Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > I det bästa av forum - förslag., Moderatorsubbackning och brister kommunikation med ledning
          Aqvakul
          Inlägg 23-04-2013, 10:45
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 23-04-2013, 11:13) *
          Även om de inte skrivit något här så följer de tråden och läser folks åsikter och förslag.

Bra!

(Undrade lite, eftersom Katarina inte tycks varit inne på forumet sen i början på månaden...)

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-04-2013, 10:49
          Länk hit: #42

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag kan inte svara för Katarina, men Forumvärden har jag varit i kontakt med via PM senast idag, och hon är insatt i situationen.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-04-2013, 10:51
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 23-04-2013, 11:49) *
          Jag kan inte svara för Katarina, men Forumvärden har jag varit i kontakt med via PM senast idag, och hon är insatt i situationen.

Tack för informationen!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Klint
          Inlägg 23-04-2013, 12:12
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Först tänkte jag dela med mej av en reflektion,igår var vi ett gäng odlaintresserade från orten som träffades för 1a ggn.Vi småpratade lite om vad vi var intresserade av,vad vi hade för förväntningar på träffarna gav förslag på uflyktsmål,handelsträdgårdar m.m.Jag funderade på att nämna Odla som i mitt tycke är en mycket trevlig sajt,med inspiration och feedback(ang de rent odlatrådarna.)Tyvärr gjorde jag inte detta pga klimatet på småprat,tror att de flesta av oss hamnat där pga odlaintresse och kände att just nu är det mycket tjafs.
          Samtidigt vill jag ha nya medlemmar så jag rekommenderar nog nästa träff.

Jag upplever att det tjafsats tidigare, att man kanske blivit för--nnad men om inte annat kunnat enas om att man är oense.Nu mals det bara på och saker blir aldrig utredda,så som pejori skrev.
          En annan reflektion att trådar som denna kommer upp tyder på att något kan bli bättre,men att vi är många som trivs här annars skulle vi ju inte bry oss.

Ja det här var väl inte så konstruktivt kanske,men några tankar.

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Cacki
          Inlägg 23-04-2013, 19:21
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Men hallå!
          Här har varit så mycket missnöje under lååång lång tid, är det verkligen ingen mer som har några konstruktiva idéer hur man ska få bukt med något av irritationsmomenten?? fear.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Cacki
          Inlägg 23-04-2013, 19:45
          Länk hit: #46

Medlem

...ja, eller tankar om det som skrivits hittills? Vi kanske ska passa på att smida medans järnet är varmt, menar jag.
          Ös på vettja! bravo.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Rebecca
          Inlägg 23-04-2013, 19:51
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Jag tror på hårdare moderering - vad än vissa säger. Varningar vid OffT och sånt. Det funkar inte att moderatorer jämt ska fråga alla om åsikter osv innan ett beslut tas. Titta på i princip vilket annat forum som helst - de funkar för att moderatorer går in och STYR - inte halvstyr och tänker att det är en demokrati där alla får vara med och bestämma. För let's face it - odla är ingen demokrati. Bättre att skarpare regler införs och att folk helt enkelt får anpassa sig till det. Annars tror jag aldrig att det kommer bli ordning.

Varningar kan också delas ut lite oftare enligt min mening.

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 23-04-2013, 20:07
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Cacki @ 22-04-2013, 15:11) *
          2. Sedan det här med inlindade ”tjyvnyp” som är så svåra att komma åt eftersom de bara ligger i gråzonen för regeln om personangrepp. Jag kan verkligen förstå att det måste vara ett jätteknepigt dilemma för våra moderatorer om/när de ska ingripa eftersom det egentligen inte handlar om ett uppenbart regelbrott.
          Vore ytterligare ett verktyg för dem att istället för att utfärda en varning istället kunde begära en omformulering eller en redigering där de enbart kan gå in i inlägget och markera det man syftar på och att det skulle räcka med att de enbart skrev antingen ”redigera” eller ”omformulera” och därmed slippa att varken rensa inlägg eller låsa trådar?

Det där tycker jag är en bra idé! tummenupp.gif

En "Anmäl"-knapp är nog inte så dumt heller.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-04-2013, 20:17
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Rebecca @ 23-04-2013, 20:51) *
          Jag tror på hårdare moderering - vad än vissa säger. Varningar vid OffT och sånt. Det funkar inte att moderatorer jämt ska fråga alla om åsikter osv innan ett beslut tas. Titta på i princip vilket annat forum som helst - de funkar för att moderatorer går in och STYR - inte halvstyr och tänker att det är en demokrati där alla får vara med och bestämma. För let's face it - odla är ingen demokrati. Bättre att skarpare regler införs och att folk helt enkelt får anpassa sig till det. Annars tror jag aldrig att det kommer bli ordning.

Tja vill man avfolka forumet totalt så är det du säger nog ett bra förslag. Småpratsavdelningen är trots allt småprat om ditten och datten och jag förstår faktiskt inte att det kan vara så förfärligt irriterande om det råkar bli något OT-inlägg ibland bara det inte går överstyr och börjar tjafsas.
          Det är ju inte sammanträden precis det är fråga om där dagordningen måste hållas strikt. Man kanske helt enkelt ska sluta irritera sig så mycket på allt man inte gillar. Men det är bara vad jag tycker.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 23-04-2013, 20:24
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Rebecca @ 23-04-2013, 20:51) *

Jag tycker inte mycket på hårdare moderering, då dör forumet. Har upplevd det i andra forum. Men moderering måste vara neutral, rättvis

Och att det blir ofta OT är helt naturligt, det gör ett forum levande

Citera
          Cacki
          Inlägg 23-04-2013, 20:33
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Biggan_ @ 23-04-2013, 21:07) *
          Det där tycker jag är en bra idé! tummenupp.gif
          En "Anmäl"-knapp är nog inte så dumt heller.

Ja, jag har en känsla av att just den biten är en av de allra svåraste för våra moderatorer. Därför tror jag också att vi måste vara lite tålmodiga och ha överseende med att det inte alltid kan bli helt rättvist på millimetern alla gånger. Jag tror absolut att moderatorerna klarar att vara tillräckligt objektiva i sin bedömning och att vi kanske måste lägga ner den där tanken om att de skulle "kompismoderera" s.a.s.
          En sådan tillsägelse är ju inte lika skarp som en varning och det måste vi väl kunna klara att ta utan att börja käfta om det?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 23-04-2013, 20:37
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Cacki det behövs inte nån millimeterrättvisa men inte som nu.

Citera
          Rebecca
          Inlägg 23-04-2013, 20:46
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (*Stintan* @ 23-04-2013, 21:17) *
          Tja vill man avfolka forumet totalt så är det du säger nog ett bra förslag. Småpratsavdelningen är trots allt småprat om ditten och datten och jag förstår faktiskt inte att det kan vara så förfärligt irriterande om det råkar bli något OT-inlägg ibra det inte går överstyr och börjar tjafsas.
          Det är ju inte sammanträden precis det är fråga om där dagordningen måste hållas strikt. Man kanske helt enkelt ska sluta irritera sig så mycket på allt man inte gillar. Men det är bara vad jag tycker.

Småprat är ju väldigt speciellt, och som jag ser det ett av forumets stora problem. Tycker absolut att diskussionerna där får vara svävande och luddiga - absolut inget fel med det. Men som det är idag är det ju oftast de trådarna som spårar ur - och det är alltid samma personer det gnälls på, samma gäng och samma åsikter som dyker upp... precis som du säger kanske folk ska ge fasen i att irritera sig på det man inte gillar. Men hur löser vi det?

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 23-04-2013, 20:47
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Småpratsavdelningen är trots allt småprat om ditten och datten och jag förstår faktiskt inte att det kan vara så förfärligt irriterande om det råkar bli något OT-inlägg ibland bara det inte går överstyr och börjar tjafsas.

Jag håller med dej, så är det ju i verkliga livet också när en grupp samtalar om något så glider man in på annat ibland.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Cacki
          Inlägg 23-04-2013, 20:52
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-04-2013, 21:37) *
          Cacki det behövs inte nån millimeterrättvisa men inte som nu.

Jag har förstått att du inte är nöjd och då får väl vi med förenade krafter hjälpas åt att komma tillrätta med problemet. Man kanske själv ska börja med att ta på sej ett par andra glasögon, dom där som inte spanar efter sådana tendenser så himla noga. Förstå mej rätt nu, vad jag menar är att om man förväntar sej att sådant ska ske så ser man det, även om ingen annan lägger märke till några konstigheter...att det bara är man själv som helt enkelt misstolkar situationen.

Redigerat av Cacki: 23-04-2013, 21:12

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 23-04-2013, 20:54
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Anma @ 22-04-2013, 16:11) *
          Min fetmarkering. Rättelse. Man får diskutera regler! Man får inte diskutera enskilda moderatorärenden. Regler och sånt diskuteras i support.
          Vi har haft moderatorer sedan oktober om jag minns rätt och fortfarande har medlemmarna inte lärt sig en sådan enkel sak.

Jag har iaf förstått det så att man inte får diskutera reglerna. Kanske det är luddigt skrivet ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Cacki
          Inlägg 23-04-2013, 20:57
          Länk hit: #57

Medlem

Tja vill man avfolka forumet totalt så är det du säger nog ett bra förslag. Småpratsavdelningen är trots allt småprat om ditten och datten och jag förstår faktiskt inte att det kan vara så förfärligt irriterande om det råkar bli något OT-inlägg ibland bara det inte går överstyr och börjar tjafsas.

Håller absolut med dej där. Men går däremot självaste TS in och ber om att man ska återgå till sakfrågan, så tycker jag att det är viktigt att respektera det också.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-04-2013, 21:09
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Rebecca @ 23-04-2013, 21:46) *
          Småprat är ju väldigt speciellt, och som jag ser det ett av forumets stora problem. Tycker absolut att diskussionerna där får vara svävande och luddiga - absolut inget fel med det. Men som det är idag är det ju oftast de trådarna som spårar ur - och det är alltid samma personer det gnälls på, samma gäng och samma åsikter som dyker upp... precis som du säger kanske folk ska ge fasen i att irritera sig på det man inte gillar. Men hur löser vi det?

Ja det får väl var och en fundera på, det är ju inget man kan styra eller beordra.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          hattstugan
          Inlägg 23-04-2013, 21:11
          Länk hit: #59

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

En sak att tänka på är att försöka att inte skriva i affekt! Ta några djupa andetag eller gör något annat så kan hända en del av tjafset uteblir!

Och framförallt sluta irritera sig på ev stavfel! Alla har inte samma förutsättningar att se att det blir fel!

hattstugan

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 23-04-2013, 21:17
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Känner att jag redan sagt det jag har att säga i frågan , visserligen är de trådarna låsta eller borta nu .

Det enda jag kan tillägga är att detta sällan förekommer i trädgårdsforum öht. Om det gör det , fanns förr en självmoderering.Dvs någon påpekade snällt att ts skulle fråga i "rätt" forum för att få bättre svar ,som ett exempel , det förekommer i viss mån även idag. Men jämfört med förr är farten där väldigt låg vilket är tråkigt.
          Uppbackning av ev påpekanden är även den rätt "lam" eller inte alls.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 02:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon