CITAT (Huggorm @ 18-05-2013, 00:24)

Nej, då tror jag faktiskt att det fungerar bättre att dela upp elever så att alla får en vettig chans att utvecklas efter egen förmåga. Redan nu är det ju så att skolor med många problembarn får mycket mera pengar och resurser och det är väll bra då, bara de lättlärda eleverna också får sina behov tillgodosedda.
Birger Schlaug, som jag politiskt inte helt delar uppfattning med, skriver i en krönika i Fria tidningen (
http://www.fria.nu/artikel/95141#ixzz2TjTUrQj1 ) följande:
Forskningen säger att man för att få bästa resultat i skolan ska hålla samman klasser med en blandning av "starka" och "svaga" elever. Ändå är det mycket populärt – och politiskt uppskattat – att skicka iväg "svaga" elever från klassrummet till specialundervisning. Resultatet av detta är negativt. De "bättre" blir inte bättre. Men de "svagare" blir svagare.Det finns säkert mängder med exempel åt både det ena och det andra hållet men ett problem som inte alltid tas upp är vilka problem segregeringen leder till i nästa steg, universitetet och arbetslivet. Jag har träffat mängder med trevliga personer på universitetet som helt enkelt inte har gått i en "vanlig" skola och mött "vanliga" elever. De har i vissa fall problem med att sätta sig in i andras situation, säger jag helt fräckt. Att skolan förr eller senare segregerar på ena sättet eller andra är möjligen ofrånkomligt, redan på gymnasiet stod det klart att klassen jag gick i inte var helt "normal" (jämfört med min normala högstadieklass), typ 8 personer från den blev läkare, de flesta övriga gjorde också diverse karriärer, och sen var vi några kusiner från landet som det inte gick riktigt lika akademiskt bra för just då (typ, jag då eftersom jag var extremt "skoltrött").
Redigerat av Pirum: 19-05-2013, 12:10