| |
|
  |
Sex, Sällan diskuterat ämne på Odla |
|
|
|
|
26-02-2013, 23:48
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Alla är vi olika när det gäller sexlivet och hur vi ser på det !en del verkar ha lust mer än andra och längre än andra . Tror vi kvinnor ofta känner att vi är hårt märkta av barnafödande och därmed känner oss fruktansvärt oattracktiva . Såg vad ryss_6 skrev under här och det är klart att är man 60 år kan man inte mäta sig med en som är 20 år och ser man sin recpektive dregla och höra komentarer över unga flickor så får det ju en att känna sig ännu mer oatracktiv och då slocknar ju lusten helt klart .Märkligt det där att män "aldrig blir oatracktiva" i sina egna ögon där är det verkar det som underlivet som styr mer än hjärnan ibland . Min man brukar skoja om att han ska byta ut mig mot 2 tjugoåringar inget jag tänder på eftersom jag inte ligger i den classen längre .Jag tycker att vi har blivit aldeles för kroppsfixerade och sexfixerade med åren !det finns annat viktigt i livet än sex .
|
|
|
|
|
|
|
|
26-02-2013, 23:50
|
Medlem
Antal inlägg: 523
Medlem nr: 29 572

|
CITAT (Aqvakul @ 26-02-2013, 23:34)  Nej, jag tror att du har helt fel här... Det är snarare äldre män som tappar i lust och allra mest i förmåga... Att dregla över små söta flickor är sin sak, men att komma till skott är en helt annan... Vad du tror är irrelevant, för det finns biologisk forskning som bevisar hur det ligger till. Men visst, äldre män tappar också, men män är överlag mer intresserade av sex än kvinnor, och även äldre män tänder innerst inne på unga fertila kvinnor. Att sen inte komma till skott beror ju på diverse saker, oftast (vilket kanske är tur) på att man själv tycker det är moraliskt fel.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-02-2013, 23:58
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 26-02-2013, 23:48)  Alla är vi olika när det gäller sexlivet och hur vi ser på det !en del verkar ha lust mer än andra och längre än andra . Tror vi kvinnor ofta känner att vi är hårt märkta av barnafödande och därmed känner oss fruktansvärt oattracktiva . Såg vad ryss_6 skrev under här och det är klart att är man 60 år kan man inte mäta sig med en som är 20 år och ser man sin recpektive dregla och höra komentarer över unga flickor så får det ju en att känna sig ännu mer oatracktiv och då slocknar ju lusten helt klart .Märkligt det där att män "aldrig blir oatracktiva" i sina egna ögon där är det verkar det som underlivet som styr mer än hjärnan ibland . Min man brukar skoja om att han ska byta ut mig mot 2 tjugoåringar inget jag tänder på eftersom jag inte ligger i den classen längre .Jag tycker att vi har blivit aldeles för kroppsfixerade och sexfixerade med åren !det finns annat viktigt i livet än sex . Märkligt att du antar att män aldrig tror sig bli oattraktiva, det finns nämligen inget som tyder på de tror så. De allra allra flesta män är fullt medvetna om att de tappar i attraktion efter en viss ålder, men detta hindrar ju dem inte från att fortfarande tända på fertila kvinnor, eller hur? Att sen verkligen tro sig ha någon chans på dem är en helt annan sak. Du verkar för övrigt inte inse faktumet att våra behov/känslor med mera styrs av vår biologi, vilken är ett resultat av det som är/var evolutionärt gynnsamt. Du gör misstaget att tro att vårt beteende är en produkt av vår kultur, istället för förstå att vår kultur till stor del beror på en blandning av miljö och biologi, där biologi har otroligt mycket större påverkan än du anar.
Redigerat av ryss_борис: 26-02-2013, 23:59
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2013, 00:13
|

Medlem

|
Jag har läst boken "Kvinnor är från Venus män är från Mars " har du gjort det ? Allt handlar inte om biologi mycket handlar om attracktion och doffter för den delen .I dag tror jag det handlar mest om stress ingen orkar med att ha sex finns varken ork eller lust när barnen kommer och räkningar och amoteringar på huset ska betalas .Vi lever i en tid då det inte finns utryme eller tid att umgås för ingen orkar med allt !
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2013, 00:22
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 27-02-2013, 00:13)  Jag har läst boken "Kvinnor är från Venus män är från Mars " har du gjort det ? Allt handlar inte om biologi mycket handlar om attracktion och doffter för den delen .I dag tror jag det handlar mest om stress ingen orkar med att ha sex finns varken ork eller lust när barnen kommer och räkningar och amoteringar på huset ska betalas .Vi lever i en tid då det inte finns utryme eller tid att umgås för ingen orkar med allt ! Nej, har inte läst boken. Är du ens medveten om vad biologi är? Dofter är ingår i det biologiska, och attraktion har bevisats vara en biologisk process. Du väljer inte vem du attraheras av.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2013, 00:24
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (ryss_бори @ 26-02-2013, 23:50)  Vad du tror är irrelevant, för det finns biologisk forskning som bevisar hur det ligger till. Men visst, äldre män tappar också, men män är överlag mer intresserade av sex än kvinnor, och även äldre män tänder innerst inne på unga fertila kvinnor. Att sen inte komma till skott beror ju på diverse saker, oftast (vilket kanske är tur) på att man själv tycker det är moraliskt fel. Nu drar jag ifrån minnet men är det inte så att männen har sin sexuella peak mellan 20-25 medan kvinnorna runt 40?
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2013, 00:27
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 27-02-2013, 00:24)  Nu drar jag ifrån minnet men är det inte så att männen har sin sexuella peak mellan 20-25 medan kvinnorna runt 40? Rätt på männen men fel på kvinnorna, som faktikst har sin peak vid runt 16-19 års ålder, om jag inte missminner mig.
Redigerat av ryss_борис: 27-02-2013, 00:27
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2013, 00:29
|

Medlem

|
Jo så har jag fattat det Anma  nu kanske man inte ska gå in på detaljer här, kanske inte så passande  har fått för mig att män snackar mycket sex men det blir lite gjort om man säger så särskillt när de kommer över 50 ,nu gäller det ju inte alla män förstås .
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2013, 00:36
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Motti @ 27-02-2013, 00:29)  Jo så har jag fattat det Anma  nu kanske man inte ska gå in på detaljer här, kanske inte så passande  har fått för mig att män snackar mycket sex men det blir lite gjort om man säger så särskillt när de kommer över 50 ,nu gäller det ju inte alla män förstås . He he he. Tror det ligger en del sanning i det, i alla fall i mina kretsar "mycket snack och lite verkstad" så att säga ;-) Men det finns ju alltid "undantagen som bekräftar regeln" med ;-) CITAT (ryss_бори @ 27-02-2013, 00:27)  Rätt på männen men fel på kvinnorna, som faktikst har sin peak vid runt 16-19 års ålder, om jag inte missminner mig. Då misdminer du dig fel delvis. Fertilitetsmäsdigt och hormonellt är det så som du säger. Men rent sexuellt är det först i 40 års plder och uppåt när prestigen släpper och kvinnorna mer törs beakta sig själva som personer och inte hur andra flrväntar sig att de ska vara ;-)
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2013, 00:42
|
Medlem

|
CITAT (Jubbe063 @ 27-02-2013, 00:36)  He he he. Tror det ligger en del sanning i det, i alla fall i mina kretsar "mycket snack och lite verkstad" så att säga ;-) Men det finns ju alltid "undantagen som bekräftar regeln" med ;-) Då misdminer du dig fel delvis. Fertilitetsmäsdigt och hormonellt är det så som du säger. Men rent sexuellt är det först i 40 års plder och uppåt när prestigen släpper och kvinnorna mer törs beakta sig själva som personer och inte hur andra flrväntar sig att de ska vara ;-) Ja, jag blandade ihop begreppen en aning, syftade på fertilitetsmässigt, men trodde faktikst även det andra gällde vid den åldern. Men ja, jag såg att även andra källor påstår det ni säger, fast mellan 30-40 då.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2013, 00:47
|

Medlem

|
Jubbe har koll  när man är 16 år hur mycket vet man om vad sex igentligen är då inte ett smack ? inte ens när man är 19 vet man vad det innebär i dess fullo då är man fortfarande på exprimentstadiet och de flesta bara rullar runt i "halmen " utan mål och utan att veta vad en djupare relation innebär .Hur kommer det sig annars att så många är singel tills de är 30 år i dag ?och i 35 års-40 ålder innan de skaffar barn och bildar familj ? och sedan för all del skilljer sig när barnen är små ? Om nu sex ska vara så viktigt så hittar man nog aldrig en trygghet i ett förhållande om man tror man kan bygga ett livslångt förhållande enbart på det .Jag har själv varit gift i 38 år med samma man som jag träffade när jag var 18 år ,inte många som fixar det i dag .
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2013, 02:11
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Motti @ 27-02-2013, 00:47)  Jubbe har koll  när man är 16 år hur mycket vet man om vad sex igentligen är då inte ett smack ? inte ens när man är 19 vet man vad det innebär i dess fullo då är man fortfarande på exprimentstadiet och de flesta bara rullar runt i "halmen " utan mål och utan att veta vad en djupare relation innebär .Hur kommer det sig annars att så många är singel tills de är 30 år i dag ?och i 35 års-40 ålder innan de skaffar barn och bildar familj ? och sedan för all del skilljer sig när barnen är små ? Om nu sex ska vara så viktigt så hittar man nog aldrig en trygghet i ett förhållande om man tror man kan bygga ett livslångt förhållande enbart på det .Jag har själv varit gift i 38 år med samma man som jag träffade när jag var 18 år ,inte många som fixar det i dag . Man behöver inte nödvändigtvis veta så mkt om sex för att lyckas bli gravid. Det var inte så länge sedan som människans genomsnittliga livslängd låg runt 50 år och då gällde det att bli gravid så fort man kunde och hade ork och hälsa. Biologiskt är det ju så att kvinnors fertilitet blir sämre med åren (risk för missbildningar och downs syndrom ökar med ålder) sedan infaller klimakteriet medan män teoretiskt sett är fertila mkt längre. Att allt fler väljer att föda första barnet efter 30 börjar synas i befolkningstillväxten. Inte alltid av godo att vänta...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2013, 02:58
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Det här med utseende och kroppsfixering undrar jag över.
Minskar lusten hos kvinnor så mycket av denna anledning ? Tror det är mer hos yngre kvinnor den finns , de som inte blivit bekväma med sin partner eller kropp än .
Har man levt ihop i sådär 40 år så förstår jag uppriktigt sagt inte varför man som kvinna ska skämmas över sin kropp , mannen ser väl heller inte ut som en 20-åring längre ?
Om man ser sig omkring så ser man att de allra allra flesta som har någon form av förhållande inte alls ser ut som Hollywoodstjärnor utan är alldeles alldeles alldagliga.
Och tänk på de som är handikappade , hur törs de ha samlag , med sina skröpliga kroppar ? Hur kan en blind bli kär ?
Män i 60-års åldern som dreglar över 20-åringar skulle nog inte veta hur de skulle fånga deras intresse , om de inte har en fet plånbok förstås, och jag tror faktiskt inte heller de skulle kunna göra vad de tror sig kunna göra.
Dreglande män tror jag bara är drömmare eller sådana som inser att titta är det enda de får göra i sin ålder.
Ska inte sticka under stol med att 20 år yngre män kan vara nog så attraktiva , jag är 60 år , men inte skulle jag kasta mig i armarna på en sådan man i första taget även om jag vore singel .
Allt är inte utseende/ålder det måste finnas något substansiellt också .
Den som bara går efter utseende är för mig en person som sparar julklappspapperet och kastar innehållet !!!
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2013, 07:55
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag har läst nånstans att kvinnor ofta får ett sexuellt uppswing när risken att få barn är över. Annars så är det ju väl kännt att kvinnors och mäns sexuella lust inte alltid är i fas åldersmässigt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2013, 08:31
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
Hmm, en liten reflektion nu bara. Tråden hsndlar mer och mer om att dkaffa barn och familj och den sexualitet som är barnalstrande. TS frågade: CITAT (malcolm @ 23-02-2013, 19:59)  Hur viktigt är sex egentligen i ett förhållande och hur länge kan man "hålla på"? Då är väl sex i förhållande så mycket mer än skaffa barn. Tror på det bestämdaste att i dag är viktigaste aspekten att det är kul, skönt, underbart och därmed har man sex. För majoriteten av allt sex går ju inte ut på att skaffa barn utan att bekräfta sig själv, partnern och de gemensamma förhållandet. Dessutom är det ju så att alla inte kan få barn med varandra, men nog har de sex ändå oavsett ;-)
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2013, 08:40
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag hör till dem som tycker att sex är viktigt för ett förhållande, fungerar inte det fungerar inte det andra heller. Behöver inte vara akrobatiska övnigar i lampkronan men värme och närhet är viktigt och jag skulle ha svårt för skilda sovrum.
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
27-02-2013, 10:24
|
Gäster

|
Jo, något finns i det att kvinnor blir mer aktiva när man inte riskerar att bli med barn. Det finns ju resor för äldre kvinnor ex. till Afrika för att de vill ha ett ordentligt ligg med en ung man. Mer förekommande än man tror....
Under min långa äktenskap har vi kunnat prata om allt och anpassa oss med varandra och när man som kvinna inte är just då på hugget när maken är, så kan man ge närhet och utan att själv orka med just då ser på att maken får sitt ändå utan att känna bortstött pga. sjukdom, mindre ork osv. Det finns en trygghet i det och jag vet att mannen ser sig inte som 20 åring om detta funkar i ens äktenskap.
Motti, Jag var också 18 år när jag träffade min make och hade inte "övat" på innan sexbiten i mitt liv. Kanske min egna barndomsminnen gjorde det att man var rädd i början, men nog blev jag så in i vassen kär och galen i min man, men sedan planar det ut periodvis --- barnafödande ex. men man tar nya tag ihop och blåser upp i glöden och mår bra i det. Jag skulle inte gått och blivit kär i en man vid 50+ i den åldern, så nog såg man på mannens kropp annorlunda då än nu. (men det var nog det att jag såg min egen fars äckliga kropp vid, tja ni vet?)
Även att vi båda har blivit äldre och ser inte ut som 20 längre så känner jag mig lika älskad av honom som jag älskar min mans kropp. Kanske ovanligt numera när så många skiljer sig, men de tankar har inte funnits hos oss. Det finns hur många åsikter beroende av ens erfarenheter så det som känns bra för oss, tror vi på.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2013, 13:18
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
I Islam är det ju tillåtet med månggifte o bruden kan vara ganska ung. Är det makt eller kärlek inblandat. Även att gifta sig ståndsmässigt var ju vanligt förr, kanske idag också. Sex var ofta en sak, äktenskap något annat. Blandäktenskap ses inte överallt med blida ögon. Att gifta sig över religionsgränserna är otänkbart eller rent av olagligt i många länder. Dom allra flesta gifter sig givetvis av kärlek till varandra, men hur samhällets normer ser ut kanske påverkar mer än man tror.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
27-02-2013, 19:26
|
Gäster

|
gnon49,
Om man tänker på det du skriver om så blir man mörkrädd, för vi har ju mera fritt i våra liv än i många andra länder, religioner så tur att man slipper den punkten.
Det skulle inte kännas bra alls, men de är väl vana med sina egna tankar och vanor, men de passar inte så bra med oss västlänningar.
För mig ordnades det ett gifte med över 10 år äldre bonde när jag kom upp i tonåren. Det var min mor och hans mor som skulle tussa ihop oss. Rätt så skrattretande när jag tänker på det nu, men då blev jag verkligen rädd.....
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|