Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hundar och dåliga tänder
          Anki på Öland
          Inlägg 31-07-2013, 22:31
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (Bengalow @ 31-07-2013, 22:52) *
          Då gissar jag, att du även ger kycklingben till Tea?

          Är dom bara råa så går det alldeles utmärkt!


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 31-07-2013, 22:37
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Enligt veterinären är kycklingben förbjuden hundmat. Benen spjälkas till tunna, vassa flisor, när dom tuggar på dom, och kan orsaka stora interna skador, om man inte har en fakirhund, förstås, som tål sådant.
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 31-07-2013, 22:43
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          Det gäller dina egna matrester, d.v.s. tillredd/stekt kyckling. Råa kycklingvingar är väl nästan basen i BARF.


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 31-07-2013, 23:03
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          CITAT (Anki på Öland @ 31-07-2013, 23:43) *
          Det gäller dina egna matrester, d.v.s. tillredd/stekt kyckling. Råa kycklingvingar är väl nästan basen i BARF.


          Aha! Jag trodde att alla f-ben var farliga för hundar. Funkar andra f-ben med då, om de är råa?
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 31-07-2013, 23:25
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          CITAT (Trampendal @ 01-08-2013, 00:03) *
          Aha! Jag trodde att alla f-ben var farliga för hundar. Funkar andra f-ben med då, om de är råa?

          Alla råa ben funkar.*
          När du tillagar ben förändras strukturen i benet och blir lättare att splittra. Det gäller även t ex märgben av nöt - de kan också splittras om de är tillagade.
          Egentligen borde det heta att det är farligt med k-ben och bra med f-ben (k=kokt och f=färskt). wink.gif

          *Brasklapp: Under förutsättning att man har en hund som verkligen tuggar ben och inte inhalerar/slukar dem. Då kan alla ben potentiellt vara farliga.

          Redigerat av Kryddan03: 31-07-2013, 23:28


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 01-08-2013, 00:27
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Hundar ska aldrig ha ben som börjar på F .Fisk Fågel Fläsk .Tea får Älgben och ben av nöt inget annat !Kycklingben kan döda en hund likaså fisk och fågel dom benen fastnar i hals och tarmar ,det ska man aldrig ge en hund .Stora Märgben av älg och nöt .Sedan kan man köpa Torkade oxöron på ÖB och torkad Tjurmuskel det håller gaddarna i trim .Men hårt avlade hundar tål inte sådant de får diarre direkt .Jakthundar kan man ge i stort set ge mesta utan att de blir dåliga i magen av det .Visst det kan fisa en del men de blir inte sjuka av det .En jakthund som jagat ett byte får ofta innehållet att äta som njure lever hjärta ,de har inga problem med att smällta det .
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 01-08-2013, 00:37
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          CITAT (Kryddan03 @ 01-08-2013, 00:25) *
          Alla råa ben funkar.*
          När du tillagar ben förändras strukturen i benet och blir lättare att splittra. Det gäller även t ex märgben av nöt - de kan också splittras om de är tillagade.
          Egentligen borde det heta att det är farligt med k-ben och bra med f-ben (k=kokt och f=färskt). wink.gif

          *Brasklapp: Under förutsättning att man har en hund som verkligen tuggar ben och inte inhalerar/slukar dem. Då kan alla ben potentiellt vara farliga.


          Med andra ord: alla råa ben går bra om du inte har en labrador! smile.gif
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 01-08-2013, 01:06
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          CITAT (Trampendal @ 01-08-2013, 01:37) *
          Med andra ord: alla råa ben går bra om du inte har en labrador! smile.gif

          Å andra sidan är väl labradorer gjorda för att sluka allt? wink.gif
          Man kan lära hunden att tugga på ben t ex genom att i början ge stora ben som de inte kan sluka direkt och hålla i det när de tuggar. Aldrig obevakat innan den har lärt sig, förstås. De flesta hundar brukar fatta grejen efter ett tag. smile.gif


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 01-08-2013, 01:54
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          CITAT (Kryddan03 @ 01-08-2013, 02:06) *
          Å andra sidan är väl labradorer gjorda för att sluka allt? wink.gif
          Man kan lära hunden att tugga på ben t ex genom att i början ge stora ben som de inte kan sluka direkt och hålla i det när de tuggar. Aldrig obevakat innan den har lärt sig, förstås. De flesta hundar brukar fatta grejen efter ett tag. smile.gif


          Jo, labbar är ju ett slags avfallskvarnar. smile.gif
           
          Citera
          Kryddan03
          Inlägg 01-08-2013, 02:07
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 013



          CITAT (Trampendal @ 01-08-2013, 02:54) *
          Jo, labbar är ju ett slags avfallskvarnar. smile.gif

          Har förstått det. smile.gif
          Dessvärre ser man ibland labbar som har tagit med sig soptunnan runt midjan. Eller har de svalt den också tro? wink.gif

          Men, nu blev vi nog lite OT. Sorry, TS! shy.gif


          --------------------
          Odlar på taket i zon II
           
          Citera
          Trampendal
          Inlägg 01-08-2013, 02:19
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          CITAT (Kryddan03 @ 01-08-2013, 03:07) *
          Har förstått det. smile.gif
          Dessvärre ser man ibland labbar som har tagit med sig soptunnan runt midjan. Eller har de svalt den också tro? wink.gif

          Men, nu blev vi nog lite OT. Sorry, TS! shy.gif


          smile.gif
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 10-08-2013, 00:27
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Råa ben är väl bra att ge en hund !men det ska varken vara fågel fisk eller fläskben .Trodde alla visste det ?
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-08-2013, 00:40
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Motti @ 10-08-2013, 01:27) *
          Råa ben är väl bra att ge en hund !men det ska varken vara fågel fisk eller fläskben .Trodde alla visste det ?


          Läste du inte vad Kryddan03 skrev?


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 10-08-2013, 07:17
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (Motti @ 10-08-2013, 01:27) *
          Råa ben är väl bra att ge en hund !men det ska varken vara fågel fisk eller fläskben .Trodde alla visste det ?

          Kan du någon enda gång ta till dig något som du inte vet och lära dig av andra??


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 06-07-2026, 09:22
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon