Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Slöj upproppet!
          Jubbe063
          Inlägg 22-08-2013, 22:54
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Motti @ 22-08-2013, 23:50) *
          Själv är jag tveksam till om kvinnorna verkligen vill dölja sig av egen fri vilja ?

Nu innebär ju inte slöja alltid att "dölja sig". Sen är faktum det att det finns kvinnor som helt frivilligt vill ha slöja helt utan påtryckning från andra.

Det är väl här det blir komplicerat, eftersom slöja ibland är påtvingat och ibland frivilligt.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-08-2013, 22:58
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Och varför skulle de dölja sig av egen fri vilja ?

För att inte bli våldtagna osv osv ?

Det hela är bara ett påfund från några som vill ha makten över dem.

Tror inte det finns någon som gör det " av egen fri vilja " någonstans , i något som helst land.

Seden har uppkommit genom religion , eller i religionens namn , och där finns ingen fri vilja.

Antingen bär du slöja , eller blir t ex våldtagen för att du inte bär den , eller så hamnar du i helvetet för att du inte gör det , eller blir utstött ( t o m av din egen familj ) för att du inte gör det .

Nej , som jag sagt tidigare , kan inte respektera en religion som bryter mot de mänskliga rättigheterna .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Motti
          Inlägg 22-08-2013, 23:00
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Frågan är väl då om vi här i Sverige ska uppmuntra Slöja Burka mm !det ligger ju inte precis i vår religion eller natur .Vi i Sverige har ju kämpat för kvinnans lika rätt gör vi det om vi tycker det är okej med tex slöja burka i offenligheten ?ska våra svenska barn växa upp med ett förtryck som inte finns i våra bredgrader ?

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 22-08-2013, 23:06
          Länk hit: #64

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 22-08-2013, 23:58) *
          Och varför skulle de dölja sig av egen fri vilja ?

För att inte bli våldtagna osv osv ?

Det hela är bara ett påfund från några som vill ha makten över dem.
          Tror inte det finns någon som gör det " av egen fri vilja " någonstans , i något som helst land.

Seden har uppkommit genom religion , eller i religionens namn , och där finns ingen fri vilja.

Antingen bär du slöja , eller blir t ex våldtagen för att du inte bär den , eller så hamnar du i helvetet för att du inte gör det , eller blir utstött ( t o m av din egen familj ) för att du inte gör det .
          Nej , som jag sagt tidigare , kan inte respektera en religion som bryter mot de mänskliga rättigheterna .

Min syster bär slöja av fri vilja. ingen i vår släkt förordar det (etniska svenskar). ingen i hennes umgängeskrets tvingar henne, hennes religion tvingar henne inte utan säger att det är frivilligt att göra så.

Känner till ett tjugotal till som gör det frivilligt. Så, uppenbarligen finns dessa kvinnor :-)

CITAT (Motti @ 23-08-2013, 00:00) *
          Frågan är väl då om vi här i Sverige ska uppmuntra Slöja Burka mm !det ligger ju inte precis i vår religion eller natur .Vi i Sverige har ju kämpat för kvinnans lika rätt gör vi det om vi tycker det är okej med tex slöja burka i offenligheten ?ska våra svenska barn växa upp med ett förtryck som inte finns i våra bredgrader ?

Genom att uppfostra starka fria individer kommer vi långt, debatt och information bidrar också till att luckra upp gamla inrökta förtryckar strukturer.

Förbud löser inget, skapar bara mer problem på annat håll.

Citera
          Piccante
          Inlägg 22-08-2013, 23:23
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 23-08-2013, 00:00) *

Kvinnor ska ju skyla sitt hår i kyrkan, därför får de bära hatt men inte män...

Att respektera något är ju inte nödvändigtvis det samma som att uppmuntra det. Slöjbärandet är lika mycket kulturellt som religiöst och är det då inte lite förmätet av andra att ständigt uttolka åt andra varför de bär slöja?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 22-08-2013, 23:50
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Men i dag är det ingen som skyler sitt hår i den Svenska Kyrkan ! vem som kan gå in i en svensk kyrka som de är i stort set .I Vatikanen katolska kyrkan däremot kräver de att du har benklädsel men inte nödvändigtvis slöja som det krävdes för ,har varit i ST Peterskyrkan utan huvuduk och det var helt okej men kortkort accepteras inte vilket också är okej .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-08-2013, 04:11
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tror ni som är så emot slöja verkligen att kvinnoförtrycket skulle upphöra om de slöjbeklädda kvinnorna kastade av sig slöjorna?
          Tror ni verkligen att dessa kvinnor själva ser slöjan som en symbol för förtryck? Det skulle ju i så fall vara detsamma som att bära en
          t-skirt med texten "jag är en förtryckt kvinna". Jag tror inte det och jag tror inte heller att problemet sitter i slöjan. Därför har jag svårt att förstå varför somliga är så anti och gör själva slöjbärandet till ett problem.

Jag citerar Piccantes kloka ord: "Att respektera något är ju inte nödvändigtvis det samma som att uppmuntra det. Slöjbärandet är lika mycket kulturellt som religiöst och är det då inte lite förmätet av andra att ständigt uttolka åt andra varför de bär slöja?"

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 23-08-2013, 08:01
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

CITAT (Jubbe063 @ 23-08-2013, 00:06) *
          Min syster bär slöja av fri vilja. ingen i vår släkt förordar det (etniska svenskar). ingen i hennes umgängeskrets tvingar henne, hennes religion tvingar henne inte utan säger att det är frivilligt att göra så.

Känner till ett tjugotal till som gör det frivilligt. Så, uppenbarligen finns dessa kvinnor :-)

Läs: http://islam.se/kvinnosyn/slojan/
          och du skall finna att
          CITAT
          Att göra gällande att slöjan är påbjuden i Koranen är lika lite fundamentalism eller islamism som det är islamism att göra gällande till exempel att telefonkatalogens sista namn börjar på bostaven "Ö" då båda dessa saker klart och tydligt står i respektive bok för var och en att se. Att påstå motsatsen däremot är antingen en ren lögn, eller en utsaga om att man inte har läst på sitt ämne.
          Om hon bekänner sig till islam så tvingas hon som en god troende följa koranens påbud. Att hon uppfattar det som frivilligt är en chimär. Punkt.

CITAT (Piccante @ 23-08-2013, 00:23) *

Att respektera något är ju inte nödvändigtvis det samma som att uppmuntra det. Slöjbärandet är lika mycket kulturellt som religiöst och är det då inte lite förmätet av andra att ständigt uttolka åt andra varför de bär slöja?

Jag är inte för något slöjförbud, även om jag personligen anser att det är en kraftfull och påtvingad maktsymbol för kvinnors underkastelse. Alla människor har rätt att göra sina egna val i livet, fritt efter eget huvud eller påtvingat pga yttre omständigheter som kultur, religion etc. Däremot kan och ska det aldrig accepteras att vissa individer, organisationer eller samfund utövar påtryckningar mot andra individer eller mot samhället med religionen och dess symboler som förtecken för att tvinga fram eftergifter mot sin egen religions kulturella påbud. Att gapa högt i media om hatbrott när vi inte vet om det verkligen var det är ingen väg mot respekt. När naiva etniskt svenska politiker manifesterar med kvinnoförtryckande symboler på huvudet ska det inte ge nån respekt överhuvudtaget, skämmas är vad de bör göra. duh.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-08-2013, 08:21
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (*Stintan* @ 23-08-2013, 05:11) *
          Tror ni som är så emot slöja verkligen att kvinnoförtrycket skulle upphöra om de slöjbeklädda kvinnorna kastade av sig slöjorna?
          Tror ni verkligen att dessa kvinnor själva ser slöjan som en symbol för förtryck? Det skulle ju i så fall vara detsamma som att bära en
          t-skirt med texten "jag är en förtryckt kvinna". Jag tror inte det och jag tror inte heller att problemet sitter i slöjan. Därför har jag svårt att förstå varför somliga är så anti och gör själva slöjbärandet till ett problem.

Jag citerar Piccantes kloka ord: "Att respektera något är ju inte nödvändigtvis det samma som att uppmuntra det. Slöjbärandet är lika mycket kulturellt som religiöst och är det då inte lite förmätet av andra att ständigt uttolka åt andra varför de bär slöja?"

Instämmer i Stintan och Piccantes gemensamma klokskaper! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 23-08-2013, 09:07
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (Hasse_h @ 23-08-2013, 09:01) *
          och du skall finna att
          Om hon bekänner sig till islam så tvingas hon som en god troende följa koranens påbud. Att hon uppfattar det som frivilligt är en chimär. Punkt.

Intressant att du gör koppling till Islam så fort slöja nämns :-) Precis som att slöja inte förekommer i andra religioner :-)

Nåväl, gällande Islam. Islam är inte något homogent statiskt oföränderligt fenomen. Visserligen är Islam inte lika uppsplittrad som exempel kristendomen där vi har hundratusentals inriktningar. Men likt kristendom och judendom finns det nästsn lika många sätt att tro på.

Alla muslimska kvinnor bär inte slöja, många gör det. En del tvingas til det av kulturella skäl, andra av religiösa. En del tvingas inte till det alls.

*-*-*-* Och angående slöjan är påbjuden i Koranen *-*-*-*
          Nicab, Burka etc nämns inte med ett enda ord i Koranen. Koranen nämner att kvinnan inte bör ha håret utsläppt och täcka det inför Allah. Dvs bokstavstroget räcker det med en kanelbulle eller fläta till vardags och en hatt eller mössa i religiösa sammanhang. Vill du påstå annat, får du nog hänvisa till var i koranen dessa klädesplagg nämns, för jag känner inte till det. Ps. går bra med Haditerna med.Ds

Men se, människor är människor och män är maktgalningar. Burkan som från början var ett manligt plagg för att skydda sig i ökenstormar blev ett plagg att förvara kvinnor i så inga andra män kan beundra deras döttrar och fruar. Alla länder gick inte så långt som till Burka, andra nöjde sig med Nicab eller Hijab. Varav Hijab är att jämställa med Hucklen som de Leastianska kvinnorna bär i kyrkan.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-08-2013, 09:21
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (Hasse_h @ 23-08-2013, 09:01) *
          och du skall finna att

Jag är inte för något slöjförbud, även om jag personligen anser att det är en kraftfull och påtvingad maktsymbol för kvinnors underkastelse. Alla människor har rätt att göra sina egna val i livet, fritt efter eget huvud eller påtvingat pga yttre omständigheter som kultur, religion etc. Däremot kan och ska det aldrig accepteras att vissa individer, organisationer eller samfund utövar påtryckningar mot andra individer eller mot samhället med religionen och dess symboler som förtecken för att tvinga fram eftergifter mot sin egen religions kulturella påbud. Att gapa högt i media om hatbrott när vi inte vet om det verkligen var det är ingen väg mot respekt. När naiva etniskt svenska politiker manifesterar med kvinnoförtryckande symboler på huvudet ska det inte ge nån respekt överhuvudtaget, skämmas är vad de bör göra. duh.gif

Då kan man ju undra hur det kommer sig att så många muslimer påstår att slöjbärande inte är ett påbud i koranen? Uppenbarligen finns det olika tolkningar av koranen i vissa stycken varav detta med slöja är ett. Författaren till texten i länken verkar vara fundamentalistiskt bokstavstroende och det är naturligtvis enklast att inte ifrågasätta hur en urgammal text ska tolkas. Beklagligt att du går på en sådan tolkning.

--------------------

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 23-08-2013, 10:07
          Länk hit: #72

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 23-08-2013, 10:07) *
          Intressant att du gör koppling till Islam så fort slöja nämns :-) Precis som att slöja inte förekommer i andra religioner :-)

Jodå, jag vet mycket väl att slöja och andra huvudbeklädnader förekommer i andra religioner. De är dock inte lika högljudda i den offentliga debatten som i det nu gällande fallet med en muslimsk beslöjad kvinna. Och som sagt, folk får ha vad de vill på huvudet, har inte sagt nåt annat.

