Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vildsvin, Ska man ge upp?
          Wilmer
          Inlägg 23-02-2014, 19:31
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Jaj-51, jag har lite elfobi så det låter inte som min grej -fear-.gif ...

Hjorthornsolja är förbjudet sedan länge, det var canserogent. Har fått tips på palmolivetvål rivet och utstrött, så de kanske inte gillar dofter?

Nu har vi dragit nästan klart, ska fixa sista grinden och klippa lite grenar som var ivägen där sambon drog tråd. Han hade med sig barnet så jag tog vägen genom skogen med sekatören, där hittade jag gammal taggtråd och annat som sinkade lite. 20-25 cm är understa tråden så det gäller att få till det utan markkontakt i oländig terräng. Hoppas det hjälper!! Vi har en pilhäck på en sida, där skulle vi kunna sätta en dubbelrad men jag är så trött på att klippa pil varje år. Dessutom har vi ju staketet ändå. Delar av tomten är berg, stora delar gränsar mot kohagar så det är lite begränsat vad vi kan få dit. Men ett rejälare staket skulle säkert hindra dem i allafall ett tag. Inte ens el hjälper alltid har jag tyvärr sett bevis på.

Jag har inte testat häftiga chilipulver heller, men rensade skåpet på diverse kryddor och strödde mot sork ett år. Funkade inte tyvärr.

Som det är nu vågar jag inte släppa ut barnet själv eftersom kultingarna säkert har en galen mamma i släptåg. På gärdena har en gigantisk galt härjat ett tag. Ja, sorkens framfart bleknar i jämförelse. Men, peppar peppar så har sorken gjort av med mer av ekonomiskt värde än. Lök, träd, buskar, ja, allt som de äter. Grisen har bara förstört gräsmattan och den går att välta tillbaka även om det är ett fasligt jobb. Grisen var kanske ute efter pingborrarna vi hade massa i höstas, de har inte bökat där jag ville, där det är bara sorkäng. Den var inte mumsig.

Tack för sympatin kompiskram.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Wilmer
          Inlägg 25-02-2014, 23:18
          Länk hit: #42

Medlem

Sådär! Staketet igång, fick till grindstolpar också. Nu är det bara att stå i mörkret och öppna tre trådar, köra ut bilen, gå ut i mörkret och stänga tre trådar. Det är väl sådär kul med både älgfamiljer och grisflockar i hasorna. Vi borde haft vajer längst ner för att inte trimma av med en gång, det får bli när vi inte har mer tråd att laga med. Ska även göra ett högre varv så småningom så vi kan skifta upp ett hack då det blir snö. Tyvärr är det ju mest på vintern de har varit här så det är då det behövs. Hoppas vi kan slippa ha igång det i sommar, men vi får se. Stammen svin verkar ha ökat explosionsartat här.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          EsterM
          Inlägg 26-02-2014, 07:26
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem nr: 16 033

Håller tummarna för att det ska fungera.
          /Ester

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 26-02-2014, 20:53
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Fy för den lede vad det såg ut. Hoppas staketet hjälper.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 26-02-2014, 22:19
          Länk hit: #45

Medlem

Tack det hoppas jag med att det gör! Men jag är redan tokigt trött på att öppna tre trådar, stänga tre trådar så fort jag ska någonstans. Gaaah. Önskar vi kunde haft färist.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          gunsta
          Inlägg 26-02-2014, 22:45
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Hoppas staketet hjälper Wilmer - en fråga - du behöver inte svara detaljerat men var i landet bor/drabbas du? Själv bor jag i Uppsala och har ett torp utanför stan, i närheten av samhället Gunsta (därav mitt 'namn') - vi har börjat att se vildsvins härjningar inte så värst långt ifrån oss - mindre än en mil - österut. Har pratat med grannar och vi bävar för ev 'attacker'.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-02-2014, 21:31
          Länk hit: #47

Medlem

Gör en grind med eltrådar på.

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 28-02-2014, 12:21
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 27-02-2014, 21:31) *
          Gör en grind med eltrådar på.

Man måste ju ändå ur i älg och grisskogen för att öppna crying.gif Vi har inget att fästa stolpar i på berget så några tunga annordningar får det inte vara om man inte kommer på en smart konstruktion. Hur hade du tänkt en grind med el? Nu är jag inte så elbevandrad, men måste det inte vara en sluten krets runt på alla tre trådarna, eller kan man lösa det ändå kanske.. Hm..

Gunsta, vi bor på landet utanför Vänersborg. I koberg finns det vildsvinshägn, ryktet säger att de började smita därifrån och sedan sprida sig, men vad vet jag. Såg grisar utanför hägnet där på natten för många år sedan så helt klart fanns gris utanför. Men om dessa är därifrån eller varför de finns här vet jag inte men de kryllar. Har man väl fått dem i ett område och de etablerat sig har man fått ett problem på halsen för ingen hinner skjuta av dem i den takt de förökar sig så snart har man en invasion verkar det som.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Ålgryte
          Inlägg 28-02-2014, 18:17
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 598
          Medlem nr: 16 230

CITAT (Wilmer @ 26-02-2014, 22:19) *
          .... Önskar vi kunde haft färist.
          g.gif
          Undran från en nyfiken stadsbo: Vad krävs för att gräva och lägga färist?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-02-2014, 21:33
          Länk hit: #50

Medlem

Grinden behöver bara vara en ram där du spänner upp tre trådar som på staketet och ansluter till staketet. Elstängsel är ingen sluten krets, en pol på staketet och en pol jordas i marken.

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 01-03-2014, 23:14
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Ålgryte @ 28-02-2014, 18:17) *
          g.gif
          Undran från en nyfiken stadsbo: Vad krävs för att gräva och lägga färist?

I allafall att vägen inte går på ett berg rolleyes.gif som våran gör.

Rudan, ok! Då fattar jag. Låter ju lovande. Vi borde få ner en jord till någonstans men det är ju bara berg överallt angry.gif förutom där vi redan har det och nära där.

Ska visa bild på hur en granne har det. Vi ska inte klaga. De har inget gräs kvar. Inget. Då menar jag INGET! Bara grusvägen är ganska orörd.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Solstormig
          Inlägg 01-03-2014, 23:24
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 79 300

Fallgrop på tomten? Tror inte att det är så himla lagligt men ni kanske ska gräva för att ni planerar en sådan där solgrop eller vad det heter som finns i Skåne.

--------------------
          Solstormig

fd Solstorm

Citera
          Wilmer
          Inlägg 03-03-2014, 23:11
          Länk hit: #53

Medlem

Man kan ansöka om fällor och diverse tillstånd för skyddsjakt, inte vi som har så lite mark men grannen tex. man kan ju hjälpas åt. Problemet har blivit så stort att många markägare börjar fundera på lösningar så förhoppningsvis kommer det lugna sig lite. Två markägare runt oss är däremot emot jakt så vi bor mitt i ett föryngringsområde, där de får leva i fred frid och kärlek. Snacka om osis för oss.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Wilmer
          Inlägg 16-03-2014, 23:17
          Länk hit: #54

Medlem

Så här kan det också se ut, då kan man inte ens pussla ihop gräset som vi nu gjort. (Taget hos några andra i trakten). Nu har vi slitit i flera veckor då och då när vi hunnit och är så gott som klara med att lägga tillbaka torvorna. Det är ojämt som tusan, men det är inte så mycket att göra åt. Om vi orkar och har råd kan vi försöka dressa till det med sand eller så. En stor bit är bara jordhögar men det får vi ta tag i senare när vi får lust. Nu har operation flytta staketet börjat, fick hjälp att röja hallonsnår i helgen så nu är det bara att ta fram skruvdragaren och skruva i isolatorer igen. Som att vara bonde utan att få något för det liksom sweatingbullets.gif Inte för att bönder tjänar så bra de heller.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Wilmer
          Inlägg 25-05-2015, 08:03
          Länk hit: #55

Medlem

Uppdatering! Ser att bilderna försvunnit i tråden, Odlakrångel så klart. De finns i mitt album, eller så är det för jag länkade bilderna från FB och länken brutits. Men i allafall, nu har vi haft vårt elstaket i två år. Det har fungerat! Hurra! Sedan förra året har vi inte stängt grinden heller för vi har inte ens sett bökande i omedelbar närhet. Skönt att slippa hoppa in och ut ur bilen för att stänga speciellt i kolmörkret när man är rädd för grisen. Det jobbiga är att vi får röja under staketet regelbundet för nedersta tråden är så långt ner. I år ska vi byta från plasttråd längst ner till järnwire så slipper vi lyfta all tråd för att kunna trimma. Enorm tidsbesparing. Vi skulle så klart gjort så direkt. I vinter har det gjorts ett bra jaktförsök i området, även om avskjutningen inte var enorm så verkar det ha hjälpt. Skönt! Vintern har annars varit otäckt gynnsam för grisen här.

I somras hade vi åska mest varje dag och det slog ner här två gånger. Efter tips hade vi köpt aggregatet till staketet på Granngården vilket var tur för de har åskskyddsgaranti. Ofta drog vi ur, men alltid är man ju inte hemma och i värsta ovädret går inte jag ut! Vi fick alltså aggregatet lagat och slapp köpa nytt när det gick sönder. Ena gången trots att det var urdraget men då träffades tomten av blixten och det mesta elektriska gick sönder i husen trots att de var urdraget.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 26-05-2015, 06:06
          Länk hit: #56

Medlem

Skönt att det fungerar för er. När grisarna väl lärt sig hur ett elstängsel fungerar kommer de säkert att hålla sig därifrån även om strömmen är borta tillfälligtvis.

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 15:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon