Min allra äldsta pion, en fantastisk fylld vit bondpion och den enda "vettiga" perennen som fanns i vår trädård när vi flyttade in för 17 år sedan, verkar ha givit upp andan nu i vinter. Inga skott, inga små röda knoppar, absolut inte ett livstecken. I vår trädgård med massor med perenner, c:a 28 pioner i varierande storlek och nu en växtkraft som är fantastisk, var där bara en enda bar fläck i rabatten efter min fina gamla pion...
Nu när allt annat börjat växa, kunde jag inte hålla mig längre så jag började gräva. 3 dm ner, hittade jag rötterna, stendött. Men - och då började jag fundera - rötterna verkade "färska" alltså inte förmultnade och döda och luktade lite trä. På några ställen fanns det 3 cm långa vita utväxter. Inte skott men mer likt rötter som legat under jord. Inga knoppar eller liknande som brukar komma upp på våren.
Någon som vet mer? Ska jag chansa och sätta ner dem i jord eller är hoppet ute? Kan man ha lite "barnkammare" i växthuset till pionbebisar som får stå på tillväxt och i så fall hur länge tex?
Trädgården är en uppvuxen villaträdgård i västra Stockholm med skyddat läge, alla rabatter upphöjda med stenkanter.
|