|
|
  |
Matat katt...., kanske gjort något dumt... |
|
|
|
20-02-2013, 11:36
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Dag 2 Såg inte att katten varit i vedbon i morse, det fanns inga fotspår men det har blåst så infernaliskt så jag tänkte det nog blåst igen. När jag kom tillbaka efter promenaden med första gänget så låg den under grannens traktor igen. Den fick lite blötfoder när jag åkte med andra gänget och jag såg den smyga över vägen när vi var på väg bort. Maten var slut när vi kom tillbaka. Sen fixade jag en kartong att ligga i åt den, isoleringen och mattan underst sen la jag en presenning runt lådan nertill och ett fårskinn med en fleesfilt över inne i kartonen. Ställde in lite torrfoder och vatten i bon också. Har inte hunnit fixa kattmat ännu men den fick valpfoder som är extra proteiner och nyttigheter i..... Duger det tills jag kan åka iväg tro??
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
20-02-2013, 12:35
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Anki på Öland @ 20-02-2013, 11:36)  Dag 2 Såg inte att katten varit i vedbon i morse, det fanns inga fotspår men det har blåst så infernaliskt så jag tänkte det nog blåst igen. När jag kom tillbaka efter promenaden med första gänget så låg den under grannens traktor igen. Den fick lite blötfoder när jag åkte med andra gänget och jag såg den smyga över vägen när vi var på väg bort. Maten var slut när vi kom tillbaka. Sen fixade jag en kartong att ligga i åt den, isoleringen och mattan underst sen la jag en presenning runt lådan nertill och ett fårskinn med en fleesfilt över inne i kartonen. Ställde in lite torrfoder och vatten i bon också. Har inte hunnit fixa kattmat ännu men den fick valpfoder som är extra proteiner och nyttigheter i..... Duger det tills jag kan åka iväg tro?? Den katten måste nog tro att den drömmer när den plötsligt får en sådan omtanke. Snacka om klassresa, från att ha varit en hemlös uteliggare till en ombonad prinsess-säng. Beträffande maten...vad som helst med näring i måste ju vara bättre än inget. Det är möjligt att det inte är så bra i längden men under en kortare period kan det inte spela någon roll.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
20-02-2013, 13:21
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 20-02-2013, 12:35)  Den katten måste nog tro att den drömmer när den plötsligt får en sådan omtanke. Snacka om klassresa, från att ha varit en hemlös uteliggare till en ombonad prinsess-säng. Beträffande maten...vad som helst med näring i måste ju vara bättre än inget. Det är möjligt att det inte är så bra i längden men under en kortare period kan det inte spela någon roll. Låter bra för h*n har ätit upp både blötmaten och torrfodret  och då kan jag fortsätta ställa maten i bon så står den lite skyddat men h*n vet var den är nu. Var just ute och busade lite med hundarna och såg då att den smet runt hörnet till min gäststuga så den håller sig visst här nu.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
20-02-2013, 15:33
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
Säger som andra i den här tråden - katten tror nog den drömmer  - ett tips är kalla den för något och ropa det namnet när du ser den - då förknippar den din röst med mat, värme och snällhet - den blir liksom ställd på dig då. Önskar dig och katten all lycka. Fortsätt gärna om du har lust att rapportera - jag kommer att följa den här tråden.
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
20-02-2013, 18:39
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 20-02-2013, 15:06)  Fixa p-piller snabbt!!! Annars har du 400 katter om två år. I längden är det bättre att kastrera om du ska adoptera den. Jag vet inte vad som händer om man ger p-piller till en hankatt. Såna utekatter är ofta rätt små och spinkiga, min ena kortbenta hankatt ser ut som en hona. Fråga veterinären. De brukar ringa in receptet till apoteket så du behöver inte ens åka dit. Men om den helt säkert är övergiven/vildkatt och du ändå ska adoptera den hade kanske det bästa varit att fånga in den och kastrera den med en gång. Man brukar få låna fällor, fråga kommunjägaren eller en kattorganisation.
Har du förresten kollat på blocket etc.? Det kanske finns någon bortsprungen katt som liknar den, eller så kan du annonsera själv. Ibland kan de komma riktigt långt hemifrån. Funderar bara på hur Anki ska kunna lura i katten p-pillren om den är så skygg?? Tror mer på att försöka fånga in katten och låta kastrera den direkt antingen det är en hane eller en hona. Dessutom är inte p-piller någon bra lösning i längden ändå. Om man ger katten det under en längre tid ( mer än ett år fick jag veta av vår veterinär) är risken stor att de utvecklar juvertumörer. Det hände vår ena katt men som tur var upptäckte vi kulan i spenan tidigt så den gick att operera bort med god prognos.(Gissa om vi lät kastera henne samtidigt...)
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
20-02-2013, 18:53
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Cacki @ 20-02-2013, 18:39)  Funderar bara på hur Anki ska kunna lura i katten p-pillren om den är så skygg?? Tror mer på att försöka fånga in katten och låta kastrera den direkt antingen det är en hane eller en hona. Dessutom är inte p-piller någon bra lösning i längden ändå. Om man ger katten det under en längre tid ( mer än ett år fick jag veta av vår veterinär) är risken stor att de utvecklar juvertumörer. Det hände vår ena katt men som tur var upptäckte vi kulan i spenan tidigt så den gick att operera bort med god prognos.(Gissa om vi lät kastera henne samtidigt...) Jag håller med om kastrering, men till en början kan p-piller vara en lösning. Att få i katten pillren är inte så svårt - bara att krossa dem och blanda i maten. Men visst kan de ha biverkningar. Fördelen med att fånga in katten är att man hos vet inså fall kan kolla efter tatuering eller chip vilket indikerar att katten kan ha eller iaf haft en ägare. Man kan också kolla kön, och se om den har parasiter som skabb eller loppor. Men det är klart, kissen lär inte vara glad över att bli fångad
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
20-02-2013, 19:07
|

Medlem

|
CITAT (KRT @ 20-02-2013, 18:53)  Jag håller med om kastrering, men till en början kan p-piller vara en lösning. Att få i katten pillren är inte så svårt - bara att krossa dem och blanda i maten. Men visst kan de ha biverkningar. Fördelen med att fånga in katten är att man hos vet inså fall kan kolla efter tatuering eller chip vilket indikerar att katten kan ha eller iaf haft en ägare. Man kan också kolla kön, och se om den har parasiter som skabb eller loppor. Men det är klart, kissen lär inte vara glad över att bli fångad  Ha ha, inte enligt mina erfarenheter i alla fall, där var mer eller mindre under tvång och krävdes 2 personers samarbete som gällde... Men iofs är vår lilla kattdam ganska kräsen o rynkade bara på nosen och dissade maten om vi preppat den... Ankis katt är kanske inte så hogräknad förstås, den stackarn har ju fått erfara vad svält vill säga.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
20-02-2013, 19:34
|
Medlem

|
CITAT (Cacki @ 20-02-2013, 19:07)  Ha ha, inte enligt mina erfarenheter i alla fall, där var mer eller mindre under tvång och krävdes 2 personers samarbete som gällde... Men iofs är vår lilla kattdam ganska kräsen o rynkade bara på nosen och dissade maten om vi preppat den... Ankis katt är kanske inte så hogräknad förstås, den stackarn har ju fått erfara vad svält vill säga. Det är ungefär så jag tänkte... Hemma har jag gett upp tanken på att smuggla ner något i maten till vår katt. Jag bara stoppar tabletten i halsen på henne i stället - men DET lär väl inte fungera på Ankis katt ......
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2013, 20:39
|

Medlem

|
CITAT (KRT @ 20-02-2013, 18:53)  Jag håller med om kastrering, men till en början kan p-piller vara en lösning. Att få i katten pillren är inte så svårt - bara att krossa dem och blanda i maten..... Får ringa vet. om p-piller - hon brukar själv ta hand om hittekatter så det blir nog inga problem att få.
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2013, 21:15
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Lade själv ut mat till en skygg katt förra sommaren. Nu bor han här på vinst o förlust. Fortfarande skygg o rädd men numera är han inne o busar med dom andra katterna. Belöningen för mig är att jag numera får kela lite lätt med honom. Lite kli på magen o han njuter. Men han står lägst i rang mot dom andra katterna märker jag. Från en skygg, mager o hungrig katt till en mätt, något kräsen o vacker katt tog över ett halvår. Det var det värt. Ludde blev hans namn.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
20-02-2013, 21:16
|
Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 20-02-2013, 20:39)  Får ringa vet. om p-piller - hon brukar själv ta hand om hittekatter så det blir nog inga problem att få. Låter som en bra idé, då kanske hon har några tips och råd om hur man bäst hanterar hittekatter (praktiska och medicinska)
Redigerat av KRT: 20-02-2013, 21:22
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2013, 21:17
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
CITAT (gnon49 @ 20-02-2013, 21:15)  Lade själv ut mat till en skygg katt förra sommaren. Nu bor han här på vinst o förlust. Fortfarande skygg o rädd men numera är han inne o busar med dom andra katterna. Belöningen för mig är att jag numera får kela lite lätt med honom. Lite kli på magen o han njuter. Men han står lägst i rang mot dom andra katterna märker jag. Från en skygg, mager o hungrig katt till en mätt, något kräsen o vacker katt tog över ett halvår. Det var det värt. Ludde blev hans namn. Lyckliga Ludde
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
20-02-2013, 21:21
|
Medlem

|
Så glad jag blir över att höra att folk bryr sig om katter - tycker ofta de behandlas som "slit o släng" djur, inte värda att ge veterinärvård eller försäkra. Svärfar tyckte inte vi var kloka som utan tvekan körde in Misan till djursjukhuset och lät dem ta hand om henne tills hon blev frisk, något som trots försäkring kostade många tusenlappar. -Det är ju bara en katt" fick vi höra.... Det är väl inget "bara"?
Redigerat av KRT: 20-02-2013, 21:25
--------------------
|
|
|
|
|
20-02-2013, 22:24
|

Medlem

|
CITAT (KRT @ 20-02-2013, 21:21)  ........Det är ju bara en katt" fick vi höra.... Det är väl inget "bara"? Det är väl det som är problemet att många fortfarande tycker så! Ser på fb hur mycket hemlösa katter det finns som organisationer och privatpersoner engagerar sig för och många verkar ha haft ett hem men mer eller mindre slängts ut för något förändrats.
--------------------
|
|
|
|
|
21-02-2013, 01:41
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Jag skulle lita på min instinkt äter en katt solrosfrön och är extremt mager så är den dessperat och väldigt hungrig .Men mata en katt som är välgöd kan orsaka problem för ägaren ! finns ett gammal talesätt :Vill du ha en katt så mata en ! Har man katt så ska man se till att ID_märka och ha HALSBAND på den så folk ser att den här katten äger någon .Har man en katt så ska man ta annsvar för den på alla vis !
|
|
|
|
|
21-02-2013, 08:21
|

Medlem
Antal inlägg: 756
Medlem nr: 14 406

|
Fint att katten får din omsorg! Ett tips, försök ta en bild på katten och anmäl att den finns hos dig till polisen, se till att få skriftlig bekräftelse. Då har du gjort vad du kan ifall en ägare skulle dyka upp en dag i framtiden.
Jag säger det här eftersom jag vet vad som kan hända. Min jobbarkompis matade en svulten och vanvårdad katt. De tog den också till veterinär för att få hjälp att behandla öronskabb och bort-rakning av svåra tovor. Tiden gick och en vinter tog hon in katten och fäste sig vid den, såg den som sin. Och för att göra en lång historia kort så dök en ägare upp och anmälde henne för "katt-nappning" och trots både bevisning och vittnen slutade det med att hon fälldes, fick betala böter och katten togs ifrån henne.
Det hela låter absurt så här i efterhand, och hade hon fått skriftligt på att hon varit i kontakt med polisen från början hade det slutat annorlunda. Historien är sann och kommer publiceras i en av de större kattidningarna inom kort, hon har varit i kontakt med en tidning (vilken kommer jag inte ihåg) för att varna andra för att rädda en döende och övergiven katt. Det kan slutta på annat sätt än man först tror. Så sorgligt!
Man utgår ifrån att man gör något bra när man räddar en svulten katt (vilket är en mänsklig skyldighet, enligt min mening), men man vet aldrig vad framtiden visar.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|
|
|
|
|
21-02-2013, 12:10
|

Medlem

|
Dag 3 Igår fick h*n ju 2 mindre mål, ställde in i bon på kvällen också. Det var borta i morse men ingen verkade ha sovit där inne för det fanns inga utspår från morgonen. Ställde in frukosten i vanlig tid men när jag kom hem från mina promenader stod det orört... lite orolig...
--------------------
|
|
|
|
|
21-02-2013, 13:21
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 21-02-2013, 12:10)  Dag 3 Igår fick h*n ju 2 mindre mål, ställde in i bon på kvällen också. Det var borta i morse men ingen verkade ha sovit där inne för det fanns inga utspår från morgonen. Ställde in frukosten i vanlig tid men när jag kom hem från mina promenader stod det orört... lite orolig... Lugn igen....nu när jag var ute med hundarna var h*n där och försvann när vi kom ut. H*n hade ätit blötmaten men torrfodret låg hälften kvar av  Idag ska jag köpa riktig kattmat!
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|