Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Det här med klass
          Gita
          Inlägg 05-04-2013, 13:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Jag har på ett annat forum följt en väldigt intressant diskussion om det här med klass och klasskillnader. Socialgrupp 1,2,3 eller arbetarklass, medelklass och överklass.

Om jag börjar med mig själv så är jag född och uppvuxen på en ganska stor gård med en hel del anställda.Gården har gått i arv på min pappas sida i rakt nedstigande led sedan mitten på 1500-talet.
          Min mamma var född i fattigaste arbetarklass men skaffade sig en akademisk utbildning som hon dock aldrig använde sig av, dvs. hon arbetade aldrig utanför hemmet.
          Jag själv har en dubbel högskoleutbildning, jag är gift med en civilingenjör .Jag arbetar inom det privata näringslivet som projektledare/ lobbyist m.m. Vi är medelinkomsttagare eller något över, vi bor i en stor gammal funkisvilla i en mindre f.d. bruksort. Våra barn har högskoleutbildning och bra, hyfsat välbetalda jobb.
          Så visst kan man väl säga att jag/vi är ganska typisk medelklass? Eller?

Vad placerar ni er själva? Vad tycker ni om begreppen socialgrupper eller klasser som sådana?
          Kan man bli överklass om man inte är född till det? Fungerar det man bruka kalla klassresor?
          Ja, frågorna är många och det vore kul/intressant att få ta del av era synpunkter.
          Gita

Redigerat av Gita: 05-04-2013, 13:46

Citera
          23 sidor V  « < 21 22 23  
          Nytt inlägg
          Svar (440 - 443)
          Motti
          Inlägg 18-05-2013, 23:52
          Länk hit: #441

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Man läser det man vill "förstå "vill man inte förstå eller inte bryr sig om vad andra tycker så kan ju en annan inte göra så mycket åt det ! och allvarligt så skiter jag i statestik för det beror på vem som gjort den och vilka sympatier de har åt vänstern eller högern ! Igentligen himmla omoget att tjaffsa om vem som har rätt i vilket när det gäller politik !men tydligen och då väldigt tydligt så har svenska folket röstat på en borgelig regering och tycks trivas med det ,alltså är det Majoriteten av den svenska befolkningen som vill ha en borgelig regering ,och enligt mitt sätt att se det så har det svenska folket sagt sitt genom en alldeles laglig röstning .

Citera
          Piccante
          Inlägg 19-05-2013, 09:32
          Länk hit: #442

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag vet inte när 49,4% blev majoritet????

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-05-2013, 11:59
          Länk hit: #443

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Piccante @ 19-05-2013, 10:32) *
          Jag vet inte när 49,4% blev majoritet????

Inte jag heller och just nu ligger alliansen ganska pyrt till enligt senaste undersökningarna. Ska bli väldigt intressant att se om våra kära moderater låter likadant om alliansen får gå efter nästa val.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-05-2013, 12:07
          Länk hit: #444

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Huggorm @ 18-05-2013, 00:24) *
          Nej, då tror jag faktiskt att det fungerar bättre att dela upp elever så att alla får en vettig chans att utvecklas efter egen förmåga. Redan nu är det ju så att skolor med många problembarn får mycket mera pengar och resurser och det är väll bra då, bara de lättlärda eleverna också får sina behov tillgodosedda.

Birger Schlaug, som jag politiskt inte helt delar uppfattning med, skriver i en krönika i Fria tidningen ( http://www.fria.nu/artikel/95141#ixzz2TjTUrQj1 ) följande: Forskningen säger att man för att få bästa resultat i skolan ska hålla samman klasser med en blandning av "starka" och "svaga" elever. Ändå är det mycket populärt – och politiskt uppskattat – att skicka iväg "svaga" elever från klassrummet till specialundervisning. Resultatet av detta är negativt. De "bättre" blir inte bättre. Men de "svagare" blir svagare.

Det finns säkert mängder med exempel åt både det ena och det andra hållet men ett problem som inte alltid tas upp är vilka problem segregeringen leder till i nästa steg, universitetet och arbetslivet. Jag har träffat mängder med trevliga personer på universitetet som helt enkelt inte har gått i en "vanlig" skola och mött "vanliga" elever. De har i vissa fall problem med att sätta sig in i andras situation, säger jag helt fräckt. Att skolan förr eller senare segregerar på ena sättet eller andra är möjligen ofrånkomligt, redan på gymnasiet stod det klart att klassen jag gick i inte var helt "normal" (jämfört med min normala högstadieklass), typ 8 personer från den blev läkare, de flesta övriga gjorde också diverse karriärer, och sen var vi några kusiner från landet som det inte gick riktigt lika akademiskt bra för just då (typ, jag då eftersom jag var extremt "skoltrött").

Redigerat av Pirum: 19-05-2013, 12:10

--------------------
          zon2.5

Citera

23 sidor V  « < 21 22 23
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 14:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon