Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stationär dator eller bärbar?
          silos
          Inlägg 10-04-2013, 07:42
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Tack alla för era svar,det är verkligen mycket att tänka på!

Det blir nog först att jag damsuger eller"blåser"datorn inuti och blir den inte bättre så måste det bli en ny dator...

Jag har ingen router...undrar om den är dyr?Och jag har Telia som min leverantör.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-04-2013, 07:55
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag använder min bärbara väldigt lite. Köpte mig den för 10 år sedan (var tröst efter 3 svåra operationer)
          Men den var alltid med i husbilen och på landet.
          Använder jag den lite mera, behöver ja ett riktig tangentbord och mus och då sitter jag hellre framför den stationära datorn.

Ipad? kanske inte vore så dumt men jag är ju emot alla dessa prylar....... och så är frågan hur mycket ser jag med min dåliga syn och mina hoppande ögon?

Elisabeth

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-04-2013, 08:02
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag har en rätt stor bärbar dator så den har ett ganska stort tagentbord, skärm etc. är väl kanske inte något man släpar med sig varje dag men är ju bra kunna sitta var man vill i lägenheten eller ta med sig till sommarstugan. Jag har ju mobilt bredband så det är rätt fritt flytta runt datorn. Köpte min dator i våras för ca 7000kr (sponsrad av trygghetsrådet) så själv betalade jag ju bara 1/3. laugh.gif

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          malcolm
          Inlägg 10-04-2013, 10:37
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jg föredrar fast dator och har ett speciellt utrymme här hemma för den, har även en bärbar men jag tycker skärmen är för liten och så trivs jag inte med tankentbordet och den plattan som skall fungera som mus. På jobbet har jag också en bärbar men till den har jag extern skärm, tangentbord och mus så den är ju nästan som en stationär.

Citera
          Pirum
          Inlägg 10-04-2013, 14:01
          Länk hit: #25

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Stationära datorer har överlag mycket bättre/större skärmar och bättre tangentbord. Dessutom är de oftast snabbare också, fast det har nog mindre betydelse idag när "alla" datorer är "tillräckligt" snabba.

Man slösurfar fortast och effektivast med stationär dator. Helt med sladdlöst tangentbord och mus.

Jag har en hoper olika datorer, min laptop använder jag väldigt sällan i lägenheten, men min stationära använder jag mycket. Olika från person till person såklart, men stationära datorer verkar underskattade idag. Hur många vill använda laptop i sitt yrke? Ja, en del gör det såklart, men det är ingen slump att det är stationära datorer som gäller i yrkeslivet.

--------------------
          zon2.5

Citera
          malcolm
          Inlägg 10-04-2013, 14:04
          Länk hit: #26

Medlem

Mycket lättare att uppdatera hårdvaran eller sätta in fler kort i en stationär dator också.

Citera
          Bee
          Inlägg 11-04-2013, 15:06
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Det är nog som sagts förut, en smaksak om man vill ha bärbart eller stationärt.
          Jag köpte ny stationär i januari. Tyckte jag fick mycket dator för pengarna jämfört med om jag skulle köpt laptop. Är inte så förtjust i laptop. Har en liten 10-tums Acer som är närmare 4 år. Den duger som extra dator. Batteritiden är hyfsad för vanlig surf, ca 4-5 timmar. Det jag inte gillar är att ljusstyrkan på skärmen är så mycket sämre utan sladd. Jag vet att jag kan dra upp ljuset men då tar det på batteriet.
          Till min stationära har jag sladdlöst tangentbord. Funkar sådär. Det går en del batterier. Sladdlösa musen gick bort rätt snabbt. Den åt batterier med stor aptit!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          malcolm
          Inlägg 11-04-2013, 16:41
          Länk hit: #28

Medlem

Jag har också trådlöst t-bord och mus till min stationära dator och tycker batterierna håller rätt bra, det är av fabrikatet Trust men man blir lika konfunderad varje gång batterierna tar slut för man fattar inte vad som hänt när datorn inte reagerar.

Redigerat av malcolm: 11-04-2013, 16:41

Citera
          Gita
          Inlägg 11-04-2013, 17:40
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (malcolm @ 10-04-2013, 11:37) *
          På jobbet har jag också en bärbar men till den har jag extern skärm, tangentbord och mus så den är ju nästan som en stationär.

Precis så jobbar jag, en ultralätt bärbar eftersom jag reser ganska mycket, sen kopplar jag upp mig till en stor skärm både hemma och på jobbet.
          Gita

Citera
          silos
          Inlägg 12-04-2013, 08:48
          Länk hit: #30

Medlem

Det blir en stationär i sinom tid har jag nu bestämt mig!Jag har hört att man kan få ont i nacken om man sitter för länge vid en bärbar dator...

Citera
          Anma
          Inlägg 12-04-2013, 08:53
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (*Stintan* @ 09-04-2013, 23:49) *
          Men har man inte mobilt bredband måste man ju ändå ha en sladd. Router kanske man inte heller har om man bara haft en stationär dator tidigare. Mobilt bredband blir ju betydligt dyrare om man vill kunna surfa mycket med hyfsad hastighet. Antar att Silos har fast uppkoppling eftersom hon bor i lägenhet men jag kan ju ha fel.

Det löser man med trådlöst nätverk. Det händer att jag bär med mig datorn till grannen och surfar där med mitt nätverk. Ja, jag går ju inte över till grannen för att surfa, det har med styrelsearbeten att göra när vi gör så.

Citera
          armaniel
          Inlägg 15-04-2013, 12:58
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 77 820

Jag svarar utifrån egna erfarenheter och utefter egna behov. Jag har stationär, bärbar och en iPad (japp jag gillar datorer och arbetar framför dator wink.gif ). Jag föredrar bärbar, flera gånger om. Jag tycker det är smidigt, allt samlat i datorn vart än jag ska, jag kan sitta och arbeta/surfa etc. var jag vill; i soffan, utomhus, databordet etc. Min stationära har inte varit igång på flera år, iPad använder jag när jag är för lat för att starta laptopen, bara ska surfa litegrann, kolla mailen etc.
          Bärbar är så jädrans användbart och den fungerar överallt. Fördelen (för mig i alla fall) är att jag kan koppla till mobilen och använda mobilens nätverk som datorns internet när jag är iväg etc. och det är ju så fördelaktigt!

Citera
          silos
          Inlägg 20-04-2013, 08:43
          Länk hit: #33

Medlem

Tack för alla era svar!

Jag behöver inte köpa en ny dator!Igår fick jag nämligen datorn fixad av en ung man som är utbildad med att laga datorer!Och han ville inte ens ha betalt fastän han höll på med datorn i minst 5 timmar!

Ni skulle sätt hur mycket dam som fanns inuti efter 4 års använding!!! Inte att undra på att datorn lät konstig!

Min nästa dator lovade han att själv bygga åt mig.

Så ni kan förstå hur glad och tacksam jag är!

Citera
          malcolm
          Inlägg 20-04-2013, 11:15
          Länk hit: #34

Medlem

Grattis silos! Min dator är ett hembygge och det är den bästa dator jag har haft men jag funderar på att komplettera med mer RAM, något som inte är lika lätt med en bärbar då det är trångt och bökigt i en sådan. Dessutom vet jag precis vad jag har då jag plockat ihop den själv.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 06:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon