Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> uppbyggnad bedömning av mina 2 småträd?
          Sörgårdsnissen
          Inlägg 29-03-2013, 08:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem nr: 58 594

Har läst böcker, läst här, youtubat och kollat på div ställen på internet.

Men inga träd är som mina träd smile.gif

Har fegat i 3-4 år och gjorde slag i saken häromdagen.

Vad är för förutsättningar för mitt Mantet-träd och det något större Gravensteinerträdet tror ni?
          Gjort är gjort (kapat är kapat), men framöver, nästa år eller om 2år etc.?

De bilderna med m1,m2,m3,m4 är sommarfrukt mantet-trädet, och de 3 andra 1,2,3-märkta är gravensteiner trädet

mantet (m1-4) är ganska låga grenar i grunden på och har följande funderingar:
          fakta:har tagit av nedre grenars ände precis utanför nedåt/utåt-gående skott. '
          fråga : ska man lyfta dessa "krongrenar" genom att kapa så man riktar skotten uppåt istället några år så grenarna lyfter sig och sen kapa så dom börjar dra sig utåt senare?

Bifogad fil  mix.jpg ( 465.11k ) Antal nedladdningar: 31

gravensteiner (1-4 märkta)
          här är i alla fall lite högre satta grenar i huvudvarvet eller vad man kan kalla det...

nummer 4:a, den kommer med tiden gå in i nästa epoks grenvarv och ser ut att sitta sämre infästat till gensle med huvudstammen?
          fråga 1 gravensteiner: bör jag ta bort den (enligt strecket jag ritat) ?
          fråga 2 gravensteiner: ska jag lyfta upp grenarna något inför framtiden här?

Är det så att dessa kommer lyfta sig något eller riktar man alla nya skott ut/ned så går dom mot marken till mötes enbart?

Bifogad fil  mixgravensteiner.jpg ( 526.2k ) Antal nedladdningar: 27

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 18:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon