Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Plantera granar för att dämpa buller från vägen?
          phattrance
          Inlägg 03-07-2013, 23:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 78 543

Har ett hus i nacka som ligger ett par hundra meter från motorvägen (222) och börjar störa mig på att det låter en hel del "buller" från motorvägen, speciellt under rusningstid. det finns en hel del skog mellan motorvägen och huset, men eftersom vi bor ganska högt upp och att det är en stor sjö i närheten så studsar ljudet extra mycket. så vi tänkte ifall vi kunde köpa in granar och plantera dem väldigt tätt intill varandra från den sidan där det kommer mycket ljud ifrån, så borde det ju dämpa en hel del av ljudet.

Är detta en bra ide? hur mycket tror ni att det skulle kosta att köpa en och täcka ena sidan av huset som ligger på ca 20-30m? hur stora är granarna när man köper dem?

Ni kan kolla in kartan så ser ni hur nära motorvägen vi ligger osv

Tacksam för ett snabbt svar

Edit: ladda upp på vilka granar jag tänkte på. det var dessa som jag tänkte kan ta upp en del av ljuder ifall som sitter tätt ihop.

Redigerat av phattrance: 04-07-2013, 00:07
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  ScreenShot00542.jpg ( 289.66k ) Antal nedladdningar: 44
          Bifogad fil  ScreenShot00543.jpg ( 133.5k ) Antal nedladdningar: 45
          Bifogad fil  Thuja_occidentalis_Smaragd_IV_04.jpg ( 181.98k ) Antal nedladdningar: 29

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 04-07-2013, 02:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

Du talar om granar, men lägger upp bild på thuja, det blir ganska förvirrat.

Citera
          malcolm
          Inlägg 04-07-2013, 05:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag tror inte en gran- eller thujahäck kommer att hjälpa mot bullret, däremot slipper du se trafiken och det kan ju vara en vinst i sig själv.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-07-2013, 06:20
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Som sagt, det hjälper minimalt mot buller. Sedan kan en granhäck vara ganska snyggt och ett utmärkt insynsskydd, men det kräver noggrann skötsel och beskärning. Thuja som du lagt upp bild på är enklare

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-07-2013, 07:07
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Gran eller thuja kan nog kvitta men jag har en känsla av att det kan hjälpa en del. Täta träd bromsar upp ljudvågorna och liksom splittrar dem vilket dämpar bullret. Kan man sen bygga en liten bullervall och få träden att växa uppe på den blir det nog ännu bättre. Ljudfritt blir det inte men lite tystare.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          phattrance
          Inlägg 04-07-2013, 08:49
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 78 543

CITAT (kerstinbern @ 04-07-2013, 03:40) *
          Du talar om granar, men lägger upp bild på thuja, det blir ganska förvirrat.

sorry, jag kan typ inget om odling / växter. Så en thuja ser typ ut som en gran ifall du frågar mig wink.gif

CITAT (malcolm @ 04-07-2013, 06:06) *
          Jag tror inte en gran- eller thujahäck kommer att hjälpa mot bullret, däremot slipper du se trafiken och det kan ju vara en vinst i sig själv.

är du säker på detta? jag kan tänka mig att en thujahäck kan hjälpa en del, speciellt när dom är 2m långa och sitter tätt ihop

CITAT (Gossen Ruda @ 04-07-2013, 08:07) *
          Gran eller thuja kan nog kvitta men jag har en känsla av att det kan hjälpa en del. Täta träd bromsar upp ljudvågorna och liksom splittrar dem vilket dämpar bullret. Kan man sen bygga en liten bullervall och få träden att växa uppe på den blir det nog ännu bättre. Ljudfritt blir det inte men lite tystare.

ja det var så jag tänkte liksom, har ju fått bygglov för o ha en 2m lång bullervall på tomten. då man man ju sätta upp en bullervall och sedan gömma den med thujor.

eller vad tycker ni?

Citera
          malcolm
          Inlägg 04-07-2013, 10:24
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Nej, jag är inte säker på om det hjälper men här hemma satte jag upp ett 2 m högt plank och på insidan av det växer en tät syrénhäck och det bullrar i alla fall.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 06:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon