Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 77 190
Vi har två stora lønn, och vurderer att skära ner dom mycket. Ned till en 5,6 meter ungefär. När er den bästa tiden att göra detta? Ursäkta min "svorska"...
Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009
Det är ingen god idé. Det kommer garanterat gå röta i stammen när man kapar i grov ved och trädet kommer se märkligt ut. På längre sikt kommer trädet bli farligt och kan komma att blåsa omkull i någon storm. Men det kan också stå i många år, min far gjorde så för ungefär tio år sedan och det trädet står ännu kvar. Men det är egentligen en bättre idé att ta ner hela trädet och plantera något som inte bli så stort. Men vill man ändå kapa är det rätt tid nu, juli till september
Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927
Håller med huggorm om allt.
Kan tillägga att lönn växer väldigt spretigt efter beskärning. Resultatet blir inte en kompakt och rund krona utan långa slingriga grenar som spretar åt alla håll. Dessutom, har man väl börjat beskära måste man fortsätta. Beskärningen stimulerar trädet till att växa och så får det en överdimensionerad stor krona som kan fläkas isär när det stormar. Jag har några lönnar som tidigare ägare hamlat. Tog ned en sådan i våra. Den var rejält rutten i stammen .....