Ska väl först säga att detta inte är en klagan på vad folk säger, reagerar ibland bara över vad dom säger. Många ord och uttryck är säkert dialektala, men sen finns det sånt som inte är det.
Som det där att många vuxna säger igenkligen och inte egentligen. Kunde inte deras föräldrar rätta dom redan som barn? Eller när nyhetsuppläsare säger interjuv istället för intervju. På våran lokalradio finns en kille som inte kan säga molnigt utan han säger monligt. Men han kan säga moln! Och en tjej där säger att idag lös solen. Va...?
Det där med att skilja på enda och ända kanske är mer dialektalt? Att skilja på e och ä alltså. "Du är den ände jag aldrig kan glömma...." sjöng väl inte Lill Lindfors?
Många säger väl Eropa istället för Europa, gör jag nog själv också... Men jag tror inte att jag blandar ihop var och vart. Det heter ju var är du och inte vart är du.
Vad säger ni andra igenkligen? Och vad reagerar ni på? Att jag skriver dom kanske, istället för de eller dem?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|