CITAT (Jubbe063 @ 23-08-2013, 10:07) *
          *-*-*-* Och angående slöjan är påbjuden i Koranen *-*-*-*
          Nicab, Burka etc nämns inte med ett enda ord i Koranen. Koranen nämner att kvinnan inte bör ha håret utsläppt och täcka det inför Allah. Dvs bokstavstroget räcker det med en kanelbulle eller fläta till vardags och en hatt eller mössa i religiösa sammanhang. Vill du påstå annat, får du nog hänvisa till var i koranen dessa klädesplagg nämns, för jag känner inte till det. Ps. går bra med Haditerna med.Ds

CITAT (*Stintan* @ 23-08-2013, 10:21) *
          Då kan man ju undra hur det kommer sig att så många muslimer påstår att slöjbärande inte är ett påbud i koranen? Uppenbarligen finns det olika tolkningar av koranen i vissa stycken varav detta med slöja är ett. Författaren till texten i länken verkar vara fundamentalistiskt bokstavstroende och det är naturligtvis enklast att inte ifrågasätta hur en urgammal text ska tolkas.
          ...

Jag har inte för avsikt att gå i polemik angående detaljer i koranskrifter eller annat, därtill är jag inte tillräckligt insatt. Vi kan väl konstatera att ja, det finns olika tolkningar angående slöjans betydelse. En av dessa tolkningar, kanske mer extrem än andra, länkade jag till ovan och den är uppenbarligen riktad till en svenskspråkig läsekrets i religiontoleranta Sverige, inte till arabisktalande som kanske lever under sharialagar nånstans i mellanöstern.

Man får dra sina slutsatser som man vill, men det går uppenbarligen tolka slöjbärandet till ett påbud med stöd i koranen.

CITAT (*Stintan* @ 23-08-2013, 10:21) *
          ...
          Beklagligt att du går på en sådan tolkning.

Vi behöver ju inte ta detta till en personlig nivå, det går ju faktiskt alldeles utmärkt att diskutera ändå tycker jag. All respekt.

Citera
          gnon49
          Inlägg 23-08-2013, 10:52
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Skillnaden kanske är att ibland faktiskt måste anpassa sig till samhället i övrigt för att kunna leva och utvecklas. Att religionen är privat och inget man ropar ut eller anser är viktigare än samhället i övrigt. Att ha en vacker schal på sig tror jag inte alltid är en nackdel när man gör karriär i arbetslivet men om man klär sig, eller uppför sig enbart efter religiös övertygelse, så kommer man alltid att gå i uppförsbacke. Sverige är trots allt ett sekulärt samhälle och religionen skall vara privat.
          Ytters få kvinnor vill nog bära religiösa kläder som utstrålar förtryck, vilket ju är fallet med t.ex burka. Vilket som, en beslöjad kvinna kanske har ett h-lvete hemma och skall inte behöva bli bespottad eller slagen ute i samhället. Sedan att många imamer i Sverige anser att man kan slå en kvinna enl. koranen är faktiskt skrämmande. Dessa imamer är nog den största bromsklossen mot att få invandrare från MÖ integrerade i svenska samhället.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-08-2013, 11:33
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (Hasse_h @ 23-08-2013, 11:07) *
          Jodå, jag vet mycket väl att slöja och andra huvudbeklädnader förekommer i andra religioner. De är dock inte lika högljudda i den offentliga debatten som i det nu gällande fallet med en muslimsk beslöjad kvinna. Och som sagt, folk får ha vad de vill på huvudet, har inte sagt nåt annat.

Jag har inte för avsikt att gå i polemik angående detaljer i koranskrifter eller annat, därtill är jag inte tillräckligt insatt. Vi kan väl konstatera att ja, det finns olika tolkningar angående slöjans betydelse. En av dessa tolkningar, kanske mer extrem än andra, länkade jag till ovan och den är uppenbarligen riktad till en svenskspråkig läsekrets i religiontoleranta Sverige, inte till arabisktalande som kanske lever under sharialagar nånstans i mellanöstern.

Man får dra sina slutsatser som man vill, men det går uppenbarligen tolka slöjbärandet till ett påbud med stöd i koranen.

Vi behöver ju inte ta detta till en personlig nivå, det går ju faktiskt alldeles utmärkt att diskutera ändå tycker jag. All respekt.

Då kanske det borde vara en lite mer nyanserad diskussion så att inte bara en sida av korantolkningarna framställs som den enda riktiga.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-08-2013, 11:43
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (gnon49 @ 23-08-2013, 11:52) *
          Skillnaden kanske är att ibland faktiskt måste anpassa sig till samhället i övrigt för att kunna leva och utvecklas. Att religionen är privat och inget man ropar ut eller anser är viktigare än samhället i övrigt. Att ha en vacker schal på sig tror jag inte alltid är en nackdel när man gör karriär i arbetslivet men om man klär sig, eller uppför sig enbart efter religiös övertygelse, så kommer man alltid att gå i uppförsbacke. Sverige är trots allt ett sekulärt samhälle och religionen skall vara privat.
          Ytters få kvinnor vill nog bära religiösa kläder som utstrålar förtryck, vilket ju är fallet med t.ex burka. Vilket som, en beslöjad kvinna kanske har ett h-lvete hemma och skall inte behöva bli bespottad eller slagen ute i samhället. Sedan att många imamer i Sverige anser att man kan slå en kvinna enl. koranen är faktiskt skrämmande. Dessa imamer är nog den största bromsklossen mot att få invandrare från MÖ integrerade i svenska samhället.

Vem/vilka är det som bestämt att slöjan är en symbol som utstrålar kvinnoförtryck? Knappast kvinnorna som bär slöja!

Förresten om nu religionen ska hållas så privat så kanske vi skulle ta och förbjuda soldaterna i frälsningsarmen att bära uniformer också och hua ajabaja att dom har torgmöten eller säljer stridropet utanför varuhus.

--------------------

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 23-08-2013, 12:20
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 23-08-2013, 12:33) *
          Då kanske det borde vara en lite mer nyanserad diskussion så att inte bara en sida av korantolkningarna framställs som den enda riktiga.

Det har väl framkommit nu tycker jag. Visste inte att man var tvungen att själv belysa samtliga vinklar och vrår på varje diskussionsämne. Jag trodde att man hade rätt till sin egen uppfattning och diskuterade utifrån den. Och att finns det andra åsikter, vilket det självfallet måste göra, då har man en saklig diskussion utifrån respektive perspektiv. Så naiv är jag whistling.gif .

För min del känns diskussionen avslutad, har klargjort mina åsikter, läst och förstått vad ni andra tycker och har inget mer att tillföra.

Citera
          gnon49
          Inlägg 23-08-2013, 12:34
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 23-08-2013, 12:43) *
          Vem/vilka är det som bestämt att slöjan är en symbol som utstrålar kvinnoförtryck? Knappast kvinnorna som bär slöja!

Förresten om nu religionen ska hållas så privat så kanske vi skulle ta och förbjuda soldaterna i frälsningsarmen att bära uniformer också och hua ajabaja att dom har torgmöten eller säljer stridropet utanför varuhus.

Stintan, spela inte dum nu för det är du knappast. Du vet andemeningen och skillnad i att bära religiösa symboler. Vi vet ju att slöjan många gånger är påtvingad så varför blunda. Förtryckta kvinnor blir inte hjälpta av att vi är så pk att vi slår knut på oss själva i vår iver att visa att vi minsann inte är rasister. Skenhelighet är nog det rätta ordet för hur främst politiker tacklar frågan. Kan man t.ex inte ta av sig schalen på grund av religiösa skäl, ja då har man problem eftersom religionen går före allt annat. Åtminstone om man vill ut i arbetslivet och tjäna sitt levebröd. Sådan är ju verkligheten i Svedala. Jag vet att du är klok nog för att förstå mitt resonemang även om jag skriver som en kråka ibland. smile.gif

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-08-2013, 13:27
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (gnon49 @ 23-08-2013, 13:34) *
          Stintan, spela inte dum nu för det är du knappast. Du vet andemeningen och skillnad i att bära religiösa symboler. Vi vet ju att slöjan många gånger är påtvingad så varför blunda. Förtryckta kvinnor blir inte hjälpta av att vi är så pk att vi slår knut på oss själva i vår iver att visa att vi minsann inte är rasister. Skenhelighet är nog det rätta ordet för hur främst politiker tacklar frågan. Kan man t.ex inte ta av sig schalen på grund av religiösa skäl, ja då har man problem eftersom religionen går före allt annat. Åtminstone om man vill ut i arbetslivet och tjäna sitt levebröd. Sådan är ju verkligheten i Svedala. Jag vet att du är klok nog för att förstå mitt resonemang även om jag skriver som en kråka ibland. smile.gif

Jodå jag förstår ditt resonemang men jag fattar ändå inte vad vi har för rätt att bestämma vad andra ska ha på sig eller inte eller ens tro att vi kan ändra dessa kvinnors syn på slöjan så att de tar av sig den. Hur ska det gå till? Vad jag har förstått så är slöjan en del av dessa kvinnors identitet. Ska man frånta dem det? Det talades ganska mycket om just det i ett danskt TV-program jag såg en gång. Verkligheten i Svedala ja den är då verkligen inget att höja till skyarna med all intolerans, rasism/främlignsfientlighet och brist på respekt som florerar överallt. Att du anser att politiker och andra som visade solidaritet genom att också bära slöja en dag är skenheliga får stå för dig. Själv har jag väldigt svårt att förstå upprördheten.

--------------------

Citera
          Tapio
          Inlägg 23-08-2013, 14:23
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

Jan Hjärpe, professor emeritus i islamologi yttrar sig i förrgårdagens Metro:
          Hijaben blir allt vanligare bland unga tjejer. Dels har det blivit avdramatiserat, dels har sjalarna blivit snyggare. Utöver markeringen att man är muslim har det alltså blivit en modegrej.
          Jaha, så mycket för tvång, alltså.

Såg några unga tjejer på stan för ett tag sedan. Reagerade speciellt på en av dem. 16-18 år, klädd i så tajta brallor att hade hon haft celluliter hade de synts rätt genom tyget. Minst 10 cm höga klackar. Rent allmänt såg hon ut att platsa på Rosenlund/Malmskillnadsgatan rakt av. Och så slöja på det. Förtryckt? Knappast!
          Själv tänkte jag bara: eehh, vänta nu… berätta en gång till vad den där slöjan har för funktion egentligen?

//T

Redigerat av Tapio: 23-08-2013, 14:23

Citera
          gnon49
          Inlägg 23-08-2013, 14:57
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 23-08-2013, 14:27) *
          Jodå jag förstår ditt resonemang men jag fattar ändå inte vad vi har för rätt att bestämma vad andra ska ha på sig eller inte eller ens tro att vi kan ändra dessa kvinnors syn på slöjan så att de tar av sig den. Hur ska det gå till? Vad jag har förstått så är slöjan en del av dessa kvinnors identitet. Ska man frånta dem det? Det talades ganska mycket om just det i ett danskt TV-program jag såg en gång. Verkligheten i Svedala ja den är då verkligen inget att höja till skyarna med all intolerans, rasism/främlignsfientlighet och brist på respekt som florerar överallt. Att du anser att politiker och andra som visade solidaritet genom att också bära slöja en dag är skenheliga får stå för dig. Själv har jag väldigt svårt att förstå upprördheten.

Jag tror jag förstår ditt resonemang också. Kanske man ser, eller inte ser, problem beroende på om man är man eller kvinna. Bara en tanke.

--------------------

Citera

7 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-01-2026, 04:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon