CITAT (addo @ 08-04-2013, 10:33)

Bilar har det kryllat av i årtionden, likaså elaka vuxna. Den enda skillnaden nu mot förr är att folk tror att det är farligt att släppa ut sina barn utan uppsikt medan man förr inte trodde det.
När jag var barn så var det något märkvärdigt då en bil körde förbi på våran väg där vi lekte!
Visst fanns det elaka vuxna,men absolut inte så många som i dessa dagar!
CITAT (pejori @ 08-04-2013, 11:49)

Tycker inte man kan jämföra då och nu, då förutsättningarna är så annorlunda.
Vet inte om folk gnäller mer nu, än då.
Jag gnäller över handlandet och det tänker jag fortsätta med.
Besvärligt att ta sig till och från butiken med tunga varor.
Få du mera ork av att gnälla över handlandet?

CITAT (*Stintan* @ 08-04-2013, 11:37)

Det kryllade inte av bilar och barnen var inte lika utsatta på 40- och 50-talet. Hur många barn känner du till som blivit dödade i trafiken på väg till eller från skolan? Jag vet ingen från min egen barndom men tre av mina egna barns skolkamrater blev påkörda och dog. Alla under 10 år.
Sant!
CITAT (gnon49 @ 08-04-2013, 10:30)

Vem tror ni känner mest glädje över att handla något till hemmet eller sig själv! Den som kan köpa på studs eller den som har sparat under en tid?
Dem som sparat!
CITAT (Huggorm @ 07-04-2013, 10:45)

Jag tror att mycket av dagens vantrivsel beror på materialismen, den ständiga kampen om att kunna köpa fler och häftigare prylar och komma högre på samhällsstegen. Det hade varit mycket bättre om den allmänna attityden var mera avspänd och tillät folk att njuta av stunden och vara nöjda.
Det tror jag med!
CITAT (Natur liv @ 07-04-2013, 10:20)

Det är inte främst materiell standard som avgör om vi trivs. För att uppnå en viss standard måste de flesta vara på jobbet hela dagarna. Ett jobb som kanhända är enahanda och tråkigt.
Kanske har vi inte tid för varandra? Jag är i alla fall säker på att vi behöver människor runt om oss för att må bra, människor som orkar och har tid att lyssna. Människor som bryr sig om. Det kanske är en bristvara idag, mänskligt engagemang.
Så är det!