Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Protestera mot avlivandet av oskyldiga värnlösa katter!
          Jubbe063
          Inlägg 17-03-2013, 21:20
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

hmm, som sagt. är inte svart eller vitt. Ingen patentlösning. Man måste välja metod utefter situation. Visst är det bästa om man ka ta hand om hemlösa djur eller "sköta" dem i det fria, men tyvärr inte alltid den bästa lösningen. Finns ingen som kan mata och måna om förvildad katt, så måste man överväga andra lösningar. Kan vara extremt plågsamt och långdraget för en katt att sakta svälta och fryss till döds.

Men i. det stora hela håller jag med i det som skrivits.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 17-03-2013, 22:49
          Länk hit: #22

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Tanken är mer än god! Men Kattens status måste höjas hos gemene man innan det som åsyftas öht kan uppnås!

Här ligger en kastrerad kisse i soffan och sover! Men i stallarna runt om finns det inte kastrerade kissar utan de ynglar av sig och ingen vill ta ansvar för det!!!

Gå på dylika ställen så kommer vi långt!

Citera
          gnon49
          Inlägg 18-03-2013, 19:30
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Själv är jag kattvän av stora mått o har just nu 3 st, därav en hittekatt. Men jag är fullt medveten om att lösspringande katter kan var ett problem och motsätter mig inte avlivning om det sker smärtfritt för kissen. Vildkatter far oftast illa eftersom dom ju inte är vilda djur utan är beroende av människan. Är dom vildkatter sedan födsel så går dom knappast att få tama misstänker jag. Men som sagt, alla gillar ju inte katter, det får man acceptera. Men utan katt i huset vill jag inte vara.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          CillaM
          Inlägg 18-03-2013, 20:57
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Jag har flera katter varav 1 (minst) är född vild som andra eller tredje generation. Det är Miro, Myosotis vet också om det då missan kommer nerifrån landet. Det går att få dom tama. Kärleken går genom magen på djur som på människor. Att det sen finns varma lokaler, kärlek, omtanke för henne är inte nåt hon har emot. 2 andra hittekatter har också fått sitt hem hos mig, den äldsta av dom är 14 i år och har ensamrätt på min arbetsstol.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-03-2013, 22:03
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag förstår TS intensioner men jag håller inte med. Har man väl fångat in lösspringande katter är det bättre att förkorta lidandet, både för den och för dess offer, än att lägga ut resurser på kastrering. Förr eller senare dör de ändå och det är betydligt smärtfriare hos veterinären. Det finns som sagt några hundra tusen katter för mycket ändå. Det är inte deras fel att de kommit hit men två fel gör inget rätt. Jag tror jag har sett ett sånt där getto där man släpper ut infångade katter, vid Bratteråsberget, och det var en beklämmande syn. Bratterås är fö ett berg utan fåglar.

Det är helt klart att lösspringande katter är ett stort problem, både tama och vilda såna. Hur många fåglar som stryker med varje år är väl inte helt klarlagt men många är det. Att de sen går och pissar och skiter lite varstans är inte så trevligt. Nu har jag äntligen lyckats mota bort dem från större delen av min tomt, ingen kattskit längre i potatislandet. yahoo.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          CillaM
          Inlägg 18-03-2013, 22:33
          Länk hit: #26

Medlem

Så känner jag med äldre människor ibland också men min inre moraliska gräns sätter stopp för att köra över dom när de kommer med sina rollatorer och gåstavar.

Citera
          Motti
          Inlägg 18-03-2013, 23:22
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Håller med ossen Ruda till 100% !vi har i dag en ohållbar situation när det gäller hemlösa katter !vi måste avliva så¨är det bara !4,000 helösa katter bara i Jönköpingslän !vem ska ta hand om dom ?finns inga som vill ta på sig att ha fem-tio katter i ett hem !katter är solitärer och ska inte leva i flock som de nu mer påtvingas att leva i genom de så kallat kattälskarna !dom som samlar katter .Gå in på wikipedia och läs på Solitär !

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 18-03-2013, 23:27
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Motti @ 18-03-2013, 23:22) *
          Håller med ossen Ruda till 100% !vi har i dag en ohållbar situation när det gäller hemlösa katter !vi måste avliva så¨är det bara !4,000 helösa katter bara i Jönköpingslän !vem ska ta hand om dom ?finns inga som vill ta på sig att ha fem-tio katter i ett hem !katter är solitärer och ska inte leva i flock som de nu mer påtvingas att leva i genom de så kallat kattälskarna !dom som samlar katter .Gå in på wikipedia och läs på Solitär !

Sanning med modifikation. Tamkatten och dess vilda förfader lever gärna i stora kattkollonier av fri vilja så länge födotillgången är stor. Men katter är individer och därmed finns ju viss variation i hur de självs vill levs om de skulle få välja fritt.

Citera
          gunsta
          Inlägg 18-03-2013, 23:39
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (CillaM @ 18-03-2013, 22:33) *
          Så känner jag med äldre människor ibland också men min inre moraliska gräns sätter stopp för att köra över dom när de kommer med sina rollatorer och gåstavar.

biggrin.gif

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Biggan_
          Inlägg 18-03-2013, 23:54
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

rotfl.gif Vilken härlig kommentar!
          Nu råkar jag tillhöra gruppen äldre människor, dock utan rollator än så länge. Tur att dom flesta har den moraliska gränsen! smile.gif
          Bifogad fil  oops.gif ( 1.64k ) Antal nedladdningar: 1
          Nu blev det väääääldigt OT, men jag fick mej ett gott skratt!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-03-2013, 12:20
          Länk hit: #31

Medlem

Det kan bli skador på bilen och inskränkningar i rörelsefriheten efteråt. Fast jag har aldrig sett äldre människor jaga småfåglar eller skita i mitt potatisland. Liknelsen haltar betänkligt.

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-03-2013, 13:37
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Gossen Ruda @ 19-03-2013, 12:20) *
          Det kan bli skador på bilen och inskränkningar i rörelsefriheten efteråt. Fast jag har aldrig sett äldre människor jaga småfåglar eller skita i mitt potatisland. Liknelsen haltar betänkligt.

Är det verkligen så betydande problem och som gör att man borde skjuta av katter?
          Hur gör vi med alla rovfåglar och andra rovdjur som också nyper en och annan småfågel och hur ska vi skydda pippisarna från att duka under i vinterkylan?
          Lite gödsel skadar väl inte potatisen och du kanske kan börja använda handskar när du skördar? Ta dem som du använder när du sprider ut höns- och kogödseln, vettja! flirting.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-03-2013, 14:22
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Cacki @ 19-03-2013, 13:37) *
          Är det verkligen så betydande problem och som gör att man borde skjuta av katter?
          Hur gör vi med alla rovfåglar och andra rovdjur som också nyper en och annan småfågel och hur ska vi skydda pippisarna från att duka under i vinterkylan?
          Lite gödsel skadar väl inte potatisen och du kanske kan börja använda handskar när du skördar? Ta dem som du använder när du sprider ut höns- och kogödseln, vettja! flirting.gif

Nu håller jag inte med Rudan men har du aldrig hört talas om toxoplamos och katten är huvudvärd för parasiten. Inte alltför kul att råka ut för bara för att katter använder trädgårdslandet som toalett alltså.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/toxoplasmos/

Redigerat av *Stintan*: 19-03-2013, 14:22

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-03-2013, 14:36
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 19-03-2013, 14:22) *
          Nu håller jag inte med Rudan men har du aldrig hört talas om toxoplamos och katten är huvudvärd för parasiten. Inte alltför kul att råka ut för bara för att katter använder trädgårdslandet som toalett alltså.
          http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/toxoplasmos/

Jodå, men man kan ju förhindra att få i sej det genom att koka potatisen innan man äter den. wink.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-03-2013, 14:50
          Länk hit: #35

Medlem

Om man nu bara odlar potatis ja.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-03-2013, 15:04
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Cacki @ 19-03-2013, 13:37) *

Jag bedriver ingen avlivningskampanj av katter, men eftersom ämnet togs upp av TS passade jag bara på att säga min mening. Katter ÄR ibland ett stort sanitärt problem. Förutom sjukdomsspridande som Stintan tog upp och fågeljakt så har vi problemet med pissande och skitande lite varstans, i rabatter, trädgårdsland och sandlådor. Katter är en människointroducerad art och som så ofta när det gäller sådana är de inte anpassade för vår natur, och tvärtom. Jag har som sagt lyckats stänga ute alla skadedjur från min inre trädgård.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-03-2013, 15:24
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag är kattvän! Har vuxit upp på landet med katter o vi hade utekatter själva. Men jag skulle inte önska någon katt att bo i en frigolithydda ute när det är -20C och blåser. Våra katter hade en källare med uppvärmt pannrum att gå in i eller i farstun (ej in i köket).
          Självklart är det långsiktigt bäst att folk kastrerade sina utekatter för då blir det ju inga ungar alls. Nu gör tyvärr inte alla det då många kattägare inte vill kosta på sina katter något. Med risk för att trampa på ömma tår och fötter nu men givetvis ska inte bortsprugna katter avlivas direkt. Katter som är välskötta och i bra kondition har ju klart en ägare som söker dom. Men det finns massor av vilda och halvvilda katter som ingen tar ansvar för. Polisen har oftast inte plats för att hålla massa katter och de katthem och djurhem som finns drivs oftast helt ideellt och har heller inga outsinliga resurser.
          Om länsstyrelsen omhändertar en hel drös med vanskötta katter så är tyvärr avlivning oftast sista utvägen och man kan inte hur brutalt det än verkar hålla på att omplacera varje krake. Är de vanskötta och sjuka eller vilda så vill ingen ta emot dom och djurhem kan inte svämmas över av djur ingen vill ha, inte när det fortfarande föds friska och fina kattungar varje år för att ägare inte kastrerar sina djur.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-03-2013, 15:30
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 19-03-2013, 14:50) *
          Om man nu bara odlar potatis ja.

Skojade bara till det lite. Ibland tycker jag bara att skrämselpropagandan om alla möjliga "farliga" saker är lite väl överdriven. Gravida kvinnor bör naturligtvis tänka sej för en extra gång innan de stoppar händerna i jorden(likväl som att de kanske inte bör äta insjöfisk alltför ofta).
          Man kanske själv kan göra en riskbedömning utifrån hur många man själv känner till som blivit smittade av kattskit i rabatterna. Så tänker jag.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-03-2013, 16:07
          Länk hit: #39

Medlem

Såklart att man kan det smile.gif

--------------------

Citera
          CillaM
          Inlägg 19-03-2013, 19:47
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 19-03-2013, 12:20) *

Ingen liknelse egentligen utan mer en reflektion av det som det finns många av.

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 18:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon