Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med organdonation, med anledning av en annan tråd i ämnet
          silos
          Inlägg 09-03-2013, 17:15
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-03-2013, 16:59) *
          Men det låter precis som Jehovas vittne (som mycket annat också)

Det förstår jag,men jag är absolut INTE en Jehovas Vittne eller tillhör nån annan sekt eller kyrka!!!Det enda jag gör är att jag tror på Gud Jesus Kristus och den Helige Anden!
          Jag klarar inte ens att gå till gudstjänster mer än några enstaka ggr....

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-03-2013, 17:29
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (silos @ 09-03-2013, 17:15) *
          Det förstår jag,men jag är absolut INTE en Jehovas Vittne eller tillhör nån annan sekt eller kyrka!!!Det enda jag gör är att jag tror på Gud Jesus Kristus och den Helige Anden!
          Jag klarar inte ens att gå till gudstjänster mer än några enstaka ggr....

Fast nog har du varit och nosat på Jehovas vittnen tidigare om jag inte missminner mig.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          silos
          Inlägg 09-03-2013, 17:30
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2013, 17:29) *
          Fast nog har du varit och nosat på Jehovas vittnen tidigare om jag inte missminner mig.

Ja,jag har studerat deras lära som många andra läror!

Citera
          Cacki
          Inlägg 09-03-2013, 17:42
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Motti @ 09-03-2013, 01:40) *
          Om jag ska vara ärlig så tycker jag det känns skitläskigt att någon ska blocka ut vart enda organ i min kropp !man tänker ju som levande då .Och så tänker man hur det fungerar inom sin släkt också .I min släkt är vi Kristna och inte en av oss har blivit kremerade ,alla har blivit jordbegravna som vi är födda .Frågan i allt är väl vad går gränsen?det här med donationer osv . Donationer är ju ett modernt "påhitt" och jag personligen förknippar det med vilken tro på livet du har och kanske kanske politisk tillhörighet också .
          I det gammal Egypten plockade de ut vart enda organ och balsamerade kroppen med salvor mm .Men de hade ju enligt vår sätt att tänka en hednisk religion .I dom kristna traditionen så ska man jordbegravas i den kropp man föddes i .Alltså finns inte donation av kroppsdelar i den kristna grundtron !Föresten finns den i någon tro där det står om donation av kroppsdelar ?

Fast det där är ju en tolkningsfråga.

I Bibeln står det ju att Gud lät Adam donera ett revben för att möjliggöra liv till en annan människa, dvs Eva.

I nattvarden symboliserar ju vinet Kristi blod. Det kan man dra paralleller med modern tids blodgivning.

Jesus offrade/donerade ju t.o.m hela sin kropp på korset för vår skull.

Det går säkert att hitta fler exempel om man läser Bibeln med "rätt" glasögon...

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          silos
          Inlägg 09-03-2013, 17:51
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT (Cacki @ 09-03-2013, 17:42) *
          Fast det där är ju en tolkningsfråga.

I Bibeln står det ju att Gud lät Adam donera ett revben för att möjliggöra liv till en annan människa, dvs Eva.

I nattvarden symboliserar ju vinet Kristi blod. Det kan man dra paralleller med modern tids blodgivning.

Jesus offrade/donerade ju t.o.m hela sin kropp på korset för vår skull.

Det går säkert att hitta fler exempel om man läser Bibeln med "rätt" glasögon...

Bibeln är mycket svår att tolka!

Citera
          Cacki
          Inlägg 09-03-2013, 17:56
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (silos @ 09-03-2013, 17:51) *
          Bibeln är mycket svår att tolka!

Ja och det verkar som att det är lite upp till var och en hur man vill tolka den. Menar du att det jag skrev på något sätt skulle vara en sämre tolkning än att någon som tolkar den som att donation inte är tillåtet om man är kristen?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          silos
          Inlägg 09-03-2013, 17:59
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Cacki @ 09-03-2013, 17:56) *
          Ja och det verkar som att det är lite upp till var och en hur man vill tolka den. Menar du att det jag skrev på något sätt skulle vara en sämre tolkning än att någon som tolkar den som att donation inte är tillåtet om man är kristen?

Din tolkning är rätt för dig,det har jag absolut ingenting att säga-skriva om!
          Jag bara menar att jag har väldigt svårt att tolka bibeln!

Citera
          KRT
          Inlägg 09-03-2013, 18:53
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Anma @ 09-03-2013, 10:11) *
          Min fetmarkering. Det är inte bara regler för att skydda mottagaren, utan även givaren. Jag till exempel får inte ge blod för att mina järnvärden är för låga.
          Mitt blod är fullt dugligt, problemet är att jag riskerar att bli sjuk om jag ger bort en del av det. Därför får jag inte ge blod.

Ja självklart har du rätt i det Anma! För en person med någon typ och grad av anemi är det absolut ohälsosamt att donera, visst skulle du kunna göra det i en "krissituation, men det skulle inte vara hälsosamt för dig.

Jag är verkligen inte kristen, så det är möjligt att jag fått något om bakfoten, men predikade inte Jesus kärlek till medmänniskorna och offrade sig själv för mänsklighetens skull? En person som villigt offrar sitt liv för sina medmänniskor har jag svårt att se förbjuda donationer av organ eller blod - det är ju ett väldigt tydligt sätt att hjälpa medmänniskorna! Men det är min personliga uppfattning uppfattning förståss....

Redigerat av KRT: 09-03-2013, 19:05

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 09-03-2013, 19:03
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Cacki @ 09-03-2013, 17:56) *

Även om man är kristen får man lämna och ta emot blod, likaså med donation

Citera
          Cacki
          Inlägg 09-03-2013, 19:27
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-03-2013, 19:03) *
          Även om man är kristen får man lämna och ta emot blod, likaså med donation

Ja, så har jag också uppfattat det, även erfarenhetsmäsigt genom mitt jobb att det inte är någon skillnad bara för att man är kristen.
          Däremot var det en gång en mamma/farmor (Jehovas) som försökte motsätta sej att hennes som skulle få blod då han hade fått ett störtblödande magsår och blivit medvetslös av blodförlusten och kunde inte svara för sej själv, dessutom var han ensamstående far till barn mellan 2 och 4 år. Fy katten säger jag bara...
          Det hela slutade i alla fall lyckligt tack vare att han kvicknade till för en kort stund och kunde därmed själv ge sitt medgivande till att få blo.
          Han blev inte utesluten ur Jehovas, han gick gladeligen ur kyrkan självmant....

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 09-03-2013, 19:34
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Att vägra någon en blodtransfusion vore för mig lika med mord

Citera
          addo
          Inlägg 10-03-2013, 15:28
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-03-2013, 17:39) *
          Och vem vet a<tt ja inte kan lämna blod? Att jag inte har råd att lämna pengar till forskning ( som du tycker att man måste göra?=

addon din inställning är skrämmande.

Jag har då aldrig påstått att man måste lämna pengar till forskning.

Du får gärna läsa igenom vad jag skrivit innan du kommer med påståenden, lika sjukvård oavsett inkomst är jätte viktigt för mig och jag blir faktiskt ledsen när du försöker påstå något annat.

Angående vem som vet om du kan lämna blod eller inte så för står jag inte frågan.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 10-03-2013, 16:32
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Ja, nu har vi rört oss i religionsspåret ett tag. Kanske dax att återgå till ämnet igen och utröna varför individerna väljer som de gör och inte vad de olika heliga skrifterna säger i frågan.

CITAT (addo @ 10-03-2013, 15:28) *
          Jag har då aldrig påstått att man måste lämna pengar till forskning.

Du får gärna läsa igenom vad jag skrivit innan du kommer med påståenden, lika sjukvård oavsett inkomst är jätte viktigt för mig och jag blir faktiskt ledsen när du försöker påstå något annat.

Angående vem som vet om du kan lämna blod eller inte så för står jag inte frågan.

Och här borde vi sätta punkt i ämnet om vem som förordar det ena eller det andra bland oss här inne och återgå till huvudfrågan.

Citera
          pejori
          Inlägg 10-03-2013, 19:07
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Märker hur utvecklingen rusat iväg, när det gäller donationer.

Gick med i "Tobiasregistret" redan -92 och då var benmärgsdonation en riktigt knepig sak.

Numera är det mest stamceller man använder, även om det fortfarande heter "benmärgsdonation"

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 14:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon