|
Hej, och vad kul att jag fått så många svar! De träden jag har är en ek och en kvist från en en, vilka jag tog igår. Eken grävde jag bara upp direkt med rötter och allt, den var inte så stor, bara 30, 40 cm hög, och eftersom jag grävde upp den med rötter och jorden runt omkring i en 20 cm radie runt trädet är jag inte så orolig för den just nu. Enkvisten däremot hade ju inga rötter, men är väl ca en meter lång, så den delade jag på på längden längst ner för att få upp en yta som inte var täckt med bark, böjde till den och satte sedan ner den i en hink med vatten i en vild chansning att jag skulle få se några rötter och för att förhindra att den torkade ut. Jag vet inte hur väl en lämpar sig i allmänhet för bonsai men jag blev inspirerad av några som hade ett bonsaiträd av en 200 år gammal juniper, vilket jag antog var en vanlig en, men det kanske inte var exakt samma.
Appropå att ha trädet planterat i en kruka mod direkt i marken, vad är den stora skillnaden där? Är det att tjälen inte kan ta sig ner så långt i marken så att viss del av rotsystemet inte fryser under vintern? Jag bor i en lägenhet och tänkte ha träden på min balkong, så att plantera i marken är ingen alternativ för mig. (Dessutom ska väl bonsai stå i kruka?) Är det bättre i sådana fall att ta in träden under vintern, och klarar de att ha så hör temperatur året runt? Jag vill dock fortfarande helst ha träden på balkongen om det går.
|