Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det vackra folket
          Bengalow
          Inlägg 08-06-2013, 19:16
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Jag hörde, att brudgummen hade blivit förordnad Nordstjerneorden. Vad har han gjort, för att få den, mer än belägrat ett fruntimmer "av kunglig börd"? Kan ju i sig vara ett hjältedåd i prins Valiant's anda, men ack så löjligt. Kungahuset skämmer verkligen ut den del av Sverige, som räknas som demokratiskt, med sin fjanterier...
          Anma skrev "kungens egna pengar". Tjosanhejsan"! Varifrån har han fått dessa "egna". Hans aktier har liksom andras inte artat sig så väl, så det är väl därför som han har bett om mer i apanage...just p.g.a. bröllop (samt underhåll av förfallna slott och byggnader). Sketakung! En relik från medeltiden. Det är dags att skicka dom på soptippen.

Redigerat av Bengalow: 08-06-2013, 19:21

Citera
          Anma
          Inlägg 08-06-2013, 19:29
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Bengalow @ 08-06-2013, 20:16) *
          Jag hörde, att brudgummen hade blivit förordnad Nordstjerneorden. Vad har han gjort, för att få den, mer än belägrat ett fruntimmer "av kunglig börd"? Kan ju i sig vara ett hjältedåd i prins Valiant's anda, men ack så löjligt. Kungahuset skämmer verkligen ut den del av Sverige, som räknas som demokratiskt, med sin fjanterier...
          Anma skrev "kungens egna pengar". Tjosanhejsan"! Varifrån har han fått dessa "egna". Hans aktier har liksom andras inte artat sig så väl, så det är väl därför som han har bett om mer i apanage...just p.g.a. bröllop (samt underhåll av förfallna slott och byggnader). Sketakung! En relik från medeltiden. Det är dags att skicka dom på soptippen.

Så du tror att hela kungahusets förmögenhet är byggd under din livstid, med dina skattepengar?
          Chris har avsagt sig prinstiteln, han vill fortsätta vara sin egen och jobba på samma sätt som tidigare. Som bekant får en prins inte ha ett arbete utanför kungligheterna, se bara på prins Daniel.
          Chris har valt en annan lösning, å andra sidan hade nog Daniel inte möjligheten till det valet då han ju de facto gifte sig med kronprinsessan.

Citera
          gnon49
          Inlägg 08-06-2013, 19:49
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Tyckte det var trevligt att titta en stund på bröllopet. Svenska traditioner med all pompa och ståt som bara ett kungligt bröllop kan ta fram. Lite glam o glitter i vardagen gör inte ont. Är dessutom inte det minsta avundsjuk på dessa ständigt påpassade kungligheter. Visst gör dom nytta för Sverige även om det är en förlegad o lite omodern institution. Att vara eller inte vara, det är kanske inte frågan i dagsläget. kronprinsessan är ju mäkta populär.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 08-06-2013, 20:01
          Länk hit: #24

Medlem

Nej då, Anma, dom har haft många hundra år på dig att straffskatta Sveriges bönder och övriga livegna, för att skaffa sig den makt och förmögenhet som dom har. Att bara kalla det egna pengar är en skymf. Kyrkans 10:e är bara ett piss i Mississippi mot vad kungarna har begärt in...egna pengar? Pytt!

Citera
          Anma
          Inlägg 08-06-2013, 20:17
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Bengalow @ 08-06-2013, 21:01) *
          Nej då, Anma, dom har haft många hundra år på dig att straffskatta Sveriges bönder och övriga livegna, för att skaffa sig den makt och förmögenhet som dom har. Att bara kalla det egna pengar är en skymf. Kyrkans 10:e är bara ett piss i Mississippi mot vad kungarna har begärt in...egna pengar? Pytt!

Fast Kungahuset idag har ingen makt alls. Bara en massa skyldigheter. Visserligen med bra betalt, men ändå.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-06-2013, 20:22
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Vad har vi för nytta av en prinsessa som utvandrat till USA?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Bengalow
          Inlägg 08-06-2013, 20:28
          Länk hit: #27

Medlem

Skulle bara fattas att sådana också hade makt! Det räcker väl att dom har rövade pengar att betala tjänare och annat tjänstefolk (kammarherrar, pigor och så Elisabeth Tarras-Wahlberg, rövslickare #1). Det äcklar mig att bara tänka på deras "furstliga" beteende gentemot vanligt folk. Det kommer mig att tänka på "Storfursten" av Luxembourg, som anser att "plätten" är hans egendom, och han kan göra vad han vill med den - sälja den till högstbjudande t.ex. Han skulle gripa den i banken som avslöjade namnen på över 5000 skatteplanerare från Tyskland och övriga Europas, bl.a. flera hundra svenskar. Han fick be om ursäkt sedan. Skithög kallar jag sådana "furstar".

Redigerat av Bengalow: 08-06-2013, 20:36

Citera
          gunsta
          Inlägg 08-06-2013, 20:35
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Aqvakul @ 08-06-2013, 21:22) *

Bra inlägg tummenupp.gif

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Anma
          Inlägg 08-06-2013, 21:19
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 08-06-2013, 21:22) *

Hon är nog nöjd med att kunna välja lite i sitt liv.
          Hagasessorna och prinsarna har ju också bara varit bifigurer i skuggan av kronprinsen/kungen. Tur för dem.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 08-06-2013, 21:25
          Länk hit: #30

Medlem

Vad menar du med det, Anma? Utveckla det lite mer förståeligt, är du snäll! Speciellt det där med prinsar, vilket är flertal...

Redigerat av Bengalow: 08-06-2013, 21:26

Citera
          Anma
          Inlägg 08-06-2013, 21:31
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Bengalow @ 08-06-2013, 22:25) *
          Vad menar du med det, Anma? Utveckla det lite mer förståeligt, är du snäll! Speciellt det där med prinsar, vilket är flertal...

Ja, Bertil och Sigvard, Carl-Philip. Jag har inte 100 koll om jag missat nån.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 08-06-2013, 22:45
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Hade inte heller velat vara med på bröllopet , passar inte in det allra minsta bland " de vackra ".

Det pratas så mycket om att kungahuset gör bra saker för Sverige men det är väl företag som de jobbar för ? Iofs kan det vara bra för Sverige men låt företagen betala för kungahusets jobb, inte vi andra " dödliga ".

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-06-2013, 22:53
          Länk hit: #33

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (mamamaggan @ 08-06-2013, 23:45) *
          Hade inte heller velat vara med på bröllopet , passar inte in det allra minsta bland " de vackra ".
          Det pratas så mycket om att kungahuset gör bra saker för Sverige men det är väl företag som de jobbar för ? Iofs kan det vara bra för Sverige men låt företagen betala för kungahusets jobb, inte vi andra " dödliga ".

Allt hänger ihop. Kungafamiljen skapar en positiv bild av Sverige som hjälper till att sälja allt från volvobilar till IKEA-möbler. Dessa företag genererar otaliga arbetstillfällen här i landet och skapar enorma skatteintäkter. Så pengarna kommer in även om det är svårt att fakturera företagen direkt för den PR de fått.

Citera
          Motti
          Inlägg 08-06-2013, 22:57
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag är all in ! älskar pompa och ståt smile.gif från begynnelsen har det varit skillnad ekonomiskt och kommer så alltid att vara mellan människor ! bara att gilla läget som jag ser det .Att vissa partier ropar efter att alla ska ha lika kommer aldrig att hända vi kommer alltid att vara olika när det gäller ekonomi . Jag tittade lite hastigt på bröllopet i dag och tyckte det var fint men samtidigt hade jag gäster och skalade potatis ;( Pengar är bra att ha men det gör ingen lycklig om man inte har en inre frid och trivs med sitt liv ! Att leva fullt ut kan man göra utan att vara stenrik .Jag skulle kunna skriva mycket om just pengar men i mitt liv är dom inte superviktiga ,det som är viktigt i mitt liv är mina barn och barnbarn och att jag får bo som jag gör och att jag älskar mitt liv i stort set .Visst har pengar betydelse dom gör ju så att man kan leva ett drägligt liv men dom ska inte styra ditt liv ,vad som händer i ditt liv och hur det utformas bestämmer du själv .

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-06-2013, 23:11
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Huggorm @ 08-06-2013, 23:53) *
          Allt hänger ihop. Kungafamiljen skapar en positiv bild av Sverige som hjälper till att sälja allt från volvobilar till IKEA-möbler. Dessa företag genererar otaliga arbetstillfällen här i landet och skapar enorma skatteintäkter. Så pengarna kommer in även om det är svårt att fakturera företagen direkt för den PR de fått.

Jo, så brukar det ju heta. Men ingen har kunnat omsätta detta i siffror och flera ekonomer ifrågasätter om effekten verkligen finns eller eller bara är en myt.

--------------------

zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 08-06-2013, 23:22
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Kungaparet och deras barn är Sveriges största reklampelare utomlands ! de ger stor godwill åt hela Sverige !vad då siffror måste man ha siffror på allt för att se sanningen ?Jag tycker vår Kungafamilj är kanonbra och väldigt folkliga ,man kan i alla fall inte påstå att de har det Engelska Snobberiet !

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-06-2013, 23:25
          Länk hit: #37

Medlem

Kungen är väl inte sådär strålande duktig och knappast C-P heller. Madeleine vill inte. Återstår Victoria...

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-06-2013, 23:27
          Länk hit: #38

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 09-06-2013, 00:11) *
          Jo, så brukar det ju heta. Men ingen har kunnat omsätta detta i siffror och flera ekonomer ifrågasätter om effekten verkligen finns eller eller bara är en myt.

Natuligtvis är det svårt att mäta något så diffust. Men man skall väll fria hellre än fälla om bevis saknas? Monarkin har fungerat bra här landet i ungefär tusen år så det är inget som skall förkastas lättvindigt, det är vi skyldiga kommande generationer.

CITAT (Aqvakul @ 09-06-2013, 00:25) *
          Kungen är väl inte sådär strålande duktig och knappast C-P heller. Madeleine vill inte. Återstår Victoria...

Vilken tur då att det är just Victoria som är kronprinsessa. Om femtio år kommer hon att vara vår gamla folkkära queen Elizabeth.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-06-2013, 23:29
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Huggorm @ 09-06-2013, 00:25) *
          Natuligtvis är det svårt att mäta något så diffust. Men man skall väll fria hellre än fälla om bevis saknas? Monarkin har fungerat bra här landet i ungefär tusen år så det är inget som skall förkastas lättvindigt, det är vi skyldiga kommande generationer.

Monarkin har knappast fungerat särskilt bra. De flesta kungarna har ägnat sig åt krig och andra dumheter.

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-06-2013, 23:32
          Länk hit: #40

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 09-06-2013, 00:29) *
          Monarkin har knappast fungerat särskilt bra. De flesta kungarna har ägnat sig åt krig och andra dumheter.

Det var ju 200 år sedan sist.

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-12-2025, 08:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon