|
|
  |
Rödgrön majoritet i SCBs senaste Opinionsmätning |
|
|
|
05-06-2013, 05:26
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Motti @ 04-06-2013, 23:32)  Har en Svägerska som just blivit utförsäkrad som jobbat som frisör i många år och har ganska allvarlig Diabetes !hennes läkare skrev till sjukassan efter att hon opererat en svårt inflamerad axel och sa att det fanns inte en chans att hon kunde jobba som frisör på ett år ,sjukassan körde över överläkarens beslut och utförsäkrade henne vilket bidrog till att hon blev tvingad att sälja sin Frisörsalong ,Nu har hon varken jobb eller försäkringskassa !som tur är så har ju min svåger och min man firma ihop så de klarar sig bra ändå .Men så ska det ta mig fan inte få gå till oavset ! Har man jobbat ett helt liv utan att ligga någon till last så ska rätt vara rätt  Jag vet precis hur det är. I 11 månader var jag utförsäkrad. Förlorade 6000 kr netto per månad. Dessutom fortsatte jag att förlora samma summa i ytterligare 8 månader när jag blivit införsäkrad igen fram till min friskskrivning efter operationen. Dessutom visade det sig att jag endast hade 60a-kassedagar kvar. De hade gått under utförsäkringen. Men nu har jag fått världens bästa jobb så det löser sig ändå, men alla har inte samma tur. Alliansen har verkligen sett till att rusta ner trygghetssystemen i Sverige. Människor börjar äntligen inse hur illa det är, effekterna börjar bli så stora att man inte längre kan skylla på "enskilda fall". Detta tillsammans med vinsterna i välfärden kommer att bli alliansens fall. "Vanligt folk" som röstat på alliansen börjar också drabbas, trots mer pengar i plånboken. När man får vänta två månader på en enkel vårdcentral tid inser man att nåt är väldigt snett i samhället. Men trots det kan det hända att folk går på alliansens valfläsk.
|
|
|
|
|
05-06-2013, 06:15
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (*Stintan* @ 04-06-2013, 21:52)  Jobbskatteavdrag var inte uppfunnet då jag jobbade. Idioti att ge förtäckta bidrag till dom som inte behöver det! en skattesänkning är ett bidrag??? vi lever verkligen i skilda världar. ulf
|
|
|
|
|
05-06-2013, 06:28
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 04-06-2013, 22:26)  Eftersom övriga inkomster sänkts så har i praktiken skatten höjts för dessa grupper ja. snacka om vinkling. nej,även för pensionärer har det sänkts skatt men de har inte fått den sänkning som de arbetande fått. vitsen med jobbskatteavdraget var ju att stimulera folk att jobba istället för att gå på bidrag. skillnaden mellan att gå på a-kassa t.ex o jobba innan sänkningen infördes var ju för liten. det skall synas i plånboken när man jobbar,att det sedan stimulerat handel o tjänstesektorn o skapat massor av jobb är ju också en positiv effekt. förstår att det sticker i ögona på de som tror på ett samhälle där alla tjänar ungefär lika men det systemet har tyvärr gett som resultat att många skiter i att skaffa sig en högre utbildning då det i längden inte lönar sig.många söker sig dessutom utomlands för bättre karriärmöjligheter,ett kompetenstapp som vi verkligen får lida för då det innebär att även företagen sticker då kompetens saknas i landet. lönedifferentieringen måste öka,utbildning måste löna sig. det är ju en viktig morot för ungdomen som står i inför utbildningsvalet. ulf
|
|
|
|
|
05-06-2013, 06:35
|
Medlem

|
för att återgå till den ursprungliga frågan tror inte jag att ett regeringsskifte är så givet. situationen var ju något liknande inför förra valet. när väl valfrågorna dyker upp o alternativen diskuteras kommer även opinionssiffrorna att ändras. nästa år är det ju dessutom två val,EU-val o vårt eget riksdagsval så det kommer att bli en lång valrörelse. hoppas bara att folk inte hinner tröttna utan verkligen tänker över alternativen. andelen osäkra är ju stor så där fälls avgörandet,vilken plockar flest av den skaran. ulf
|
|
|
|
|
05-06-2013, 06:48
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (malarmaster @ 05-06-2013, 07:28)  snacka om vinkling. nej,även för pensionärer har det sänkts skatt men de har inte fått den sänkning som de arbetande fått. vitsen med jobbskatteavdraget var ju att stimulera folk att jobba istället för att gå på bidrag.skillnaden mellan att gå på a-kassa t.ex o jobba innan sänkningen infördes var ju för liten. det skall synas i plånboken när man jobbar,att det sedan stimulerat handel o tjänstesektorn o skapat massor av jobb är ju också en positiv effekt. förstår att det sticker i ögona på de som tror på ett samhälle där alla tjänar ungefär lika men det systemet har tyvärr gett som resultat att många skiter i att skaffa sig en högre utbildning då det i längden inte lönar sig.många söker sig dessutom utomlands för bättre karriärmöjligheter,ett kompetenstapp som vi verkligen får lida för då det innebär att även företagen sticker då kompetens saknas i landet.
lönedifferentieringen måste öka,utbildning måste löna sig. det är ju en viktig morot för ungdomen som står i inför utbildningsvalet. ulf Sedan när blev försäkringsutbetalningar bidrag......och vad är det som säger att det är (ofrivilligt) arbetslösa och sjuka och pensionärer (som redan gjort sitt) som ska stå för notan?? Att sedan folk är så dumma att de väljer att börja plocka ut sin försäkring redan innan de sitter där på pottkanten är för mej helt obegripligt.... Nog vore det väl rimligare att det är folk i karriären och andra som redan har så de klarar sej som får pröjsa än att börja såga och därmed osäkrai grenen man står på?
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
05-06-2013, 07:16
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Huggorm @ 05-06-2013, 06:09)  Moderaterna har funnits att rösta på i många herrans år, hade folk röstat på dem tidigare så hade jobbskatteavdragen kommit tidigare. Jasså hur kan du vara så säker på det? Dom införde det inte när borgarna regerade förra gången i alla fall. Och du det gick bra att jobba ändå!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
05-06-2013, 07:34
|

Medlem

|
CITAT (malarmaster @ 05-06-2013, 07:15)  en skattesänkning är ett bidrag??? vi lever verkligen i skilda världar. ulf Ja såklart att det är ett bidrag, liksom RUT och ROT är. Förr kallade man sånt stimulansbidrag. Det är ju inte något som ingår i social försäkringssystemet precis. Jag lever i verkligheten..i vilken värld lever du?
Redigerat av *Stintan*: 05-06-2013, 07:37
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
05-06-2013, 07:45
|

Medlem

|
CITAT (malarmaster @ 05-06-2013, 07:28)  snacka om vinkling. nej,även för pensionärer har det sänkts skatt men de har inte fått den sänkning som de arbetande fått. vitsen med jobbskatteavdraget var ju att stimulera folk att jobba istället för att gå på bidrag. skillnaden mellan att gå på a-kassa t.ex o jobba innan sänkningen infördes var ju för liten. det skall synas i plånboken när man jobbar,att det sedan stimulerat handel o tjänstesektorn o skapat massor av jobb är ju också en positiv effekt. förstår att det sticker i ögona på de som tror på ett samhälle där alla tjänar ungefär lika men det systemet har tyvärr gett som resultat att många skiter i att skaffa sig en högre utbildning då det i längden inte lönar sig.många söker sig dessutom utomlands för bättre karriärmöjligheter,ett kompetenstapp som vi verkligen får lida för då det innebär att även företagen sticker då kompetens saknas i landet.
lönedifferentieringen måste öka,utbildning måste löna sig. det är ju en viktig morot för ungdomen som står i inför utbildningsvalet. ulf Som om A-kasseersättning och sjuk-peng/ersättning är bidrag.
--------------------
|
|
|
|
|
05-06-2013, 09:13
|

Medlem

|
CITAT (malarmaster @ 05-06-2013, 07:28)  snacka om vinkling. nej,även för pensionärer har det sänkts skatt men de har inte fått den sänkning som de arbetande fått. vitsen med jobbskatteavdraget var ju att stimulera folk att jobba istället för att gå på bidrag. skillnaden mellan att gå på a-kassa t.ex o jobba innan sänkningen infördes var ju för liten. det skall synas i plånboken när man jobbar,att det sedan stimulerat handel o tjänstesektorn o skapat massor av jobb är ju också en positiv effekt. förstår att det sticker i ögona på de som tror på ett samhälle där alla tjänar ungefär lika men det systemet har tyvärr gett som resultat att många skiter i att skaffa sig en högre utbildning då det i längden inte lönar sig.många söker sig dessutom utomlands för bättre karriärmöjligheter,ett kompetenstapp som vi verkligen får lida för då det innebär att även företagen sticker då kompetens saknas i landet.
lönedifferentieringen måste öka,utbildning måste löna sig. det är ju en viktig morot för ungdomen som står i inför utbildningsvalet. ulf Tror inte att det i huvudsak är där skon klämmer. Snarare att ungdoms arbetslösheten är på tok för hög och att de helt enkelt resignerat och inte känner att det spelar någon roll om man utbildar sej eller ej när man ändå inte får något jobb som matchar ens utbildning. Framtidsutsikterna att ändå få stå och langa ut hamburgare eller att städa hemma hos andra (med likvärdig eller lägre utbildning som man själv)...om man har tur alltså...kan väl knappast kännas speciellt motiverande eller? Hur som helst, vore det inte bättre att ta sej ett snack och fråga ungdomarna själva än att ägna sej åt en massa spekulationer eller försöka lura i folk "sanningar" vars enda syfte är att kunna hålla nere lönerna för överkvalificerad arbetskraft?? Det fanns en tid då löneskillnaderna var betydligt större än idag men hur många fler var det som valde att satsa på högre utbildning då, jag bara undrar.... Ser man och lär av historian så visar det väl istället på att ju mindre ekonomiska skillnader vi har desto fler får chansen att utbilda sej...eller?? Och vet du, jag tror däremot att vi måste försöka öka motivationen hos äldre att släppa taget och gå i pension för att ge plats för ungdomen. En först morot vore väl att sänka skatten för dem istället och dessutom ge dem mer pengar i plånboken att röra sej med. Är det någonstans vi ska försöka höja köpkraften så är det väl för dem som verkligen har tid att sätta sprätt på pengarna och inte för dem som ändå är låsta minst 8 timmar/dag? Inte gynnar det samhället heller för den delen med en massa människor som inser att "livet tar slut" efter pensioneringen och mest ser det som otur istället för tur att få ett långt liv.... Man lever ju inte enbart för att kunna jobba utan man jobbar ju för att kunna leva den tid man får på sej, trots allt...
Redigerat av Cacki: 05-06-2013, 10:27
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
05-06-2013, 09:20
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
lönedifferentieringen måste öka,utbildning måste löna sig. det är ju en viktig morot för ungdomen som står i inför utbildningsvalet. ulf Precis snacka om vinkling. Vi tar raskt och byter ut namnet på skattepliktiga inkomster och byter ut det mot bidrag.Det ska verkligen märkas i plånboken att det finns folk som inte kan jobba. Det ska svida för människor, att bli gammal och sjuk.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
05-06-2013, 10:09
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
malarmaster , de som jag pratar om har definitivt inte fått någon skattesänkning. Varken den sjuke , atbetslöse eller den som av någon anledning har varit tvungen att gå med pension i förtid har fått någon sänkning av sin skatt.
I stället har de fått ett slag i ansiktet , du får skylla dig själv och ska straffas !
Varför ska dessa människor betala mer skatt än andra ? För att de drabbats av något som de själva inte kan rå för ? För att de jobbade i fel företag , det som slog igen i Sverige och flyttade utomlands ? För att de blev långtidssjuka , kanske för att de inte hade råd att vara hemma när de var korttidssjuka , eller blev utslitna av tunga jobb ?
Kan du med gott samvete säga att det är rätt att de ska betala c:a 1.000 kr mer i månaden i skatt än de som arbetar när de redan fått lägre inkomst p g a att de har sjukpenning , A-kassa eller någon form av låg förtidspension ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
05-06-2013, 11:08
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
CITAT (malarmaster @ 05-06-2013, 07:28)  snacka om vinkling. nej,även för pensionärer har det sänkts skatt men de har inte fått den sänkning som de arbetande fått. ulf OK, om det har blivit en sänkt skatt för pensionärer, 70-99,-/månad är också pengar, men inget alls mot det skattebidrag på tusenlappar, som andra fått! Det är i högsta grad en orättvis regering vi har. Det är väl därför som kurvorna pekar dit dom gör. Folk har äntligen förstått, vad de menar med "omfördelningspolitik"!
Redigerat av Bengalow: 05-06-2013, 11:13
|
|
|
|
|
05-06-2013, 13:48
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
När jag hade sjukersättning och livränta hade jag ungefär samma inkomst före skatt som jag denna månad hade som arbetare. Skillnaden i kronor efter skatt är nästan 2000:-. Jag tycker att det är bedrövligt. A-kassan idag. Man kan få ut som mest knappa 11.000 kr/mån. Oavsett tidigare inkomst. Det är väldigt få som får ut 80% i a-kassa. Dessutom blir det inte 80% även om man nu skulle vara bland de som ligger så pass lågt i inkomst. Den förlorade jobbskatteavdraget äter upp ett antal procentenheter den också.
|
|
|
|
|
05-06-2013, 17:39
|
Medlem

|
jag tänker inte älta detta igen om jobbskatteavdrag,skatter, rot/rut. det finns mängder av trådar att läsa om det i. har ni fortfarande efter 7 år inte förstått lär ni inte förstå det fram till nästa val heller. men vänta till valrörelsen o se vad folk säger om de skattehöjningar som v,s o mp lovat. dock inte gemensamt för de är oense om det mesta. ulf
|
|
|
|
|
05-06-2013, 18:24
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Maktskifte är bra för demokratin. Där för blåser det vänster resp, högervindar mellan varven. Ideologin är inte det man röstar för i första hand. Blockpolitiken tror jag tillhör historien snart, bara att hoppas. 1900-talet med sin ideologi o klasskamp fungerade säkert då, men idag är det helt andra världen som avgör hur vi röstar. Visst finns det fortfarande gammelsossar o gammelmoderater, men dom blir allt färre med ålderns rätt. Flertalet väljare av idag är ju inte låsta utan hoppar runt mellan partierna om det behövs. Tur är väl det eftersom det sätter blåslampan i r-ven på uppblåsta politiker.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
05-06-2013, 18:50
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (gnon49 @ 05-06-2013, 19:24)  Maktskifte är bra för demokratin. Där för blåser det vänster resp, högervindar mellan varven. Ideologin är inte det man röstar för i första hand. Blockpolitiken tror jag tillhör historien snart, bara att hoppas. 1900-talet med sin ideologi o klasskamp fungerade säkert då, men idag är det helt andra världen som avgör hur vi röstar. Visst finns det fortfarande gammelsossar o gammelmoderater, men dom blir allt färre med ålderns rätt. Flertalet väljare av idag är ju inte låsta utan hoppar runt mellan partierna om det behövs. Tur är väl det eftersom det sätter blåslampan i r-ven på uppblåsta politiker. Tror tvärtom att det krävs ideologi och visioner för att skapa politik. Att bara fiska röster leder ingen vart i längden...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
05-06-2013, 18:53
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (malarmaster @ 05-06-2013, 18:39)  jag tänker inte älta detta igen om jobbskatteavdrag,skatter, rot/rut. det finns mängder av trådar att läsa om det i. har ni fortfarande efter 7 år inte förstått lär ni inte förstå det fram till nästa val heller. men vänta till valrörelsen o se vad folk säger om de skattehöjningar som v,s o mp lovat. dock inte gemensamt för de är oense om det mesta. ulf Vi förstår precis. Ni moderater kallar vår skattepliktiga ersättning från sjuk försäkringen för "bidrag." Vi ska bidra till samhällets försörjning. Men tänk, det gör vi redan!!!! Har ni moderater, "fortfarande efter 7 år inte förstått lär ni inte förstå det fram till nästa val heller". Därför kommer ett regeringsskifte som en fullständig överraskning för er. CITAT (Aqvakul @ 05-06-2013, 19:50)  Tror tvärtom att det krävs ideologi och visioner för att skapa politik. Att bara fiska röster leder ingen vart i längden... Framför allt , bör dom vara förankrade i verkligheten.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
05-06-2013, 19:23
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 05-06-2013, 19:50)  Tror tvärtom att det krävs ideologi och visioner för att skapa politik. Att bara fiska röster leder ingen vart i längden... Ett ideologiskt kaos skulle göra det omöjligt för oss vanliga medborgare att kunna ta ställningalls utan att behöva engagera oss till max och lusläsa alla fakta som finns i varenda sakfråga. Vad ska vi då alls med förtroendevalda politiker till?? Då kan vi lika väl bege oss ut på gatorna och slåss för våra intressen man mot man.
Redigerat av Cacki: 05-06-2013, 19:28
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
05-06-2013, 19:32
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Cacki @ 05-06-2013, 20:23)  Ett ideologiskt kaos skulle göra det omöjligt för oss vanliga medborgare att kunna ta ställningalls utan att behöva engagera oss till max och lusläsa alla fakta som finns i varenda sakfråga. Vad ska vi då alls med förtroendevalda politiker till?? Då kan vi lika väl bege oss ut på gatorna och slåss för våra intressen man mot man. Inte behöver du lusläsa fakta, det räcker att läsa att M är det nya arbetarpartiet så vet du tillräckligt.
|
|
|
|
|
05-06-2013, 19:42
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 05-06-2013, 20:32)  Inte behöver du lusläsa fakta, det räcker att läsa att M är det nya arbetarpartiet så vet du tillräckligt. Ja men så klart! Vad dum jag är som inte tänkte på det...
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|