Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > djupgräva i grönsakslandet?, kan man det?
          ALa
          Inlägg 01-04-2004, 19:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 1 319

Halloj jordexperter ...

jag läste i Plöninges jordbok, att man ska djupgräva på hösten , man kan göra det på våren om man har sandjord säger han, jag vet fakt inte vad jag har för jord...suck...

är det helt skadligt att djupgräva p åvåren???

är det bättre at bara vända ner lite kompost och ev lite hästskit som folk rekommenderar varmt i grönsaksrummet ??

och vänta till höstne med att djupgräva??? ¨¨i och för sig står ju vitlöken på några ställen så där är det svårt att djupgräva , eller kan man ta upp den tillfällig och sen sätta ner den igen??

råd mottages tacksamt

/ Anna

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-04-2004, 20:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Den främsta anledningen till att man skall djupgräva på hösten är att det är lättare då. På våren är jorden våt och kletig så det kan vara ett litet helsicke. Sandjorden dräneras lättare så där har det inte så stor betydelse. Det är bara att provgräva. Lossar inte jorden från spaden är det bäst med höstgrävning. Många sk råd utformas som att man "skall" göra på ett visst sätt men det är sällan det är skadligt att bryta mot råden. Jag har moränjord på landet och jag djupgräver på våren samtidigt som komposten myllas ner.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Mocca
          Inlägg 01-04-2004, 21:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 3 052

Jag har mest sandjord, i alla fall där jag har mina odlingar (ska bli ytterligare en vid dammen smile.gif. Fördelen med sandjord är att den är så underbar att arbeta med. Nackdelen är att ogräset växer som bara den. Så jag gör så här för att slippa slita hela sommaren. Först gräver jag ett spadtag och lägger upp framför mej, sen gräver jag ett spadtag till på samma ställe, nästa "rad" gör jag likadant osv. På det viset får jag en upphöjd bädd dessutom. Trots att jag har mycket kvickrot (godis!) och allsköns "ogräs", så rensar jag 1 max 2 gånger under sommaren i bäddarna. Ett absolut no no är att beträda bäddarna! Jag gör dem inte bredare än att jag kan nå från sidorna. Dessutom vet jag från år till år vad jag hade i vilken bädd. På skoj har jag "märkt" bäddarna efter medicinhjulets betydelse med deras symboler.

Citera
          Tesa
          Inlägg 01-04-2004, 22:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag har kompakt lerjord som bör grävas om på hösten för att "frysa sönder" under vintern och om man bearbetar lerjord på våren så kan den bli ännu kompaktare..säger dom som vet.
          Nu har jag aaaaldrig höstgrävt (jo, faktiskt- i höstas... wink.gif ) och det har gått så bra såååå, ändå...
          ....så gräv när du har tid och lust och möjlighet- det är iallafall bättre än att inte gräva alls....

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          ALa
          Inlägg 03-04-2004, 18:02
          Länk hit: #5

Medlem

ok, jag testar nog ändå att djupgräva - och rädda vitlökarna udner tiden o sen sätta ner dem igen... går det alltså???

ska läsa på i Handbok för köksträdgården igen....

tack snälla alla ni

/ Anna

Citera
          Fenja
          Inlägg 03-04-2004, 18:18
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag djupgräver aldrig, jag odlar i upphöjda bäddar som jag aldrig kliver i och ytberarbetar bara jorden ofta. Alltid efter regn eller bevattning, detta gör att jag bara luckrar med en långskaftlucker och nästan aldrig behöver rensa ogräs heller!!
          De upphöjda bäddarna höjer temperaturen, under en fiberduk växer det så det knakar. Fiberduken skyddar också mot vindburna ogräsfrön. Det eviga luckrandet gör att fukten stannar kvar och jämförelsevis med grannarna så vattnar jag mycket sällan. Finns säkert något namn för den här metoden, men jag gör som farmor gjorde!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Susanna
          Inlägg 03-04-2004, 19:17
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

CITAT (ALa @ 03-04-2004, 19:02)
          ok, jag testar nog ändå att djupgräva - och rädda vitlökarna udner tiden o sen sätta ner dem igen... går det alltså???

ska läsa på i Handbok för köksträdgården igen....

tack snälla alla ni

/ Anna

Hej!

Undrar om du inte ska låta vitlökarna vara i fred och nöja dig med att luckra den delen av landet. Jag flyttade mina vitlökar ett år och det resulterade i att de blev mycket mindre än vanligt. Du kan ju gräva den delen av landet efter att du skördat i juli.

Men jag är också ganska ny på odling, någon annan kanske vet bättre!

Mvh
          Susanna

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-04-2004, 10:43
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Man behöver inte djupgräva alls - det finns en mkt smart trix att ta till och det är täckning på hösten frma till våren. Ner med en massa löv och trädgårdsavfall i landet, täck med masonit - voila på våren när jorden reder sig tar Du bort masoniten och ahr den finaste mest luckra jorden i hele världen.
          Djupgrävning är för mascokister - säger jag efter ha gjort det i höstas med allting efter ha gått kurs i Gunnebo Slott och vart så nyfiken å måste testa. Det vart chiropraktorn direkt :-(
          och upphöjda bäddar med tillförsel av gödsel varje år och vintertäckning men det finns olika skolor och mPlönningen tillhör djupgrävningsskolan och jag tillhör 'den andra' :-) men man måste ju prova båda sätten innan man kan bestämma sig. Sättet jag lärde mig i höstas var ett helt nytt djupgrävningssät jämfrt med den jag tillämpat för många år sedan :-)

Och vitlök mår int ebra av att flyttas däremot skall Du ge den gödsel NU när den kommer upp på våren. Det är alltså mängden bladmassa vitlöken lyckas bygga upp innan Midsomamr som bestämmer hur stor löken blir så var rädd om dem!

Hälsar Ingrid

Citera
          ALa
          Inlägg 06-04-2004, 21:22
          Länk hit: #9

Medlem

Hola Ingrid...

ja, det dä'r med masonit tycker jagmig ha sett förut att du berättat om, men jag funderar ändå,blir det inte mögel då????hmmmm

annars låter det som en smart ide....jag har oxå upphöjda bäddar,fast de är inte så höga, jagska nog bygga på isommar o höja lite till...

ok, tack för råden, jag struntar i djupgrävningen ochsköter om vitlöken istället, vilken gödsel ger du Ingrid?? och ni andra?? jag kör med gräsklipp överallt under sommartiden....nackdelen är väl att sniglarna mår mums, men annars tror jagdetär en suverän gödselmetod tillsammans med gullvatten...

/ Anna

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 07-04-2004, 08:50
          Länk hit: #10

Medlem

Todeloo,

Jag körde masonit ovanpå ett lövtäcke - nått litet vitt såg jag på ett par lövmen en dag utan masonit så var dte borta, jorden var totalt kalas :-D
          Vitlök behöver hönsgödsel NU när den kommer upp - gräsklipp bra mittisommaren men det är faktiskt vårgödseln och vårvattningen som är superviktig - sedan åker vitlöken med på vanlig vattning etc på sommaren
          :-) mnen den är unik på så sätt att dne kräver uppmärksamhet nu på våren.

Själv kör jag faktiskt gräsklippelöst på vitlöken men det beror på att denna dyrbara och sällsynta råvara behöves på andra ställem mest :-)

Hälsar Ingrid

Citera
          ALa
          Inlägg 11-04-2004, 22:13
          Länk hit: #11

Medlem

ok, hönsgödsel...efter att ha sett dina pallkragar med kogödsel åkte jag o köpte idag, och tänkte ösa i drivbänken så jag kan börja med rädisor o sallat där ...

men påskoskiten kan alltså inte läggas runt vitlöken ist för hönsgödsel??

/ Anna

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-04-2004, 15:41
          Länk hit: #12

Medlem

Hej Anna,

Idag har jag kört påskoskit och hönsgödselmojnger på vitlöken :-) samt VATTNAT ordentligt!

Hälsar ingrid som känner sig omåttligt nöjd.

PS Jag har varit å dragit i alla bäddar i helgen och ALDRIG nånsin har jag haft finare jord i år p g a att jag ahr täckt och använt löv och masonit. Wpowwwwww - rena kalaset! Vilken maskaktivitet under löven sedan. Jag är helt övertygad!

Citera
          Susanna
          Inlägg 18-04-2004, 19:45
          Länk hit: #13

Medlem

Jo, det där med täckning under vintern verkar fungera bra. På en del land hade jag överblivet gräsklipp liggande. Märkte verkligen skillnad nu när jag börjat så. Men jag undrar över det där med masonitskivor. Hur får du de att ligga kvar, eller har du kanske inte så många stormar hos dig? Här kan det blåsa rejält och ofta. Kan se framför mig hur skivorna blåser bort till grannen och vidare över fälten rolleyes.gif Får nog slänga på ett gäng stenar om det ska funka!

Susanna

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-04-2004, 19:48
          Länk hit: #14

Medlem

Hmm masoniten har legat kvar nog mest för den vart tung av regn....visst blåser det här med på V-kusten iofs ligger vi skyddat emot det mesta utom sydliga stormar.
          Stenar torde fungera :-)
          gräsklippet över vintern vart mossa i ÄNGDER :-) tur att den i alla fall var så enkel å dra bort biggrin.gif

Hälsar Ingrid

Citera
          Susanna
          Inlägg 18-04-2004, 20:13
          Länk hit: #15

Medlem

Blev det mossa av gräsklippet....vad trist! Jag har ju kraftig lerjord här så jag var så glad när den var porös efter vintern. Slarvade en del med höstgrävningen....

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 08:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon