Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skolan på 60-talet, vad höll de på med?
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-08-2013, 13:29
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Motti tror du att ni är dom enda med eget företag? Är väl roligt om det går bra men förklarar inte alla andra för dumma.

Jag har 3 barn, alla 3 gick i realskolan och alla 3 har eget företag......

I Tyskland finns fortfarande den 4 åriga< realskolan kvar. Dom är efteråt väl förberedda att börja sin egdiegna yrkesutbildning.
          Men nu finns det också många a<ndra utblidningsvägar där, hörde ja när jag pratade med ett barnbarn som nu snart skall börja att läsa

Motti om allt är så bra, varför gnäller du då så ofta om det ena och det andra....

Sambon ha<de inte heller alla dessa omflyttningar av bänkerna i skolan

Elisabeth

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 10-08-2013, 13:36
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Förstår inte hur det kan komma sig. Det jag har fått veta är att det var likadant i hela landet , realskolan fanns inte t ex för min man som är född 1949 och uppvuxen i en annan kommun än jag är.

Likadant för mig , född 1952 och uppvuxen i en av de kommuner som var allra allra sist med att slopa realskolan.

Hur kan det då komma sig att det fortfarande fanns kommuner med realskola ? Var det någon sorts undantag eftersom man inte följde reglerna ?

Om du är född 1953 vet du om folkskolan också fanns kvar och om man kunde sluta efter 8 år ? Som sagt , min man gick i grundskola och inte folkskola trots att han är född 1949 . Likaså var det obligatoriskt med 9 år i skolan fr o m en skolreform som infördes 1962 .

Han har också fått veta att det här var en regel som gällde över hela landet.

Om man läser på Wikipedia så infördes en ny skolform 1970 som gjorde att realskolan försvann. Då borde det ha varit svårt att ha realskolan kvar ens i några kommuner.

Redigerat av mamamaggan: 10-08-2013, 13:53

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-08-2013, 13:36
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Realskolan avskaffades succesivt i takt med att den obligatoriska skolan blev 9-årig. Från folkskola till enhetsskola och sen grundskola tog processen närmare 20 år. De sista realskolorna avskaffades inte förrän 1972. På 50-talet fanns det fortfarande 7-årig folkskola på en del håll medan den på andra håll var 8-årig som sen i och med grundskolan blev 9-årig.

Parallellt med realskolan fanns det 7-åriga "flickskolor" vilka ledde till antingen gymnasiestudier efter 5-an eller normalskolekompetens som var något sorts mellanting mellan realexamen och studentexamen. Denna skoltyp fanns även som samskola på några ställen.
          Sen fanns det ju en massa olika yrkesskolor fortfarande på 50-talet, inte att förglömma, som många gick efter folkskolan.

Själv började jag folkskolan 1950 och har nog gått i de flesta typer av skolor p.g.a. en massa flytt hit och dit under skoltiden.

Min lillebror, född 1949, tillhör årgången (som mamamaggan redan sa) som var de sista att ta "riktig studentexamen" med tentor och censorer och lång väntan på resultat om alla klarat sig eller någon kanske kuggats.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 10-08-2013, 13:57
          Länk hit: #44

Medlem

Vad jag nu undrar är . om realskolan försvann 1972 , innebär det att det var möjligt att gå i realskolan fr o m 1972 och framåt eller var det att 1972 var det sista året man kunde ta realexamen ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-08-2013, 14:35
          Länk hit: #45

Medlem

Jag tror att den fasades ut så att det var sista året man kunde ta realexamen i det fåtal realskolor som fanns kvar. Sista året för intagning bör då ha varit 3 - 4 år tidigare. Det var väl meningen att skolplanen för årskurs 9 i grundskolan skulle motsvara den för realen.

--------------------

Citera
          Trampendal
          Inlägg 10-08-2013, 23:35
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

CITAT (mamamaggan @ 10-08-2013, 12:18) *
          När det gäller vad TS tar upp så var det ganska flummigt på den tiden. Har själv aldrig behövt flytta om bänkarna , om det inte gällde grupparbete , men visst höll vi på med mängdlära . Delmängder hit och dit , större än och mindre än osv.

Sedan kommer jag ihåg att vi fick lära oss räkna med räknesticka , någon mer som kommer ihåg det?

Räknestickan kommer jag ihåg, men det var på högstadiet. Tror att jag har den kvar nånstans, men tror inte jag idag skulle kunna klura ut hur den används.

Det här med mängdlära. Jag har förstått att det numer betraktas som flum, men varför?
          Ha överseende med min okunskap, men det är det enda jag kommer ihåg som roligt på matten.

Var det att det var roligt som var flum kanske (men jag kanske är ensam om att tycka det)? confused.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 11-08-2013, 00:17
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag gick ut folkskolan 1967 då var den åttaårig i Vaggeryds kommun ,vår lärare slogs för att vi skulle få gå med i den nioårig grundskola men svaret blev att de var tvungna att dra grännsen där.De av klasskamraterna som började Realskolan gick över från sexan till tre eller fyra årig Realskola ,man fick välja där.Men jag tror att Vaggeryds kommun var en av dom sista som aveklade Realskolan innan Gymnasieskolan kom till .1968 började jag Frisörskolan som var treårig då och tog min frisörexamen=student 1971 .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-08-2013, 08:44
          Länk hit: #48

Medlem

Så frisörutbildningen var på gymnasienivå och ledde till studentexamen redan i slutet på 60-talet? Hur kunde man komma in på gymnasiet efter åttan i folkskolan?

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 11-08-2013, 17:17
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Började på praktiska realskolan 1962 när jag var 12 år. En rolig tid var det, men det var ju hela skoltiden faktiskt. Vilka minnen man har. Bra lärare, stenhårda lärare, nya osäkra lärare, ja allt hade man.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Monarda
          Inlägg 11-08-2013, 17:22
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

CITAT (gnon49 @ 11-08-2013, 18:17) *
          Började på praktiska realskolan 1962 när jag var 12 år. En rolig tid var det, men det var ju hela skoltiden faktiskt. Vilka minnen man har. Bra lärare, stenhårda lärare, nya osäkra lärare, ja allt hade man.

Och alla lärare hade man respekt för, känns som ljusår från nutidens skola.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-08-2013, 19:36
          Länk hit: #51

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Monarda @ 11-08-2013, 18:22) *

Och det är nog också anledningen till att skolresultaten blir allt sämre

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 11-08-2013, 20:13
          Länk hit: #52

Medlem

Intressant att få veta att folskolan fanns kvar trots reformer och att man , också trots reformer , kunde gå 8 år för att sedan , återigen trots reformer , komma in på gymnasiet.

Det har jag aldrig trott , att man kunde strunta i reformerna så totalt trots att de gällde fullt ut på andra ställen.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          gnon49
          Inlägg 11-08-2013, 21:30
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Monarda @ 11-08-2013, 18:22) *

Ja dom flesta hade man en hälsosam respekt för. Det var ordning och reda i skolan men samtidigt en trygg plats att vara på.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-08-2013, 22:41
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 11-08-2013, 21:13) *
          Intressant att få veta att folskolan fanns kvar trots reformer och att man , också trots reformer , kunde gå 8 år för att sedan , återigen trots reformer , komma in på gymnasiet.

Det har jag aldrig trott , att man kunde strunta i reformerna så totalt trots att de gällde fullt ut på andra ställen.

Dom hade nog ett alldeles eget fristående skolsystem i Vaggeryds kommun. giggle.gif

På 60-talet gick man väl annars i yrkesskola efter folkskolan för att bli frisör om man inte valde att utbilda sig den långa vägen i privat regi. Yrkesskolan gav inte gymnasiekompetens (studentexamen) eftersom man inte läste alla nödvändiga ämnen. Den nya gymnasieskolan kom ju inte förrän 1971.

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 04:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon