Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tänker ni på att ert boende ska vara bekvämt livet ut?, reflektion ang annan aktuell tråd
          pejori
          Inlägg 23-03-2013, 19:49
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Huggorm @ 23-03-2013, 19:41) *
          Jag tänkte inte en tanke på att stugan skulle vara bekväm livet ut när jag byggde den. Men så var jag inte ens trettio då, så jag hade rätt långt kvar till ålderdomen rolleyes.gif Det är ju inte ovanligt med gamlingar som bor kvar i sitt torp livet ut, de lär sig att stå ut med svårigheterna och tycker det är bättre än det instängda livet på ålderdomshemmet. Sådan räknar jag med att bli.

Låter helt ok.
          Hoppas det får bli så för dig. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Bee
          Inlägg 23-03-2013, 21:59
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Flytta inte till stugan för gott! Du har hört alla argument och innerst inne vet du att det inte funkar i längden. Njut av stugan när det är säsong och njut av vinterbostaden när det är kallt och ruggigt. Skönt att slippa tänka på värmekälla mm, mm.

Själv bor jag i mitt radhus sen snart 33 år. Härifrån flyttar jag inte frivilligt! Bekvämt och nära till all service. Bäst av allt, trädgården är rätt liten - lättskött mao. Ett anat skäl til att bo kvar är förstås att vi bor förhållandevis billigt. Motsvarande lägenhet skulle kosta mer än vi klarar. Målet har varit att kunna bo kvar här även om vi båda skulle behöva gå på a-kassan. Nu är vi avtalspensionärer och pengamässigt är det nästan som a-kassan. Men vi klarar det. Skulle vi behöva sälja bilen så finns det buss rätt nära också.
          Jo, man måste tänka på sådana saker om man trivs och inte vill flytta.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 23-03-2013, 22:24
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Jag är en "tvärsemot" giggle.gif
          en liten stuga, med två rum/kök, vedeldat och gärna vedspis.
          Indraget vatten/avlopp ett stort plus (läs måste)
          Inga grannar inom syn/hörhåll. Ja tack..

Nu blev det fel tråd...(drömmartråden) Ja ja, vad är en bal på slottet... crying.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-03-2013, 22:44
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

jag har ett stort hus som kan kallställas till Pejoris krav. jag tänker dela tiden mellan det och medelhavet.
          Trädgården gör jag om nu-upphöjda bäddar och rullatorvänliga gångar:)

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          gunsta
          Inlägg 23-03-2013, 22:44
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Eva - känner så väl igen det du beskriver - vi hade också tänkt göra så, bosätta oss på landet .... men så 'knackade' ohälsan på dörren och allt fick en annan innebörd. Nu lever vi mest 'för dagen' - vad som är om ett år vet vi inte. Bara det att vi lever idag.
          Vi har vårt hus på landet och vi har vår bekväma lägenhet mitt i stan ... vi är rätt nöjda med det.

Redigerat av gunsta: 23-03-2013, 22:46

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Motti
          Inlägg 23-03-2013, 23:33
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vi köppte det här stället 2001 som sommarstuga med sjötomt !2006 så bestämde sig komunen i Nässjö för att dra in vatten och avlopp här ute ,det blev en vändning för oss för vi båda ville sedan länge bosätta oss på landet .Vi sålde våran villa på 180 kvm rev stugan här och byggde nytt och har ny en boyta på 110 kvm och en tomt på 1900 kvm med sjötomt och tomten är helt plan inga slänter och murar som vi hade i villan .Många förvånades nog av att vi valde att bo här ute på landet och dessutom skaffa oss ett mindre hus .Vi har inte ångrat oss en dag och vi stortrivs här kompiskram.gif Och det gör dom som köppte vår villa i Tenhult också det har vi hört från dom själva smile.gifVårt boende är bra även nu när vi börjar åldra !vi är bara 60 år nu inga trappor inga slänter allt är vänligt för att åldras med det smile.gif !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-03-2013, 23:52
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Som sagt så länge man har hälsan i behåll går det bra att bo på landet men den kan försämras snabbt när man blir äldre och då är det mindre kul.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 24-03-2013, 00:05
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Är väl ingen större skillnad var man bor om man har relativt nära till allt ,att bo i Stockholm i lägenhet med trappor mm är ju absolut inte bättre än att bo där vi bor nu ! vi har 4 kilometer till Nässjö ,i Storstäder är det ju vardagsmat med 4 kilometer .Personligen tycker jag det har med inställning att göra att på i en stad är ingen garanti att det skulle bli närmare till allt .

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 24-03-2013, 06:29
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (*Stintan* @ 23-03-2013, 23:52) *
          Som sagt så länge man har hälsan i behåll går det bra att bo på landet men den kan försämras snabbt när man blir äldre och då är det mindre kul.

Precis så är det.

Motti om man flyttar till stan då får man väl välja ett boende utan trappor.
          Men mitt i stan skulle jag inte vilja bo.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 24-03-2013, 13:09
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Skulle inte ha något emot att bo kvar i min lägenhet resten av livet ifall det ser likadant ut runt omkring när jag blir gammal, nära till natur, några hundra meter till en matbutik, ett par hundra meter till mina odlingslotter, nära till allmänna kommunikationer som går väldigt ofta, bara en trapp upp till min lägenhet, härlig inglasad balkong + det finns inga trösklar för det var en gammal tant som bodde i min lägenhet tidigare så lägenheten är ju till viss del redan anpassad för rollator och liknande tummenupp.gif

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 24-03-2013, 14:09
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Den dagen jag inte kan bo och leva som jag själv vill så är det kris.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 24-03-2013, 14:36
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Jubbe063 @ 24-03-2013, 14:09) *
          Den dagen jag inte kan bo och leva som jag själv vill så är det kris.

Och vad hjälper det när du får kris då? Vissa saker kan man ju se och då får man planera. Jag för min del ville aldrig se min trägård att förfalla. Det hade nog gjort ännu mera ont än flytten.

Så har jag så många bilder från trädgården och stugan här på datorn och när dom flimmrar förbi här, då känns det inte bra.

Men det är sånt man inte kan göra nåt åt.

Men än idag tycker jag grönsakerna man köper är mycket sämre än dom jag hade i trädgården. T ex att köpa en fin fast rättika är nästan omöjligt......

Eller när man på kvällen efter en heldags trädgårdsarbete satte sig på kvällen i rosbersån med ett glas vin (hade kvällssol där), ja då var livet härligt.

Elisabeth

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 24-03-2013, 14:57
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-03-2013, 14:36) *
          Och vad hjälper det när du får kris då?

Det hjälper nog ingenting alls, sa bara att det blir kris, ett torrt konstaterande bara.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 24-03-2013, 20:19
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Mitt hus är på tok för stort och jag använder inte 20%. Det är svårt, läs väldigt jobbigt, att värma upp på vintern och kostar enormt att underhålla men jag älskar min trädgård så jag hänger kvar ett tag till och bäst av allt är att, det som jag tyckte så illa om från början - att stora vägen går helt nära, perfekt! Här bor jag bra!

Borde kanske göra som vissa säger, bygga om och hyra ut och dra in lite av driftskostnaderna

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 23:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon