Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

23 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det här med klass
          Piccante
          Inlägg 05-04-2013, 23:44
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 06-04-2013, 00:24) *
          Man kan ju inte belasta dom som har framgång i livet ! skulle det vara fel att lyckas i livet ? i dag har alla möjligheter att nå framgång det är bara ditt eget psyke som bestämer vad du vill med ditt liv och du sätter själv gränser ! Finns många handikappade som överbevisat oss andra att allt är möjligt om man ger sig fan på det !Att sitta och tycka synde om sig själv är inget bra det ger ingen energi till att ta tag i saker och ting ! Man är sin egen lyckas smed om man vill rolleyes.gif

Har verkligen alla den möjligheten idag tycker du?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 05-04-2013, 23:54
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Absolut !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-04-2013, 23:59
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Man kan ju inte belasta dom som har framgång i livet ! skulle det vara fel att lyckas i livet ? i dag har alla möjligheter att nå framgång det är bara ditt eget psyke som bestämer vad du vill med ditt liv och du sätter själv gränser ! Finns många handikappade som överbevisat oss andra att allt är möjligt om man ger sig fan på det !Att sitta och tycka synde om sig själv är inget bra det ger ingen energi till att ta tag i saker och ting ! Man är sin egen lyckas smed om man vill rolleyes.gif

Det där var väl ändå jävligt lågt! Vad vet du om vilka möjligheter andra har?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 06-04-2013, 00:03
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag vet en hel del om det ! vill man något väldigt mycket så är inget omöjligt ! att skylla på klasstilhörighet är ingen ursäkt finns hur många som helst från alla skikt i samhället som jobbat sig upp i livet !frågan är väl hur mycket man vill !

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-04-2013, 00:32
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 06-04-2013, 01:03) *
          Jag vet en hel del om det ! vill man något väldigt mycket så är inget omöjligt ! att skylla på klasstilhörighet är ingen ursäkt finns hur många som helst från alla skikt i samhället som jobbat sig upp i livet !frågan är väl hur mycket man vill !

Tror inte det handlar om att vilja. I skolan är det tydligt att barn från familjer med studievana oftare väljer studieförberedande gymnasieprogram, påbörjar högre studier och kommer tjäna mer. Barn från familjer som har ingen studietradition och/ eller en sämre socioekonomisk situation ger ofta upp ambitionerna om att sträva efter något redan på högstadiet...
          I den bästa av världar vore det lika enkelt för alla men de som behöver mer stöd för att komma över sina hinder och sedan våga gå längre än vad någon gjort innan i familjen. Men de glöms tyvärr ofta bort.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-04-2013, 03:02
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Vistt finns det stora skillnader i livsvillkor och levnadsformer i Sverige idag. Det är ett faktum och inget värdeomdöme. Samtidigt bygger dagens samhälle allt mer på individualism och konsumism. Vi är alltså mindre benägna att se oss själva som del i ett kollektiv eller en historisk gemenskap. Möjligheterna för 150 år sen att radikalt förändra/förbättra sin livssituation var mycket begränsade. Men de var större för 75 år sen än de är idag. Om klasstillhörighet knappast är något som framhålls idag, så är kontaktnät allt viktigare. Det kan gälla människor med samma etniska bakgrund som hjälper varandra till jobb. Men det kan också handla om att man placerar sina barn på Lundsberg och därefter på Handels i Stockholm eller på lantmästarutbildning på Alnarp. Någon mer tydlig gemenskap bland "arbetare" är svår att skönja idag, men den förnämsta "överklassen" håller verkligen ihop.

När jag själv blickar bakåt i min släkt hittar jag fyra generationer tillbaks torpare och småbönder både på mor och fars sida. Men när min farfars farfar lyckades bli klockare följde präster, ingenjörer, skollärare och apotekare i hans fotspår. Min morfarsfar var entrepenör och min morfar hantverkare och köpman. Själv känner jag mig som typisk akademisk medelklass. Jag har utpräglade akademiska intressen, men ekonomiskt lever jag inte bättre än min granne som är snickare.

Om man ändå ska tala om klasskillnader i Sverige, så handlar det väl idag om de som har en någorlunda stabil plattform på arbetsmarknaden och de som inte har det. Arbetslösheten är ett gissel och speciellt oroväckande är att en grupp ungdomar troligen aldrig etablerar sig i arbetslivet.

edit: stavfel

Redigerat av Aqvakul: 06-04-2013, 08:31

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          silos
          Inlägg 06-04-2013, 07:54
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Jag tillhör Gud och är barn till Gud i första hand.

Citera
          Cacki
          Inlägg 06-04-2013, 08:26
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Okej, men då kanske jag får fråga varför du själv gav upp din yrkeskarriär i förtid? Du kan väl lika lite "rida" på din mans framgång som att någon annan skulle identifiera t.ex sin fars framgångar som sin egen?
          Ska man tolka det som att du är lat och saknar ambitioner här i livet...en looser helt enkelt som bara parasiterar på din man??
          Med ditt resonemang så borde du själv inse att så länge någon som saknar armar kan måla tavlor med fötterna eller munnen så kan du fortsätta klippa hår. Eller också kanske du borde sluta förvänta dej att andra ska prestera så mycket mer än du själv någonsin gjort.

Redigerat av Cacki: 06-04-2013, 08:36

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Anma
          Inlägg 06-04-2013, 08:48
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Motti @ 06-04-2013, 01:03) *

Ursäkta en privat fråga, men vad gjorde du för att lyckas?
          Förutom att gifta dig till fint hus med sjötomt menar jag.

Jag vet att mitt inlägg är lågt. Men jag är fruktansvärt trött på att höra att alla är sin egen lyckans smed.
          Jag vet hur lätt det är att trilla ner och bli utan möjligheter.
          Jag hade ett bra jobb med en årslön på närmare 400.000 kr. Men vad hjälpte det när jag blev påkörd och icke arbetsför.
          I tio år var mina chanser att lyckas här i livet minimala.

Det finns de som föds utan chanser.
          De finns de som lyckas trots att de inte har samma chanser.
          Men att säga att alla har samma chanser är ett hån!
          Att gifta sig till rikedom är inte att lyckas själv.

Jag vet att en årslön på 400.000 inte är jättemärkvärdig (jag vet att det också för många är sjukt mycket pengar), att den inte var det ens för 10 år sedan då min olycka hände, men fören person från arbetarklass som slutade skolan efter nian och började sin yrkeskarriär som städare och fabriksarbetare så kan det nog anses ganska bra jobbat.

Redigerat av Anma: 06-04-2013, 09:00

Citera
          silos
          Inlägg 06-04-2013, 08:57
          Länk hit: #50

Medlem

En fråga till Cacki och Anma!

Tänk om Motti älskar att vara hemmafru?
          Att vara hemmafru och ta hand om barn,hemmet och allt som hör till är en ENORM lycka och jag hade gärna varit hemmafru om jag hade kunnat!

Varför skulle vi människor bara så att säga lyckas med yrken och utbildningar etc...?

CITAT (Anma @ 06-04-2013, 09:48) *
          Ursäkta en privat fråga, men vad gjorde du för att lyckas?
          Förutom att gifta dig till fint hus med sjötomt menar jag.

Här osar det avundsjuka!?

Citera
          Anma
          Inlägg 06-04-2013, 09:01
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (silos @ 06-04-2013, 09:57) *

Att vara hemmafru och ta hand om barn,hemmet och allt som hör till är en ENORM lycka och jag hade gärna varit hemmafru om jag hade kunnat!

Varför skulle vi människor bara så att säga lyckas med yrken och utbildningar etc...?

Medan du skrev så la jag ett tillägg i mitt inlägg. Läs gärna!

Citera
          Cacki
          Inlägg 06-04-2013, 09:05
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (silos @ 06-04-2013, 09:57) *

Det är nog inte vi som tycker så. Tyvärr är det väl inget som värderas ett smack i samhället och absolut inget någon kan kalla karriär. Det är ju ett jobb som inte ens genererar någon lön alls. Tror inte alls att Anma är avundsjuk, hon bemöter ju bara Mottis uttalande med en fråga. I så fall kanske du själv ska sluta fråga så mycket om det bara speglar din avund.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          silos
          Inlägg 06-04-2013, 09:14
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Cacki @ 06-04-2013, 10:05) *
          Det är nog inte vi som tycker så. Tyvärr är det väl inget som värderas ett smack i samhället och absolut inget någon kan kalla karriär. Det är ju ett jobb som inte ens genererar någon lön alls. Tror inte alls att Anma är avundsjuk, hon bemöter ju bara Mottis uttalande med en fråga. I så fall kanske du själv ska sluta fråga så mycket om det bara speglar din avund.

Varför svara du inte bara för dig själv,eftersom Anma kan själv svara på mina frågor!?
          Varför är karriär så vikigt?
          Det "lön" som man får som hemmafru är ju att få se sina barn växa till harmoniska individer(säger inte att dagisbarn inte skulle göra det) Och bara att få vara med sina barn är underbart!
          Och som mormor eller farmor ta emot sina barnbarn är ju helt fantastiskt!

Det är klart att jag kan känna avundsjuka,speciellt då när hundarna blir sjuka och jag inte har pengar till vet.besök,utan måste be mina barn om hjälp,men oavsätt vad mina frågor speglar så kommer jag att fortsätta att fråga.Jag kan dessutom lära känna mig själv genom mina frågor!

Citera
          gnon49
          Inlägg 06-04-2013, 09:24
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Själv tänker jag i socialgrupper, inte i klass. Redan i skolan delas ju elever upp i olika sociala grupper beroedende på föräldrar, livsstil kläder mm. Det följer med hela livet när man strävar efter att få det allt bättre. Alla vill ju göra den där "klassresan". Idag lever dom flesta ett mycket bra socialt o ekonomiskt liv i Sverige.
          En del är nöjda med sin lott, andra jobbar häcken av sig för att få det allt bättre. Vi är alla olika. Som sjukpensionär tillhör jag def. inte övre medelklassen men vadå.
          Jag lever ett mycket gott liv utan ekonomiska bekymmer o tar dagen som den kommer. Underbar trädgård, rikt djurliv inpå knuten, garnnarna på behörigt avstånd, vad mer kan man begära.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Cacki
          Inlägg 06-04-2013, 09:26
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (silos @ 06-04-2013, 10:14) *
          Varför svara du inte bara för dig själv,eftersom Anma kan själv svara på mina frågor!?
          Varför är karriär så vikigt?
          Det "lön" som man får som hemmafru är ju att få se sina barn växa till harmoniska individer(säger inte att dagisbarn inte skulle göra det) Och bara att få vara med sina barn är underbart!
          Och som mormor eller farmor ta emot sina barnbarn är ju helt fantastiskt!

Det är klart att jag kan känna avundsjuka,speciellt då när hundarna blir sjuka och jag inte har pengar till vet.besök,utan måste be mina barn om hjälp,men oavsätt vad mina frågor speglar så kommer jag att fortsätta att fråga.Jag kan dessutom lära känna mig själv genom mina frågor!

Ja det var dumt att svara för Anma men du du svarade ju själv på frågor som var ställda till Motti. Jag förstår dej i det du säger om lönen att få vara närvarande för sina barn men det är inget varken du själv eller dina barn blir mätta på.
          Jag tycker också att det enda som räknas för att bli sedd som lyckad beror på hur mycket pengar du kan lägga på hög att helt galet. En människas värde handlar inte om prestation utan på hur man är mot sina medmänniskor....

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          silos
          Inlägg 06-04-2013, 09:33
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Cacki @ 06-04-2013, 10:26) *
          Ja det var dumt att svara för Anma men du du svarade ju själv på frågor som var ställda till Motti. Jag förstår dej i det du säger om lönen att få vara närvarande för sina barn men det är inget varken du själv eller dina barn blir mätta på.
          Jag tycker också att det enda som räknas för att bli sedd som lyckad beror på hur mycket pengar du kan lägga på hög att helt galet. En människas värde handlar inte om prestation utan på hur man är mot sina medmänniskor....

Hi hi...där ser jag:jag svarade på frågor som var ställda till Motti blush.gif alltså genast lärde jag någonting om mig själv och mitt eget beteende!

Du har ju rätt att barn eller jag själv bli mätta på att vara hemmafru sad.gif VARFÖR kan inte de kvinnor eller män som vill vara hemma och ta hand om sina barn få en ordentlig lön?

Jag tycker som du att människans värde skall inte handla om prestation utan HUR man är mot sina medmänniskor!

Och i samhällen som har olika "klasser"som rättesnöre ser knappast till hur vi är mot varandra:( !

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 06-04-2013, 15:52
          Länk hit: #57

Gäster

Jag lever mycket bättre då jag åker bort (till mina kursser) för där finns det inget jantelag att gå efter...
          Man tas emot just den pesronen man är och alla är lika värdefulla, det är i stort sett den budskapen de som jobbar där ger oss att inte utsättas för det man inte kan med.....

Nån silversked fanns inte i min mun när jag föddes även att släkten fr. ena sidan kommer fr. Sverige i början av 1700-talet och var adelsmän och var ståthållare till svenska kungar, men vad har jag för nytta av det mer än att det var rätt så kul att känna till då det förekommer så många svenska namn på den tiden...

Som jag lever nu så är jag enbart glad för som motvikt att inte har blivit bitter på det jag inte fick då....

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 06-04-2013, 19:20
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Att prata om att tillhöra olika klasser, det gillar jag inte.

Har man detta klasstänkande där är det något fel.

Jag tänker också mera i socialgrupper men samtidigt skall man inte bara säga att man inte har någon chans.

Jag har kämpar mycket i mitt liv, samtidigt har ja nog tidigt tillhört en högre klass enligt Gita. Men efter skilsmässan åkte jag väl ner men mådde så mycket bättre.

Ägodelar betyder ingenting för mig längre

Elisabeth

Citera
          Bengalow
          Inlägg 06-04-2013, 19:27
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Vad är skillnaden på socialgrupper och klasser? Ett samhälle som är grundat på socialgrupper (1 till 3) eller klasser (översta till nedersta) är väl samma indelning av människor. Vi har ju inget kastsystem, som andra länder, men den sociala barriären mellan grupperna är ändå tydlig. Exempel:"- Hon/hon gifte upp/ner sig!" Klass eller grupp?

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 06-04-2013, 19:45
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Bengalow @ 06-04-2013, 20:27) *
          Vad är skillnaden på socialgrupper och klasser? Ett samhälle som är grundat på socialgrupper (1 till 3) eller klasser (översta till nedersta) är väl samma indelning av människor. Vi har ju inget kastsystem, som andra länder, men den sociala barriären mellan grupperna är ändå tydlig. Exempel:"- Hon/hon gifte upp/ner sig!" Klass eller grupp?

Jag vet att för dig är kommunismen bättre, där det bara finns dom som utnyttjar folk

Citera

23 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 17:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon