Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nypotatisen Lidl sålde!, Vilken sort var det?
          Hannele
          Inlägg 07-04-2004, 12:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Virgo @ 07-04-2004, 13:23)
          Det måste vara jobbigt för dig när du "shoppar"
          Tänker du t.ex på vad polackerna tjänar när de plockar svenska jordgubbar, eller nu när den svenska tomatsäsongen är igång?
          Och kläder som tillverkas av barnarbetare, som tjänar lika mycket på en månad som du tjänar på en timme?

Jag försöker tänka lite... men helt programmatisk kan man ju inte vara.
          Och arbetare i Sverige tycker jag inte synd om.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          azofia
          Inlägg 07-04-2004, 13:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 2 542

@Andersen

Tänker du t.ex på vad polackerna tjänar när de plockar svenska jordgubbar, eller nu när den svenska tomatsäsongen är igång?
          Och kläder som tillverkas av barnarbetare, som tjänar lika mycket på en månad som du tjänar på en timme?

Är det inte bättre att du går till Lidl och pratar med alla som handlar där istället för att titt som tätt dra upp Lidl i diverse inlägg?

Håller med Virgo helt och hållet.
          Måste vara grymt svårt för dig Andersen när du går och handlar. biggrin.gif
          Du kan ju inte köpa särskilt mycket saker gissar jag. Och det är väl bra i och för sig, vi konsumerar alldeles för mycket här i väst.
          Eller är det så att din solidaritet bara sträcker sig till de "stackars" svenska arbetarna? Tänker nu främst på textilindustrin där det mesta i klädväg sys av arbetare som arbetar under slavlika förhållanden. Eller gör du dina kläder själv?
          eller leksaksindustrin
          eller trädgårdsindustrin
          osv osv wacko.gif

Citera
          Copycat
          Inlägg 07-04-2004, 14:10
          Länk hit: #23

Gäster

Snälla Andersen ! Tror inte du att dom "stackars" ungdomarna som jobbar på Lidl skulle tycka mer synd om sig om dom vore arbetslösa. Jag skulle då tycka mer synd om dom då. Var och en som jobbar där har sökt jobbet av egen fri vilja och kan av egen fri vilja säga upp sig. Jag förstår inte riktigt vad det skall bråkas om en sån sak för. Sökte DU jobb där men fick nobben eller? rolleyes.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 07-04-2004, 14:22
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

azofia Vist kan det vara svårt att handla när tex Konsum och Ica har sk egna märken som signum mm där står det ej på förpackningen var dom är tillvärkade och det är ett stort problem.

Kläder köper jag, måste pga att jag kan ej sy, men jag försöker att vara medveten konsument där åxå när jag handlar.

Jag är född 1960 alltså ej last gammal men jag kommer ihåg bojkotten av Sydafrikanska frukter sylt mm det var inga problem då alla ställde upp på det.

Ett annat exempel var bojkotten av franska viner mm samma sak där vi konsumenter fick en stormakt som Frankrike att sluta med atomproven.

Arbetar själv inom livsmedel och är mycket facklig aktiv både lokalt och centralt,vet vikten av att strida för dom svaga.

Har talat om det förut på forumet att jag har svårt med att skriva, bokstäverna bråkar med mej, hoppas att alla förstår vad jag menar när jag skriver mina inlägg

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Copycat
          Inlägg 07-04-2004, 14:31
          Länk hit: #25

Gäster

Jag personligen anser ju förstås att en människa är betydligt svagare och mera utsatt som arbetslös. ( Varför så negativ, Andersen) se det positiva. Dom arbetslösa har råd att handla sin mat på t.ex. Lidl, och slipper därmed att söka socialhjälp. Då behöver dom inte ligga samhället till last heller.

Citera
          andersen
          Inlägg 07-04-2004, 14:34
          Länk hit: #26

Medlem

Copycat Snälla du jag vill inte besöka LIDL som kund och hoppas ingen annan gör det heller, för det gangnar ingen ej heller dom arbetslösa!

Dom arbetslösa har det lättare att få jobb om ej LIDL inte fanns då kanske dom kan få ett arbete utan tidstudie kontroll och det viktigaste! så hadde jobben blivit kvar i Sverige för LIDL köper ingen svensk mjölk!! dom köper där det är billigaste ej någon tanke på miljön eller om folk har arbete det är bara penning guden som bästämmer.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Fredi
          Inlägg 07-04-2004, 14:34
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 2 816

CITAT (andersen @ 07-04-2004, 13:50)
          Virgo nä det är inte specielt jobbigt för mej att handla, är det inte så att man ska göra val här i livet.

Betyder ordet solidaritet inget nu mera?

Ska man bara tänka på sig själv hela tiden.

Är det så att andra ska bästämma allt eller kan man själv påvärka?

Kanske det är mest människor här på forumet som har det gott stält som ej tänker på dom svagare.

Varför är en flaska vin och bingolotto ej något dyrt inköp för många,
          när man handlar på LIDL så tycker man att man har gjort ett klipp.

Och på vems bekostnad har man gjort klippet, det bryr man sig inte om.

Andersen - dina inlägg har nu gått från milt underhållande väderkvarnsfäktande till rent patetiska.

Vad vet du om andra forumisters solidaritet? Du har dina prioriteringar och vi andra får ha egna prioriteringar utan att fördömas av dig. Vi kanske inte prioriterar de som jobbar 30 timmar i veckan och tjänar över 10000 i månaden?

Det hade varit värt att lyssna på dig om du i alla fall hade fördömt ICA och Coop på samma sätt som du ger dig på Lidl, men uppenbarligen är det bara det som inte känns svenskt som irriterar dig.

Med önskningar om att den här tråden stängs eller flyttas till ett annat forum än odla, Fredi.

Citera
          andersen
          Inlägg 07-04-2004, 14:38
          Länk hit: #28

Medlem

saxat ifrån naturskyddsföreningen

ang mjölken

Den nya butikskedjan Lidls egna mjölkpaket med tysk mjölk som säljs i svenska affärer är ett aktuellt och särskilt illavarslande exempel. I Tyskland är miljö- och djuromsorgskraven lägre än i Sverige. Kostnaderna för samhället av sådana produktionssystem kan bli höga på sikt. Produkterna i Lidls hyllor är anonyma för konsumenten. Mjölken från Lidl passar möjligen för en lågprisminister i vilket land som helst. Men vare sig för en konsumentminister eller en jordbruksminister i Sverige.

Om man tar konsumenterna på allvar, och om man vill gynna det svenska odlingslandskapet med blåklint och humlor, bör man vare sig köpa eller lovprisa mjölk från Lidl.

Därför är det mycket oroande att jordbruksministern inte står upp för sambanden mellan svensk mjölkproduktion och den biologiska mångfalden, att hon inte slår ett tydligt slag för de höga miljö- och djuromsorgskrav som ställs på svensk produktion.

Svensk mjölkproduktion är bra och behövs. Det är bra om mjölkpaketen – och alla andra varor för den delen – är bärare av de värden som produktionen skapar. Det bör framgå tydligt att man bidrar till ett öppet betat landskap genom att köpa svensk mjölk. Denna tydlighet bör jordbruksministern stå upp för. Det är rimligt att kräva att Ann-Kristin Nykvist är ambassadör för sitt lands och sin egen regerings miljö- och jordbrukspolitik.

Därför undrar vi om Nykvist vågar rekommendera svensk mjölk.

Svante Axelsson
          Generalsekreterare
          Svenska Naturskyddsföreningen

Caroline Trapp
          Ordförande
          Lantbrukarnas riksförbund

--------------------

Citera
          Copycat
          Inlägg 07-04-2004, 14:42
          Länk hit: #29

Gäster

Instämmer med föregående talare ! Kram på dig Fredi wub.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 07-04-2004, 14:42
          Länk hit: #30

Medlem

Fredi Arbetsmiljön är mycket bättre på ICA och KONSUM!

Värnar inte ICA pga svensk het förstår inte vad du menar.

ICA är ej svenskt!

--------------------

Citera
          Copycat
          Inlägg 07-04-2004, 14:45
          Länk hit: #31

Gäster

Är det ingen som reagerar på att detta är en repris av två tidigare trådar? Jag trodde att repriserna börjar först på sommarlovet tongue.gif (på TV i alla fall).

Citera
          andersen
          Inlägg 07-04-2004, 14:52
          Länk hit: #32

Medlem

Jo jag reagera på det att ingen har lärt sig något om LIDL!

sedan så ser ICAs ägare ut så här ICA Ahold ägs till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V., till 30 procent
          av ICA Förbundet Invest AB och till 20 procent av norska Canica AS.
          Royal Ahold är en livsmedelskedja med 420 000 anställda, som driver
          verksamhet i USA, Latinamerika, Asien och Europa.

--------------------

Citera
          evelina
          Inlägg 07-04-2004, 14:53
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Glad Påsk!

Har handlat massor med mat på Lidl och Willys idag.Känner mig så nöjd.
          Sparat flera hundralappar.

Från en fattig sjukpensionär som köper 18 liter tysk mjölk i veckan. smile.gif

Svårt att vara solidarisk om man vill ha mat på bordet...........

Tassar ut i filttofflorna laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          andersen
          Inlägg 07-04-2004, 14:59
          Länk hit: #34

Medlem

evelina glad påsk själv. men förstår du heller inte vad jag menar, eller är det så att i förlängningen så ska vi alla låglöne arbetare stå utan jobb och lön vad ska vi leva på då och hur ska pensionen betalas ut om det är bara högkvaliserade jobb kvar?

--------------------

Citera
          Copycat
          Inlägg 07-04-2004, 14:59
          Länk hit: #35

Gäster

Men snälla Andersen ! Det finns snart inga helsvenska företag kvar, vad skall du göra då? Odla allt på den egna lilla täppan och skaffa en ko? Du vill att vi skall visa solidaritet, mot vem? Vi har gått med i EU, skall vi inte vara solidariska med alla som är EU medlemmar? Vad röstade du själv i valet? Nä, det angår mig faktiskt inte. Men dina argument kan lätt misstolkas som en aning främlingsfientlighet. Jag förstår bara inte att du orkar fortsätta att mala om detta ämne i motvind. Jag är alldeles säker på att du har SÅÅÅÅ mycket mera att ge av dina kunnskaper inom trädgård. rolleyes.gif

Citera
          renate
          Inlägg 07-04-2004, 15:13
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

CITAT (Hannele @ 07-04-2004, 13:54)

Jag försöker tänka lite... men helt programmatisk kan man ju inte vara.
          Och arbetare i Sverige tycker jag inte synd om.

Inte jag heller de har det ganskar bra.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          andersen
          Inlägg 07-04-2004, 15:20
          Länk hit: #37

Medlem

Copycat Främligsfientlig farligt ord! ska tala om för dej att jag är gift sedan 18år och min fru är invandrare, sedan har jag alldrig hört talas om någon facklig aktiv som är främligsfientlig!

Ang EU så röstade jag nej pga att vi ej ska stänga våra gränser utan för EU så som EU har gjort med handelshinder tex har ris blivit dubbelt så dyrt.

Har alldrig sakt att vi bara ska handla Svenskt!
          Sedan är det inte uppfattningen i övriga Svenska samhället att LIDL tillför något gott det står negativa spaltmeter om LIDL varje dag kan lätt fylla hella forumet med saxade inlägg om det så någon motvind är det ej.

--------------------

Citera
          Fredi
          Inlägg 07-04-2004, 15:21
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 2 816

CITAT (andersen @ 07-04-2004, 15:42)
          Fredi Arbetsmiljön är mycket bättre på ICA och KONSUM!

Värnar inte ICA pga svensk het förstår inte vad du menar.

ICA är ej svenskt!

RTFP!

"Känns svenskt" skrev jag. Skall du envisas med den här debatten får du i alla fall sluta upp med felciteringar (eller vad det nu var).

Apropå mjök så är Arla inte helsvenskt det heller. Svider det? Skall vi bojkotta dem? Eller är det ok så länge det utländska inslaget bara kommer från våra nordiska grannländer? Eller är det bara konkurrenter till ICA och Coop som skall bojkottas?

En sista fråga: Jobbar du fackligt? Det ser mer ut som om du går ICAs, Coops och LRFs ärenden.

Glad påsk Evelina! Grattis till de sparade pengarna!

Och därmed koncentrerar jag mig på annat än detta struntdebatterande. Dock inte utan att jag har bestämt mig för att handla på Lidl nästa gång jag behöver livsmedel.

Citera
          andersen
          Inlägg 07-04-2004, 15:25
          Länk hit: #39

Medlem

renate, En fråga vad jobbar du med?

imitt fackliga arbete så kommer jag i kontakt med mina medlemmar som mår mycket illa pga den dåliga arbetsmiljön dom kan tex ej gå på toa när dom vill pga att arbetet är så styrt vid tex löppande band så som mycket av tillvärknings industrin inom livsmedel är uppbygd på.

--------------------

Citera
          Copycat
          Inlägg 07-04-2004, 15:31
          Länk hit: #40

Gäster

Andersen ! Jag sa aldrig att du VAR främlingsfientlig, jag sa att det lätt kan MISSTOLKAS som det. Om du själv inte uppfattat att du jobbar i motvind på det här Forumet i denna tråd så vet jag inte hur man skall få dig att förstå. Billig bra mat är ett mycket bra alternativ för oss som inte har så gott ställt. Om du har så gott ställt som facklig representant och har råd att köpa din mat på dom dyrare ställena, tur för dig då. Men låt alla andra handla var dom vill. Det är väl ingen som gnäller på att du väljer ICA eller COOP.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 07:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon