Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Råd för att skapa gångar i trädgården
          Macewe
          Inlägg 23-05-2013, 08:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 17 582

Vi har en ganska stor trädgård (totalt på 4000 kvm) som var nästan bara gräsmatta när vi flyttade in. Jag jobbar på att dela av trädgården och skapa "rum", och det går sakta framåt, men jag skulle vilja lägga några enkla gångar. Det behöver inte vara rena vägar, utan kanske bara trampstenar - det viktiga är att det ger en känsla av att man kan gå där och att stigen leder någonstans.

Problemet är att kantstenar är rätt dyrt. Inte jättedyrt, men det är så mycket utgifter till trädgården att jag inte riktigt kan lägga flera tusen på sten också. Har inte hittat tillräckligt mycket bra sten i skogen i närheten, så nu undrar jag om någon har några bra tips för andra beläggningar till gångar/stigar i trädgården (främst i gräsmattan).

Jag har sett exempel på att man sågat trästockar så att man fått rundlar och lagt ned (Ungefär som den här bilden från http://homedesigndecorates.com/make-wooden...n-design-ideas) men funkar det i Sverige eller ruttnar det direkt? Det är okej om det inte håller i flera år, men i alla fall en 2-3 år vore bra.

Finns det någon som har några andra tips? Kan man gjuta egna trampstenar? Behöver man ha en form, eller skulle det fungera att bara gräva ett hål i gräsmattan och hälla betong rätt i?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  make_wood_path_design_garden_idea.jpg ( 103.31k ) Antal nedladdningar: 46

Citera
          jimvidar
          Inlägg 23-05-2013, 09:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem nr: 77 307

Jag har grävt 1 dm och och lagt ut en markduk sedan 0-8 stenmjöl på detta, 0 beskriver minsta kornstorleken och 8 mm den största,markduken hindrar stenmjölet från att försvinna och att gräs växer in i gången Detta är ett gammaldags sätt att göra gångvägar på i trädgården. Stenmjölet blir nästan som betong efter ett tag. Till 13 meter gångväg som är 0,50 cm bred går det åt en Big Bag stenmjöl. Du kan pressa kostnaden på mjölet genom att hämta själv, det är transporten som kostar inte materialet. Även om man har kubb "trästockar" så bör man ha grus under stockarna.

--------------------
          helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt...

Citera
          Macewe
          Inlägg 27-05-2013, 09:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 17 582

Tack för tipset, får kolla upp det!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 22:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon