Under ett par veckor i februari månad, senast i helgen, har efter beslut av länsstyrelsen i Västra Götaland 19 oskyldiga katter från Vargön (Vänersborg kommun) avlivats. Detta trots omfattande protester och trots att länsstyrelsen hade kännedom om att hem fanns till samtliga infångade katter. Katterna som var lätta att fånga p g a tidigare kontakt med människor fördes därefter till sämsta möjliga plats för bedömning, ett stressigt hundpensionat där de skulle bedömas av en veterinär och hundpensionatets föreståndare. Vilka katter skulle i en sådan pressad situation, instängda i små burar, kunna komma till sin rätt. Vi kan bara gå till våra egna inne- och utekatter som jag är säker på skulle bli oerhört rädda och stressade - och därmed få sin dödsdom. Inkompetens och prestige har gjort att dessa katter aldrig fick en chans. Vi djurälskare måste reagera och börja diskutera det som händer, många gånger utanför vår insyn. Vi vet dessutom ännu i dag inte om det bland de dödade katterna fanns katter som hade ägare och förirrat sig bort, ägare som fortfarande kan leva på hoppet om att få återse sin älskade vän.
Du kan nu göra en insats genom att skriva under insamlingen "Sluta avliva katter med mina skattepengar”, gå in på www.skrivunder.com/sluta_avliva_katter_med_mina_skattepengar, där du också kan läsa mer. Glöm inte att bekräfta namnunderskriften med den mailadress du uppger. Den som så önskar kan välja att inte publicera namn på nätet.
Detta plus att vi blir mer aktiva i debatten om myndigheternas hantering av oskyldiga katter kan förhoppningsvis leda till att det som hänt de 19 katterna från Vargön med tiden leder till en annan syn på värnlösa katters situation, där avlivning inte längre är det självklara.
Över 2000 namnunderskrifter i detta nu. Höjd tass!
|