Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Slöj upproppet!
          gnon49
          Inlägg 21-08-2013, 12:13
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

När Svenska politiker tar på sig en schal eller slöja så motarbetar dom alla kvinnor som vill slänga oket av sig och bli en del av Sverige. Vi och dom är vad politikerna signalerar. Behåll slöjan på och bosätt er i Rosengård eller någon liknande plats, så är vi politiker nöjda. Att politikerna aldrig lär sig hur verkligen skall hanteras. Det är vuxna, många gånger utbildade intelligenta invandrare vi talar om, inte någon underklass som behöver passas mot elaka Svenskar. Svenska män vet att det är straffbart att bära hand mot en kvinna i Sverige, inte säkert att alla invandrare vet det tyvärr. Där finns ju tydliga kulturkrockar många gånger. Då skall inte politiker, enligt mig, föregå med dåliga exempel genom att bära, en för många kvinnor, inte alla, förtryckarsymbol på huvudet.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 21-08-2013, 12:32
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-08-2013, 12:54) *
          Jag säger också att våld är ALDRIG Ok, oavsett vem det drabbar.

Men när kommer det ett upprop ang. all åldringsvåld som sker nästan daglig dags.
          Det finns säkert många äldre som skulle låna ut lite kläder och rollator till det.

Alla skall vara solidariska med dom som startade slöjuppropet men när visar dom solidaritet med våra äldre/gamla?

Verkligen tummenupp.gif

Aftonblaskan har en artikelserie om "Åldringsrånen", man hittar en artikel idag lååångt ner på websidan, efter senaste skvallret om Måns o Allsången, systrarna Olsens sverigebesök, hur Egypten-semestern påverkas av säkerhetsläget just nu m.m. Men var är uppropet? Var är bilderna på politiker som i solidaritet med offren drar ut på stan med rullatorer och käpp? Var är aktivisterna som skanderar och kräver möten med ansvariga ministrar? Nä, det finns ingen prioritet på detta. Det är inte tillräcklig politisk sprängkraft i åldringsrån, det finns ju inga potentiella rasistiska undertoner i detta, det handlar ju här om etniskt svenska offer. Skamligt är vad det är.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 21-08-2013, 14:11
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Gossen Ruda @ 21-08-2013, 08:06) *
          Och som vanligt kommer generaliseringarna fram. Mäns våld mot kvinnor. Jag är man och har aldrig utövat väld mot någon kvinna och kommer aldrig att göra det. Det är en minoritet som är våldsverkare men ni får det att låta som alla.

Nej Ruda , vi får det inte att låta som om alla män förtrycker eller utövar våld. Känn dig inte utpekad på något vis.

Ville bara visa på att det är män som bestämt att en del kvinnor ska bära slöja och att det det inte bara är i andra länder/kulturer det förekommer.

Du kan väl inte neka till att det är män , bl a manliga präster , som bestämmer om slöjan och att det finns män i den svenska kulturen i Sverige som förtrycker och utövar våld ?

Jag ville bara dra en parallell mellan länder/kulturer och tala om för någon att det förekommer även här .

Redigerat av mamamaggan: 21-08-2013, 14:12

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Tapio
          Inlägg 21-08-2013, 15:02
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

Jag är också rätt less på att bli belagd med en kollektiv skuld för vissa män som slår sina partners.
          Hur ser det ut bland HBT-folk då? Här: http://www.nck.uu.se/Kunskapscentrum/Kunsk...ner_amnesguide/
          kan man hitta:
          En svensk omfångsundersökning med fokus på samkönat våld visar att 24,9 procent av de tillfrågade utsatts för någon form av psykiskt, sexuellt och/eller fysiskt övergrepp i en nuvarande eller före detta parrelation. Det är likartade resultat som framkommer i studier av kvinnors utsatthet av våld i heterosexuella relationer.

