CITAT (Motti @ 20-03-2013, 23:32)

Jag personligen väntar på en lag där det blir förbjudet att släppa ut okastrerade hankatter !tror det är där vi måste börja .Vi har i dag milliontals katter i Sverige som sitter internerade i burar som blir psykiska vrak av att sitta där år efter år ,plus att vi har katter som inte får plats på katthemen utan får leva ute i kylan med mask och svält och på det även få kattungar tre gånger om året .Det är nog dags att börja avliva vuxna katter av hunanitära skäl ,och samtidigt få till ett förbud att släppa ut okasterade katter .Jag ska snart hämta en katt på djurens vänner det kostar 800 kr då är katten kastrerad och ID-märkt !men jag vill inte ha en vuxen katt jag vill ha en kattunge eftersom vi ska få en valp i maj djurbarn har inga gränser .
Och var är dom miljontals katterna som sitter internerade i burar om jag får fråga? I din fantasi eller?
Sen brukar man inte kastrera kattungar utan tidigast vid ca 6 månaders ålder så det får du nog ombesörja själv.
"Den gemensamma riktlinjen för kastration av han- och honkatter i Sverige är 6 månaders ålder. Katten har vid denna ålder utvecklats tillräckligt både mentalt och fysiskt och könsmognaden närmar sig eller har då redan inträtt. Självklart kan man kastrera sin katt när som helst senare i livet, men ju förr desto bättre. Att kastrera yngre katter anses inte försvarbart då förutsättningen för att klara en narkos kan vara sämre för en kattunge".