Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det vackra folket
          pejori
          Inlägg 09-06-2013, 17:05
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Vad är egentligen skillnaden?
          Vid en republik, får du som nu, välja mellan pest eller kolera.
          Det är ju knappast "Kalle Jonsson" som jobbat vid bandet på SAAB, som ställer upp.
          Det blir en rik gosse, som har råd att "muta" sponsorer.
          Antingen köper du dig makt, (republik) eller så föds du till ett jobb utan makt, (monarki)

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-06-2013, 17:07
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (pejori @ 09-06-2013, 18:05) *
          Vad är egentligen skillnaden?
          Vid en republik, får du som nu, välja mellan pest eller kolera.
          Det är ju knappast "Kalle Jonsson" som jobbat vid bandet på SAAB, som ställer upp.
          Det blir en rik gosse, som har råd att "muta" sponsorer.
          Antingen köper du dig makt, (republik) eller så föds du till ett jobb utan makt, (monarki)

bravo.gif

Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-06-2013, 18:21
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Stefan Löfven började på bandet, inte hos SAAB, men ändå...snart är han statsminister. Att vi slapp Carl Philip so statschef är bara tur för landet, eller det kanske var politiker som insåg vart vi var på väg? Med honom som kung, så hade det snart varit republik.

Jubbe, ta och sammanfatta dig nu... ordens innebörd är exakta. En republik kan inte ha en kung - aldrig! Om du har exempel så för fram det i st. f. att svamla runt om teoretiska "fakta" .

Vad menar du med "fullständig demokrati", jubbe? Du slänger floskler omkring dig, så jag tror att du knappt har fyllt 18 år - dom som vet allt, utan erfarenhet...

Citera
          pejori
          Inlägg 09-06-2013, 19:01
          Länk hit: #64

Medlem

Löfven är inte vald av folket, han är vald av partiet.
          En viss skillnad.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 09-06-2013, 19:30
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Aqvakul @ 09-06-2013, 16:41) *
          .......Nu verkar många kvinnor förblindas av den rojalistiska grannlåten, men odemokratiskt är det lika fullt...

Det där var lågt för att vara dig! Vad i hela friden har grannlåt med saken att göra. Sitter verkligen inte och tittar på blingbling och vackra kläder och börjar gilla kungahuset för den skull!

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-06-2013, 20:04
          Länk hit: #66

Medlem

CITAT (pejori @ 09-06-2013, 20:01) *
          Löfven är inte vald av folket, han är vald av partiet.
          En viss skillnad.

Är inte partiets delegater utsedda av "folket"? För dig kanske det är skillnad - men då har du inte fattat vad demokrati i grunden är.

Jag tycker att du skall sansa dig i din kritik av mina inlägg. Nu spelar du bara över, för att göra dig märkvärdig. Dina argument får inte ens en plats i sandlådan.

Citera
          pejori
          Inlägg 09-06-2013, 20:44
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (Bengalow @ 09-06-2013, 21:04) *
          Är inte partiets delegater utsedda av "folket"? För dig kanske det är skillnad - men då har du inte fattat vad demokrati i grunden är.

Jag tycker att du skall sansa dig i din kritik av mina inlägg. Nu spelar du bara över, för att göra dig märkvärdig. Dina argument får inte ens en plats i sandlådan.

Jag kritiserar vilket inlägg jag vill.
          Tål du inte mothugg, skriv inte alls.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-06-2013, 21:02
          Länk hit: #68

Medlem

Jag tål mothugg, men larvigheter och dumheter undanber jag mig. Om du inte har något att anföra, mer än illvilja, så är det nog du som skall ge fan i att skriva...Eller åtminstone att svara på ställda frågor - rakt och koncist, om du kan, utan att ta till excesser och lägga ord i munnen på folk. Dina slutsatser är bara för dig själv - dom tillför inte världen ett enda dugg...så håll inne med dom, om du inte vill att folk skall tro att bara du är "motvallskärring".

Citera
          hattstugan
          Inlägg 09-06-2013, 21:07
          Länk hit: #69

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Var snälla och vård ert språk samt använda en bättre ton!
          /Moderator

Citera
          gnon49
          Inlägg 09-06-2013, 21:07
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Skulle Löfven bli statsminister så är han ändå inte högsta hönset i tuppgården, inte Reinfeldt heller för den delen. Kung o talman smäller högre. Talman är väl det högsta ämbetet man kan väljas till i Sverige. Kungahuset är inte dyrt så det handlar nog mest om statsskicket. Sedan har väl bl.a Tyskland och Israel presidenter som är i stort sett utan makt. Ungefär som vår kung. Men ok, dom går att avsätta. Så länge inte kungahuset gör sig totalt omöjliga på grund av skandaler så har dom min respekt för det arbete dom utför. Att dom arbetar med en räksmörgås i handen stör mig inte det minsta. Är inte missunnsam av mig.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          pejori
          Inlägg 09-06-2013, 21:20
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (Bengalow @ 09-06-2013, 22:02) *
          Jag tål mothugg, men larvigheter och dumheter undanber jag mig. Om du inte har något att anföra, mer än illvilja, så är det nog du som skall ge fan i att skriva...Eller åtminstone att svara på ställda frågor - rakt och koncist, om du kan, utan att ta till excesser och lägga ord i munnen på folk. Dina slutsatser är bara för dig själv - dom tillför inte världen ett enda dugg...så håll inne med dom, om du inte vill att folk skall tro att bara du är "motvallskärring".

Du är rolig du. giggle.gif

CITAT (gnon49 @ 09-06-2013, 22:07) *
          Skulle Löfven bli statsminister så är han ändå inte högsta hönset i tuppgården, inte Reinfeldt heller för den delen. Kung o talman smäller högre. Talman är väl det högsta ämbetet man kan väljas till i Sverige. Kungahuset är inte dyrt så det handlar nog mest om statsskicket. Sedan har väl bl.a Tyskland och Israel presidenter som är i stort sett utan makt. Ungefär som vår kung. Men ok, dom går att avsätta. Så länge inte kungahuset gör sig totalt omöjliga på grund av skandaler så har dom min respekt för det arbete dom utför. Att dom arbetar med en räksmörgås i handen stör mig inte det minsta. Är inte missunnsam av mig.

Samma här, förutom det, så är knappast statsminister jämförbart med president..

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 09-06-2013, 21:31
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (pejori @ 09-06-2013, 22:20) *
          Samma här, förutom det, så är knappast statsminister jämförbart med president..

Nej precis. Det finns ju länder som har både och.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-06-2013, 21:34
          Länk hit: #73

Medlem

Jisses, pejori! Bockar och bugar för din okunskap. Du har precis bevisat, att 15-åringar inte skall styra världen...dom kan allt, men vet ingenting!

Citera
          Anma
          Inlägg 09-06-2013, 21:36
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Bengalow @ 09-06-2013, 22:34) *
          Jisses, pejori! Bockar och bugar för din okunskap. Du har precis bevisat, att 15-åringar inte skall styra världen...dom kan allt, men vet ingenting!

Vilken okunskap? Menar du att statsminister och president är samma sak?

Citera
          pejori
          Inlägg 09-06-2013, 21:48
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Anma @ 09-06-2013, 22:36) *
          Vilken okunskap? Menar du att statsminister och president är samma sak?

Ett vanligt misstag att sätta likhetstecken mellan dom två posterna och inte veta att statsministern är presidentens ersättare om något händer.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 09-06-2013, 21:54
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Bengalow @ 09-06-2013, 19:21) *
          Stefan Löfven började på bandet, inte hos SAAB, men ändå...snart är han statsminister. Att vi slapp Carl Philip so statschef är bara tur för landet, eller det kanske var politiker som insåg vart vi var på väg? Med honom som kung, så hade det snart varit republik.

Jubbe, ta och sammanfatta dig nu... ordens innebörd är exakta. En republik kan inte ha en kung - aldrig! Om du har exempel så för fram det i st. f. att svamla runt om teoretiska "fakta" .

Vad menar du med "fullständig demokrati", jubbe? Du slänger floskler omkring dig, så jag tror att du knappt har fyllt 18 år - dom som vet allt, utan erfarenhet...

Snälla läs ordentligt först. Jag menar rent praktiskt fungerar sverige lika bra som demokrati jämfört med republiker. Sen om en monarki inte kan kallas demokrati är helt orelevant för det dagliga livet. Kort sagt skulle vi övergå till republik så förändras inget. Riksdagen sitter på makten oavsett.

Fullständig demokrati, ja det är direktdemokrati där var och en har rösträtt i varje beslut, jmf med representativ demokrati som vi har, dvs vi röstar på en politiker som ska företräda oss. Inför valet lovar politikern A och så fort hen är invald glöms A bort och hen beslutar om B istället. Dvs vi blir rövknullade av politiker som lovar runt men håller tunt.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-06-2013, 22:10
          Länk hit: #77

Medlem

Jubbe, vad du menar, eller tänker är helt oväsentligt. En republik kan ändå inte ha en kung. Du har tankar som du svänger dig med, men det är en konstitutionell kullerbytta du gör.
          Det finns bara ett land i Europa, som har direkt demokrati - Schweiz. Där får medborgarna rösta i varje enskild fråga - om man samlar in tillräckligt med underskrifter för en omröstning. I annat fall har man sitt över- och underhus i parlamentet som bestämmer. Anser du då, att en representativ demokrati inte är en fullvärdig demokrati? Vad sedan politikern lovat eller inte lovat inför ett val har väl inte med demokrati att göra. Ta och sansa dig i dina uttryck!!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-06-2013, 08:24
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Har ämnet avlägsnat sig helt från urspungsämnet eller får man kommentera prinsessbröllopet? För mig var det helt ointressant. Brukar man inte få prinsessan och halva kungariket i sagorna? Här är det verklighet, han fick inte ens en titel. Gott så. Han kan få en grynna i Stockholms skärgård. Tack för ordet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-06-2013, 09:24
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2013, 09:24) *
          Har ämnet avlägsnat sig helt från urspungsämnet eller får man kommentera prinsessbröllopet? För mig var det helt ointressant. Brukar man inte få prinsessan och halva kungariket i sagorna? Här är det verklighet, han fick inte ens en titel. Gott så. Han kan få en grynna i Stockholms skärgård. Tack för ordet.

Försök inte, ska du ge bort grynnor så får du banne mej ge bort dom på din kant och inte sno våra farthinder!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-06-2013, 09:56
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (*Stintan* @ 10-06-2013, 10:24) *
          Försök inte, ska du ge bort grynnor så får du banne mej ge bort dom på din kant och inte sno våra farthinder!

Vaffödå? Kungen m.fl. håller ju till där borta på baksidan. biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-12-2025, 09:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon