| |
|
  |
Sex, Sällan diskuterat ämne på Odla |
|
|
|
|
06-03-2013, 19:22
|
Medlem
Antal inlägg: 523
Medlem nr: 29 572

|
CITAT (*Stintan* @ 04-03-2013, 06:38)  Tycker din s.k. poäng haltar betänkligt och att du snöat in för mycket på sexuellt aktiv och lust. Möjligen beroende på att du är kille.
Som jag skrev tidigare betyder peak höjdpunkt, topp på svenska. Den sexuella peaken är alltså den ålder i livet då man anser att man haft/har det kvalitétsmässigt bästa sexuallivet. Då hamnar man på en ålder runt 35 - 45 för kvinnor. Det kan du inte fråga 16-åringar eftersom dom inte har något att jämföra med. Även om jag inte är jättebra på engelska, så har jag bott utomlnads i flera år, och kan således betydelsen av grundläggande ord. Det framgår inte vilken sorts höjdpunkt som åsyftas, och kan därför inte dra några slutsatser endast utifrån termen "sexuell peak" Om du nu vet exakt vad denna syftar på, så är det väl bra, men jag har en känsla av att du bara gissar hej vilt, genom att tolka in saker som ej står. Men har du rätt så backlar jag, men då skulle du från början ha sagt hur du visste det, istället för att verka gissa utifrån ett i det här fallet betydelselöst begrepp. Det är du som haltar efter genom att du drar in egna gissningar i saker du troligen inte förstår innebörden av, och om du mot förmodan förstår innebörden av dem, så skulle du skrivit på ett sånt sätt att detta framgått.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-03-2013, 19:38
|
Medlem

|
CITAT (Jubbe063 @ 04-03-2013, 08:20)  Ja, så är det med generella uttalanden. Sexuell peak hos kvinnor är i 40 års ålder ungefär. Detta för att kvinnan är säkrare på sig själv, har mer erfarenhet, känner sig tryggare och vågar stå för hon vill ha det. Varför är det så?
jo
a) känner man sig trygg vågar man bejaka sin lust och praktisera den. b) känner man sig säker vågar man slappna av och kan då njuta mer c) Har man erfarenhet känner man sig trygg och då gäller punkt a och b d) vågar man stå för vad man vill så får man ju vad man vill och njuter mer av sitt sexliv
Så det är inte definitionen av "peak" som man gör utan en generell definition av omständigheterna som påverkar om man "peakar" eller ej.
Motfråga till dig..... Du säger "åldern då man är mest sexuellt aktiv" och "åldern då man känner störst sexuell lust". Hur skiljer du på de begreppen? hur definierar du dessa begrepp själv? För jag klarar inte att skilja dem åt begreppsmäsdigt eftersom dessa är så individuella, därav använder jag bara sexuell lust som term.
1) mest sexuell aktiv (ej biologiskt utan praktik utövande). ... jmf vad är roligast att äta (alltså praktiskt utövande) gurka eller banan? gurka kanske nu men senare ändrar man sig. 2) känner mest lust. ... jmf har jag mest lust att äta gurka eller banan? som barn gillade jag banan mest men nu föredrar jag gurka.
För vad är "mest"? vad är "sexuellt aktiv"? vad är "lust"? allt detta är värdeord som kan betyda lite vad som helst beroende på vem du frågar och vilket sammanhang du frågar. en "röd volvo V70" är en röd volvo v70 och inget annat medan lust, mer mindre mest, aktiv passiv etc varierar i betydelse.
Så min slutsats är att kan du inte besvara mina motfrågor på övertygande sätt så fortsätter jag att tro att allt är så individuellt och generellt att man ej kan skilja på "åldern då man är mest sexuellt aktiv" och "åldern då man känner störst sexuell lust". Men kan du övertygande redogöra för skillnaden på hållbart sätt så ändrar jag mer än gärna åsikt. Där satte du huvudet på spiken ;-) Jag gaggar på men får inte till den bra beskrivningen. Så grattis till att du formulerade min åsikt med ;-) Gud i helvetes himmel vad du svamlar. Nej, har aldrig bett om en definition av ordet peak, utan har hela tiden menat att man måste veta vad man menar med "sexuell peak" för att klargöra vad som påstås nå en topp i 40-års ålder för kvinnor. Hur svårt ska det vara egentligen???? Dina punkter a, b, c och d motsäger jag inte. Däremot frågar jag mig varför du skrev det till mig när det inte ens är det vi diskuterar. Totalt irrelevant information. Om du inte klarar av att skilja begreppen "mest sexuellt aktiv" och "känner störst sexuell lust" åt är det ju extremt beklagligt. För nog måste väl du fatta att innebörden av dem är olika? Bara för att det är individuellt så betyder det inte att det inte finns skillnad på begreppen, herregud. Ja, det är sant att det kan vara nödvändigt att definiera dessa begrepp helt, för att verkligen veta exakt vad man talar om, även om folk genrellt sett har en uppfattning om det, som är ganska lika. På samma sätt som folk kan skilja på begreppen "Gud" och "ande" Men för all del, en definition av "känna störst sexuell lust" kan vara: den ålder då du under flest minuter varje dag, under ett år, tänker sexuella tankar. En definition av "mest sexuellt aktiv" kan istället vara: den ålder då du under flest minuter varje dag, under ett år ägnar dig åt sexuell aktivitet rent fysiskt, med någon annan person. Man skulle givetvis kunna ta bort det här med annan person om man vill, det beror som sagt på hur man vill definiera det, men eftersom den här sexuella peaken verkar syfta på sex minst två personer emellan, så valde jag att definera det så. Bara för att de individuella variationerna är kan vara större betyder det itne att någonting inte kan gälla genrellt. Ett exempel är t.ex. löneskillnaden i Sverige, den varierar mest mellan olika individer, men ändå anses kvinnor generellt sett ha lägre lön. Jag vet inte, det känns som att du överhuvudtaget har svårt att förstå innebörden av begrepp som "generellt" peak, osv...
Redigerat av ryss_борис: 06-03-2013, 19:39
|
|
|
|
|
|
|
|
06-03-2013, 20:19
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (ryss_бори @ 06-03-2013, 19:22)  Även om jag inte är jättebra på engelska, så har jag bott utomlnads i flera år, och kan således betydelsen av grundläggande ord. Det framgår inte vilken sorts höjdpunkt som åsyftas, och kan därför inte dra några slutsatser endast utifrån termen "sexuell peak" Om du nu vet exakt vad denna syftar på, så är det väl bra, men jag har en känsla av att du bara gissar hej vilt, genom att tolka in saker som ej står. Men har du rätt så backlar jag, men då skulle du från början ha sagt hur du visste det, istället för att verka gissa utifrån ett i det här fallet betydelselöst begrepp.
Det är du som haltar efter genom att du drar in egna gissningar i saker du troligen inte förstår innebörden av, och om du mot förmodan förstår innebörden av dem, så skulle du skrivit på ett sånt sätt att detta framgått. Nej jag gissar inte hej vilt eftersom jag vet att det är som jag säger. Om du inte surrade så förbaskat om en massa annat så hade jag kunnat tala om detta i ett tidigare skede. Varför skulle inte jag förstå innebörden av det jag skriver??? Förmodligen vet jag bättre än du eftersom jag har decenniers mer erfarenhet i ämnet än vad du har när det gäller kvinnor. Försök motbevisa mig du.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
06-03-2013, 22:13
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Kan du ryss berätta varifrån du hämtat alla erfarenheter om ämnet ifråga eller är det så att du bara antar en massa saker, är du måhända oskuld fortfarande?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-03-2013, 22:31
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (ryss_бори @ 06-03-2013, 19:38)  Gud i helvetes himmel vad du svamlar. [···] Hur svårt ska det vara egentligen???? [···]
[···] Totalt irrelevant information. Om du inte klarar av att skilja begreppen "mest sexuellt aktiv" och "känner störst sexuell lust" åt är det ju extremt beklagligt. [···]
[···] Jag vet inte, det känns som att du överhuvudtaget har svårt att förstå innebörden av begrepp som "generellt" peak, osv...[···] Tja, jag svamlar eller ej, det står dig fritt att tycka så. Men jag svamlar inte mer än dig heller. Hmm, behöver inte vara svårt bara man tar sig tid att läsa och sen tänks till lite på vad man just läst. Nej inte alls irrelevant information från min sida, tycker det är relevant, sen vad du tycker får stå för dig. Att jag inte klarar av att skilja begreppen "mest sexuellt aktiv" och "känner störst sexuell lust" åt är det ju extremt beklagligt tycker du.... Minst lika beklagligt är att du inte heller klarar av att definiera dessa begrepp om det nu är så att du anser att ingen förstår vad du menar. Kanske läge då att se över ditt eget skrivande i så fall. CITAT Jag vet inte, det känns som att du överhuvudtaget har svårt att förstå innebörden av begrepp som "generellt" peak, osv... Förstår nog mer än vad du tycks tro, är nog bara så enkelt att vi pratar förbi varandra. Men det är skit samma, jag har belyst frågeställningen TS tog upp. Det tillför inte TS frågeställning något att försöka övertyga andra om sin egen ståndpunkt, vi tycker olika o det är ok.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-03-2013, 22:39
|

Medlem

|
[quote name='Jubbe063' date='06-03-2013, 22:31' post='1.... andra om sin egen ståndpunkt [/quote]
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2013, 00:23
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
För att vara en sextråd så är denna väldigt tråkig just nu  Som jag förstår ryssen här så skiljer han på lust och sexuell aktivitet. Jag förstår hur han menar men om man har stor sexuell lust är man då inte också mer sexuellt aktiv? Känns motsägelsefullt att peaken för aktivitet inte sammanfaller med när man har lust? Iofs kan ju en hormonstinn tonåring känna lust jämt och ständigt men är kanske inte sexuellt aktiv åtminstone inte genom sexuella relation med en partner.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2013, 00:46
|
Medlem

|
CITAT (Piccante @ 07-03-2013, 00:23)  För att vara en sextråd så är denna väldigt tråkig just nu  Som jag förstår ryssen här så skiljer han på lust och sexuell aktivitet. Jag förstår hur han menar men om man har stor sexuell lust är man då inte också mer sexuellt aktiv? Känns motsägelsefullt att peaken för aktivitet inte sammanfaller med när man har lust? Iofs kan ju en hormonstinn tonåring känna lust jämt och ständigt men är kanske inte sexuellt aktiv åtminstone inte genom sexuella relation med en partner. Kommer väl få varning nu för det här inlägget också, men ibland tröttnar man på all smörja! Jag menar exakt det du skriver, tack och lov att det verkar finns en vettig människa i alla fall. Och ja, det kan hända att peaken för aktivitet sammanfaller för peaken för lust, men ville bara klargöra att det inte behöver vara så, och att jag därför var intresserad av att veta den exaka innebörden av "sexuell peak", men det det var ju en totalt omöjlig önskan här på tjockskallarnas forum... Jag gav ett exempel på hur man skulle kunna definera begreppen för Hubbe, Jubbe, Ludde eller vad han nu heter, men det lästes inte alls tydligen. Och Stintan mal som vanligt på som nån jävla julgran om all sin erfarenhet och fattar inte den inte kan appliceras överallt, då utfallet hade kunnat bli annorlunda för en annan person, eller om miljöerna varit annorlunda. Och nej Malcolm, jag är inte oskuld för den som vill veta, vad det nu har med saken att göra, då det som dsikuterades inte kräver sexuell erfarenhet alls. Hade jag dessutom haft en massa kunskap om ämnet hade jag ju inte frågat efter definitionen, eller hur? Dock är jag noggrann och tänker efter vad som medför vad innan jag uttalar mig, vilket jag reagerade på att ni inte verkar göra. Ibland frågar man sig varför allt hela tiden blir sämre i landet, och ett svar på gåtan kan vara att personer liknanade en majoritet av de aktiva medlemmarna på odla.nu sitter vid makten. Människor som inte ens skulle kunna manövrera en barkbåt i ett badkar utan att ta sig vatten över huvudet
|
|
|
|
|
|
|
|
07-03-2013, 08:36
|

Medlem

|
CITAT (ryss_бори @ 07-03-2013, 00:46)  Kommer väl få varning nu för det här inlägget också, men ibland tröttnar man på all smörja! Jag menar exakt det du skriver, tack och lov att det verkar finns en vettig människa i alla fall. Och ja, det kan hända att peaken för aktivitet sammanfaller för peaken för lust, men ville bara klargöra att det inte behöver vara så, och att jag därför var intresserad av att veta den exaka innebörden av "sexuell peak", men det det var ju en totalt omöjlig önskan här på tjockskallarnas forum... Jag gav ett exempel på hur man skulle kunna definera begreppen för Hubbe, Jubbe, Ludde eller vad han nu heter, men det lästes inte alls tydligen. Och Stintan mal som vanligt på som nån jävla julgran om all sin erfarenhet och fattar inte den inte kan appliceras överallt, då utfallet hade kunnat bli annorlunda för en annan person, eller om miljöerna varit annorlunda.Och nej Malcolm, jag är inte oskuld för den som vill veta, vad det nu har med saken att göra, då det som dsikuterades inte kräver sexuell erfarenhet alls. Hade jag dessutom haft en massa kunskap om ämnet hade jag ju inte frågat efter definitionen, eller hur? Dock är jag noggrann och tänker efter vad som medför vad innan jag uttalar mig, vilket jag reagerade på att ni inte verkar göra. Ibland frågar man sig varför allt hela tiden blir sämre i landet, och ett svar på gåtan kan vara att personer liknanade en majoritet av de aktiva medlemmarna på odla.nu sitter vid makten. Människor som inte ens skulle kunna manövrera en barkbåt i ett badkar utan att ta sig vatten över huvudet  Har jag påstått något annat? Som sagt..dina skriverier säger mer om dig än någon annan. Jag tycker uppriktigt synd om dig att du har sånt behov av att framhäva din egen förträfflighet och se ner på dina medmänniskor.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
07-03-2013, 09:36
|
Gäster

|
Om man vill diskutera sexualiteten som samhällsföreteelse kan man aldrig utgår från enbart ett individuellt perspektiv. Människans sexualitet är inte så privat och personlig som vi vill tro.
Arbetsfördelningen mellan könen, könsroller, samhällsekonomi, arvsfrågan och framförallt religionens patriarkala synsätt har påverkat sexualiteten. När religionen tvingades släppa sitt grepp tog reklammakarna över och kommersialiserade sexualiteten.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-03-2013, 21:47
|

Medlem

|
Som vanligt kan och vet du mest, du pratar om jantelagen men är det inte så att du tror du kan och vet mest och därför känner dig påhoppad när du får mothugg. Att ha en massa stenar i trädgåden täckta med mossa gör inte att man kan allt.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-03-2013, 00:38
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
CITAT (malcolm @ 09-03-2013, 21:47)  Som vanligt kan och vet du mest, du pratar om jantelagen men är det inte så att du tror du kan och vet mest och därför känner dig påhoppad när du får mothugg. Att ha en massa stenar i trädgåden täckta med mossa gör inte att man kan allt. Var inte detta ett väldigt otrevligt och onödigt inlägg?
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
|
10-03-2013, 01:30
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 07-03-2013, 09:36)  Om man vill diskutera sexualiteten som samhällsföreteelse kan man aldrig utgår från enbart ett individuellt perspektiv. Människans sexualitet är inte så privat och personlig som vi vill tro.
Arbetsfördelningen mellan könen, könsroller, samhällsekonomi, arvsfrågan och framförallt religionens patriarkala synsätt har påverkat sexualiteten. När religionen tvingades släppa sitt grepp tog reklammakarna över och kommersialiserade sexualiteten. Absolut. Vad som är "moralisk sexualitet", vad som är norm, vad som är synd, vad som är accepterat eller hur man definierar sexualitet bestäms på olika sätt. Jag följer nu en serie med radioreportage om HBTQ-personer liv i mellanöstern. Jätteintressant! Man ser inte på sexualitet alls på samma sätt i andra kulturer.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-03-2013, 01:51
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Motti @ 10-03-2013, 01:41)  Sex är överskattade kroppsliga övningar ! inget man kan bygga ett helt liv på .  Det tycker jag inte alls! Sexualitet i en lite bredare bemärkelse (närhet, kroppskontakt och beröring) är det kitt som håller ihop en kärleksrelation...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
10-03-2013, 02:15
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Nu var det liksom ett litet skämt från min sida :)klart man behöver kroppsliga beröringar utan dom så blir vi tomma .
|
|
|
|
|
|
|
|
10-03-2013, 02:17
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 10-03-2013, 01:41)  Sex är överskattade kroppsliga övningar ! inget man kan bygga ett helt liv på .  Jodå, med en god fysik lever man längre
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-03-2013, 07:42
|

Medlem
Antal inlägg: 611
Medlem nr: 6 380

|
CITAT (malcolm @ 09-03-2013, 21:47)  Som vanligt kan och vet du mest, du pratar om jantelagen men är det inte så att du tror du kan och vet mest och därför känner dig påhoppad när du får mothugg. Att ha en massa stenar i trädgåden täckta med mossa gör inte att man kan allt. Båda tummarna ned för ett så otrevligt -elakt - inlägg! Finns ingen anledning!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-03-2013, 08:16
|

Medlem

|
CITAT (malcolm @ 09-03-2013, 21:47)  Som vanligt kan och vet du mest, du pratar om jantelagen men är det inte så att du tror du kan och vet mest och därför känner dig påhoppad när du får mothugg. Att ha en massa stenar i trädgåden täckta med mossa gör inte att man kan allt. Hur lågt kan du sjunka egentligen? Du borde skämmas malcolm!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
10-03-2013, 08:17
|
Gäster

|
CITAT (malcolm @ 09-03-2013, 21:47)  Som vanligt kan och vet du mest, du pratar om jantelagen men är det inte så att du tror du kan och vet mest och därför känner dig påhoppad när du får mothugg. Att ha en massa stenar i trädgåden täckta med mossa gör inte att man kan allt. Ooops Malcolm....detdär var inte snyggt! Jag har inte känt mig påhoppad en enda gång sen nya regler infördes förrän just nu. Kanske en dålig lördagkväll? Jag gillar att skriva och brer ut mig kanske för mycket ibland men blir det såhär igen på Odla då tappar jag nog lusten.. Hoppas det känns bättre idag Malcolm!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|