Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mäster Borg, Har förlorat sitt anseende
          Tapio
          Inlägg 28-03-2013, 14:48
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (Jubbe063 @ 28-03-2013, 14:33) *
          Till viss del håller jag med. Absolut fattigdom existerar knappt men finns i viss mån. Relativ fattigdom har ökat sista åren, men den termen säger ju egentligen ingenting och mäter ju inte ens fattigdom.

Halaj!

Visst. Armod fördrages utan knot, så länge den delas med andra...
          Ju rikare omgivningen är, desto fattigare känner man sig själv vara.

Enligt stintans länk går fattigdomsgränsen vid 60% av nettomedianinkomsten på 223 000 Kr.
          För 11 000 Kr/mån är det faktiskt ingen som behöver gå hungrig eller frysa.
          Och en iPhone tillhör inte livets nödtorft.

//T

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2013, 15:36
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Tapio @ 28-03-2013, 14:36) *
          Halaj!

Det var en bra länk, tack!
          Vi kan ju säga, enligt länken, att vi har ett 6/7-delssamhälle där den sista sjundedelen är fattig.
          Visst är det så som gnon säger, att det stora flertalet av oss har det oförskämt bra.
          När jag ser mig omkring i samhället och ser alla 50" platt-TV:n (i varenda rum i huset!), lyxköksrenoveringar för hundratusentals kronor, iPhone och dator till alla barnen, årliga Thailandsresor osv, så kan jag tycka att det är rent stötande med detta konsumtionssvullande.

För, samtidigt tror jag att om dessa 6/7 skulle avstå från en liiten, liiten del av sin överkonsumtion till den återstående 1/7 så skulle det inte märkas nånstans hos dem, samtidigt som det skulle göra dessa 1/7 en jätteskillnad.

Men vem skall man skylla på? Vi har ju trots allt gemensamt, via röstsedeln, bestämt att det skall vara såhär...

//T

Vilka vi? Jag har då inte med min röst bestämt att 1/7-del av befolkningen ska vara fattig samtidigt som de som redan har så det räcker fått ännu mer.

CITAT (Tapio @ 28-03-2013, 14:48) *
          Halaj!

Visst. Armod fördrages utan knot, så länge den delas med andra...
          Ju rikare omgivningen är, desto fattigare känner man sig själv vara.

Enligt stintans länk går fattigdomsgränsen vid 60% av nettomedianinkomsten på 223 000 Kr.
          För 11 000 Kr/mån är det faktiskt ingen som behöver gå hungrig eller frysa.
          Och en iPhone tillhör inte livets nödtorft.

//T

Bara det att ca 1 miljon människor har en bruttoinkomst under 10.000:-/månad.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 28-03-2013, 15:46
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (*Stintan* @ 28-03-2013, 15:36) *
          Bara det att ca 1 miljon människor har en bruttoinkomst under 10.000:-/månad.

Visst, det är knapert och inte kul. Men oavsett inkomstens storlek garanteras vi att ej behöva leva i fattigdom. Har det inte så fett ekonomiskt, just nu tilhör jag den grupp du just nämnde, men jag har kläder på kroppen, jag svälter inte, finns mat i kyldkåpet, har bra bostad, har dator, tv, tidning etc.... Så, har ett rätt bra liv ändå ;-)

Citera
          gnon49
          Inlägg 28-03-2013, 16:12
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Människor som kan anses fattiga minskar ju hela tiden. Don finns o har alltid funnits men det har blivit allt bättre under senare år. Inkomstklyftorna i samhället har nog ökat men det gjorde dom ju tidigare också. Beror nog inte på vem som regerar landet. Det mesta har ju faktiskt blivit bättre. Fattiga människor kan nog vara dom som inte kvalificerat sig för välfärdssystemen, typ unga o invandrare. Förhoppningsvis kommer fler i arbete nu när det tydligen så sakta vänder o ljusare tider stundar.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2013, 16:25
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (gnon49 @ 28-03-2013, 16:12) *
          Människor som kan anses fattiga minskar ju hela tiden. Don finns o har alltid funnits men det har blivit allt bättre under senare år. Inkomstklyftorna i samhället har nog ökat men det gjorde dom ju tidigare också. Beror nog inte på vem som regerar landet. Det mesta har ju faktiskt blivit bättre. Fattiga människor kan nog vara dom som inte kvalificerat sig för välfärdssystemen, typ unga o invandrare. Förhoppningsvis kommer fler i arbete nu när det tydligen så sakta vänder o ljusare tider stundar.

Nej dom minskar inte och det har inte blivit bättre. Du sitter ju bara och fantiserar.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2013, 16:31
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 28-03-2013, 15:46) *
          Visst, det är knapert och inte kul. Men oavsett inkomstens storlek garanteras vi att ej behöva leva i fattigdom. Har det inte så fett ekonomiskt, just nu tilhör jag den grupp du just nämnde, men jag har kläder på kroppen, jag svälter inte, finns mat i kyldkåpet, har bra bostad, har dator, tv, tidning etc.... Så, har ett rätt bra liv ändå ;-)

Jo det räknas som fattigdom att inte ens ha 10.000/månad brutto. Många har inte ens råd att köpa glasögon när det behövs för att inte tala om att gå till tandläkaren. Behov som ofta är större när man blir äldre. Att tillfälligt tillhöra fattiggruppen kan alla klara och det finns t.o.m. såna som väljer det periodvis men det är skillnad på det och att inte ha någon möjlighet att påverka sin fattigdom.

--------------------

Citera
          hattstugan
          Inlägg 28-03-2013, 17:24
          Länk hit: #27

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Då är den som får Försörjningsstöd fattig!!

Ensam vuxen ska klara sig med allt på ca 3200 kr när hyran är betald!

Alltså mat, telefon, TV, tidningar, el, kläder, läkarbesök, mediciner, osv.....

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2013, 17:57
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (hattstugan @ 28-03-2013, 17:24) *
          Då är den som får Försörjningsstöd fattig!!

Ensam vuxen ska klara sig med allt på ca 3200 kr när hyran är betald!

Alltså mat, telefon, TV, tidningar, el, kläder, läkarbesök, mediciner, osv.....

Det där stämmer väl inte riktigt. Riksnormen finns i länken: http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbi...stod/riksnormen

Dessutom görs individuella bedömningar om man behöver hjälp med annat än det som normalt ingår. Man får nog ändå räkna de som går på försörjningsstöd som fattiga.

Redigerat av *Stintan*: 28-03-2013, 17:59

--------------------

Citera
          hattstugan
          Inlägg 28-03-2013, 18:17
          Länk hit: #29

Moderator

Jag får inte mer än ca 3200 kr att klara mig på!

Men det varierar lite i kommunerna (tror) jag!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2013, 19:12
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (hattstugan @ 28-03-2013, 18:17) *
          Jag får inte mer än ca 3200 kr att klara mig på!

Men det varierar lite i kommunerna (tror) jag!

Det görs ju alltid en individuell bedömning.

--------------------

Citera
          malarmaster
          Inlägg 28-03-2013, 19:19
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (*Stintan* @ 28-03-2013, 16:25) *
          Nej dom minskar inte och det har inte blivit bättre. Du sitter ju bara och fantiserar.

citat ur dagens tidning:
          FÄRRE BARN LEVER FATTIGT
          Andelen barn som lever i hushåll med stora ekonomiska problem har minskat mellan 2000-2010,enligt statens folkhälsoinstitut. Fler hushåll klarar av de löpande utgifterna då de fått det bättre ekonomiskt i absoluta termer.(TT)
          slut citat.
          månne jobbskatteavdragen ändå har effekt? Ulf

Citera
          Tapio
          Inlägg 28-03-2013, 19:39
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (malarmaster @ 28-03-2013, 19:19) *
          citat ur dagens tidning:
          FÄRRE BARN LEVER FATTIGT
          Andelen barn som lever i hushåll med stora ekonomiska problem har minskat mellan 2000-2010,enligt statens folkhälsoinstitut. Fler hushåll klarar av de löpande utgifterna då de fått det bättre ekonomiskt i absoluta termer.(TT)
          slut citat.
          månne jobbskatteavdragen ändå har effekt? Ulf

Halaj!

Föräldrarna till barn som lever fattigt har knappast jobb.
          Jag ser inget samband alls.

//T

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 28-03-2013, 19:51
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (*Stintan* @ 28-03-2013, 16:31) *
          Jo det räknas som fattigdom att inte ens ha 10.000/månad brutto. Många har inte ens råd att köpa glasögon när det behövs för att inte tala om att gå till tandläkaren. Behov som ofta är större när man blir äldre. Att tillfälligt tillhöra fattiggruppen kan alla klara och det finns t.o.m. såna som väljer det periodvis men det är skillnad på det och att inte ha någon möjlighet att påverka sin fattigdom.

Nja, det är din bild. Jag anser inte att man är fattig när man har värme, kläder, mat, bostad, Tv etc. Man har det lite sämre ställt men fattig är man inte.

Finns ingen som behöver vara fattig om man är Svensk medborgare. Socialbidrag täcker upp till livets nödtorft.

men men, min åsikt i alla fall ;-)

Citera
          Motti
          Inlägg 28-03-2013, 21:06
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag skulle nog vilja påstå att utan Anders Borg som finansminister hade vi aldrig klarat oss ur den ekonomiska krisen ! tack vare Anders Borg är Sveriges stabilt ekonomiskt .Om man ser på lilla lilla Sverige mot omvärlden så har vi det förbaskat bra här !

Citera
          malarmaster
          Inlägg 28-03-2013, 21:09
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Tapio @ 28-03-2013, 19:39) *
          Halaj!

Föräldrarna till barn som lever fattigt har knappast jobb.
          Jag ser inget samband alls.

//T

så du sätter likhetstecken mellan fattig=arbetslös?

en ensamstående mamma med låglöneyrke kan inte räknas hit? så har bara föräldrarna jobb,oavsett lön så kan inte barnen vara fattiga?
          i vilket fall så har ju hushåll med ekonomiska bekymmer minskat,i alla fall enligt källan.
          men det är säkert fejkade siffror,alla vet ju hur eländigt borgarna ställt till det. ulf

Citera
          hattstugan
          Inlägg 28-03-2013, 21:13
          Länk hit: #36

Moderator

Tja!! Ökade fackavgifter för arbetslösa är en av de extra utgifterna som skaffats till de som redan har det tufft! Samtidigt som det sänktes i A-kassan!

Lev på 80% av lönen med lika mycket i utgifter som innan så får du de rätta siffrorna på fattigdomen i Sverige!!!

Aldrig mera borgeligt här inte!

Citera
          Motti
          Inlägg 28-03-2013, 21:18
          Länk hit: #37

Medlem

Anders Borg har fått Eloge i stort set från hela världen i hans sätt att sköta Sveriges ekonomi genom den globala världskrisen !vi får besök från andra länder för de vill veta vad och hur vi klarar av av stå över den ekonomiska krisen i europa ! Hur kan någon ens påstå att han har missköt Sveriges ekonomi ?hade vi inte haft Anders Borg som finansminister så hade vi nog haft en mycket djupare ekonomisk kris i Svergie än vi ens annat !

Redigerat av Motti: 28-03-2013, 21:19

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-03-2013, 21:26
          Länk hit: #38

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Problem att få pengarna att räcka handlar enbart om att man dragit på sig större utgifter än man klarar av. Ett för stort och dyrt boende, en bil med dyra reparationer och avbetalningar, massa hemelektronik som varje år behöver uppdateras för att hänga med, ständigt nya kläder utan att någonsin slita ut något plagg, semesterresor och så vidare. Folk måste sluta att blint följa den konsumtionshysteri som dagens degenererade media hela tiden matar dem med. Man måste börja tänka själv, lägga upp en budget och rätta mun efter matsäck.

Borg ser till att Sveriges finanser är välskötta men alltihop bygger på ett ständigt ökande konsumerande. Det är inte hållbart i längden, det tror jag även Borg förstår men hans regeringstid är på sin höjd några få år till.

Citera
          Motti
          Inlägg 28-03-2013, 21:31
          Länk hit: #39

Medlem

Håller med dig helt Huggorm !tror vi måste lära oss spara till det vi vill ha som tex hemelecktronic plat tv mobiler mm mm ,vi handlar alldeles för mycket på dyra krediter som vi inte har råd med ! Här köps aldrig något på avbetalning och har så aldrig gjorts heller .Livsfarligt att hamna i den sitsen då man handlar på kredit till svinhöga räntor !

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-03-2013, 21:36
          Länk hit: #40

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Motti @ 28-03-2013, 21:31) *
          Håller med dig helt Huggorm !tror vi måste lära oss spara till det vi vill ha som tex hemelecktronic plat tv mobiler mm mm ,vi handlar alldeles för mycket på dyra krediter som vi inte har råd med ! Här köps aldrig något på avbetalning och har så aldrig gjorts heller .Livsfarligt att hamna i den sitsen då man handlar på kredit till svinhöga räntor !

Man behöver inte ens handla på kredit, det räcker att lägga en så stor del av sin inkomst på onödigt skräp att man aldrig har några pengar över.

Citera

12 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 19:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon