Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Tomat-Blommorna ramlar av!, Första gången det händer
          michel021
          Inlägg 03-07-2013, 15:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 108
          Medlem nr: 78 027

Helt sjukt. Jag har aldrig haft något problem med tomat. Jag har aldrig ens behövt pollinera.
          Jag har 20-40st blommor på varje planta men bara 4-5tomater. Jag märkte igår att blommorna vissnar och sen så ramlar dom av. Jag tror att det är pga att blomman inte ramlar av. Jag tog bort blommorna på vissa och då såg det ut som att det var en mini tomat bakom. På dom som ramlar så ramlar en bit av stjälken också av.
          Varför blir det så här? Väldigt jobbigt att behöva känna på alla blommor varje dag för att få tomater.

Citera
          michel021
          Inlägg 03-07-2013, 15:33
          Länk hit: #2

Medlem

De där me hjälpa ta av blomman hjälpte inte. Jag såg nu att dom oxå ruttnat och ramlat av. Irriterande. Jag har aldrig haft så höär många blommor och på varje klase så är det bara en som blir tomat. De är hela blomman plus det gröna som håller i blommna och ca 0.5cm upp på stjälken som den går av. Den hänger helt död så när rör den så ramlar den. Exakt som på chili där blommorna inte blivit pollinerade.
          Man ska väl bara behöva skaka på tomatplantor?
          Kan de vara brist på på nått eller för mycket av nått? Jag ger näring en gång i veckan och vattnar ganska ofta

Citera
          ihg
          Inlägg 03-07-2013, 16:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 2 429

Jag tror det beror på den kalla sommaren och brist på sol. Jag får ganska många tomater på mina plantor, men en del blommor ramlar av. Vi får hoppas på en varmare sommar nästa år.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 03-07-2013, 20:31
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Vaddå kall sommar? Det har ju varit hyfsat varmt iår förra året kan man tala om kallt +7C och ösande regn var det ju många dagar och nog fick man ju tomater ändå och jag har inga problem med mina tomater iår heller. Kanske det kan bero på var man odlar ex. odlar man på inglasad balkong och inte vädrar + ev. skuggar för att få ner hettan kan man ju förstå varför blommor trillar pollenet dör ju hos många sorter när det blir en bit över +30C

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          michel021
          Inlägg 04-07-2013, 00:37
          Länk hit: #5

Medlem

Dom står inomhus vid fönstret. Dom får mycket sol. Dom är för ostadiga för balkongen. Borde jag ta ut dom ett tag på dagen?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-07-2013, 04:10
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

De borde nog vara ute hela dagarna och nätterna de mår ju inte bra av att kånkas hit och dit. +Hur stor hink har du? för liten jordvolym bromsar ju fruktsättning så det kan ju också orsaka knoppfall, 20 liter brukar vara lagom för tomat + du måste ju binda upp dem längs ett snöre som fästs i taket eller ha rejäla käppar i. Vet inte vilken sorts tomat du har men är det sorter som tjuvas är de mera som flera meter långa lianer de kan bli 4-6m på en säsong ifall man ger dem rätt förhållanden + kör med uppbindningsmetoder där de kan tillåtas fortsätta växa på längden

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          michel021
          Inlägg 05-07-2013, 15:09
          Länk hit: #7

Medlem

Jag flytta ut ena igår. Idag ska jag göra plats för dom andra och plocka pinnar ute som jag ska använda som stöd sen binda upp dom. Hoppas det blir bättre då. Jag har dåligt med plats så därför har dom bott inne. Dom står i stora hinkar 10-25l. Jag vet att 10l är ganska litet så funderar på flytta över den till en 25l hink

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 20:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon