Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Flugsnapparen har anlänt!
          Monarda
          Inlägg 02-06-2013, 18:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Förra årets regniga sommar var ju en katastrof för flugsnapparen och jag såg inte till en enda. För ca en vecka sedan hörde jag att han kommit och idag dök han upp i trädgården, spelade för fullt och kollade alla holkarna. Senare dök det upp ytterligare en hane och då blev det förstås batalj.

Bifogad fil  DSC_0444.jpg ( 856.77k ) Antal nedladdningar: 18

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 02-06-2013, 19:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Det är en månad sedan de första kom till Skåne, så jag antar att du bor lite längre norrut.
          Söta är dom, men inte så trevliga har jag hört. Dom drar sig inte för att köra ut andra fåglar från holkar och kan t o m bygga ovanpå ett bo med ägg eller små ungar.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-06-2013, 19:38
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har inte sett några här i år men det brukar jag sällan göra, de är ganska skygga här. Ett annat år såg jag dem bara en enda gång, och det var när jag gick lite för nära en unge som just hoppat ur holken

Citera
          Monarda
          Inlägg 02-06-2013, 21:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

CITAT (Eva i Skåne @ 02-06-2013, 20:07) *
          Det är en månad sedan de första kom till Skåne, så jag antar att du bor lite längre norrut.
          Söta är dom, men inte så trevliga har jag hört. Dom drar sig inte för att köra ut andra fåglar från holkar och kan t o m bygga ovanpå ett bo med ägg eller små ungar.

Ja, det är ju tyvärr en mindre trevlig sida i deras beteende. Jag har väldigt många holkar i trädgården och två är bebodda nu av talgoxe och blåmes så jag hoppas han väljer någon annan.

Citera
          gunsta
          Inlägg 02-06-2013, 21:48
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Den svart-vita marodören kom till oss för knappt en månad sedan (bor i Uppland) - just nu är han ganska lugn. Tror att han har en (kanske två) hona/honor i holk.

Ett bestämt och 'tydligt' par - minns när den större hackspetten för några år sedan fick lust till parets barn, Oj - jag säger bara oj .. vilken batalj. Honan blåste upp sig som en 'propp' i holköppningen och hannen attackerade hackspetten bakifrån. Hackspetten blev så paff så den liksom tappade flygförmågan och sjönk till marken . Och när den väl flög i väg hade en den en rasande svart-vit hanne/pappa på ryggen. smile.gif En syn jag aldrig glömmer.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 23:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon