där är en vanlig reaktion när man inte har något att komma med. Gratulerar.

Jag är en person som kan erkänna när jag har fel, och fråga för att lära mig. Det gör jag titt som tätt på t.ex. det här forumet:http://www.physicsforums.com/

På det här forumet (odla.nu) kan man dock inte annat än att vänta sig att en massa "förståsigpåare" blir upprörda för att man försöker förmedla ett uns logik till deras skeva verklighetsuppfattning. Samma reaktion fås vanligen om en universitetsdoktor/professor i fysik (utan att avslöja sitt yrke) försöker rätta en högstadie/gymnasielärare i samma ämne. De tål inte att höra att de har fel helt enkelt.

CITAT (Gossen Ruda @ 18-02-2013, 18:53) *
          Det ÄR tråkigt när man inte har något att göra i skolan under sportlovet.

Ser man på. Den dogmatiske Gubben Ruda förmedlar starka budskap, igen.

Kul att man inte kan få skriva ett endaste inlägg utan att du går all in för att förlöjliga det.

Redigerat av ryss_борис: 18-02-2013, 23:46

Citera
          Motti
          Inlägg 18-02-2013, 23:46
          Länk hit: #47

Medlem

Anar en bezzervisser här ! tur vi har sådana på Odla whistling.gif Måste ju vara bra att ha en som tror sig veta allt om allt ! Och vi andra får väl stryka på foten .

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 18-02-2013, 23:48
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Motti @ 18-02-2013, 23:46) *
          Anar en bezzervisser här ! tur vi har sådana på Odla whistling.gif Måste ju vara bra att ha en som tror sig veta allt om allt ! Och vi andra får väl stryka på foten .

Gör här och nu ett antagande att du syftar på mig. Inget av det jag skrivit implicerar dock det du påstår, så vet inte riktigt om jag ens ska orka bry mig?

Citera
          Motti
          Inlägg 18-02-2013, 23:59
          Länk hit: #49

Medlem

Syfftar inte på dig alls ! du är väl inte den enda här i den här tråden ?hade jag syftat på dig så hade jag skrivit ditt namn =nick.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-02-2013, 00:13
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (ryss_бори @ 18-02-2013, 23:41) *
          Ja, det där är en vanlig reaktion när man inte har något att komma med. Gratulerar.

Jag är en person som kan erkänna när jag har fel, och fråga för att lära mig. Det gör jag titt som tätt på t.ex. det här forumet:http://www.physicsforums.com/

På det här forumet (odla.nu) kan man dock inte annat än att vänta sig att en massa "förståsigpåare" blir upprörda för att man försöker förmedla ett uns logik till deras skeva verklighetsuppfattning. Samma reaktion fås vanligen om en universitetsdoktor/professor i fysik (utan att avslöja sitt yrke) försöker rätta en högstadie/gymnasielärare i samma ämne. De tål inte att höra att de har fel helt enkelt.

............

Ganska mycket OT nu men tror du att någon blir upprörd över dina nedlåtande skriverier så får jag nog göra dig besviken. Det är faktiskt ganska svårt att ta dig på allvar så du får nöja dig med ett leende.

Så vad är dina teorier om vilka som ligger bakom näthaten?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 19-02-2013, 00:23
          Länk hit: #51

Medlem

Man behöver inte vara Raketforskare för att veta vad som är rätt eller fel !alla är vi olika och har olika sätt att uttrycka oss på !det tycker jag man får ta till sig, alla är inte dragna över samma kam .Jag tycker personligen att det är såå mycket trevligare att försöka vara trevlig och gladlynt tummenupp.gif Men så klart kan även en lungn och trevlig människa bli förbannad och känna sig orättvist behandlad ! vore väl konstigt annars smile.gif

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 19-02-2013, 00:28
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 19-02-2013, 00:13) *
          Ganska mycket OT nu men tror du att någon blir upprörd över dina nedlåtande skriverier så får jag nog göra dig besviken. Det är faktiskt ganska svårt att ta dig på allvar så du får nöja dig med ett leende.

Så vad är dina teorier om vilka som ligger bakom näthaten?

Mina teorier angående näthatet skrev jag lite om i mitt första inlägg i tråden. Där tas ett fåtal av alla de näthatare som finns upp.

Huruvida jag tror att nån blir upprörd eller ej är irrelevant för diskussionen. Dessutom var det heller inte att reta upp folk som var syftet med inlägget, vilket jag inte heller skrev. Så nej, att du skriver att du gör mig besviken när du förmedlar detta visar bara att du gör felaktiga antagen då du inte verkar veta vad som implicerar vad.

Du får för övrigt ta vem du vill på allvar. Kan dock rekommendera dig en bok som heter grundläggande algebra och geometri. Den boken kräver inga större förskunskaper och det första kapitlet behandlar just det här med implikation och ekvivalens. Tror boken går att köpa billigt via nätet också. Kolla på bokus eller adlibris.

Redigerat av ryss_борис: 19-02-2013, 00:28

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-02-2013, 00:47
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (ryss_бори @ 19-02-2013, 00:28) *
          Mina teorier angående näthatet skrev jag lite om i mitt första inlägg i tråden. Där tas ett fåtal av alla de näthatare som finns upp.

Huruvida jag tror att nån blir upprörd eller ej är irrelevant för diskussionen. Dessutom var det heller inte att reta upp folk som var syftet med inlägget, vilket jag inte heller skrev. Så nej, att du skriver att du gör mig besviken när du förmedlar detta visar bara att du gör felaktiga antagen då du inte verkar veta vad som implicerar vad.

Du får för övrigt ta vem du vill på allvar. Kan dock rekommendera dig en bok som heter grundläggande algebra och geometri. Den boken kräver inga större förskunskaper och det första kapitlet behandlar just det här med implikation och ekvivalens. Tror boken går att köpa billigt via nätet också. Kolla på bokus eller adlibris.

Svårt att hålla sig till ämnet? smile.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 19-02-2013, 00:54
          Länk hit: #54

Medlem

Märkligt att man måste ta till så mycket ord för att yttrycka sig ?som sakt man behöver inte vara raketforskare för att göra sig förståd bland vanligt folk .

Citera
          malcolm
          Inlägg 19-02-2013, 01:37
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Hat och mobbing är väl inte riktigt samma sak och det var det jag menade i mitt förra inlägg.

Citera
          andersen
          Inlägg 19-02-2013, 08:46
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (malcolm @ 19-02-2013, 01:37) *
          Hat och mobbing är väl inte riktigt samma sak och det var det jag menade i mitt förra inlägg.

Nej men båda två är hemska.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 19-02-2013, 09:02
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (andersen @ 19-02-2013, 08:46) *
          Nej men båda två är hemska.

Fast det är ju en himmelsvid skillnad mellan det tramsiga gnabbet som förekommer på odla som en del här refererar till och det "riktiga" hatet som dom tog upp på Uppdrag granskning!

Redigerat av Anki på Öland: 19-02-2013, 09:03

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-02-2013, 09:45
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Anki på Öland @ 19-02-2013, 09:02) *
          Fast det är ju en himmelsvid skillnad mellan det tramsiga gnabbet som förekommer på odla som en del här refererar till och det "riktiga" hatet som dom tog upp på Uppdrag granskning!

tummenupp.gif absolut. Känns som det är två skilda saker som diskuteras i tråden. Tex debattsajten NewsMill har tvingats stänga av alla kommentarer då de dagligen fick så många kommentarer med rena hot och förtal att de ansvariga för sajten inte hann rensa och stänga av användare som misskötte sig. Lite skillnad mot att sitta på odla och skriva att "du är en idiot" till någon.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-02-2013, 10:41
          Länk hit: #59

Gäster

Varför är det så svårt att föra ett samtal utan att någon direkt gör anspråk på att veta sanningen?

Det har inte genomförts några som helst tillförlitliga undersökningar om vad detta är symptom på. Visst kan vi förminska det och hänföra problemet till några finniga förpubertala ungdomar som saknar intellekt och språk och det är väl den strategin man försökt hålla under ganska lång tid för att inte ge det mer uppmärksamhet än det förtjänar men det har uppenbarligen inte fungerat.

Även politiker är en utsatt grupp men även där försöker man förringa det hela och hoppas att trollen försvinner om de inte lyfts upp i ljuset.

Det verkar vara tre områden som framkallar ilska, frustration och hat;

- feminism

- invandring

- klimathot

Mitt intresse i det hela handlar enbart om ifall detta är ett symptom på en samhällsutveckling som börjar krackelera och där Sverige spricker upp i olika sociala och etniska grupper som får allt mindre med varandra att göra, en utveckling där ingen i så fall kommer undan.

De kvinnliga journalisterna vittnade om att de alltmer börjat undvika att skriva om vissa saker. Det är lätt att avfärda som trams av de som aldrig varit utsatta och inte kan föreställa sig hur det känns när giftet äter sig in i det dagliga livet och rädslan tar över.

Vad betyder det här för vår demokrati och yttrandefrihet? Skall kvinnliga journalister avstå från samhällsfrågor och hålla sig till matprogram för att kunna utöva sitt yrke? Vilken typ av politiker får vi om hoten gör att en del inte orkar?

Tyvärr har den efterföljande debatten ensidigt handlat om hur man med olika repressalier lagstiftningsvägen skall stävja trakasserierna och hoten. Det kanske krävs en skärpning, jag har ingen uppfattning om det men man borde rimligen börja i rätt ända och undersöka om detta är ett symptom på att det kitt som hittills hållit ihop vårt samhälle nu börjar vittra sönder.

Om det är så är det föga framgångsrikt att bestraffa yttringarna - idéerna överlever ändå men kanske visar sig i andra former.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-02-2013, 11:39
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag vidhåller min uppfattning att det mest är yngre harmlösa personer som bara vill få uppmärksamhet. Det tråkiga är dock att det bland dessa kan finnas reella hotfulla människor. Som jag ser det är nog den enda framkomliga vägen att avanonymisera internet. Om buset vet att de kan bli spårade kommer mycket skit att försvinna. Man kan ha båda varianterna men bara tillåta spårbara personer att få yttra sig.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 07:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon