Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          LåstNytt inlägg
          > Att vara den som lyckats..., En liten brandfackla om värderingar
          Rebecca
          Inlägg 18-04-2013, 19:35
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (Gita @ 18-04-2013, 19:54) *
          Men det är väl ändå en självklarhet att det absolut bästa är att växa upp i en väl fungerande kärnfamilj där mamma och pappa älskar och respekterar varandra. Det är väl självklart att det är bäst när syskonen har samma mor- och farföräldrar. Det är väl självklart att det är bäst att ha ett hem istället för att åka mellan olika ställen veckovis.
          Nu är det ju tyvärr inte så lyckligt att alla kärnfamiljer är välfungerande och en bra s.k bonusfamilj är ju självklart bättre än en dålig kärnfamilj.
          Men som sagt jag är både stolt och lycklig över att våra barn sluppit ha styvmödrar eller styvfäder. Jag är stolt och lycklig över vad min man och jag lyckats åstadkomma tillsammans. Får man vara det?
          Gita

Självklart får du vara stolt över det, det är ju fantastiskt att ni lyckats få ihop två liv till ett gemensamt och allt som kommer med det. Det är en bedrift, inget jag sticker under stol med.

Men... du får ursäkta men jag blir ganska provocerad av det du skriver. Varför skulle kärnfamiljen vara det bästa för ett barn att växa upp i? Varför ingen "regnbågsfamilj" eller annan konstellation? Varför är det bäst om syskonen har samma mor- och farföräldrar? Och framförallt - varför är det så självklart för dig?

Jag har vuxit upp i en familj som går utanför ramarna vad gäller den sk kärnfamiljen, och jag tror definitivt att det var det bästa för alla iblandade att det ser ut som det gör. Tror inte ett skit på "hålla ihop för barnen skull" osv. bara för att de ska få växa upp med en mamma och pappa som lever ihop. Hade min familj varit den där Lyckliga Idylliska KärnfamiljenTM hade jag nog också haft en annan syn på familj och relationer. Jag tror på kärleken som den är, att vem som helst kan älska varann.

Förstår inte alls varför det inte skulle vara lika bra att växa upp utanför kärnfamiljen. Förklara gärna så jag förstår. Kanske är det en generationsgrej.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 18-04-2013, 19:58
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (gnon49 @ 18-04-2013, 20:17) *
          I dagens samhälle är tyvärr det den vanligaste måttstocken. Redan små barn lär sig vad ekonomi o prylar betyder. I skolan är det många gånger avgörande enligt elevernas måttstock, annars är man W.T eller vit skräpmänniska. Sedan spär givetvis reklamen på om att lyckan kan köpas för pengar om man köper just deras produkt. Pengar måste man ha, pengar är viktiga för livshälsan o själsfriden men bara en till en del. Att kunna köpa allt man vill ha är ju ingen lycka. Bara det man ansträngt sig för att kunna köpa är oftast lycka. Har själv gjort flera misslyckanden i livet men vadå! Nu har jag det bra, habegäret från yngre dagar är borta och pension o ett, förhoppningsvis bra liv, väntar. Är faktiskt helt ointresserad vilket måttstock andra sätter på mig. Tror det är fördelen med att bli äldre.

Sant. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 18-04-2013, 20:05
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 18-04-2013, 20:29) *
          Det är faktiskt frihet att vara nöjd med det lilla också.

Så skönt att slippa den statusjakten som tydligen definierar att "ha lyckats" tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 18-04-2013, 20:26
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Cacki @ 18-04-2013, 16:08) *
          .........För mej är det den kan känna harmoni och har balans i livet som verkligen har lyckats...............

Håller fullständigt med!
          CITAT (gnon49 @ 18-04-2013, 20:17) *
          ..........Nu har jag det bra, habegäret från yngre dagar är borta och pension o ett, förhoppningsvis bra liv, väntar. Är faktiskt helt ointresserad vilket måttstock andra sätter på mig. Tror det är fördelen med att bli äldre.

Samma här!

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Motti
          Inlägg 18-04-2013, 23:29
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja det är väldigt mycket man skulle vilja kommentera här när man snabbläst inläggen !Har väl inte undgått någon här att vi har ett företag ! slitigt på många vis eftersom min man för det mesta jobbat och rest så att ta hand om barnen låg på min lott plus att jag hade en frisörsalong hus trädgård och en mamma som jag fick åka och hjälpa !har levt ett mycket intensivt liv men alltid varit hemma hos mina barn .Ett missförstånd om företagare verkar vara att alla företagare strävar efter lyx lyxbilar lyxfruar mm !men så är det inte för alla visst finns det golddiggers men det finns många seriösa företagare som inte alls strävar efter lyx flotta bilar stora hus segelbåt sommarstuga i Frankrike mm ,för många handlar det om att få jobba i en slags frihet och oberoende .För min man och mig handlar det om livskvalitet nu mer, att se att barnen har det bra och att våra barnbarn har det bra och tryggt smile.gif Jag förstår vad Gita menar med kärnfamilj vi har väl snart varit gifta i 40 år min man och jag och så klart har det gett våra barn en bra syn på äktenskapet och att få ha båda sina föräldrar i så många år de har ju faktiskt sluppit skilsmässor och annat ! Igentligen borde det vara allas mål när de gifter sig att hålla ihop i vårt och torrt !Men i dagens samhälle har mycket förändrats mycket stress och besvikelser och skilsmässor och i mina ögon så verkar många ge upp snabbt ! ingen baggis att skilja sig i dag inte . Det där tills döden skiljer oss åt borde nog tas bort i vigselakten sad.gif

Redigerat av Motti: 18-04-2013, 23:30

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-04-2013, 23:33
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Gita @ 18-04-2013, 20:24) *
          Att kunna köpa saker är väl iofs ingen lycka men pengar ger frihet och just frihet är en ganska stor del i det jag kallar lycka.
          Gita

Frihet att göra vad då ?

Är det frihet att binda sig vid fler och fler prylar ? Frihet kan innebära frihet från prylar , man blir ju inte lyckligare av fler prylar.

Att lyckas är just är vara lycklig med vad man gör , hur man är mot sin familj och att barnen växer upp till egna självständiga människor utan att bli egoister. Att de inte går på allt snack om att den enda " rätta " lyckan är att tjäna så mycket pengar som möjligt.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Motti
          Inlägg 18-04-2013, 23:44
          Länk hit: #27

Medlem

Personligen är inte prylar viktigt för mig nu mer inte att resa heller ! för mig är det viktigt att jag och min man lever och att våra barn har det bra och att vi får ha prevelegiet att få umgås mycket med våra barn barn och att dom också är friska och har bra jobb och ett bra liv ! När man kommit upp i 60 årsåldern så har man skaffat sig andra värderingar ! prylar är prylar och som min man brukar säga "sista fracken har inga fickor "Själva livet är viktigast och vad man gör med det ! ytlighet är inte min grej men att vara jordnära är absolut min grej !

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-04-2013, 23:52
          Länk hit: #28

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (mamamaggan @ 19-04-2013, 00:33) *
          Frihet att göra vad då ?

Är det frihet att binda sig vid fler och fler prylar ? Frihet kan innebära frihet från prylar , man blir ju inte lyckligare av fler prylar.

Att lyckas är just är vara lycklig med vad man gör , hur man är mot sin familj och att barnen växer upp till egna självständiga människor utan att bli egoister. Att de inte går på allt snack om att den enda " rätta " lyckan är att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Pengar behöver ju inte betyda mer och mer prylar heller. Hade man en massa pengar hade man kunnat leva ett annorlunda, mindre lönsamt liv. Exempelvis kunde man ha köpt sig en bondgård och drivit den utan att behöva oroa sig för avbetalningar. Eller så kunde man ha startat en läkarmottagning i något U-land. Saker som ger livet mening men inget i plånboken.

Citera
          Motti
          Inlägg 19-04-2013, 00:00
          Länk hit: #29

Medlem

Ja jag har ju då tittat på "Lyxfällan ! på tv 3 !och det verkar som att lyx är lika åtråvärt för arbetstagare eftersom de inte ens blinkar över att ta sms lån ha typ 20 kreditkort och alla lån som de kan få tag i för att få leva ett lyxliv med märkeskläder flera bilar märkesmycken Rolexklockor reser osv osv ! man kan då undra över hur de har tänkt ?vem fan ska betala deras skullder ?jo vi andra som sköter oss får betala i sista ändan .Dom grejerna traktar inte vi över ! Det finns folk som vill ha allt utan att behöva betala för det de funderar inte ens över vem som får betala sos.gif sos.gif sos.gif sos.gif .

Redigerat av Motti: 19-04-2013, 00:03

Citera
          pejori
          Inlägg 19-04-2013, 01:04
          Länk hit: #30

Medlem

Frihet att göra vad då ?

Så ser jag det också. tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 19-04-2013, 01:17
          Länk hit: #31

Medlem

Och det jag tillför här i tal och text verkar vara helt ointressant för vissa ! confused.gif men jag är inte förvånad för en del verkar vara fullt upptagna med sina JAG !

Citera
          Motti
          Inlägg 19-04-2013, 01:23
          Länk hit: #32

Medlem

Och då skulle jag vilja säga så här ! att vinna två mille på Postkorden plus en ny Volvo är helt okej du blir hyllad av hela byn eller stan av grannar vänner !men att jobba och slita ihop två mille och en ny Volvo då ska du skämmas ! då är du en jäkla kapitalist !

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-04-2013, 03:17
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 19-04-2013, 01:00) *
          Ja jag har ju då tittat på "Lyxfällan ! på tv 3 !och det verkar som att lyx är lika åtråvärt för arbetstagare eftersom de inte ens blinkar över att ta sms lån ha typ 20 kreditkort och alla lån som de kan få tag i för att få leva ett lyxliv med märkeskläder flera bilar märkesmycken Rolexklockor reser osv osv ! man kan då undra över hur de har tänkt ?vem fan ska betala deras skullder ?jo vi andra som sköter oss får betala i sista ändan .Dom grejerna traktar inte vi över ! Det finns folk som vill ha allt utan att behöva betala för det de funderar inte ens över vem som får betala sos.gif sos.gif sos.gif sos.gif .

Sen när blev du betalningsansvarig för andras skulder?

Frihet att göra vad då ?

tummenupp.gif

CITAT (Motti @ 19-04-2013, 02:17) *
          Och det jag tillför här i tal och text verkar vara helt ointressant för vissa ! confused.gif men jag är inte förvånad för en del verkar vara fullt upptagna med sina JAG !

Du upprepar ju samma saker hela tiden!

CITAT (Motti @ 19-04-2013, 02:23) *
          Och då skulle jag vilja säga så här ! att vinna två mille på Postkorden plus en ny Volvo är helt okej du blir hyllad av hela byn eller stan av grannar vänner !men att jobba och slita ihop två mille och en ny Volvo då ska du skämmas ! då är du en jäkla kapitalist !

Det är väl ingen mer än du som påstår det och så tror jag inte alls att det är. Låter som rena avundsjukan.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 19-04-2013, 05:32
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Frihet att göra vad då ?

Frihet är väl att kunna göra det man vill när man vill göra det , eller hur.?
          Att kunna köpa något eller att låta bli att köpa något.
          Att impulsivt kunna sticka iväg på en veekend-resa eller en vecka i solen utan att spara och gneta trots att man kanske gjorde det förra månaden.
          Att när/om man drabbas av villha- jävulen slippa fundera över om man har råd eller inte.
          Att veta att om bilen eller något i huset brakar samman så har man utan problem råd att byta ut eller reparera.
          Frihet är att ha tillräckligt mycket pengar för att kunna unna sig det man vill ha och kunna göra det man vill(inom rimliga gränser) utan att överhuvudtaget behöva fundera över pengar.
          Jag skulle kunna rabbla upp massor med friheter som pengar ger, men självklart kan man inte mäta hälsa, lyckliga relationer, kärlek, barn och familj i pengar.
          Men det är väl ändå så att pengar är till mer bekymmer när man inte har tillräckligt än när man har tillräckligt för att slippa grubbla över dem.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 19-04-2013, 05:48
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 19-04-2013, 04:17) *
          Sen när blev du betalningsansvarig för andras skulder?

Nog inser du väl att allt måste betalas på ena eller andra sättet? Det är bl.a du och jag som betalar för dem som inte betalar själva. T.ex genom högre priser på varor och tjänster.
          Gita

När man läser den här tråden så upptäcker man att vi alla har lyckats var och en på sitt sätt. Eller finns det ett rätt och ett fel sätt att lyckas? Det verkar som vissa tycker så.
          Gita

Citera
          Rebecca
          Inlägg 19-04-2013, 06:20
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Gita, jag är mycket nyfiken på ditt svar på mina frågor.

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 19-04-2013, 06:35
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Gita @ 19-04-2013, 06:32) *
          Frihet är väl att kunna göra det man vill när man vill göra det , eller hur.?
          Att kunna köpa något eller att låta bli att köpa något.
          Att impulsivt kunna sticka iväg på en veekend-resa eller en vecka i solen utan att spara och gneta trots att man kanske gjorde det förra månaden.
          Att när/om man drabbas av villha- jävulen slippa fundera över om man har råd eller inte.
          Att veta att om bilen eller något i huset brakar samman så har man utan problem råd att byta ut eller reparera.
          Frihet är att ha tillräckligt mycket pengar för att kunna unna sig det man vill ha och kunna göra det man vill(inom rimliga gränser) utan att överhuvudtaget behöva fundera över pengar.
          Jag skulle kunna rabbla upp massor med friheter som pengar ger, men självklart kan man inte mäta hälsa, lyckliga relationer, kärlek, barn och familj i pengar.
          Men det är väl ändå så att pengar är till mer bekymmer när man inte har tillräckligt än när man har tillräckligt för att slippa grubbla över dem.
          Gita

Att vi värderar olika framgår ju ganska tydligt här i tråden. Att vi har olika behov framgår också.
          Själv känner jag faktiskt inget behov av solsemestrar t.ex. Det ger också en känsla av frihet. Så även att inte köpa på sej saker man kanske inte har råd att underhålla. T.o.m. att ens plånbok inte tillåter en massa utsvävningar och köp av prylar som sedan bara blir liggande "i nåt hörn" och skräpar och bara ger en dåligt samvete för att man köpt något som man egentligen inte behöver.
          Jag håller även med gnon om att det är en skön känsla att ha behövt spara till något speciellt som gör att man uppskattar det ännu mer. Likaså tillfredsställelsen av att själv ha skapat något och att man inte bara har ringt efter en hantverkare för att få det gjort. Då känner man sej ganska stolt och lyckad.
          Och det viktigaste av allt...frihetskänslan av att inte känna avund så fort någon annan gör/köper saker som man själv inte har råd med.
          Men visst, betyder lyx och status mycket för en så är det ju bra att ha pengar men har man lyckats med att inte ha snurrat med i lyxtillvaroidealet så känner man sej också fri.
          Och ska jag vara alldeles ärlig....jag skulle inte vilja ha för mycket pengar för jag skulle nog få väldiga bekymmer med hur de skulle placeras på bästa sätt. Att bara se siffrorna på kontot ger ju knappast någon frihet, med det kommer ju tydligen det där missnöjet och gnidigheten som på beställning över att man ska behöva betala skatt för siffrorna också, har jag märkt.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-04-2013, 06:41
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Att se barn och barnbarn växa upp och skapa sig ett bra liv
          Att veta att man betyder något för sina närmaste
          Att känna sig hyggligt frisk och fräsch

Det är min lycka...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-04-2013, 06:49
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 19-04-2013, 06:48) *
          Nog inser du väl att allt måste betalas på ena eller andra sättet? Det är bl.a du och jag som betalar för dem som inte betalar själva. T.ex genom högre priser på varor och tjänster.
          Gita

När man läser den här tråden så upptäcker man att vi alla har lyckats var och en på sitt sätt. Eller finns det ett rätt och ett fel sätt att lyckas? Det verkar som vissa tycker så.
          Gita

Nog borde du veta att det finns massor med folk som skor sig på att andra satt sig i skuld. Inkassobolagen bl.a. Företagen säljer sina fordringar och räntorna är skyhöga.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          tomas99
          Inlägg 19-04-2013, 06:58
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

CITAT (Motti @ 19-04-2013, 00:29) *
          Ja det är väldigt mycket man skulle vilja kommentera här när man snabbläst inläggen !Har väl inte undgått någon här att vi har ett företag ! slitigt på många vis eftersom min man för det mesta jobbat och rest så att ta hand om barnen låg på min lott plus att jag hade en frisörsalong hus trädgård och en mamma som jag fick åka och hjälpa !har levt ett mycket intensivt liv men alltid varit hemma hos mina barn .Ett missförstånd om företagare verkar vara att alla företagare strävar efter lyx lyxbilar lyxfruar mm !men så är det inte för alla visst finns det golddiggers men det finns många seriösa företagare som inte alls strävar efter lyx flotta bilar stora hus segelbåt sommarstuga i Frankrike mm ,för många handlar det om att få jobba i en slags frihet och oberoende .För min man och mig handlar det om livskvalitet nu mer, att se att barnen har det bra och att våra barnbarn har det bra och tryggt smile.gif Jag förstår vad Gita menar med kärnfamilj vi har väl snart varit gifta i 40 år min man och jag och så klart har det gett våra barn en bra syn på äktenskapet och att få ha båda sina föräldrar i så många år de har ju faktiskt sluppit skilsmässor och annat ! Igentligen borde det vara allas mål när de gifter sig att hålla ihop i vårt och torrt !Men i dagens samhälle har mycket förändrats mycket stress och besvikelser och skilsmässor och i mina ögon så verkar många ge upp snabbt ! ingen baggis att skilja sig i dag inte . Det där tills döden skiljer oss åt borde nog tas bort i vigselakten sad.gif

+1

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera

10 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 07:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon