Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > I det bästa av forum - förslag., Moderatorsubbackning och brister kommunikation med ledning
          Cacki
          Inlägg 22-04-2013, 21:50
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Fast det där med att alltid bemöta varann öppet...även om det kanske är det allra rakaste och modigaste, men är det alltid så hänsynsfullt mot dem som faktiskt inte gillar att behöva läsa en massa personliga gruff mellan två medlemmar. Ibland (ofta) så drunknar ju själva sakdiskussionen i allt tjafs. Vore inte det skönast för alla att ta ev konflikter privat med varann i pm istället?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Piccante
          Inlägg 22-04-2013, 21:53
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Cacki @ 22-04-2013, 22:50) *
          Fast det där med att alltid bemöta varann öppet...även om det kanske är det allra rakaste och modigaste, men är det alltid så hänsynsfullt mot dem som faktiskt inte gillar att behöva läsa en massa personliga gruff mellan två medlemmar. Ibland (ofta) så drunknar ju själva sakdiskussionen i allt tjafs. Vore inte det skönast för alla att ta ev konflikter privat med varann i pm istället?

Håller med dig! Att två personer gör upp öppet i forumet förstår tråden och diskussionen bli i bästa fall OT, i värsta fall ser modsen något personangrepp eller otrevligt och stänger tråden för att två träter. Personliga oförrätter tar oförrätter man bättre i pm tycker jag.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-04-2013, 21:54
          Länk hit: #23

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Där har du en mycket bra poäng. Det ständigt återkommande gnatandet mellan några av medlemmarna är bland de störtsa problemen med forumet. Det hade varit skönt att slippa se det.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-04-2013, 22:03
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 22-04-2013, 22:43) *
          Nu var det kanske inte dig jag syftade på. Det finns fler som skriver PM, vet du.Jag talar mer om fenomenet i allmänhet men om du vill gå i försvar så..... för övrigt var ju inte ditt PM särskilt trevligt heller. Så jag ser hellre att du bemöter mig öppet!
          Gita

Men inte otrevligt heller. Tänk att det gör faktiskt jag också och hade så gjort om det inte varit att gå emot moderator.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          gunsta
          Inlägg 22-04-2013, 22:03
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Instämmer tummenupp.gif

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          pejori
          Inlägg 22-04-2013, 22:07
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Just därför är "argtråden" så bra.
          Där bör jag kunna säga. "cacki, du sa 005 i tråden Bla bla att" Så kan vi reda ut det missförståndet, en gång för alla.
          Men nu gäller, "inga Personangrepp" Även i argtråden.
          Om jag blir arg på dig, eller blir urarg för jag missat ett budskap, (syftningsfel) Ska jag väl få kunna fråga?
          Tänker mest på, fråga och få svar av enbart den det berör.
          Om inte alla tolkar en obekväm fråga som mobbning ,trakasserier, personliga påhopp, osv..
          Om jag blir skitförbannad på dig, bör jag få säga det, utan att någon" lägger locket på"

Har jag fel i min tankegång???
          (ett visst mått av moderering bör naturligtvis finnas, även i en argtråd)

CITAT (kerstin z5-6 @ 22-04-2013, 22:19) *
          Skönt? nej tala öppet eller låt bli.. tycker jag.

Tycker jag med. Raka och öppna kort är bäst.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Cacki
          Inlägg 22-04-2013, 22:18
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (pejori @ 22-04-2013, 23:04) *
          Just därför är "argtråden" så bra.
          Där bör jag kunna säga. "cacki, du sa 005 i tråden Bla bla att" Så kan vi reda ut det missförståndet, en gång för alla.
          Men nu gäller, "inga Personangrepp" Även i argtråden.
          Om jag blir arg på dig, eller blir urarg för jag missat ett budskap, (syftningsfel) Ska jag väl få kunna fråga?
          Tänker mest på, fråga och få svar av enbart den det berör.
          Om inte alla tolkar en obekväm fråga som mobbning ,trakasserier, personliga påhopp, osv..
          Om jag blir skitförbannad på dig, bör jag få säga det, utan att någon" lägger locket på"

Har jag fel i min tankegång???
          (ett visst mått av moderering bör naturligtvis finnas, även i en argtråd)

Nej du har inte fel tycker jag. Tänk om vi hade ett privat "chatt(?)rum" dit man antingen blir hänvisad av mod. eller själv ber om "nyckeln" till så hade man kunnat göra upp där mellan fyra ögon. När man sedan har löst sin konflikt så hade hela samtalet kunnat raderas och vara utagerat för alltid. Det ger ju även mod en möjlighet att kunna hålla sitt vakande öga över samtalet så att ingen gör några fula personangrepp eller hotar den andre. PM-växling är ju något som inte ska lämnas ut åt någon annan, men på det här sättet skulle båda inblandade medvetna om att det inte är så fullständigt privat att man kan skriva vad som helst.

Redigerat av Cacki: 22-04-2013, 22:23

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          pejori
          Inlägg 22-04-2013, 22:35
          Länk hit: #28

Medlem

Förstår din tankegång och köper den fullt ut. Cacki., därför tog jag dig som exempel giggle.gif

MEN nu dyker det upp "nålstick ifrån medlemmar" och det är Gammal skit som fler av oss är inblandade i Och som gör att, det luktar skit: crying.gif
          Därför efterlyser jag lite att argtråden kan få vara en tråd, där två kombattanter, reder ut ett missförstånd.

Tyvärr hinner oftast fler personer bli involverade och därför tycker jag, att diskussionen bör ske öppet, så när "du och jag säger, "find by me" och allt gammalt groll är ur världen, så bör väl våra medhållare också ge upp... eller?
          Oavsett vem dom håller på? Är du och jag överens, bör väl resten också bli överens, eller?

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 22-04-2013, 23:21
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Efter vad jag set i andra forum så får man inte angripa varandra hur som helst och inte personliga angrep heller !Om jag fatta rätt då så är det okej med personangrep i "Argtråden" ? Jag skulle vilja ha bort personangrep helt tycker inte det hör hemma här alls !
          Nu kommer jag säkert få bannor för att jag eventuellt inte har koll !men man orkar ta mig sjutton inte sitta och läsa meterlånga inlägg !vilket andra forum inte heller tillåter ,Ibland känns det som man kan skriva en "bok "här för att bara vissa hur brilliant man är o ordkrig giggle.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 22-04-2013, 23:39
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Motti @ 23-04-2013, 00:21) *
          Efter vad jag set i andra forum så får man inte angripa varandra hur som helst och inte personliga angrep heller !Om jag fatta rätt då så är det okej med personangrep i "Argtråden" ? Jag skulle vilja ha bort personangrep helt tycker inte det hör hemma här alls !
          Nu kommer jag säkert få bannor för att jag eventuellt inte har koll !men man orkar ta mig sjutton inte sitta och läsa meterlånga inlägg !vilket andra forum inte heller tillåter ,Ibland känns det som man kan skriva en "bok "här för att bara vissa hur brilliant man är o ordkrig giggle.gif

Man behöver inte skriva en bok, men det är nog önskvärt att man åtminstone " läser de länkar som bevisar att man har fel.. "
          Talar 20 personer om för dig att du har fel, bör du kanske läsa på lite.

Sedan visst "var och en är salig i sin tro, men ett visst mått av verklighetsförankring, är ändå att föredra."

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Motti
          Inlägg 22-04-2013, 23:56
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Nu har ju inte 20 personer talat om för mig att jag är dum i huvudet ! Däremot ogillar jag dom meterlånga inläggen från en del som gärna talar om sin egen beträfflighet i ordvrängeri ! Vem i all sin da vill gå in här på forumet och läsa två meter inlägg ?bara det får ju folk att sluta logga in här .Vi är många som har annat att göra i veckorna än att hänga i datorn var enda dag .Då blir det lite svårt att hänga med när man loggar in på superlånga inlägg och då kunna vara med i diskutionen och svara på dom över huvud taget ? confused.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 23-04-2013, 00:10
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Motti @ 23-04-2013, 00:56) *
          Nu har ju inte 20 personer talat om för mig att jag är dum i huvudet ! Däremot ogillar jag dom meterlånga inläggen från en del som gärna talar om sin egen beträfflighet i ordvrängeri ! Vem i all sin da vill gå in här på forumet och läsa två meter inlägg ?bara det får ju folk att sluta logga in här .Vi är många som har annat att göra i veckorna än att hänga i datorn var enda dag .Då blir det lite svårt att hänga med när man loggar in på superlånga inlägg och då kunna vara med i diskutionen och svara på dom över huvud taget ? confused.gif

Så det är helt OK, att dyka upp "då och då"och slänga in ett inlägg, på "vinst och förlust" Utan att ha följt med i diskussionen?

Man kan väl åtminstone läsa dom närmaste inläggen innan man svarar, så man har ett litet hum om, vad diskussionen handlar om. ( Rubriken spricker ofta, som du nog vet)
          Det visar nog mer på, hur ointresserad man är av andras kunnande; åsikter, erfarenheter, för man vet alltid bäst.
          Hur intressanta blir dom diskussionerna: ?

Redigerat av pejori: 23-04-2013, 00:10

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Gita
          Inlägg 23-04-2013, 05:24
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (pejori @ 22-04-2013, 23:07) *
          Raka och öppna kort är bäst.

Ja, det tycker jag är självklart, varför skriva/bemöta någon på ett sådant sätt att man inte kan göra det öppet
          och stå för vad man skriver. En del av er skulle säkert bli förvånade om ni fick se vilket tonläge/uttrycksätt även de i forumet mest korrekta skribenter kan ta till när de spyr ur sig galla i ett PM.
          Så, om ni inte kan bemöta min inlägg öppet, bemöt inte alls.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-04-2013, 05:43
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (pejori @ 23-04-2013, 01:10) *
          Så det är helt OK, att dyka upp "då och då"och slänga in ett inlägg, på "vinst och förlust" Utan att ha följt med i diskussionen?

Man kan väl åtminstone läsa dom närmaste inläggen innan man svarar, så man har ett litet hum om, vad diskussionen handlar om. ( Rubriken spricker ofta, som du nog vet)
          Det visar nog mer på, hur ointresserad man är av andras kunnande; åsikter, erfarenheter, för man vet alltid bäst.
          Hur intressanta blir dom diskussionerna: ?

Inte så konstigt kanske att diskussionerna ser ut som dom gör ibland.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-04-2013, 05:58
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Gita @ 23-04-2013, 06:24) *
          Ja, det tycker jag är självklart, varför skriva/bemöta någon på ett sådant sätt att man inte kan göra det öppet
          och stå för vad man skriver. En del av er skulle säkert bli förvånade om ni fick se vilket tonläge/uttrycksätt även de i forumet mest korrekta skribenter kan ta till när de spyr ur sig galla i ett PM.
          Så, om ni inte kan bemöta min inlägg öppet, bemöt inte alls.
          Gita

Föredrar också raka rör men en del har ju uppenbara problem med det (konflikträdsla?) och kallar allt som går emot för mobbning eller påhopp.
          Förstår inte heller vitsen med att skicka hat-PM till varandra.

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 23-04-2013, 06:45
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 23-04-2013, 06:58) *
          Föredrar också raka rör men en del har ju uppenbara problem med det (konflikträdsla?) och kallar allt som går emot för mobbning eller påhopp.
          Förstår inte heller vitsen med att skicka hat-PM till varandra.

Ja, hur ser ni på den saken egentligen? Netiketten innebär ju bl.a. att det hör till god sed att man inte ska vidarebefodra det som skrivs i privata pm till 3:e person och där är jag helt med.
          Men med just hat- och hot-PM, kan man sätta netikettsregler över vad lagen säger då egentligen? Nu menar jag dock inte att det är okej att lägga ut det till offentligt beskådande.
          Säg att PM:et vore ett helt vanligt brev eller för all del ett dokument, då är dej ju inget som säger att något slags sekretessbeläggande kan hindra en. Och när dessutom PM-funktionen finns på en hemsida, som i det här fallet Odla, har då inte Odla alls något ansvar för hur funktionen (miss-)brukas mellan medlemmarna? Har de det, så kan jag inte se något fel med att man ska kunna vidarebefordra PM till dem om det förekommer hat- och hotPM på deras hemsida? Allt behöver ju inte vara så illa att man vill polisanmäla, menar jag. Visst kan man själv blockera både funktionen och enstaka medlemmar(??), men ändå...?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-04-2013, 06:57
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Cacki @ 23-04-2013, 07:45) *
          Ja, hur ser ni på den saken egentligen? Netiketten innebär ju bl.a. att det hör till god sed att man inte ska vidarebefodra det som skrivs i privata pm till 3:e person och där är jag helt med.
          Men med just hat- och hot-PM, kan man sätta netikettsregler över vad lagen säger då egentligen? Nu menar jag dock inte att det är okej att lägga ut det till offentligt beskådande.
          Säg att PM:et vore ett helt vanligt brev eller för all del ett dokument, då är dej ju inget som säger att något slags sekretessbeläggande kan hindra en. Och när dessutom PM-funktionen finns på en hemsida, som i det här fallet Odla, har då inte Odla alls något ansvar för hur funktionen (miss-)brukas mellan medlemmarna? Har de det, så kan jag inte se något fel med att man ska kunna vidarebefordra PM till dem om det förekommer hat- och hotPM på deras hemsida? Allt behöver ju inte vara så illa att man vill polisanmäla, menar jag. Visst kan man själv blockera både funktionen och enstaka medlemmar(??), men ändå...?

Såklart att man får vidarebeforda hat- och hot-PM till forumledningen. De har ju då möjlighet att agera mot avsändaren. Jag har gjort det en gång efter ett hot och sa också till avsändaren att jag skulle vidarebefordra det.

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 23-04-2013, 07:05
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 23-04-2013, 07:57) *
          Såklart att man får vidarebeforda hat- och hot-PM till forumledningen. De har ju då möjlighet att agera mot avsändaren. Jag har gjort det en gång efter ett hot och sa också till avsändaren att jag skulle vidarebefordra det.

Okej, jag ser det egentligen också som en självklarhet men jag vet också att jag sett vid något tillfälle här på Odla att det blev ett ramaskri då någon berättade att hen gjort så. Jag minns att jag blev lite konfunderad då och det är därför jag frågar.

Redigerat av Cacki: 23-04-2013, 07:07

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-04-2013, 09:51
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag tycker att den här tråden är väldigt konstruktiv. Samtidigt bekymrar det mig lite att de anställda ännu inte visat något påtagligt intresse för den diskussion som förts de senaste dagarna.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-04-2013, 10:13
          Länk hit: #40

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Aqvakul @ 23-04-2013, 10:51) *
          Jag tycker att den här tråden är väldigt konstruktiv. Samtidigt bekymrar det mig lite att de anställda ännu inte visat något påtagligt intresse för den diskussion som förts de senaste dagarna.

Även om de inte skrivit något här så följer de tråden och läser folks åsikter och förslag.

Citera

9 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 02:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon