Jag har just vänt komposten. Det var ett hiskeligt jobb, det ena facket var färdigt att lägga på rabatterna och när det var tömt flyttade jag allt material från det andra facket dit. Det var massor med rötter invävt i kompostjorden från buskar och växter utanför komposten, den står jämte en spireahäck i ett skuggigt hörn av tomten. Jag trodde jag kom på en smart idé och köpte dammduk (för trädgårdsdamm) och la i botten för att rötterna inte skulle hitta in, men innan jag började fylla på med nytt material i komposten ville jag försäkra mig om att det verkligen var så smart. Kommer maskar och andra organismer verkligen att hitta in i komposten ifall den inte har "markkontakt"? Räcker det med att det finns en kompoistbinge jämte denna, kan de ta sig emellan eller behöver de hitta in via botten? Jag har en bit gummiduk till, tänkte lägga den i botten på nästa fack när det töms nästa gång. Då blir båda facken försedda med "golv" men det kommer alltid vara ett fack fyllt med material så mask och sånt kan "flytta emellan". När jag grävde ur komposten nu var det som stora "nät" med rötter och allt hängde samman. När jag fick tag med grepen och lyfte så drogs det mesta av igen, eftersom jag inte fick loss rotmassorna. Ska man kanske bara ha gummiduk mot den väggen där rötterna kom in? Vad är era erfarenheter?
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|