Så heter en sång av Jules Sylvain och även en textrad i ett gammalt skillingtryck som fått förnyad aktualitet efter vad som hände i Ryssland. Fascinerande och intressant händelse. Man kan undra varifrån dessa klippblock kommer men innan jag utvecklar detta en namnkommentar. I media kallades klumpen ibland för en meteoroid. Fel enligt mina böcker där man bara tar upp två typer, dels meterorer som är små gruskorn som brinner upp som stjärnfall vid inträdet i jordatmosfären och dels lite större objekt som överlever och når jordytan och kallas meteoriter. Meteoroider kallas båda grupperna så länge de håller sig i rymden.
Ursprunget är dolt i historien. En del säger att det är sånt som blev över av rymdstoftet när planeterna bildades i solsystemets början. Bullshit säger jag, det måste vara bitar av något större objelt som trasats sönder. Det behöver vara stora objekt av stoft för det skall bakas ihop till fast materia. Jag skall nog fundera ihop en teori av mina tankar och presentera för vetenskapsvärlden.

Edit faktafel i början.
Redigerat av Gossen Ruda: 19-02-2013, 08:33