Och vidare i en länk: http://kunskapsbanken.nck.uu.se/nckkb/nck/...__utmk=63156911
          Står: Tillgänglig europeisk och amerikansk statistik visar att mellan 25 och 45% av alla lesbiska varit utsatta för någon form av våld i en tidigare lesbisk relation.

Att slå sin partner i en relation är alltså på inget sätt en mansdominerad sport.

//T

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-08-2013, 16:22
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Man kanske skulle nöja sig med att kalla det för våld mot kvinnor? Fast det låter nog bättre när man pekar ut männen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 21-08-2013, 19:47
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 21-08-2013, 17:22) *
          Man kanske skulle nöja sig med att kalla det för våld mot kvinnor? Fast det låter nog bättre när man pekar ut männen.

Tråkigt att ni har tagit åt er så. Har inte menat att peka ut män i allmänhet men oftast är det män som står för makten i många kulturer , män som är präster ( som jag redan skrivit ) , " grundarna /gudarna " i många religioner som praktiserar kvinnoförtryck är män . Uttolkarna av religionen , d v s prästerna är män , det går inte att komma ifrån men att därifrån påstå att man anklagar alla män när man redovisar fakta är att gå för långt tycker jag.

Kan vi inte alla fall slå fast att det handlar om makt , makt som man inte vill ge upp .

Vad tycker ni grundfrågan då ? Rätt eller fel att visa solidaritet genom att bära slöja en dag ? ( som jag tror att det var fråga om ).

Skulle ni ha burit kippa om ni hade velat visa solidaritet med de judiska männen ?

Redigerat av mamamaggan: 21-08-2013, 19:49

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-08-2013, 20:08
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag tar inte åt mig men reagerar lite på ordvalet. Beträffande religiösa symboler så tycker jag man kan skippa dessa tillsammans med religionerna.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 21-08-2013, 20:10
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 21-08-2013, 21:08) *
          Jag tar inte åt mig men reagerar lite på ordvalet. Beträffande religiösa symboler så tycker jag man kan skippa dessa tillsammans med religionerna.

Det är svårt att inte skriva män när det i de flesta fall är män som står för förtrycket/ våldet.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-08-2013, 20:22
          Länk hit: #49

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (mamamaggan @ 21-08-2013, 21:10) *
          Det är svårt att inte skriva män när det i de flesta fall är män som står för förtrycket/ våldet.

Fast det beror väll mest på att män är större, och inte på att de är våldsammare? Siffrorna längre upp om att 25-45% av lesbiska blivit misshandlade tyder på det. Undrar om inte det är fler än andelen misshandlade kvinnor i heterosexuella förhållanden till och med?

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 21-08-2013, 21:05
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Slöja eller inte slöja påverkas lika mycket åt båda håll.

Vissa kulturer tvingas kvinnor bära slöja.

Sen har vi den motsatta, Sverige och större delen av väst, där slöjan ska bort till varje pris i vissas ögon. Pressen blir att kvinnor får ej använda slöja nicab hijab etc för då är hon förtryckt...

Ingen av de två bygger på frivillighet och frihet för kvinnor. Borde ju vara så att ingen ska skuldbeläggas för frivilliga val, en tunn linje att balansera på.

Sen våld mot kvinnor. Ja våld förekommer bland lesbiska med. men numerärt är kvinnor mer utsatt för våld från män än från andra kvinnor. Så ska man nu bekämpa våld mot kvinnor är det mest logiskt att inrikta sig på mäns våld mot kvinnor eftersom denna våldstyp är numerärt störst av allt våld mot kvinnor,

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 21-08-2013, 21:38
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 21-08-2013, 20:47) *
          Tråkigt att ni har tagit åt er så. Har inte menat att peka ut män i allmänhet men oftast är det män som står för makten i många kulturer , män som är präster ( som jag redan skrivit ) , " grundarna /gudarna " i många religioner som praktiserar kvinnoförtryck är män . Uttolkarna av religionen , d v s prästerna är män , det går inte att komma ifrån men att därifrån påstå att man anklagar alla män när man redovisar fakta är att gå för långt tycker jag.

Kan vi inte alla fall slå fast att det handlar om makt , makt som man inte vill ge upp .

Vad tycker ni grundfrågan då ? Rätt eller fel att visa solidaritet genom att bära slöja en dag ? ( som jag tror att det var fråga om ).

Skulle ni ha burit kippa om ni hade velat visa solidaritet med de judiska männen ?

Det stämmer att många religioner praktiserar och uppmuntrar våld och förtryck mot kvinnor. Kristendomen i vårt eget land har sina historiska synder på temat, men där måste man väl ändå säga att vi tagit oss ur detta? Jag är ingen expert, har gått ur kyrkan så jag vet inte hur man i praktiken arbetar med frågorna. Men mitt intryck är att svenska kyrkan sedan länge arbetar aktivt med jämställdhetsfrågor även om det säkerligen finns gamla utdöende stofiler till präster med gammalmodiga uppfattningar om könsroller och maktordning. Det är dock stor skillnad mot importerade religioner som islam där man tydligt och klart underordnar kvinnorna männen och uppmuntrar till "uppfostrande våld" mot kvinnor. Den maktordningen är en grundpelare inom islam och kommer aldrig att överges med mer än att koranen skrivs om...eller när helv-tet fryser till is, vilket som.

Om det är rätt eller fel att visa solidaritet genom att bära religösa symboler som står för kvinnoförtryck? Självklart tokfel att göra det. Kippans betydelse i judendomen går inte jämföra med slöjans betydelse i islam, den förstnämnda bärs som aktning inför Gud vid religösa tillfällen, den har inget att göra med förhållandet mellan man och kvinna. Slöjans betydelse i islam är att kvinnor ska lägga band på sin sinnlighet genom att täcka hår och barm för att vara anständiga eftersom de annars drar till sig muslimska mäns uppmärksamhet. Underförstått att samtliga muslimska män är potentiella våldtäktsmän som inte kan hantera sig själva om de ve o fasa ser en kvinnas hårlock eller en bit naken hud. På så sätt är slöjan en symbol för både förtryck av kvinnor och kränkning av män.

Om man vill visa solidaritet med våldsoffer, protestera då mot våldet i sig. Inte med hjälp av religösa symboler som manifesterar själva våldet.

Redigerat av Hasse_h: 21-08-2013, 21:40

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 22-08-2013, 05:15
          Länk hit: #52

Medlem

En utmärkt debattartikel i ämnet:
          http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1947703-...vinnoaktivister

Citera
          Motti
          Inlägg 22-08-2013, 21:32
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Tycker vi i Sverige har kommit väldigt långt i att vara likvärdiga lika för lika jobb osv ,men det finns mer att jobba för för kvinnor .Men att acceptera att invandrar kvinnor ska gå i slöja i Sverige är för mig kvinnoförnedrande och jag ser ingen orsak till att vi som svenskar ska tycka att det är okej ,det är inget vi sysslar med här i Euorupa .Vi svenskar som flyttar utomlands får väl för det mesta ta seden dit vi kommer och det borde gälla alla i hela världen .Att acceptera slöja och burka mm här är ju som att förneka vår livstil och vårt öppna sätt att vara och leva ochatt vi helt plötsligt ska acceptera förtrycket i andra religoner i vårt eget land ?Jag trodde vi var för kvinnofrid och alla kvinnors rätt att få vara fria ?

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 22-08-2013, 21:49
          Länk hit: #54

Medlem

Vill man ha Burka ska man få det så länge det är ett fritt val man gör. Moral och tycknde om andras sätt att leva är inte nåt att vara stolt över tycker jag.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-08-2013, 21:53
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ska vi sätta upp skyltar som visar slöjförbud vid gränserna då eller hur har du tänkt dig att det ska gå till? Är inte Sverige ett fritt land där man får klä sig hur man vill? Eller vad ska vi förbjuda härnäst? Alla kanske ska gå klädda i sverigedräkten confused.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 22-08-2013, 22:21
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 22-08-2013, 22:32) *
          Tycker vi i Sverige har kommit väldigt långt i att vara likvärdiga lika för lika jobb osv ,men det finns mer att jobba för för kvinnor .Men att acceptera att invandrar kvinnor ska gå i slöja i Sverige är för mig kvinnoförnedrande och jag ser ingen orsak till att vi som svenskar ska tycka att det är okej ,det är inget vi sysslar med här i Euorupa .Vi svenskar som flyttar utomlands får väl för det mesta ta seden dit vi kommer och det borde gälla alla i hela världen .Att acceptera slöja och burka mm här är ju som att förneka vår livstil och vårt öppna sätt att vara och leva ochatt vi helt plötsligt ska acceptera förtrycket i andra religoner i vårt eget land ?Jag trodde vi var för kvinnofrid och alla kvinnors rätt att få vara fria ?

Både muslimska, kristna, judiska och hinduiska kvinnor går traditionellt med täckt hår. Sker det av tvång tycker jag det är fel för jag anser att religionsfrihet ska gälla alla och det ska vara ett individuell val hur man klär sig. Sker det däremot av egen fri vilja har jag väldigt svårt att säga varken bu eller bä om saken.

När det gäller slöjuppropet så var det en reaktion mot att personer som går klädda i slöja (oavsett anledning) uppenbart provocerar vissa så mycket att de ger sig på dom fysiskt och misshandlar dom!? Det kan man aldrig skylla på kvinnan och säga att hon iklär sig en symbol för förtryck och därmed får skylla sig själv eller att man skulle göra henne en välgärning om man förbjöd hennes kläder.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 22-08-2013, 22:26
          Länk hit: #57

Medlem

Dom kvinnorna i Sverige som går täckta i slöja tror jag inte vågar säga sin mening då hela släkten eller delar av den finns här redan deras män bla ,att då utrycka sig mot slöja kan kosta dom mycket till och med livet .Man behöver inte ens bära slöja här för att mista livet som invandrar kvinna från ett musslimskt land .Kanske det är så att många kvinnor inte våga säga annat än att de tycker de ska bära slöja ?Vill också tillägga att man inte alls behöver vara musslim för att livet ska vara i fara om man går utanför vad som gäller i familjen .

Redigerat av Motti: 22-08-2013, 22:27

Citera
          Piccante
          Inlägg 22-08-2013, 22:38
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 22-08-2013, 23:26) *
          Dom kvinnorna i Sverige som går täckta i slöja tror jag inte vågar säga sin mening då hela släkten eller delar av den finns här redan deras män bla ,att då utrycka sig mot slöja kan kosta dom mycket till och med livet .Man behöver inte ens bära slöja här för att mista livet som invandrar kvinna från ett musslimskt land .Kanske det är så att många kvinnor inte våga säga annat än att de tycker de ska bära slöja ?Vill också tillägga att man inte alls behöver vara musslim för att livet ska vara i fara om man går utanför vad som gäller i familjen .

Fast jag tvivlar på att förbud är bästa sättet att ge de kvinnorna större frihet.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 22-08-2013, 22:42
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Piccante @ 22-08-2013, 23:38) *
          Fast jag tvivlar på att förbud är bästa sättet att ge de kvinnorna större frihet.

Tror ett förbud begränsar friheten det med, men då åt andra hållet, dvs förhindrar folk att bära de kläder de själva vill. Så att byta ett förtryck och ofrihet mot ett annat gör inte saken bättre.

Citera
          Motti
          Inlägg 22-08-2013, 22:50
          Länk hit: #60

Medlem

Själv är jag tveksam till om kvinnorna verkligen vill dölja sig av egen fri vilja ?

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-01-2026, 20:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon