|
Har ni beställt rosor, till våren |
|
|
|
15-04-2013, 16:11
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Hur har ni det med vårbeställningarna, vad klurar ni på eller har beställt ? Har beställt lite Crown Princess Margareta ( vill ha en till ) Claude Monet ( för kruka, haft den förut ) Zigeunerknabe, Bourbonros ( zon 6 så den ska inte frysa ) Sissinghurst Castle, Gallica ros 2 st Lady of Shalott (gulorange Austinros, vid dammen i söderläge ) Grand Award ny klängros från Poulsen 2009, här blir det lite chansning.
Var lite frestad vid Blomqvist rotäkta rosor i lördags Trädgårdsmässan/Sthlm men jag velade, dom såg klena ut. Det kan ev. bli andra i vår ?
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
15-04-2013, 17:57
|
Medlem
Antal inlägg: 15
Medlem nr: 39 769

|
Jag har beställt från rosenposten; Little Gem, Queen of Sweden, Constance Spry, Geranium, Mary Rose, Uertersener Klosterros, Louise Odier, Flammentanz o Nevada. Har blivit inspirerad av dina album Kajsa! Jag har ingen aning hur jag ska hinna plantera alla men det brydde jag mig inte om när jag satt o beställde.. När brukar man få leveransen? Jorden i min trädgård är väldigt lerig, jag hade tänkt gräva en stor grop o blanda den befintliga jorden med lövkompost o kogödsel, tror ni det funkar? Eller är det bättre att köpa rosenjord? Känns lite jobbigt att forsla bort all den gamla jorden.. Åh, vad roligt det ska bli!!
|
|
|
|
|
15-04-2013, 18:13
|

Medlem

|
Tror inte du behöver köpa någon rosjord, gör som du skrev, det är skillnad med oss som har en sandig jord. Rosenposten brukar skicka snabbare än Flora Linnea, jag brukar meila ägaren min beställnig och skriva vilken vecka jag vill ha dom och det brukar fungera, så jag vet inte när du får dom, men tidig vår.
Ja nu längtar vi snart ihjäl oss att få gå ut och jobba i trädgården
--------------------
|
|
|
|
|
15-04-2013, 22:07
|
Medlem
Antal inlägg: 73
Medlem nr: 57 467

|
Absolut! Och de är i jorden också!
4 Wedgwood Rose 4 Claire Austin 3 Rose de Rescht Dessa ska kombineras längs en mur
Kompletterade med en Queen of Sweden också
Varmt idag. 15 grader. Vattna o göda. Nu är våren här!
Redigerat av johanare: 15-04-2013, 22:07
--------------------
Zon 1 - Helsingborg
|
|
|
|
|
16-04-2013, 15:27
|
Medlem
Antal inlägg: 15
Medlem nr: 39 769

|
Åh, det låter som en fantastisk kombination!! Jag hade Claire Austin i min förra lilla radhusträdgård. Den var fantastisk! Nästan citrongula knoppar o så fin lite bollig blomform. Rose de rescht har jag aldrig sett i verkligheten. Är den rödaktig eller mer rosaaktig? Hoppas du visar en bild på resulttet sen!
Kajsa, dina råd har verkligen varit ovärderliga för en nybörjare som jag! Jag har många sökt i gamla trådar o hittat en massa bra tips!
|
|
|
|
|
16-04-2013, 16:30
|

Medlem

|
 Rose de Rescht, ja vad är det för färg, knallig är den måste ros för rosvänner
--------------------
|
|
|
|
|
16-04-2013, 20:53
|
Medlem
Antal inlägg: 148
Medlem nr: 31 636

|
Hämtade ut mitt paket från Rosenposten idag med 3x Lady Emma Hamilton, 3x Claire Austin, 3x Munstead Wood och 3x Jude the Obscure. Har grävt ner hälften idag och ryggen värker! Dessvärre har det stått rosor precis överallt tidigare så det är mkt jord som ska förflyttas.
Lady of Shalott satte jag förra året, måste säga att jag är lite besviken på doften som är ganska klen om än trevlig. Å andra sidan står den i kruka bredvid Jubilee Celebration som är en riktig "stinkbomb", så det är kanske en orättvis dom.
|
|
|
|
|
16-04-2013, 23:57
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Håller tillbaka allt jag kan.. har planer på mycket -F inland absolut och albarosor mm Hit vill jag bla åka och handla rosor!,skulle vilja köra längre ner och handla i Holland -vi får se
Redigerat av kerstin z5-6: 17-04-2013, 10:57
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
17-04-2013, 15:07
|
Medlem
Antal inlägg: 1 039
Medlem nr: 20 928

|
Nej, Kajsa, inget beställt och inget ska beställas. Var på väg att köpa några nya på en plantskola härförleden när jag gripits av akut rosfeber men som tur var fanns inga jag ville ha. Mina rosor är en sorglig syn, ska nog satsa på fler sorters kaprifol i stället, kaprifoler tycks gilla läget här, inte sticks de heller.
|
|
|
|
|
18-04-2013, 09:51
|

Medlem

|
Strandskatan, det finns många buskrosor som inte är pjoskiga eller fryser hårt, dom har jag mest av så ge inte upp. Kerstin, jo visst vore det roligt handla rosor i Finland, bara man har lite hjälp med språket, tänk så mycket nytt man skulle komma hem med. Plater, du gillar Austinrosor förstår jag, ja dom är så fina, ska ha mina Lady of Shalott vid dammen där vi nu alltid sitter och fikar, maken gillar den där gul/oranga färgen, ja även jag. Tittade på min Austin/Crocus rose igår och den har inte frusit mycket, växer skyddat i söder men ändå....  Crocus rose
--------------------
|
|
|
|
|
18-04-2013, 10:58
|
Medlem

|
CITAT (Kajsa @ 18-04-2013, 10:51)  Plater, du gillar Austinrosor förstår jag, ja dom är så fina, ska ha mina Lady of Shalott vid dammen där vi nu alltid sitter och fikar, maken gillar den där gul/oranga färgen, ja även jag.
Tittade på min Austin/Crocus rose igår och den har inte frusit mycket, växer skyddat i söder men ändå.... Ja jag gjorde misstaget förra året att beställa hem Austins katalog, lägg en lång vinter på det så har du en plånbokskatastrof in the making  Jag har aldrig varit särskilt förtjust i orange förrän nu, nu älskar jag färgen! Till påsk köpte jag massor av orange tulpaner och drömde mig bort till när Emma Hamilton blommar. Och rosor ska ju dofta, där tycker jag Austin är väldigt duktiga. De rosor som jag listade ovan ingår alla i Austins doftpaket, och ska tillhöra deras mest doftande sorter. Vi får se hur det blir i verkligheten om några månader! Snart hoppas jag på paket från Flora Linnea också med två Alchymist, en Blush Rambler samt ett par klematis, men just nu är jag glad att jag får lite paus för ryggen
|
|
|
|
|
18-04-2013, 21:23
|
Medlem
Antal inlägg: 213
Medlem nr: 36 878

|
Jag har beställt från rosenposten för första gången, önskade mig leverans i mitten på maj för att vara säker på att bebis kommit ut så jag kan gräva alla gropar  Beställde Ghislaine de feligonde, Wasagaming, Rugspin, Crocus Rose, Marga & Roseraie de l´hay (har svårt att stava till den sista) Sen fick jag leverans från Flora Linnea i måndags & grävde upp för 3 stycken Leander & den söta klematisen Emilia Plater som jag inte heller kunde motstå! Jag har ju sandig jord hos mig, men jag insåg faktiskt att den skiljer såg väldigt mycket beroende på var i trädgården man är. På vissa ställen är det riktigt bra jord verkar det som och på andra väldigt torrt & sandigt... Som tur var hamnar Leander & Crocus Rose där jorden verkar ovanligt bra! Bottnade med tidningspapper och fyllde på kogödselkompost oxå så nu håller jag tummarna
|
|
|
|
|
19-04-2013, 10:13
|

Medlem

|
Har också sandig jord, det har sina fördelar också, alltid lättgrävt, har grävt allting själv i trädgården. Sandjorden blir varmare, men gödsel måste till varje vår, komposterar nitiskt, allt. Det var en massa fina rosor du beställt vinterflickan. Plater, Alchymist är den enda ros jag snurrat in med vinterväv i vinter, har blivit latare med åren, nu håller jag tummarna att den blommar i sommar, den är på gränsen i zon 3 - 4 då den blommar på gamla grenar.  Alchymist
--------------------
|
|
|
|
|
19-04-2013, 19:16
|
Medlem

|
CITAT (Kajsa @ 19-04-2013, 11:13)  Plater, Alchymist är den enda ros jag snurrat in med vinterväv i vinter, har blivit latare med åren, nu håller jag tummarna att den blommar i sommar, den är på gränsen i zon 3 - 4 då den blommar på gamla grenar. Här nere är det en principsak att inte täcka rosorna, men med de senaste vintrarna får man nästan omvärdera den principen dock Det mesta såg OK ut tills för en månad sedan, då började en hel del frysa ner, och det har spadbeskurits ett antal buskar. Den befintliga Alchymisten verkar dock stå ganska oberörd trots ett ganska exponerat läge, så här nere tycks den vara hyggligt härdig. Vilket är tur, med tanke på vilken färggrann och rolig bekantskap den är!
|
|
|
|
|
19-04-2013, 19:26
|
Medlem
Antal inlägg: 315
Medlem nr: 14 997

|
...och jag förgick mig efter denna långa vinter och hetsläsning om rosor här och i (bokrea Adlibris , nu ord pris) LÅG. Hade redan beställt några från Flora Linnea men hittade sedan Lottum. Jag skyller på att det är så kuuul, jag måste ha många för att odjuren lär äta några, och det är kanske annan ympstam som inte säkert klarar Sthlm, måste ha några taggiga, o ska sätta många på landet där de hoppeligen överlever. Och tre var åt en kompisgranne. Och några är dubbletter el tripletter. Men det blev :host: trettio till mig. Stolletok. Lycklig. De kom förra v, stod i hinkar några dagar när det faktiskt hann bli vår under tiden, Någon är grävd på plats och mångtalet andra jordslagna i nygrävd rabatt (tjälen ur!! Där...) respektive murarbalja fvb till landet. Urval efter minne: Blanc double de Coubert, Foxi Pavement, Mme Plantier, Duchesse de Montebello, Katharina Zeimet, Lykkefund, Henri Martin, Mme Alfred Carriere, Charles de Mills, Harlow Carr, Mary Rose, Pretty Jessica, Fairy Queen, Munstead Wood, Mme Isaac Pereire o några till, kompletterar kanske senare. Apotekarros, White Cover (Kent), Princess Alexandra of Kent Från FL skall komma Therese Bugnet, Rose de Rescht, Constance Spry. Ska nu fluffa upp tungleran här, och lera till flygsanden på landet, så skall nog något blomma fint någon gång.
Redigerat av Pauline/Sthlm: 21-04-2013, 19:29
--------------------
mer vår
|
|
|
|
|
19-04-2013, 19:38
|
Medlem

|
CITAT (Pauline/Sthlm @ 19-04-2013, 20:26)  ...och jag förgick mig efter denna långa vinter och hetsläsning om rosor här och i (bokrea Adlibris , nu ord pris) LÅG. Hade redan beställt några från Flora Linnea men hittade sedan Lottum. Jag beställde en hel drös från Lottum, men när inget hände fick jag ringa dit (till Holland), och då var beskedet att de inte får sälja Austinrosor till Sverige. Surt som sjutton!
|
|
|
|
|
21-04-2013, 09:13
|
Medlem

|
CITAT (Plater @ 19-04-2013, 20:38)  inte får sälja Austinrosor till Sverige Var lite förvånad men tänkte samtidigt logiskt att de inte var ODLADE här (Flora Linnea enda auktoriserade et c), och andra verkar ju ha kunnat beställa direkt från Austin i England?! Beställde i mitten av mars, prompt mailbekräftelse på emottagen beställning o lite mailväxling om lev-tid (jag specade bara inte-före-datum pga resa... Blev lite tidigt...) Hade kollat med en annan odlait om nöjdhet o hon var inne på tredje årets beställning. Prova igen?!
--------------------
mer vår
|
|
|
|
|
21-04-2013, 09:42
|
Medlem

|
Fina kraftiga plantor! Om de bara är rätt sort... Stämmer utseendemässigt med karaktär iaf, de som går att tolka ;-)
--------------------
mer vår
|
|
|
|
|
25-04-2013, 10:48
|
Medlem

|
Idag kom rosorna jag glömt att jag beställt. 500st R. multiflora från Rögle plantskola. Pust.
|
|
|
|
|
25-04-2013, 21:50
|
Medlem

|
Hahaha!!
VAAAAD ska du med femHUNDRA till? Ympa? Är du proffs?! Lycka till, låter som att vi inte hör av dig på ett tag
--------------------
mer vår
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|