Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Drömmen om ett nytt liv ?
          Natur liv
          Inlägg 01-03-2013, 21:57
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

CITAT (Motti @ 01-03-2013, 21:52) *
          Som företagare har min man aldrig unnat sig mer än högst 3 veckors semester knappt det ibland ,han har varit ute och rest och kommit hem sent på kvällarna varit borta i veckor osv och nu ska vi helt plötsligt dela varje dag vilket vi aldrig gjort någon gång !

Det är inte alla som förstår behovet av omställning. Han får fundera på hur han kompenserar den kunskapsbristen så att övergången till pension blir dräglig för hela familjen.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Motti
          Inlägg 01-03-2013, 22:10
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Han har tack och lov blivit erbjuden Konsult arbete vilket jag vet att han är superbra på !och så vet jag att han inte bara kan lägga av att jobba på stubbinen ! det skulle ta dö på honom eftersom han är lite av en arbetsnarkoman .Men inte fan vill jag ha honom liggande sova på soffan resten av vårt liv !

Citera
          Klint
          Inlägg 02-03-2013, 12:11
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Miljöombyte är nog inte fel,kanske kan ni ta långsemester nästa vinter och någon-några månader i solen,så han trappar ner lite stegvis.

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Motti
          Inlägg 03-03-2013, 02:15
          Länk hit: #64

Medlem

Blir nog så att han jobbar som Konsult framöver !att bara lägga av att jobba när man jobbat så intensivt som han gjort skulle inte fungera här ,han har jobbat 60 timmar och mer i mellan .Man kanske skulle köpa sig en liten Haccienda i Spanien wink.gifså man kan pendla mellan vår och vinter .

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 03-03-2013, 10:30
          Länk hit: #65

Gäster

Motti,
          Det är nog lite svårt att helt sluta med all verksamhet om man kört för fullt innan ........

Vi har företaget kvar, men i mindre utstäckning och han (med sina affärskompissar) drog ur sig ur det redan vid
          55+ och har sedan rest och golfat. De har fortf. kontakt med affärsvänner, en fr. Gekland och en fr. Skotland.

Jag upplevde inte alls något att han springer på bena här hemma när han började stanna mer hemma, enbart blev det ett nytt sätt att umgås, mer frihet att resa osv. Men vi har varit väldigt tajta med varandra under hela vår gemensamma och låååånga liv.

Hans revisorsbyrå ger honom en del jobb gm att lära nya unga personer att starta eget, och det är helt i frivillig bas. Man blir mörkrädd när man får höra hur aningslösa många av dem är..... men han tar inga som tror sig veta, utan dem som verkligen vill lära sig från grunden en verksamhet som ska bära i framtiden.......

Han trivs med tillvaron och det gör mig glad, för även jag oroade mig hur det skulle bli, men att det trappades ner i olika etapper, gjorde att vi vante oss vid det. Ingen av dessa i gänget är ännu i pensionsålder och har ännu energi att leva på så de vill utan oro för framtiden.......

Redigerat av Ugglemormor: 03-03-2013, 10:34

Citera
          Motti
          Inlägg 07-03-2013, 15:31
          Länk hit: #66

Medlem

Ja han har alltid jobbat mycket kanske lite beroende på att han växt upp på ett lantbruk ,när han kom hem från skolan var det lite mat och sedan ut i skog och åkrar och hjälpa far sin ,när vi träffades började han jobba som resemontör och var borta veckovis ibland sedan köppte han och hans bror ett litet företag som de under många år slitet för och byggt upp med blod svett och tårar ,nu är hans bror 63 och vill lägga av han har redan haft en hjärtinfarkt och är opererad ( två nya kranskärl)Är väl dags att försöka njuta lite av allt arbete under alla år :)Det kommer nog att bli bra efter lite inkörningstid .Min man jagar ju och nu får han mer tid för vår hund (som vi snart ska hämta) vi kan träffa våra barnbarn mer resa lite och hjälpa våra barn där det behövs.Men lite skraj är man hur det ska gå efter som jag är van att vara mycket själv ,får väl skicka i väg honom på jaktresa då och då giggle.gif Lite skrämmande är det att man blivit så gammal att man snart ska bli pensionär fear.gif

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 07-03-2013, 15:36
          Länk hit: #67

Gäster

Motti,

Alla vi blir äldre och ställs inför valnöjligheter, o m det är möjligt, men ta det i din takt så det kan bli bättre än du nu går och oroar dig för.
          För min del blev det bättre för vi trivs så bra med varandra, men att ge en möjlighet att kunna resa och göra något mer gemensamt ger en bättre tid när man blir äldre....... det tror jag på..... smiley_small_hug.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 07-03-2013, 15:41
          Länk hit: #68

Medlem

Känns tryggt att höra tummenupp.gif jo vi har väl lite planer om hur det ska va framöver när han lägger av .Bror hans har köppt familjegården så han lär inte få någon ågren över att inte ha något att göra smile.gif

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 08-03-2013, 16:14
          Länk hit: #69

Gäster

Motti,

Det brukar lösa sig om man har levt så länge med sin man som vi båda har gjort. Man har upplevt berg och dalar, blod, svett och tårar, men det viktigaste biten har varit att vi har det verkligen roligt och lekfullt så in i sjutton ännu och även att vi är så olika till sättet så har det funkat när man snackat genom saker som kommit upp och inte kännt sig att det har blivit tvunget att ge efter om något är angeläget.

Din man har massor av erfarenheter att dela med sig till de yngre som startar nytt eller i andra frågor, så om man är lyhörd för varandras behov och önskningar så kan det bli en bra ålderdom.
          Du har den fördelen att ha barnen och barnbarnen nära, så det finns massor av möjligheter och man gör det man orkar med och gillar att göra..... rose.gif

Visst tänker vi och pratar om den dagen då någon av oss blir ensam, men det får inte lägga en skugga över det man har just nu......

Citera
          Motti
          Inlägg 08-03-2013, 21:51
          Länk hit: #70

Medlem

Tydligen har vi lika upplevelser du och jag :)det att ha män som har eget och jobbar så gott som dygnet runt och alltid ! Jo men man får väl anpassa sitt liv efter vad som gäller då :)kan ta lite tid men har man hängt ihop så många år så ska nog inte pensionen vara i vägen .Vi är ekonomiskt tryggade och har därför möjligheter att hitta på lite rackartygg wink.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-03-2013, 22:30
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Har aldrig fattat vad folk menar när de säjer att de gruvar sig för pension, vad de ska ta sig till osv.Har de inget liv utanför jobbet?
          Själv kan jag inte vänta och skulle gå i morgon om jag fick trots att jag älskar mitt jobb.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Motti
          Inlägg 08-03-2013, 22:48
          Länk hit: #72

Medlem

Min man har inte hafft så mycket liv utanför jobbet eftersom hans liv varit jobbet ! han har drivit eget företag ihop med sin bror sedan 1980 ! har man eget företag så får man andas och leva i det hata och älska det .Egna företagare har inga fasta arbets tider .Mycket dygnet om jobb, långa resor och hotell vistelser .Man får en annan dygnsrytm än när man är annställd från 7:00 till 1600 .Kör man eget så är arbetstiden utsuddad.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-03-2013, 22:51
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 08-03-2013, 22:48) *
          Min man har inte hafft så mycket liv utanför jobbet eftersom hans liv varit jobbet ! han har drivit eget företag ihop med sin bror sedan 1980 ! har man eget företag så får man andas och leva i det hata och älska det .Egna företagare har inga fasta arbets tider .Mycket dygnet om jobb, långa resor och hotell vistelser .Man får en annan dygnsrytm än när man är annställd från 7:00 till 1600 .Kör man eget så är arbetstiden utsuddad.

Så är det kanske för din man men definitivt inte för alla som har eget företag.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 08-03-2013, 22:56
          Länk hit: #74

Medlem

Stintan !har man eget företag så kan man aldrig bara slappa och tro att man kan jobba när man har lust !dom som tror det går offtast i konken ,att ha eget företag fodrar ett engagemang dygnet runt nästan i alla fall kan man inte åka och komma som man har lust med ,eget företag handlar om hårt och långt arbete .

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-03-2013, 22:59
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Motti @ 08-03-2013, 22:56) *
          Stintan !har man eget företag så kan man aldrig bara slappa och tro att man kan jobba när man har lust !dom som tror det går offtast i konken ,att ha eget företag fodrar ett engagemang dygnet runt nästan i alla fall kan man inte åka och komma som man har lust med ,eget företag handlar om hårt och långt arbete .

Visst men det kan ändå finnas utrymme för att odla andra intressen vid sidan om, vilket kan vara bra att falla tillbaka på sedan...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 08-03-2013, 23:09
          Länk hit: #76

Medlem

Min mans intresse är jakt !den utövar han på helgerna under jakt sessongen men han behöver sin hobby efter som han jobbar så mycket ,det är hans andningshål för att hämta nya kraffter .

Redigerat av Motti: 08-03-2013, 23:10

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-03-2013, 00:13
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Motti @ 08-03-2013, 22:56) *

Så för dig är allternativet till att göra som din man är att bara slappa och tro att man kan jobba när man har lust? Jag är fullt medveten om att det är mycket jobb att vara egen företagare men det är också en fråga diciplin och prioritering. Vill man så finns det utrymme för både familjen och andra intressen än jobbet. Det är iallafall min erfarenhet.

Sen undrar jag lite hur dant äktenskap man har om man går och ororar sig för att gå varandra på nerverna för att båda är hemma mer när man blir pensionär.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 09-03-2013, 00:28
          Länk hit: #78

Medlem

Men snälla Stintan :)nu har du nog läst lite fel i det jag skrev . Läs det igen .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-03-2013, 01:01
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (Motti @ 09-03-2013, 00:28) *
          Men snälla Stintan :)nu har du nog läst lite fel i det jag skrev . Läs det igen .

Nej jag kan inte tolka det på något annat sätt än att jobbar man inte så mycket som du säger att din man gör så kan man inte vara egen företagare för då går man i konken. Du talar ju om för mig vad man inte kan som egen företagare och jag håller inte med dig eftersom jag har en annan erfarenhet än du. Att vara egen företagare kan också ge en hel del frihet.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 09-03-2013, 01:25
          Länk hit: #80

Medlem

Men snälla Stintan du har inte läst vad jag skrev !min man åker kl: 6,oo till firman och kommer hem vid kl: mellan 18,00- 2100 .däremellan reser han ,han kan åka 20 mil fram och tillbaks på en dag ,däremellan resa utomlands och vara borta en till två veckor ,nästa vecka ska han till Orsa en vecka därefter till Frankrike Paris en vecka ,hela tiden är det bara jobb och sova .Alla tror att när man jobbar utomlands är det bara är kul och nöjen !fel fel det minsta de ser är platsen de jobbar på ,bara jobb och hotell .

Citera

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 04:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon