Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 4 5 6  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tack alla som bidragit!
          Gita
          Inlägg 22-04-2013, 19:42
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Anma @ 22-04-2013, 20:36) *
          Det är fortfarande så att slutkunden betalar. Inte löntagaren. Löntagaren får betalt.

Löntagaren får betalt så länge han arbetar in sina egna kostnader,där ingår arbetsgivaravgiften, och lite till.
          Om arbetsgivaren behöver betala/går back så tror jag inte anställningen vara särskilt länge.
          Gita

CITAT (pejori @ 22-04-2013, 20:35) *
          Och nej, löntagare betalar inte arbetsgivaravgift för sin inkomst.

Än en gång, varifrån tror du dessa pengar kommer?
          Gita

Citera
          pejori
          Inlägg 22-04-2013, 19:44
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Anma @ 22-04-2013, 20:39) *
          Som sagt, pengarna kommer från slutkunden. Med ditt resonemang kommer löntagaren in till chefen och lämnar en stor bunt med pengar som sedan löntagaren får tillbaka 40 % av när det är dags för löning. Och så fungerar det ju inte.

Nej, inte riktigt, med tanke på att arbetsgivaren gör skatteavdrag för den h*n betalar ut arbetsgivaravgiften för.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2013, 19:44
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 22-04-2013, 20:41) *
          Löntagaren får betalt så länge han arbetar in sina egna kostnader,där ingår arbetsgivaravgiften, och lite till.
          Om arbetsgivaren behöver betala/går back så tror jag inte anställningen vara särskilt länge.
          Gita

Hur länge anställningen varar har inget med vem som betalar att göra. Möjligen får en dålig anställd sparken, men det är fortfarande slutkunden som betalat företaget så att företaget kan betala lön och arbetsgivaravgifter. Om det inte var så skulle inga konkurser ske för att slutkund inte betalar sina fakturor.

Citera
          Gita
          Inlägg 22-04-2013, 20:09
          Länk hit: #104

Medlem

CITAT (pejori @ 22-04-2013, 20:44) *
          Nej, inte riktigt, med tanke på att arbetsgivaren gör skatteavdrag för den h*n betalar ut arbetsgivaravgiften för.

Ursäkta mig, men även lönen är precis som arbetsgivaravgiften en kostnad för arbetsgivaren. En avdragsgill sådan.
          gita

CITAT (Anma @ 22-04-2013, 20:44) *
          Hur länge anställningen varar har inget med vem som betalar att göra. Möjligen får en dålig anställd sparken, men det är fortfarande slutkunden som betalat företaget så att företaget kan betala lön och arbetsgivaravgifter. Om det inte var så skulle inga konkurser ske för att slutkund inte betalar sina fakturor.

Men snälla du, företagen kan väl ändå inte sälja och ta betalt för luft. Produkter och tjänster måste ju komma någonstans ifrån, om nu inte de anställda måste jobba ihop detta var skall de då komma ifrån?
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2013, 20:14
          Länk hit: #105

Medlem

CITAT (Gita @ 22-04-2013, 21:09) *
          Ursäkta mig, men även lönen är precis som arbetsgivaravgiften en kostnad för arbetsgivaren. En avdragsgill sådan.
          gita
          Men snälla du, företagen kan väl ändå inte sälja och ta betalt för luft. Produkter och tjänster måste ju komma någonstans ifrån, om nu inte de anställda måste jobba ihop detta var skall de då komma ifrån?
          Gita

Men rara lilla snälla gulliga snuttbullen du. Utan slutköpare spelar det ingen roll hur mycket man producerar, företaget lär gå omkull omgående för att man inte har råd att betala löner.

Citera
          Gita
          Inlägg 22-04-2013, 20:27
          Länk hit: #106

Medlem

CITAT (Anma @ 22-04-2013, 21:14) *
          Men rara lilla snälla gulliga snuttbullen du. Utan slutköpare spelar det ingen roll hur mycket man producerar, företaget lär gå omkull omgående för att man inte har råd att betala löner.

Tur att du inte är företagare om du inte förstår att man inte har några kunder utan något attraktivt att erbjuda dem.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2013, 20:31
          Länk hit: #107

Medlem

CITAT (Gita @ 22-04-2013, 21:27) *
          Tur att du inte är företagare om du inte förstår att man inte har några kunder utan något attraktivt att erbjuda dem.
          Gita

Nu har du nog fått något om bakfoten. Det är ju precis det jag förstår. För att företaget öht ska kunna få in pengar behövs det kunder som köper från företaget. Finns inga kunder finns inget företag och inga pengar att betala varken löner eller arbetsgivaravgiter med.

Redigerat av Anma: 22-04-2013, 20:32

Citera
          gnon49
          Inlägg 22-04-2013, 20:33
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Arbetsgivaravgiften räknade jag alltid ut efter lönekostnaderna vi hade. Sedan var det olika undantag, belopp, anställningsform mm som avgjorde. Den anställdes lön avgjorde kostnaderna, något på 32-33% har jag för mig det var då. Det var en viktig o relativt stor post när vi budgeterade just personalkostnaderna. Betydligt enklare när vi införskaffade datorer på 80-talet. Sedan gjordes en avstämning mot kontrolluppgifterna vid årets slut. Måste alltid stämma mot kronan när. Det man säljer o får betalt för måste givetvis täcka utgifterna o generera en vinst, åtminstone över tid. Vi sålde studiecirklar så varje studiecirkel budgeterades noga.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gita
          Inlägg 22-04-2013, 20:49
          Länk hit: #109

Medlem

CITAT (gnon49 @ 22-04-2013, 21:33) *
          Arbetsgivaravgiften räknade jag alltid ut efter lönekostnaderna vi hade. Sedan var det olika undantag, belopp, anställningsform mm som avgjorde. Den anställdes lön avgjorde kostnaderna, något på 32-33% har jag för mig det var då. Det var en viktig o relativt stor post när vi budgeterade just personalkostnaderna. Betydligt enklare när vi införskaffade datorer på 80-talet. Sedan gjordes en avstämning mot kontrolluppgifterna vid årets slut. Måste alltid stämma mot kronan när. Det man säljer o får betalt för måste givetvis täcka utgifterna o generera en vinst, åtminstone över tid. Vi sålde studiecirklar så varje studiecirkel budgeterades noga.

Arbetsavgiften är ju självklart en del av lönen, om en anställd får 30 000 brutto så har denne egentligen en lön på 39426 kr före skatt. Det är självklart detta belopp som man som arbetsgivare kalkylerar med när man anställer någon. Att den anställde aldrig får se röken av dessa 9426 kronor, de går direkt i skatt, gör det inte mindre till lön. dvs något som måste tjänas in.
          Gita

CITAT (Anma @ 22-04-2013, 21:31) *
          Nu har du nog fått något om bakfoten. Det är ju precis det jag förstår. För att företaget öht ska kunna få in pengar behövs det kunder som köper från företaget. Finns inga kunder finns inget företag och inga pengar att betala varken löner eller arbetsgivaravgiter med.

Än en gång, du får inga kunder om du inte producerar en vara eller tjänst som de vill ha.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2013, 20:59
          Länk hit: #110

Medlem

Jag blir lite full i skratt här.

Förresten,
          Tack gnon49 för kvällens bästa inlägg.

Citera
          Gita
          Inlägg 22-04-2013, 21:07
          Länk hit: #111

Medlem

CITAT (Anma @ 22-04-2013, 21:59) *
          Jag blir lite full i skratt här.

Förresten,
          Tack gnon49 för kvällens bästa inlägg.

Jamen visst är det kul att kunna ha kunder och tjäna en massa pengar utan behöva prestera något?
          Vilken fantastisk affärsidé!
          gita

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2013, 21:13
          Länk hit: #112

Medlem

CITAT (Gita @ 22-04-2013, 22:07) *
          Jamen visst är det kul att kunna ha kunder och tjäna en massa pengar utan behöva prestera något?
          Vilken fantastisk affärsidé!
          gita

Nu blev det ju ännu roligare. biggrin.gif

Gita, jag har aldrig påstått att anställda inte behövs, att man inte behöver tillverka något för att tjäna pengar och inget av det andra heller som du insinuerar.
          Jag finner det mycket roande när jag mer och mer ser hur du läser in saker som inte står.
          smile.gif

Citera
          Gita
          Inlägg 22-04-2013, 21:17
          Länk hit: #113

Medlem

CITAT (Anma @ 22-04-2013, 22:09) *
          Nu blev det ju ännu roligare. biggrin.gif

Du är inte ekonom, förstår jag. Men visst är det kul och fantastiskt att kunna sälja och tjäna pengar på något som inte kräver några arbetsinsatser att ta fram. Perpetuum Mobile är också en fantastisk idé, eller hur?
          För övrigt tror jag att du inte riktigt förstod vad gnon 4 sa i sitt inlägg.
          gita

Citera
          pejori
          Inlägg 22-04-2013, 22:12
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

"inför risken att bli censurerad, eller "bannad" spikar jag hellre fast händerna i golvet.
          Vissa människor går inte att diskutera med, då de inte är förankrade i verkligheten. dunno.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 23-04-2013, 07:02
          Länk hit: #115

Medlem

Edit: Äsch, ångrade mig. Det kvittar! smile.gif
          Ha en fin dag, det ska jag ha!

Redigerat av Anma: 23-04-2013, 08:09

Citera

6 sidor V  « < 4 5 6
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 08:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon