Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Var femte ung i Sverige !
          Jubbe063
          Inlägg 07-06-2013, 23:59
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Motti @ 08-06-2013, 00:38) *
          Är det fel att vara stollt svensk nu för tiden ? Vi som har svenska anor långt tillbaks ska vi sluta att bry oss om vår svenska status och våra rötter ? Alla vet väl att om man är född i europa tex så är man vit ,är man född i Afrika så är man svart är man född i Asien så är man gul osv .Hur ska man få till det så att alla hör till samma kultur ?Ska inte var och en ha rätt till sin kulltur och hudfärg ?Jo jag vet att många kommer att skriva rasist !då kommer motfrågan ?vad är rasism det är väl när du nedvärdera någon för deras hudfärg och eventuellt land .Jag tycker att varje land och nattsion har rätten att bevara sin egen kulltur .

Vilken färg du har på huden säger inte ett skit om vilken kultur du kommer ifrån. Hudfärg är en biologiskt nedärvd egenskap, säger inget om vilket lan man tillhör, inte vilken kultur man tillhör.

En svart amerikan som biologiskt härstammar från slaveriets dagar tillhör inte någon afrikansk kultur eller afrikanskt land så här 7-8 genertioner senare trots samma hudfärg som de flesta i Afrika.

Citera
          Motti
          Inlägg 08-06-2013, 00:06
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Hudfärgen säger en hel del om vilken kultur du kommer ifrån ! och det har absolut inget som helst att göra med rasism ! då handlar det om vilken kultur du kommer ifrån och är uppvuxen i .

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-06-2013, 00:13
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Motti @ 08-06-2013, 01:06) *
          Hudfärgen säger en hel del om vilken kultur du kommer ifrån ! och det har absolut inget som helst att göra med rasism ! då handlar det om vilken kultur du kommer ifrån och är uppvuxen i .

Läste du inte svaret du fick ovan? Det finns ju massor med människor med avvikande hudfärg, som är helt etablerade i sitt lands kultur (ibland sen flera generationer). USA och Brasilien är exempel på utpräglat multietiska samhällen. Adopterade är en annan kategori.

Nej, du är säkert inte rasist. Men kanske lite inskränkt och obetänksam.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 08-06-2013, 00:23
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Aqvakul !du är ju ex lärare efter vad jag förståt ! har då inte alla rätten till sitt ursprung oavset vilket land du kommer ifrån ? Menar du att vi ska sudda ut vårt Svenska ursprung och bli "blancka" = ingen tillhörighet .
          jag är väl medveten om att vi i århundranden har haft invandring i Sverige särskillt bland Adeln och bland smeder .Men vi måste ju ha rätten att få vara Svenskar och ta vara på vår kulltur och även ha rätten att värna om den .Snart Midsommarafton då vi visar hur svenska vi är ,är det fel eller fult ?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-06-2013, 00:30
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (Motti @ 08-06-2013, 01:23) *
          Aqvakul !du är ju ex lärare efter vad jag förståt ! har då inte alla rätten till sitt ursprung oavset vilket land du kommer ifrån ? Menar du att vi ska sudda ut vårt Svenska ursprung och bli "blancka" = ingen tillhörighet .
          jag är väl medveten om att vi i århundranden har haft invandring i Sverige särskillt bland Adeln och bland smeder .Men vi måste ju ha rätten att få vara Svenskar och ta vara på vår kulltur och även ha rätten att värna om den .Snart Midsommarafton då vi visar hur svenska vi är ,är det fel eller fult ?

Har jag eller någon annan påstått något annat? Däremot protesterar jag och flera andra mot att du exkluderar vissa svenskar från att känna sig som svenskar för att de har annat ursprung.

--------------------

zon 1

Citera
          pejori
          Inlägg 08-06-2013, 04:17
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Aqvakul @ 08-06-2013, 01:13) *
          Läste du inte svaret du fick ovan? Det finns ju massor med människor med avvikande hudfärg, som är helt etablerade i sitt lands kultur (ibland sen flera generationer). USA och Brasilien är exempel på utpräglat multietiska samhällen. Adopterade är en annan kategori.

Motti är blondin. Räcker inte det???
          Jag är också blondin, och gissa vad?????
          När jag var 45 insåg jag att krumelurerna som fanns på pappret, betydde att man meddelade sig med dom. TILL VARANDRA!!!! bravo.gif
          Fatta hur kul det var... yahoo.gif
          Vissa blondiner tror fortfarande, att det är frukostflingor... dunno.gif

Läsa, vad är det nu då???? EEEH. unsure.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 08-06-2013, 04:40
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Aqvakul @ 08-06-2013, 01:30) *
          Har jag eller någon annan påstått något annat? Däremot protesterar jag och flera andra mot att du exkluderar vissa svenskar från att känna sig som svenskar för att de har annat ursprung.

Ja eller för att dom har en annan färg.
          Väntar bara på att huggen ska komma mot alla "blandraser "och utlänningar i det svenska hovet.
          En ny invandrare tar plats i kungahuset idag...

Welcome Chris i guess you don´t understand Swedish yet, but you will learn soon, or you become a foreigner and the swedish people don´t like that.

You must be a Swedish guy, and i hope you can get your parents to be born in Sweden, or you are smoked permanently.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 08-06-2013, 06:09
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Motti @ 08-06-2013, 01:06) *

Motti, vad du faktiskt säger är att en person som inte är vit inte får känna sig och vara svensk. Är det vad du menar?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-06-2013, 07:30
          Länk hit: #89

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (pejori @ 08-06-2013, 05:40) *
          Ja eller för att dom har en annan färg.
          Väntar bara på att huggen ska komma mot alla "blandraser "och utlänningar i det svenska hovet.
          En ny invandrare tar plats i kungahuset idag...

Welcome Chris i guess you don´t understand Swedish yet, but you will learn soon, or you become a foreigner and the swedish people don´t like that.

You must be a Swedish guy, and i hope you can get your parents to be born in Sweden, or you are smoked permanently.

De enda hugg som brukar komma om kungahusets etniska härstamning är vänsterns bråk om drottningens nazitiska släkt, av någon anledning vill de gärna att den smutsen skall spilla över på henne. I övrigt tycker jag aldrig man hör något.

CITAT (Aqvakul @ 08-06-2013, 01:13) *

Afroamerikanernas hudfärg säger ändå en hel del om vem de är. Landet är ju djupt segregerat och de svarta har en egen kultur som skiljer sig ganska mycket från andra amerikaners. Om jag inte missförstått är situationen liknande i Brasilien. Självklart finns undantag men hudfärgen säger ganska mycket om vem man är och vilken kultur man tillhör.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 08-06-2013, 07:52
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Motti @ 08-06-2013, 01:23) *
          ............Snart Midsommarafton då vi visar hur svenska vi är ,är det fel eller fult ?

Den tiden på året jag verkligen skäms över att vara svensk när jag ser "Svenskarna" bete sig "svenskt" thumbdown.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Rebecca
          Inlägg 08-06-2013, 07:54
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Förstår fortfarande inte riktigt den här "tillhörigheten" som hela tiden kommer upp. Är det så jäkla viktigt vad ens folkslag har för kultur...? Måste det påpekas hela hela tiden - kan man inte få ta till sig det om man nu är intresserad av det? Jag som blond blåögd tjej och familj bestående av infödda svenskar i många många generationer känner att jag faktiskt inte bryr mig speciellt mycket om den här "svenskheten" som Motti verkar vara så jäkla rädd över att förlora.

CITAT (Anki på Öland @ 08-06-2013, 08:52) *
          Den tiden på året jag verkligen skäms över att vara svensk när jag ser "Svenskarna" bete sig "svenskt" thumbdown.gif

Så full som möjligt och allmänt svineri. Svensk midsommar.

Vad menar Motti med att vi visar hur svenska vi är på midsommar?

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-06-2013, 08:12
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Instämmer!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Cacki
          Inlägg 08-06-2013, 08:32
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Det är märkligt hur vissa av oss så envist biter oss fast vid vår egen grupptillhörighet samtidigt som vi inte skulle vilja ses som inkräktare av "de andra" när vi t.ex försöker oss på att träna karate och zumba, sjunga gospel och reggae och försöker behandla div sjukdomstillstånd med akupunktur osv osv osv. För att inte tala om hur vi som stannat kvar lägger oss till med traditioner såsom halloween och gifter oss med amerikansk vigselakt och det är sannerligen inte bara rotmos och fläsklägg som står på våra middagsbord längre för att bara nämna något.
          Människor väller över kontinenterna från alla håll och kanter och slår ner sina bopålar långt, långt borta från sina "ursprungsrötter", ibland tillfälligt och ibland för gott. Afrika och Amerika har vi själva vallfärdat till sedan länge och nu är vi på väg med stormsteg till Asien så vad är egentligen problemet??
          Vad vi än tycker om det så komner våra kulturer och hudfärger att blandas upp i o m att utvecklingen gjort det möjligt att röra sej över världen på ett snabbt och enkelt sätt....när ska egentligen "hela den här grejen" äntligen bli en ickefråga????

Redigerat av Cacki: 08-06-2013, 08:39

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-06-2013, 08:41
          Länk hit: #94

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Cacki @ 08-06-2013, 09:32) *
          Det är märkligt hur vissa av oss så envist biter oss fast vid vår egen grupptillhörighet samtidigt som vi inte skulle vilja ses som inkräktare av "de andra" när vi t.ex försöker oss på att träna karate och zumba, sjunga gospel och reggae och försöker behandla div sjukdomstillstånd med akupunktur osv osv osv. För att inte tala om hur vi lägger oss till med traditioner såsom halloween och gifter oss med amerikansk vigselakt för att bara nämna något.
          Människor väller över kontinenterna från alla håll och kanter och slår ner sina bopålar långt, långt borta från sina "ursprungsrötter", ibland tillfälligt och ibland för gott. Afrika och Amerika har vi själva vallfärdat till sedan länge och nu är vi på väg med stormsteg till Asien så vad är egentligen problemet??
          Vad vi än tycker om det så komner våra kulturer och hudfärger att blandas upp i o m att utvecklingen gjort det möjligt att röra sej över världen på ett snabbt och enkelt sätt....när ska egentligen "hela den här grejen" äntligen bli en ickefråga????

Jag och många med mig är totalt ointresserade av karate, zumba, gospel, reggae, akupunktur, halloween och amerikanska vigselakter. Och när "vallfärdade" vi till Afrika? Emigrationen till Amerika var visserligen stor, men de flesta svenskarna stannade ju i Minnesotas utmarker som på den tiden i princip var obebodda och inte hade någon kultur att tala om. Något intresse av att anamma de lokala indianernas kultur och levnadssätt fanns definitivt inte.

Det kommer aldrig att bli en "ickefråga" med kultur, det finns inte ett enda land i världen där mångkulturen går smärtfritt, segregationen är stor överallt och på många platser är det regelrätta konflikter. Generellt trivs folk med sin egen kultur, det har att göra med vårt flockbeteende.

Citera
          Cacki
          Inlägg 08-06-2013, 08:53
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Huggorm @ 08-06-2013, 09:41) *
          Jag och många med mig är totalt ointresserade av karate, zumba, gospel, reggae, akupunktur, halloween och amerikanska vigselakter. Och när "vallfärdade" vi till Afrika? Emigrationen till Amerika var visserligen stor, men de flesta svenskarna stannade ju i Minnesotas utmarker som på den tiden i princip var obebodda och inte hade någon kultur att tala om. Något intresse av att anamma de lokala indianernas kultur och levnadssätt fanns definitivt inte.

Det kommer aldrig att bli en "ickefråga" med kultur, det finns inte ett enda land i världen där mångkulturen går smärtfritt, segregationen är stor överallt och på många platser är det regelrätta konflikter. Generellt trivs folk med sin egen kultur, det har att göra med vårt flockbeteende.

När missionärerna drog iväg dit för att dom tyckte att Afrika behövde "kristnas". Vallfärdandet förekom vsserligen inte alls i samma omfattning som emigrationen till Amerika men ändå....men iofs är ju Rosengård inte lika geografiskt stort som Minnesotas utmarker heller för den delen.

Vad du personligen har för intressen spelar mindre roll i sammanhanget så länge "de dina" har börjat idka olika kulturers traditioner i den här omfattningen.

Redigerat av Cacki: 08-06-2013, 09:04

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Berith
          Inlägg 08-06-2013, 09:45
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Rebecca @ 08-06-2013, 08:54) *
          Så full som möjligt och allmänt svineri. Svensk midsommar.

CITAT (*Stintan* @ 08-06-2013, 09:12) *
          Instämmer!

Sorgligt om det enda ni har visat era barn - förhoppningsvis har ni inga! - hur man firar midsommar är genom att supa till. Finns ju massor med fina svenska traditioner att visa upp på midsommar. Har ni tex aldrig försökt att dansa kring midsommarstången? Nyktra? Det underlättar säkert om man ska hoppa fram till Små grodorna om man är nykter. Har ni aldrig samlat stora familjen kring midsommarmaten? Nyktra?

Jag tror absolut att er omgivning skulle uppskatta om ni kunde hålla er nyktra på midsommar. Testa i år! tummenupp.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-06-2013, 10:26
          Länk hit: #97

Medlem

CITAT (Berith @ 08-06-2013, 10:45) *
          Sorgligt om det enda ni har visat era barn - förhoppningsvis har ni inga! - hur man firar midsommar är genom att supa till. Finns ju massor med fina svenska traditioner att visa upp på midsommar. Har ni tex aldrig försökt att dansa kring midsommarstången? Nyktra? Det underlättar säkert om man ska hoppa fram till Små grodorna om man är nykter. Har ni aldrig samlat stora familjen kring midsommarmaten? Nyktra?

Jag tror absolut att er omgivning skulle uppskatta om ni kunde hålla er nyktra på midsommar. Testa i år! tummenupp.gif

Nu var det väl inte så att någon av de du citerar propagerar för att man ska dricka på midsommar, tvärtom! Men tyvärr förekommer enormt mycket fylleri i samband med midsommarfirandet på de stora samlingsplatserna som t.ex. på Öland eller i Dalarna.

Redigerat av Aqvakul: 08-06-2013, 10:50

--------------------

zon 1

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 08-06-2013, 10:43
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Huggorm @ 08-06-2013, 08:30) *
          De enda hugg som brukar komma om kungahusets etniska härstamning är vänsterns bråk om drottningens nazitiska släkt, av någon anledning vill de gärna att den smutsen skall spilla över på henne. I övrigt tycker jag aldrig man hör något.
          Afroamerikanernas hudfärg säger ändå en hel del om vem de är. Landet är ju djupt segregerat och de svarta har en egen kultur som skiljer sig ganska mycket från andra amerikaners. Om jag inte missförstått är situationen liknande i Brasilien. Självklart finns undantag men hudfärgen säger ganska mycket om vem man är och vilken kultur man tillhör.

Afroamrikaners subkultur är en Amerikansk kultur som inte återfinns någon annanstans. Alla kulturer har subkulturer.

Det Motti sa var att hudfärg är en del av kulturen, dvs ett absolut samband mellan biologiskt ursprung och en viss kultur. Då är ju frågan om jag skulle ha biologiskt ursprung i Kenya, men aldrig bott där, aldrig lärt mig språket etc.... Är jag då en del av Kenyas kultur, en del av deras nationalitet trots det?

Nu är det väl så att NATIONALITET, ETNICITET och KULTURELL TILLHÖRIGHET kan vara helt skilda från varandra helt utan några samband.

NATIONALITET är politisk och terioriellt avgränsade områden som varierar mellan tid. Danmark tillhörde en gång den svenska nationen, Sverige har delar som tillhört andra nationer. Ena dagen svens, andra Dansk, ena dagen kurd, andra turk. Ibland smärtfritt andra gånger blodigt och utdraget.

ETNICITET är inget man kan påverka, man föds till det utseende man får och sitt biologiska arv kan inte väljas bort. Men biologin dikterar inte vilken kultur du ska tillhöra,

KULTURELL TILLHÖRIGHET avhängigt de traditioner du och din omgivning hänger er åt. En svart kan vara lika indoktrinerad i Svensk kultur som en Etnisk Svensk. Beror ju på var du är född och uppvuxen, vilka dina föräldrar är, var släkten befinner sig och vilka val du själv gör i livet.

Lägg till ÖVRIGA SUBGRUPPERINGAR och soppan är komplett ;-)

Så visst kan kultur nationalitet och etnicitet hänga samman tätt tätt hopknytet. Men lika ofta är en eller alla av dessa fristående från de övriga.

Så, när du ser en person på stan så syns det inte på denna vilken kultur hen tillhör, ej heller vilken nationalitet hen har, allt som syns är etniskt påbrå (i bästa fall, inte alltid etniciteten kan särskiljas).

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-06-2013, 11:06
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Berith @ 08-06-2013, 10:45) *

Du måste ha en sällsynt dålig läsförståelse om du gör den tolkningen av det vi skrev.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Berith
          Inlägg 08-06-2013, 11:16
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (*Stintan* @ 08-06-2013, 12:06) *
          Du måste ha en sällsynt dålig läsförståelse om du gör den tolkningen av det vi skrev.

Neej men det var ju så ni beskrev ert midsommarfirande. Skulle tro att flera/många andra här skulle beskriva sina midsommaraftnar med helt andra ord.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 22:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon