Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Livet förr och livet i nutiden..., varför gnäller människor så mycket idag?
          addo
          Inlägg 08-04-2013, 12:07
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

CITAT (silos @ 08-04-2013, 12:32) *
          Där ser man hur knasigt det kan bli...jag tolkade genast att du inte orkade:(
          Det ligger nåt i det som du skriver här!Plötsligt minns jag alla riktigt elaka granntanter och farbröder och deras barn!Tänk att man kan glömma sådant?Och alla elaka lärare som fanns i min skola!Dem hade jag också glömt!OJ OJ OJ!

Hoppas du inte blev ledsen av minnena! smiley_small_hug.gif

Citera
          silos
          Inlägg 08-04-2013, 12:49
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (addo @ 08-04-2013, 13:07) *
          Hoppas du inte blev ledsen av minnena! smiley_small_hug.gif

Nej,jag blev inte ledsen! smiley_small_hug.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 08-04-2013, 22:34
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Man hör ju ofta att allt var bättre för confused.gif men det var det ju inte alls !men jag tror många tänker på att för fanns ingen stress därför kanske det var bättre på så sätt .Men för fick människan träla och gå igenom mycket skit för att bara överleva med sin familj ,då handlade det om mat på bordet .I dag handlar det om statusprylar om man kan överleva utan dom rolleyes.gif Platt TV finaste bilen i kvarteret största huset sista mobiltelefonen sommarstuga husvagn Prada skor osv osv .Lite skillnad hur vi ser på livet i dag !

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-04-2013, 22:40
          Länk hit: #24

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det var nog stress förr i tiden också, men mer i perioder då. En massa stress på hösten när allt skulle skördas men betydligt lugnare under vintern. Nu för tiden är det ju en hög och jämn stressnivå hela året, utom på sommaren när man skall ha semester och vila ut. Men då försöker folk hinna med allt de inte han med under resten av året och stressar ännu mer än normalt slap.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-04-2013, 22:46
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 08-04-2013, 23:34) *
          Man hör ju ofta att allt var bättre för confused.gif men det var det ju inte alls !men jag tror många tänker på att för fanns ingen stress därför kanske det var bättre på så sätt .Men för fick människan träla och gå igenom mycket skit för att bara överleva med sin familj ,då handlade det om mat på bordet .I dag handlar det om statusprylar om man kan överleva utan dom rolleyes.gif Platt TV finaste bilen i kvarteret största huset sista mobiltelefonen sommarstuga husvagn Prada skor osv osv .Lite skillnad hur vi ser på livet i dag !

Det är nog väldigt olika hur vi ser på livet idag. Finns ju massor av människor som inte bryr sig ett smack om statusprylar och inte jagar det senaste. Och vet du va Motti även idag handlar det om mat på bordet för många människor.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 08-04-2013, 23:18
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jo då visst finns det folk som kämpar !men för var det nog fler som inte hade mat på bordet än i dag !i dag har man ändå chansen att prioritera vad som är viktigt i alla fall för de flesta ! finns dom som prioriterar dåligt också .Finns ingen i dagens Sverige som behöver svälta i alla fall !

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2013, 07:21
          Länk hit: #27

Moderator

Behöver man svälta i dagens Sverige så beror det som sagt på felprioriteringar. Fast det är ju föga tröst för barnet som blir utan mat för att mamma handlat sprit för pengarna istället...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-04-2013, 07:25
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Huggorm @ 09-04-2013, 08:21) *
          Behöver man svälta i dagens Sverige så beror det som sagt på felprioriteringar. Fast det är ju föga tröst för barnet som blir utan mat för att mamma handlat sprit för pengarna istället...

Jag sa inte ett ord om svält!

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2013, 07:28
          Länk hit: #29

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 09-04-2013, 08:25) *
          Jag sa inte ett ord om svält!

Vad menade du med att sakna mat på bordet då? Att tvingas äta räkor istället för hummer?

Citera
          silos
          Inlägg 09-04-2013, 08:19
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Det är iallafall bättre att vara pensionär idag!Annat var det då fattigstugan gällde för fattiga gamla.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 09-04-2013, 08:58
          Länk hit: #31

Gäster

Jo men visst fanns det odrägligheter under ens uppväxttid, främst i skolan.
          Man blev mobbad av sina gammaldaxs kläder eller att man var duktig i skolämnen och fick beröm ..för då var den saken klar att man skulle få stryck under nästkommande rast...

Det var ont om leksaker och endast sonen i familjen fick något, inte vi töser och det kallar jag rasism!
          Vi barn fick hitta på egna lekar och skogen var full med tilltänkt material att göra något av, så då använde man sig av sin händighet och fantasin....
          Värre var det då maten tog slut ..... när pappa inte hade just då mer arbeten på gång.

Jag har lärt min dotter genom att använda sin fantasi och tillsammans kunde vi göra "egna leksaker", även att hon fick i lagom dos av det nya som kom fram och det verkar inte ha gått någon nöd på henne av det.
          Jag föredrog denna modellen när jag inte behövde arbeta fulltid, även att man hade råd att ge henne vad som helst hon ville ha.....

Maken började sin ekonomiska karriär under tidiga barndommen gm att sälja och köpa saker han ville ha, och det var rätt enkla saker att börja med...... därifrån kommer den sidan fram hos honom och att inte ha några skulder heller, det lärde svärfar honom med och han i sin tur hade ett eget mindre bolag under sin verksamma tid i livet...

Att det gnälls så mycket har nog med o göra att man inte hinner med sina barn på samma sätt som förr, eller att folk skiljer sig numera hur lätt som helst....... Mina funderingar om detta......

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-04-2013, 09:39
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Huggorm @ 09-04-2013, 08:28) *
          Vad menade du med att sakna mat på bordet då? Att tvingas äta räkor istället för hummer?

Det jag sa var "även idag handlar det om mat på bordet för många människor". Med det menade jag att för många finns inget utrymmen för annat än att maten på bordet ska räcka månaden ut. Jag reagerar mot generaliseringarna som folk slänger ur sig. Alla jagar inte statusprylar och det oavsett dom har råd eller ej.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 09-04-2013, 09:59
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Huggorm @ 09-04-2013, 08:21) *

Nu generaliserar du väl ändå lite för mycket va?

Vet inte hur dina erfarenheter är, men att "mamma köper sprit för matpengarna" är nog inte den vanligaste orsaken till, att det saknas mat på bordet.
          Maten idag är dyrare än förr. (uträknat på hur inkomster/priserna ökat)
          Det sociala skyddsnätet rasar.
          Hjälpen från stat och komun minskar, då någon idiot kom på, att du ska knappt överleva om du är dum nog, att bli av med jobb, gubbe eller hälsan.
          Utförsäkring, arbetslöshet, ensamstående är nog mer vanligt än missbruk.
          Inte så jäkla lätt att "prioritera" med något som inte finns.
          Sitter man med två-tre barn, som ska ha med matsäck och extra kläder till skolan/utflyckten/skolresan, eller vad det nu är och inga pengar finns?
          Visst, du kanske kan koka soppa på en spik, eller betala dina räkningar med muttrar och skruv, men de flesta av oss, gör det med pengar.

"förr" hade man både släkten och familjen att luta sig mot, det har man inte idag på samma sätt.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 00:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon