Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det vackra folket
          Aqvakul
          Inlägg 08-06-2013, 23:55
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 09-06-2013, 00:32) *
          Det var ju 200 år sedan sist.

Visst, men nyss sa du att den fungerat bra i 1000 år... (Är det 200 år nu?) confused.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Trampendal
          Inlägg 09-06-2013, 00:19
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

CITAT (Bengalow @ 08-06-2013, 20:16) *
          Jag hörde, att brudgummen hade blivit förordnad Nordstjerneorden. Vad har han gjort, för att få den, mer än belägrat ett fruntimmer "av kunglig börd"? Kan ju i sig vara ett hjältedåd i prins Valiant's anda, men ack så löjligt. Kungahuset skämmer verkligen ut den del av Sverige, som räknas som demokratiskt, med sin fjanterier...
          Anma skrev "kungens egna pengar". Tjosanhejsan"! Varifrån har han fått dessa "egna". Hans aktier har liksom andras inte artat sig så väl, så det är väl därför som han har bett om mer i apanage...just p.g.a. bröllop (samt underhåll av förfallna slott och byggnader). Sketakung! En relik från medeltiden. Det är dags att skicka dom på soptippen.

Det där undrar jag också över. Hur kan det finnas privata pengar när de inte får ha "ett riktigt jobb"?
          Hur alstras dessa pengar?

Citera
          Carl
          Inlägg 09-06-2013, 07:36
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Tycker som Motti. Konungahuset kostar mycket pengar. Men PR värdet är mycket högre. Sätter lilla Sverige på kartan. Helt övertygad om att Sverige totalt tjänar på affären.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 09-06-2013, 07:47
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Jag betalar ju hellre skattepengar till kungahuset med bröllop och vad det vara månde än president med allt vad det tillhör och alla våra "gulliga" politikers svinhöga löner för (hos många) tveksamma arbetsinsatser.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          gnon49
          Inlägg 09-06-2013, 09:20
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Anki på Öland @ 09-06-2013, 08:47) *
          Jag betalar ju hellre skattepengar till kungahuset med bröllop och vad det vara månde än president med allt vad det tillhör och alla våra "gulliga" politikers svinhöga löner för (hos många) tveksamma arbetsinsatser.

Avdankade politiker kostar säkert mer i lön för oss skattebetalare än apanaget misstänker jag. Och dom politikerna gör ingenting för våra skattepengar. Dom är välbetalda soc.tagare. Sedan kostar alla slott o herresäten oavsett. Om vi inte skall bli så ociviliserade att vi river allihop och därmed vår historia o kultur.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-06-2013, 09:34
          Länk hit: #46

Medlem

Frågan om republik eller monarki är ingen ekonomisk fråga, utan en demokratisk...

--------------------

zon 1

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-06-2013, 09:47
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Aqvakul @ 09-06-2013, 10:34) *
          Frågan om republik eller monarki är ingen ekonomisk fråga, utan en demokratisk...

Hmm, rent generellt sett så kan en monarki vara lika mycket demokrati som republik. Allt är en fråga om vilka lagar som styr.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-06-2013, 10:33
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Republik är "icke-monarki", d.v.s. att statschefen väljs av invånarna med vissa intervaller. Hade vi röstat fram en kung för vart 5:e år, så hade det varit en republik...men du menar kanske att både monarki och republik kan vara demokratiska? Ja, i senare fallet finns väl ingen motsättning, men med utsträckt makt, så är inte monarki någon demokrati=folkstyre

Redigerat av Bengalow: 09-06-2013, 10:36

Citera
          pejori
          Inlägg 09-06-2013, 10:39
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Här är en rojalist till.
          Betalar gärna för att få se lite glitter och glamour och ett rojalistiskt bröllop då och då.
          Kan jag betala skatt till all annan "skit" så är nog kungahuset det som stör mig minst.

CITAT (Anki på Öland @ 09-06-2013, 08:47) *

tummenupp.gif
          Tycker våra avlagda politiker kostar betydligt mer, än dom ger oss.

CITAT (gnon49 @ 09-06-2013, 10:20) *
          Avdankade politiker kostar säkert mer i lön för oss skattebetalare än apanaget misstänker jag. Och dom politikerna gör ingenting för våra skattepengar. Dom är välbetalda soc.tagare. Sedan kostar alla slott o herresäten oavsett. Om vi inte skall bli så ociviliserade att vi river allihop och därmed vår historia o kultur.

bravo.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-06-2013, 10:46
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Bengalow @ 09-06-2013, 11:33) *
          Republik är "icke-monarki", d.v.s. att statschefen väljs av invånarna med vissa intervaller. Hade vi röstat fram en kung för vart 5:e år, så hade det varit en republik...men du menar kanske att både monarki och republik kan vara demokratiska? Ja, i senare fallet finns väl ingen motsättning, men med utsträckt makt, så är inte monarki någon demokrati=folkstyre

Det är ju precis det som Sverige är. En demokrati, ett folkstyre där all makt ligger hos folket genom deras representanter i Riksdagen. Och den folkmakten är så stor att vi kan välja att behålla eller göra oss av med Kungahuset, men uppenbart är att "tomma tunnor" skramlat om kungahusets avskaffande i över 100 år och än har inget hänt. Man kan nog inte tolka det på annat sätt än att Svenska folket vill behålla sitt kungahus.

Monarken i Sverige har ingen makt alls och kan inte fatta några som helst beslut och får inte uttala sig i politiska frågor. Det enda monarkin gör i Sverige är att klippa lite band, le i kameran, vinka och åka runt och göra PR som vilken annan PR-byrå som helst. En vanlig PR-byrå hade kostat enorma summor det med, så då är ju frågan om vi vill ha en PR-byrå a la kungahus eller inte.

Demokrati och Kungahus är inget att diskutera i det här fallet.

I realiteten har inte Sverige någon statschef, bara en nöjespajas. Hade vi haft President hade den posten förknippats med mer makt för annars hade ingen velat ha det jobbet.

Citera
          gunsta
          Inlägg 09-06-2013, 10:49
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Aqvakul @ 09-06-2013, 10:34) *

tummenupp.gif

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Monaxe
          Inlägg 09-06-2013, 10:51
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (pejori @ 09-06-2013, 11:39) *
          Här är en rojalist till.
          Betalar gärna för att få se lite glitter och glamour och ett rojalistiskt bröllop då och då.
          Kan jag betala skatt till all annan "skit" så är nog kungahuset det som stör mig minst.
          tummenupp.gif
          Tycker våra avlagda politiker kostar betydligt mer, än dom ger oss.
          bravo.gif

Håller helt med i detta!

Kan inte tycka att det är odemokratiskt med monarki, inte när kungahuset och kungafamilj inte har någon som helt makt eller möjlighet att påverka (får inte).
          Det de gör är att de sätter Sverige på kartan och ger positiv publicitet, vilket kan behövas...

Jag betalar hellre för en fortsatt monarki, och därmed en fortsatt historisk anknytning, än till alla dessa politiker som skor sig och inte har kunnat hålla tassarna från syltburken. Mängder med demokratiskt valda personer som inte har lyckats kunna hålla sig ärliga, utan roffar åt sig allt de kan i diverse bidrag och representationskonton. Och fallskärmar...

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-06-2013, 12:01
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Men jubbe063...man kan inte vara BÅDE monarki och republik! Vi har en "statschef" som ärver "makten". Att han sedan inte har någon makt i praktiken är ett politiskt ställningstagande, som röstats fram i demokratisk anda, men en kung är en kung, och därmed statschef. Elisabeth II har i England heller ingen makt, och kan/får inte påverka politiska beslut, men visst är England en monarki - d.v.s. inte en republik. Frankrike avsatte sin monark, och är nu republik. Ser du skillnaden? Oavsett maktstrukturen, så kan aldrig en republik ha en kung. Eller hur?

Beträffande "tomma tunnor" så har det skett mycket på de hundra åren. Aldrig förr har en så stor del av befolkningen tyckt, att kungen borde avgå, eller avskaffas. Att sedan kronprinsessan är populär och omtyckt, är en annan sak. Förr fick man inte ens framföra sin åsikt om kungahusets existens. Det kallades majestätsbrott, och bestraffades med döden...

Redigerat av Bengalow: 09-06-2013, 12:07

Citera
          pejori
          Inlägg 09-06-2013, 12:16
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Bengalow @ 09-06-2013, 13:01) *
          Men jubbe063...man kan inte vara BÅDE monarki och republik! Vi har en "statschef" som ärver "makten". Att han sedan inte har någon makt i praktiken är ett politiskt ställningstagande, som röstats fram i demokratisk anda, men en kung är en kung, och därmed statschef. Elisabeth II har i England heller ingen makt, och kan/får inte påverka politiska beslut, men visst är England en monarki - d.v.s. inte en republik. Frankrike avsatte sin monark, och är nu republik. Ser du skillnaden? Oavsett maktstrukturen, så kan aldrig en republik ha en kung. Eller hur?

Beträffande "tomma tunnor" så har det skett mycket på de hundra åren. Aldrig förr har en så stor del av befolkningen tyckt, att kungen borde avgå, eller avskaffas. Att sedan kronprinsessan är populär och omtyckt, är en annan sak. Förr fick man inte ens framföra sin åsikt om kungahusets existens. Det kallades majestätsbrott, och bestraffades med döden...

Vilken tur, att det är avskaffat nu då.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-06-2013, 12:16
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Bengalow @ 09-06-2013, 13:01) *

Visst, teoretiskt håller jag med dig när vi ser till ordens innebörd.

Men rent praktiskt är det helt betydelselöst för landets styrning om vi har ett kungahus eller inte. Demokratin blir varken bättre eller sämre med en republik. Vi har ändå samma problem med de styrande politikerna.

Nåja, nu behöver vi ju inte backa bandet ända till majistätsbrott. För det är väl dagens samhälle vi diskuterar :-)
          Och ja, "tomma tunnor" står jag fast vid. Det är mycket snack och lite verkstad på den fronten. Det spelar väl egentligen ingen roll om så 100% av befolkningen tycker att kungen borde avgå om ingen för slag i saken och ser till att så sker eller hur? Lite svenskt att bara ha åsikter men inte våga förändra det man tycker är fel.

Personligen skiter jag i om vi har Kungahus, President eller nåt annat så länge det fungerar och folket får leva ett gott liv.

Men nu har vi ett kungahus och då tycker jag "'är det inte trasigt, varför reparera?"

Citera
          pejori
          Inlägg 09-06-2013, 12:19
          Länk hit: #56

Medlem

Visst är Frankrike numer en republik och en republik i ekonomis kris.
          Presidenter kostar också skjortan. dunno.gif

CITAT (Jubbe063 @ 09-06-2013, 13:16) *
          Visst, teoretiskt håller jag med dig när vi ser till ordens innebörd.

Men rent praktiskt är det helt betydelselöst för landets styrning om vi har ett kungahus eller inte. Demokratin blir varken bättre eller sämre med en republik. Vi har ändå samma problem med de styrande politikerna.

Nåja, nu behöver vi ju inte backa bandet ända till majistätsbrott. För det är väl dagens samhälle vi diskuterar :-)
          Och ja, "tomma tunnor" står jag fast vid. Det är mycket snack och lite verkstad på den fronten. Det spelar väl egentligen ingen roll om så 100% av befolkningen tycker att kungen borde avgå om ingen för slag i saken och ser till att så sker eller hur? Lite svenskt att bara ha åsikter men inte våga förändra det man tycker är fel.

Personligen skiter jag i om vi har Kungahus, President eller nåt annat så länge det fungerar och folket får leva ett gott liv.

Men nu har vi ett kungahus och då tycker jag "'är det inte trasigt, varför reparera?"

Håller med.
          Det finns ingenting som säger att landet på något vis, skulle bli bättre med republik.
          Om det inte gynnar folket, så varför införa det?

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 09-06-2013, 15:14
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Trampendal @ 09-06-2013, 01:19) *
          Det där undrar jag också över. Hur kan det finnas privata pengar när de inte får ha "ett riktigt jobb"?
          Hur alstras dessa pengar?

Det sägs att det följde med en förmögenhet med den första Bernadotte som sedemera förvaltats i 200 år. Men vad vet jag.

Diskussionen om demokrati/icke demokrati är i mina ögon totalt meningslös när det gäller det svenska kungahuset. De har ju ingen som helst makt och får inte ens yttra sig om sina politiska åsikter.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-06-2013, 15:41
          Länk hit: #58

Medlem

Självfallet är det odemokratiskt att statchefen ärver sitt ämbete, liksom att en grupp genom arv ska vara förmer än andra. Nu verkar många kvinnor förblindas av den rojalistiska grannlåten, men odemokratiskt är det lika fullt...

--------------------

zon 1

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-06-2013, 15:58
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 09-06-2013, 16:41) *
          Självfallet är det odemokratiskt att statchefen ärver sitt ämbete, liksom att en grupp genom arv ska vara förmer än andra. Nu verkar många kvinnor förblindas av den rojalistiska grannlåten, men odemokratiskt är det lika fullt...

Ja, mycket är odemokratiskt här i landet. Fullständig demokrati råder inte vare sig i statsapparaten eller samhället i övrigt. Bara att tugga i sig det.

Citera
          gunsta
          Inlägg 09-06-2013, 16:00
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

CITAT (Aqvakul @ 09-06-2013, 16:41) *

Gillar dina inlägg i den här tråden Aqva smile.gif

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-12-2025, 08:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon