| |
|
  |
Var femte ung i Sverige ! |
|
|
|
|
04-06-2013, 09:01
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Har vi inte tragglat det här tillräckligt? Vi kan väl varandras åsikter vid det här laget. Tror inte någon lär ändra sig, även om vi drar igång en tredje tråd som lär mynna ut i främlingsfientlighet och rasistiska uttryck.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 09:07
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 00:13)  Jag och min släkt är födda Svenskar ! Tyvär har ni missförståt tråden vilket är tråkigt  Många Svenskar flyttar utomlands och jobbar många flyttar till andra länder som Svenskar !men de ser sig alltid som Svenskar oavset hur många år de bot utomlands .Har själv en Moster som gifte sig med en Australienare 1973 och hon bor i Melbourne men hon ser sig som Svensk efter alla dessa år !och konstigt vore det annars för hon är ju född i Sverige och är Svensk ! Vi måste väl ändå alla ha rätt att tillhöra det land vi föddes i ? Jaha. Vad hände med "Du ska lära dig att leva efter landets kultur, ta seden dit du kommer och integrera med samhället du bor i" Är det bara Svenskar som får fortsätta vara Svenskar, var dom än bor?
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 09:35
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 08:34)  Glöm det, försök inte göra dej märkvärdigare än du är! Svenskar är ett mycket sällsynt släkte som förmodligen är helt utrotat vid det här laget. Vi är alla bara ett patrask med ett enda hopkok av muterade gener som bara har en massa utbölingshyss för oss. Inte ens utseendemässigt håller vi oss inom ramarna. Vet du att det faktiskt t.o.m finns folk som kallar sej helyllesvenskar fast dom varken är blonda eller blåögda!! - HA HA, AVSLÖJADE redan innen dom hinner öppna truten!! Sen sitter det även en massa folk där ute i stugorna som varken har 6:e juni som den största högtiden eller firar midvinterblot och ändå klappar sej för bröstet och påstår sej hålla på traditionerna! Nädå, hemma hos dem verkar det visst vara viktigare att fira jul  och påsk! Jag har väl aldrig hört på maken...en blatte från Nasaret (eller rättare sagt vars föräldrar var på genomresa i Betlehem om man ska vara nogräknad) som aldrig ens satte sin fot i det förlovade landet Sverige...  CITAT (Anki på Öland @ 04-06-2013, 08:46)  Och vad har det att göra med vilken nationalitet det står i passet???
Här på Odla gäller inte "Murphys lag" utan "Mottis lag" - min åsikt är rätt, allt annat fel..... Får väl slänga ut mina barn ur landet då... dom är ju gubevars inte svenskar. Födda på ett Stockholmssjukhus av mig men på 70-talet enl. Svensk lag fick man automatiskt den nationalitet som pappan hade... så dom får väl flytta till sitt land då.... eller??  Det här blev 'nästan' roligt ....
Redigerat av gunsta: 04-06-2013, 09:38
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 09:50
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (gunsta @ 04-06-2013, 10:35)  ... ... Det här blev 'nästan' roligt ....  Ja tokroligt skulle man kunna säga
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 09:59
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2013, 10:50)  Ja tokroligt skulle man kunna säga   ...
Redigerat av gunsta: 04-06-2013, 10:10
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 13:30
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
CITAT (Motti @ 03-06-2013, 23:00)  Så onödigt att ens ta upp diskutionen ! . Precis! Onödigt att ta upp diskussionen, så varför göra det? Risken att det blir en främlingsfientlig tråd med sur eftersmak känns överhängande! CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 08:34)  Glöm det, försök inte göra dej märkvärdigare än du är! Svenskar är ett mycket sällsynt släkte som förmodligen är helt utrotat vid det här laget. Vi är alla bara ett patrask med ett enda hopkok av muterade gener som bara har en massa utbölingshyss för oss. Inte ens utseendemässigt håller vi oss inom ramarna. Vet du att det faktiskt t.o.m finns folk som kallar sej helyllesvenskar fast dom varken är blonda eller blåögda!! - HA HA, AVSLÖJADE redan innen dom hinner öppna truten!! Sen sitter det även en massa folk där ute i stugorna som varken har 6:e juni som den största högtiden eller firar midvinterblot och ändå klappar sej för bröstet och påstår sej hålla på traditionerna! Nädå, hemma hos dem verkar det visst vara viktigare att fira jul  och påsk! Jag har väl aldrig hört på maken...en blatte från Nasaret (eller rättare sagt vars föräldrar var på genomresa i Betlehem om man ska vara nogräknad) som aldrig ens satte sin fot i det förlovade landet Sverige...  Haha, älskar din humor!
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 15:44
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Monaxe @ 04-06-2013, 14:30)  Precis! Onödigt att ta upp diskussionen, så varför göra det? Risken att det blir en främlingsfientlig tråd med sur eftersmak känns överhängande! Haha, älskar din humor!  Ja älska på du!Det kan väl passa bra så här i stundande hänryckningstider bara du är noga med att välja vilka herrar som du tänker släpa med dej till hagen. Risken finns ju att du gör samma misstag som Anki på Öland annars menar jag. Den stackarn måste fått sej en ordentligt obehaglig överraskning när gökungarna plötsligt ploppade ut och hon insåg att hennes livmoder inte varit något annat än ett tillhåll för gömda flyktingar. Nåja, eftersom det faktiskt är ganska synd om henne som blivit så blåst och eftersom dom redan är här så får vi väl låta dem stanna....se bara till att spränga Ölandsbron först så att vi inte får in dom på fastlandet för då kan det gå hur som helst. Visserligen får vi hålla utkik efter båtflyktingar hädanefter men hjälps vi åt att turas om att gå vakt så borde väl Sverige kunna stå emot hoppas jag.... (Förresten hade Öland varit en utmärkt plats att slå upp ett flyktingläger på bara inte bron funnits...och fortsätter det välla in massa fler flyktinghorder borde väl hela jäkla ön börja sjunka så småning om när det blir tillräckligt tungt tycker man.... och under tiden kan de ju plantera risfält på sankmaderna så att man slipper höra att de får svälta också....) Nä jisses, nu flummar jag visst iväg lite, herrarna var det ju....! Till att börja med kan du välja bort alla; 1. ...som inte heter Eriksson i efternamn 2. ...som inte har knätofsar och horn fastskruvade på cykelhjälmen. 3. ...som inte är snorfulla när de hoppar groda kring midsommarstången 4. ...som inte har mammas köttbullar och falukorv som favoriträtt Oj då, nu hinner jag faktiskt inte med att plita ihop fler goda råd åt dej. Min viking är nämligen på antågande och då ska maten stå på bordet annars lär jag få mej en rejäl omgång...
Redigerat av Cacki: 04-06-2013, 15:48
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 16:43
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Jag har både tidigare utlandssvenskar i bekantskapskretsen och känner många som är födda i andra länder men flyttat hit. Kulturellt sett ser man sig kanske som svensk även om man emigrerar och gifter sig i ett annat land men samtidigt har man sina skyldigheter och rättigheter även i det landet där man bor. Efter många år i utlandet så lever man ju som amerikan, australiensare eller var man nu bor då man blir en del av det samhället. Likaså vet jag många invandrare som säger att det landet de en gång lämnade har de accepterat att de kanske aldrig kan återvända till och nu är det inte samma land längre så de skulle inte känna sig helt hemma heller. Så det kulturella arvet "späds ut" med tiden och man blir mer assimilerad ju längre man bor i ett annat land. Om någon har bott hela sitt vuxna liv i Sverige så känner de nog inte till något annat och då tycker jag de är lika svenska som jag och du.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 16:47
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 16:44)  Ja älska på du!Det kan väl passa bra så här i stundande hänryckningstider bara du är noga med att välja vilka herrar som du tänker släpa med dej till hagen. Risken finns ju att du gör samma misstag som Anki på Öland annars menar jag. Den stackarn måste fått sej en ordentligt obehaglig överraskning när gökungarna plötsligt ploppade ut och hon insåg att hennes livmoder inte varit något annat än ett tillhåll för gömda flyktingar.
Nåja, eftersom det faktiskt är ganska synd om henne som blivit så blåst och eftersom dom redan är här så får vi väl låta dem stanna....se bara till att spränga Ölandsbron först så att vi inte får in dom på fastlandet för då kan det gå hur som helst. Visserligen får vi hålla utkik efter båtflyktingar hädanefter men hjälps vi åt att turas om att gå vakt så borde väl Sverige kunna stå emot hoppas jag....
(Förresten hade Öland varit en utmärkt plats att slå upp ett flyktingläger på bara inte bron funnits...och fortsätter det välla in massa fler flyktinghorder borde väl hela jäkla ön börja sjunka så småning om när det blir tillräckligt tungt tycker man.... och under tiden kan de ju plantera risfält på sankmaderna så att man slipper höra att de får svälta också....)
Nä jisses, nu flummar jag visst iväg lite, herrarna var det ju....! Till att börja med kan du välja bort alla; 1. ...som inte heter Eriksson i efternamn 2. ...som inte har knätofsar och horn fastskruvade på cykelhjälmen. 3. ...som inte är snorfulla när de hoppar groda kring midsommarstången 4. ...som inte har mammas köttbullar och falukorv som favoriträtt
Oj då, nu hinner jag faktiskt inte med att plita ihop fler goda råd åt dej. Min viking är nämligen på antågande och då ska maten stå på bordet annars lär jag få mej en rejäl omgång...  Cacki! Du kan konsten att förgylla min vardag!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 17:07
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Det är ju lagar som reglerar vart man hör hemma. Är du född i Sverige eller utomlands så gäller ju olika regler, likaså om du bosätter dig utomlands. Känslan, den att känna sig som svensk, får ju var o en själv avgöra. Tror att dom flesta som invandrar eller söker asyl i Sverige i grund o botten har sitt hjärta i hemlandet. Många lämnar ju Sverige när hemlandet blivit ett alternativ att skapa framtiden i igen. Där man är född tror jag har en speciell innebörd för dom flesta. Många vill ju begravas i sitt hemland när den stunden kommer. Men det gäller nog bara första generationen.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 18:59
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Cacki @ 04-06-2013, 16:44)  ................Risken finns ju att du gör samma misstag som Anki på Öland annars menar jag. Den stackarn måste fått sej en ordentligt obehaglig överraskning när gökungarna plötsligt ploppade ut och hon insåg att hennes livmoder inte varit något annat än ett tillhåll för gömda flyktingar.
Nåja, eftersom det faktiskt är ganska synd om henne som blivit så blåst och eftersom dom redan är här så får vi väl låta dem stanna....se bara till att spränga Ölandsbron först så att vi inte får in dom på fastlandet för då kan det gå hur som helst. Visserligen får vi hålla utkik efter båtflyktingar hädanefter men hjälps vi åt att turas om att gå vakt så borde väl Sverige kunna stå emot hoppas jag....
(Förresten hade Öland varit en utmärkt plats att slå upp ett flyktingläger på bara inte bron funnits...och fortsätter det välla in massa fler flyktinghorder borde väl hela jäkla ön börja sjunka så småning om när det blir tillräckligt tungt tycker man.... och under tiden kan de ju plantera risfält på sankmaderna så att man slipper höra att de får svälta också....)................. Haha.... spräng bron du.... både karln jag importerade och båda barnen bor på fastlandet....  och enda tiden risken finns att öa sjunker är vid midsommar då alla fastlänningar kommer över bron för att supa skallen av sig och festa i våra gröna hagar..... Jag bor bara 2 m.ö.h så jag märker när havet stiger....
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 19:26
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 04-06-2013, 19:59)  Haha.... spräng bron du.... både karln jag importerade och båda barnen bor på fastlandet....  och enda tiden risken finns att öa sjunker är vid midsommar då alla fastlänningar kommer över bron för att supa skallen av sig och festa i våra gröna hagar..... Jag bor bara 2 m.ö.h så jag märker när havet stiger....  Var så lagom moppsig du! Det räcker med att jag åker till Kalmar och doppar ner vänsterarmens biceps i ert utspädda (havs- ha ha)vatten så ska du få se på en tsunami som heter duga. Du hinner inte ens få upp sittfläsket ur soffan förrän du har öronen fulla med vatten.... (Va, har flyktingungarna rymt vidare?? Och jag som ändå sa åt kustbevakningen att dom inte skulle "släppa en enda djävul över bron"... Ja ja, vi ska nog kunna snoka reda på dem....äkta svenskar luktar snus, utlänningar luktar konstigt, svårare än så är det inte...)
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 20:11
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Den här tråden har spårat ur och har börjat glida ifrån ämnet. Om ingen bättring sker kommer tråden låsas. /moderator
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 20:14
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 04-06-2013, 21:11)  Den här tråden har spårat ur och har börjat glida ifrån ämnet. Om ingen bättring sker kommer tråden låsas. /moderator Mitt fel....f´låt!
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 20:23
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Motti @ 03-06-2013, 23:36)  Jo där ser man ! Om du som Svensk flyttar utomlands i 10 -20 år till tex Australien Thailand Sydafrika eller Dubai eller för den delen England !är du då fortfarande inte svensk i ditt hjärta ? Om du nu råkar komma från Afrika eller något Arabland så blir du ju inte svensk aoutomatiskt ,du bär ju ändå dina rötter från det landet du är född i och kan aldrig bli något annat än det du är född i volket land du än tillhör . Blanda inte ihop nationalitet med etnicitet. Har du svenskt medborgarskap är du svensk oavsett om du är född i Sverige eller Afganistan. Går bra att ha olika etniciteter o ändå ha samma nationalitet. USA och är i det här avseendet överlägset Europa. Där är det fullständigt självklart att alla med amerikanskt medborgarskap är Amerikaner. Och dessutom duktiga på att positivt framhäva stolt etniciteten genom att kombinera amerikan med etnisk tillhörighet. . . Afroamerikan, Italianamerican, Latinamerican etc
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 21:01
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Jubbe063 @ 04-06-2013, 21:23)  Blanda inte ihop nationalitet med etnicitet.
Har du svenskt medborgarskap är du svensk oavsett om du är född i Sverige eller Afganistan. Går bra att ha olika etniciteter o ändå ha samma nationalitet.
USA och är i det här avseendet överlägset Europa. Där är det fullständigt självklart att alla med amerikanskt medborgarskap är Amerikaner. Och dessutom duktiga på att positivt framhäva stolt etniciteten genom att kombinera amerikan med etnisk tillhörighet. . . Afroamerikan, Italianamerican, Latinamerican etc Argentina är ett spännande land med på det viset. De har störst andel europeiska ättlingar av alla sydamerikanska länder och stora minoriteter från Tyskland, Italien, Östeuropa och Mellanöstern ändå förknippar vi inte Argentina med annat än den egna kulturen som uppkommit där i en mix av influenser.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 21:32
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Jag menar väl att oavset vilket land du flyttar till så har du ju ändå med dig det landet du är född i ! Unga människor tänker inte så djupt kanske och jag tror inte de menar något illa alls med att de tycker man ska vara född här för att vara Svensk ! Tycker det var intressant att ta upp det för jag själv trodde att barn i Sverige inte tänkte på sådant som "svenskhet" ! Tanken med att ta upp det här har absolut inget rasistiskt tänkande utan hur barn tänker runt det här med invandrare "jag trodde faktiskt att barn inte brydde sig alls för många svenska barn har ju olika etniska klasskamrater som de gärna leker och umgås med ,så jag blev lite paff när jag läste den här undersökningen på TV4 :as text TV .
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 21:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
CITAT (Huggorm @ 04-06-2013, 21:11)  Den här tråden har spårat ur och har börjat glida ifrån ämnet. Om ingen bättring sker kommer tråden låsas. /moderator Halaj! Inga personangrepp i tråden. Inte heller nån rasism, eller ens främlingsfientlighet. Tråden hotar alltså att låsas för att den är off topic? Och inte för att den är obehaglig? I vilket fall som helst var ditt inlägg en party pooper: http://www.urbandictionary.com/define.php?...=party%20pooper//T
|
|
|
|
|
|
|
|
04-06-2013, 21:39
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 22:32)  Jag menar väl att oavset vilket land du flyttar till så har du ju ändå med dig det landet du är född i ! Unga människor tänker inte så djupt kanske och jag tror inte de menar något illa alls med att de tycker man ska vara född här för att vara Svensk ! Tycker det var intressant att ta upp det för jag själv trodde att barn i Sverige inte tänkte på sådant som "svenskhet" ! Tanken med att ta upp det här har absolut inget rasistiskt tänkande utan hur barn tänker runt det här med invandrare "jag trodde faktiskt att barn inte brydde sig alls för många svenska barn har ju olika etniska klasskamrater som de gärna leker och umgås med ,så jag blev lite paff när jag läste den här undersökningen på TV4 :as text TV . Jag tycker nog ändå att det verkar som att de flesta unga inte tänker att man måste vara född här för att vara svensk. Var femte, det blir två av 10. Eller 20 av hundra. Det betyder att 8 av 10 eller 80 av 100 inte tänker så.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|