Jag har på ett annat forum följt en väldigt intressant diskussion om det här med klass och klasskillnader. Socialgrupp 1,2,3 eller arbetarklass, medelklass och överklass.
Om jag börjar med mig själv så är jag född och uppvuxen på en ganska stor gård med en hel del anställda.Gården har gått i arv på min pappas sida i rakt nedstigande led sedan mitten på 1500-talet. Min mamma var född i fattigaste arbetarklass men skaffade sig en akademisk utbildning som hon dock aldrig använde sig av, dvs. hon arbetade aldrig utanför hemmet. Jag själv har en dubbel högskoleutbildning, jag är gift med en civilingenjör .Jag arbetar inom det privata näringslivet som projektledare/ lobbyist m.m. Vi är medelinkomsttagare eller något över, vi bor i en stor gammal funkisvilla i en mindre f.d. bruksort. Våra barn har högskoleutbildning och bra, hyfsat välbetalda jobb. Så visst kan man väl säga att jag/vi är ganska typisk medelklass? Eller?
Vad placerar ni er själva? Vad tycker ni om begreppen socialgrupper eller klasser som sådana? Kan man bli överklass om man inte är född till det? Fungerar det man bruka kalla klassresor? Ja, frågorna är många och det vore kul/intressant att få ta del av era synpunkter. Gita
Redigerat av Gita: 05-04-2013, 13:46
|